Seminarie en instituut
Les 39: Leer en Verbonden 33–34


Les 39

Leer en Verbonden 33–34

Inleiding

In oktober 1830 roept de Heer Ezra Thayre en Northrop Sweet om het evangelie te prediken. Deze openbaring, die in Leer en Verbonden 33 staat, bevat instructies over de manier waarop deze mannen het evangelie moesten prediken. Vlak daarna geeft de Heer in Leer en Verbonden 34 Orson Pratt een compliment voor zijn geloof, en gebiedt hij ook hem om het evangelie te prediken.

Lessuggesties

Leer en Verbonden 33:1–6

De Heer roept Ezra Thayre en Northrop Sweet om het evangelie te prediken.

Zet vóór de les het volgende op het bord: bazuin, mond (stem), oren, een veld dat klaar is om geoogst te worden. (Laat zo mogelijk afbeeldingen van die dingen zien.) Stel aan het begin van de les de volgende vraag:

  • Wat hebben die dingen met zendingswerk te maken?

Om de cursisten de context van Leer en Verbonden 33 duidelijk te maken, legt u uit dat Ezra Thayre in de buurt van Joseph Smith sr. en zijn gezin woonde. Hij had de Smiths leren kennen toen zij zo nu en dan wat klusjes voor hem deden. In oktober 1830 hadden Ezra Thayre en een andere inwoner van Palmyra, Northrop Sweet, zich laten dopen. Vlak daarna kreeg de profeet Joseph Smith een openbaring voor deze twee mannen, die nu in Leer en Verbonden 33 staat.

Vraag de cursisten om Leer en Verbonden 33:1–2 door te lezen en woorden en zinsneden op te zoeken die met de tekeningen (of woorden) op het bord te maken hebben. (De afbeelding van de mond wordt later in de les behandeld.) Wanneer de cursisten hebben verteld wat ze hebben gevonden, stelt u de volgende vragen:

  • Wat betekent volgens jullie: ‘Opent uw oren en luistert naar de stem van […] God’? Hoe kunnen we aan de Heer laten zien dat onze oren open zijn om zijn stem te horen?

  • Wat betekent het volgens jullie om het evangelie te verkondigen ‘als met het geluid van een bazuin’?

Leg uit dat de Heer vaak bekende voorwerpen zoals de bazuin als symbool gebruikt om eeuwige leringen van zijn evangelie uit te leggen. Vraag een cursist Leer en Verbonden 33:3 voor te lezen. Laat de klas meelezen en andere symbolen opzoeken die de Heer in deze openbaring gebruikt.

  • Wat stelt volgens jullie de wijngaard van de Heer voor? (De wereld.)

  • Wie stellen de arbeiders in de wijngaard van de Heer voor? (De leden van de kerk van de Heer.)

  • Wat betekent volgens jullie ‘het is het elfde uur’? (Dit is de laatste bedeling van het evangelie en de laatste keer dat de Heer vóór zijn wederkomst zijn koninkrijk op aarde vestigt.)

Laat de cursisten Leer en Verbonden 33:4 doorlezen en opzoeken hoe de Heer de omstandigheden van de wereld in 1830 beschreef.

  • Welke woorden maken indruk op je? Waarom? Hoe kunnen wij ons tegen de verdorven invloeden van de wereld beschermen?

Zet het volgende op het bord: De Heer heeft en is

Geef de cursisten even de tijd om zich af te vragen wat de Heer gedaan heeft of nu doet om hen tegen de ontaarding van de wereld te versterken. Leg uit dat de Heer in Leer en Verbonden 33:5–6 zegt wat Hij heeft gedaan en wat Hij zal doen om ons tegen de ontaarding van de wereld te beschermen. Laat een cursist die verzen voorlezen. Laat de klas meelezen en opzoeken wat de Heer heeft gedaan en wat Hij zal doen om ons te versterken.

  • Wat is volgens deze verzen iets wat God heeft gedaan en nu doet om ons tegen de ontaarding van de wereld te beschermen? (Terwijl de cursisten antwoorden, laat u een cursist de uitspraak op het bord afmaken. De antwoorden van de cursisten dienen het volgende te omvatten: de Heer heeft zijn kerk gevestigd, en vergadert in de laatste dagen zijn uitverkorenen.)

Om de cursisten meer begrip van dit beginsel bij te brengen, laat u ze in groepjes van twee samenwerken en de antwoorden op de volgende vragen bespreken. U kunt deze vragen voorlezen, op het bord zetten of als uitreikblad aan de cursisten geven. (Laat de antwoorden tussen haakjes weg.)

  1. Wie zijn volgens vers 6 de uitverkorenen? (Wie in God geloven en naar zijn stem luisteren.)

  2. Waarom is het belangrijk dat de uitverkorenen zich vergaderen als je ziet hoe de wereld ontaardt?

  3. In welke opzichten ben je door je lidmaatschap in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste tegen de ontaarding in de wereld gesterkt?

Leer en Verbonden 33:7–18

De Heer geeft Ezra Thayre en Northrop Sweet instructies over de prediking van het evangelie.

Verwijs naar de tekening van de mond (of het woord mond) op het bord. Laat de cursisten Leer en Verbonden 33:7–10 doorlezen en opzoeken wat Ezra Thayre en Northrop Sweet van de Heer moesten doen. Vraag de cursisten wat ze geleerd hebben.

Zet de volgende onvolledige uitspraak op het bord: Als we onze stem verheffen om het evangelie te prediken …

Laat de cursisten aan de hand van Leer en Verbonden 33:7–10 deze uitspraak afmaken. U kunt een cursist het beginsel op het bord laten afmaken. Het kan als volgt opgeschreven worden: Als we onze stem verheffen om het evangelie te prediken, zal de Heer ons inspireren aangaande wat we moeten zeggen.

  • In wat voor situaties zijn we wellicht terughoudend om onze stem te verheffen en het evangelie te prediken?

  • Hebben jullie weleens besloten je mond open te doen om het evangelie te prediken en werd je toen geïnspireerd om de juiste woorden te zeggen? Heb je weleens anderen het evangelie zien prediken waarbij je voelde dat ze geïnspireerd werden om de juiste woorden te spreken?

Vat Leer en Verbonden 33:11–15 samen door uit te leggen dat de Heer in die verzen Ezra Thayre en Northrop Sweet instructies gaf om in de fundamentele beginselen en verordeningen van het evangelie te onderwijzen – geloof in Jezus Christus, bekering, doop, en de gave van de Heilige Geest.

Vestig de aandacht weer op het beginsel op het bord. Laat de cursisten zich afvragen wat we, naast het verheffen van onze stem, moeten doen zodat de Heer ons kan inspireren om de juiste woorden te spreken als we het evangelie prediken. Laat een cursist Leer en Verbonden 33:16–18 voorlezen. Laat de klas meelezen en de raad opzoeken die de Heer speciaal aan Ezra en Northrop gaf, zodat ze zouden weten wat ze als zendeling moesten zeggen.

  • Welke raad gaf de Heer aan Ezra en Northrop zodat ze zouden weten wat ze als zendeling moesten zeggen? (U kunt de antwoorden van de cursisten op het bord zetten.)

  • Wat is volgens jullie de betekenis van deze raad van de Heer: ‘Hebt uw lamp in orde en brandende, en hebt olie bij u’? (LV 33:17.) (Om altijd geestelijk voorbereid te zijn op de wederkomst van Jezus Christus. Dit vers heeft betrekking op de gelijkenis van de dwaze meisjes in Mattheüs 25:1–13, die ook in Leer en Verbonden 45:56–57 wordt genoemd.)

  • Hoe kunnen we met de raad van de Heer in deze verzen onze stem verheffen om op alle momenten en in alle situaties het evangelie te prediken?

Leer en Verbonden 34

De Heer geeft Orson Pratt een compliment vanwege zijn geloof en gebiedt hem om het evangelie te prediken

Laat de cursisten in de inleiding tot Leer en Verbonden 34 een voorbeeld opzoeken van iemand die gezegend werd omdat een ander zijn mond opendeed om het evangelie te prediken.

  • Wie werd er in dit voorbeeld gezegend? Hoe oud was Orson Pratt toen hij zich liet dopen? Hoe kwam hij met het evangelie in aanraking?

Vraag een cursist Leer en Verbonden 34:1 voor te lezen. Laat de klas meelezen en opzoeken hoe de Heer Orson noemde. Vraag de cursisten naar hun bevindingen. Laat de klas vervolgens Leer en Verbonden 34:2–3 doorlezen om te zien waarom de Heer hem ‘Mijn zoon’ noemde.

  • Waarom noemde de Heer Orson zijn zoon? (Vanwege Orsons geloof in de Heer.)

  • Wat deed de Heer volgens Leer en Verbonden 34:3 voor ‘zovelen als er geloven’ in Hem? (Om er zeker van te zijn dat de cursisten begrijpen dat het beginsel in dit vers eveneens op vrouwen van toepassing is, kunt u ze Leer en Verbonden 25:1 laten doorlezen.

Laat een cursist Leer en Verbonden 34:4–6 voorlezen. Laat de cursisten meelezen en opzoeken waardoor Orson volgens de Heer nog meer zegeningen zou ontvangen.

  • Waarom worden wij volgens jullie ‘nog meer gezegend’ als we het evangelie prediken?

Laat een cursist Leer en Verbonden 34:10–11 voorlezen. Laat de cursisten meelezen en de zegeningen opzoeken die gegeven worden aan wie ijverig het evangelie prediken.

  • Welke zegeningen worden er gegeven aan wie ijverig het evangelie prediken? (Terwijl de cursisten antwoorden, kunt u het volgende beginsel op het bord zetten: Wie ijverig het evangelie prediken, doen dat door de kracht van de Heilige Geest.

  • Welke zegen wordt er beloofd aan wie getrouw blijven? (U kunt dit beginsel ook op het bord zetten: Als wij getrouw zijn, zal de Heer bij ons blijven.)

  • Wat kunnen we aan Leer en Verbonden 34:11 hebben als we ontmoedigd zijn?

U kunt tot slot uw getuigenis geven over een moment waarop u de aanwezigheid van de Heer voelde omdat u Hem trouw was. U kunt ook uw getuigenis geven van de beginselen die in deze les zijn behandeld.

Toelichting en achtergrondinformatie

Leer en Verbonden 33. Northrop Sweet

Northrop Sweet liet zich in oktober 1830 in Palmyra (New York) door Parley P. Pratt dopen. Hij werd in oktober 1830 geroepen om een zending te vervullen (zie LV 33). Hij was in juni 1831 naar Kirtland (Ohio) verhuisd, waar hij tot ouderling werd geordend; maar kort daarna verliet hij de kerk en probeerde een andere kerk op te richten. Hij beweerde dat Joseph Smith een vals profeet was.

Leer en Verbonden 33:1. Gods woord is levend en krachtig

De Heer gebruikte enkele indrukwekkende woorden om de kracht van zijn woord te beschrijven. De gedachte dat Gods woord krachtig is, is eenvoudig te begrijpen omdat door zijn woord alles vanuit de hemel in het hart van de mens terechtkomt. Vestig de aandacht op het woord levend in Leer en Verbonden 33:1. De woorden ‘scherper dan een tweesnijdend zwaard, om vaneen te scheiden de gewrichten en het merg, ziel en geest’ beschrijven treffend hoe Gods woord tot in ieders hart kan doordringen (zie ook 1 Nephi 16:1–2).

De bekering van Ezra Thayre is een voorbeeld dat Gods woord levend en krachtig is. Ezra Thayre heeft daarover verteld:

‘Toen Hyrum begon te spreken, raakte elk woord me in de ziel. Het leek wel of elk woord tot mij was gericht. God strafte me en het leek wel of ik aan de grond vastgenageld was. Ik kon het niet helpen. De tranen stroomden over mijn wangen, ik was erg trots en koppig. Er waren veel mensen die me kenden, ik durfde niet op te kijken. Ik bleef zitten totdat ik bedaard was en weer opkeek. Ze zongen enkele lofzangen en toen werd ik door de Geest vervuld. Toen Hyrum klaar was, pakte hij een boek en zei: “Dit is het Boek van Mormon.” Ik zei dat ik het graag wilde zien. Toen ik het boek opensloeg, kreeg ik een vreugdevolle schok die niet met een pen of woorden te beschrijven is. Ik sloeg het boek dicht en vroeg hoeveel het kostte. ‘Veertien shilling’, was het antwoord. Ik zei dat ik het wilde kopen. Ik sloeg het weer open en voelde een dubbele portie van de Geest. Ik wist niet of ik me nog in de wereld bevond. Het leek weI of ik in de hemel was.

‘Martin Harris kwam snel naar me toe lopen om me te vertellen dat het boek waar was. Ik zei dat hij me dat niet hoefde te vertellen, omdat ik dat zelf ook wist.’ (Lyndon W. Cook, The Revelations of the Prophet Joseph Smith: A Historical and Biographical Commentary of the Doctrine and Covenants [1985], 47–48.)

Leer en Verbonden 33:9. Beladen met schoven op uw rug

Wat houdt het in om ‘beladen met schoven op [onze] rug’ te zijn? Die woorden slaan op de graanoogst, of schoven, van het veld. Om ‘beladen met schoven’ te zijn, slaat op een grote, overvloedige oogst. Dat is een zinsnede die veel succes met zendingswerk voorstelt.

Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen is dieper op de betekenis van die analogie ingegaan:

Afbeelding
Ouderling David A. Bednar

‘De schoven in deze metafoor stellen de pasgedoopte leden van de kerk voor. De graanschuren zijn de heilige tempels. Ouderling Neal A. Maxwell heeft gezegd: “Bij de doop moet onze blik langs de doopvont op de heilige tempel zijn gericht. De grote graanschuur waarin deze schoven dienen te worden vergaard, is de heilige tempel.” (John L. Hart, “Make Calling Focus of Your Mission”, Church News, 17 september 1994, 4.) Deze uitspraak verduidelijkt en onderstreept het belang van heilige tempelverordeningen en -verbonden – zodat de schoven niet verloren gaan.’ (‘Op eervolle wijze een naam en status behouden’, Liahona, mei 2009, 97.)

Leer en Verbonden 34:1. Orson Pratt

Orson Pratt beschreef hoe hij als jongeman geloof in Jezus Christus oefende:

Afbeelding
Ouderling Orson Pratt

‘Van tien- tot negentienjarige leeftijd zag ik veel van de wereld, en had ik eigenlijk geen vaste verblijfplaats. Maar door de genade van God werd ik beschermd tegen het kwaad waaraan jonge mensen worden blootgesteld. De eerste indrukken van deugdzaamheid en godsdienst, die ik van mijn ouders had meegekregen, bleven me altijd bij. Ik maakte me vaak ongerust over de toekomst. Maar tot het voorjaar van 1829 ging ik nooit ijverig naar de Heer op zoek. Toen begon ik vurig te bidden en me van al mijn zonden te bekeren. In de stille schaduw van de nacht, toen anderen op hun kussen lagen te slapen, ging ik vaak naar een geheime plek in het veld of in de wildernis om voor de Heer neer te knielen en urenlang met een gebroken hart en een verslagen geest te bidden. Dat was mijn troost en vreugde. Het grootste verlangen van mijn hart was dat de Heer zijn wil betreffende mij zou bekendmaken.’ (The Orson Pratt Journals, samengesteld door Elden J. Watson [1975], 8–9.)

Leer en Verbonden 34:10. ‘Verhef uw stem’

Omdat hij gehoorzaam was aan het gebod van de Heer in Leer en Verbonden 34:10 verhief Orson Pratt zijn stem om het evangelie te prediken. Vlak nadat hij deze openbaring had ontvangen, ging Orson Pratt op zending naar Colesville (New York). Gedurende een andere zending die hij enkele jaren later vervulde, reisde Orson een kleine 6.500 kilometer, bezocht hij 207 bijeenkomsten, […] doopte hij 104 mensen en organiseerde hij verscheidene nieuwe gemeenten van de kerk.’ (Orson Pratt, ‘History of Orson Pratt’, Millennial Star, 4 februari 1865, 72.) Gedurende zijn dienstvaardige leven ‘stak hij als heilbrengende zendeling zestien keer de oceaan over.’ (‘Orson Pratt’, Contributor, november 1881, 61.)

Afdrukken