Bibliotek
Lektion 10: 1 Nefi 6 og 9


Lektion 10

1 Nefi 6 og 9

Indledning

Nefi erklærede, at hans hensigt med at skrive var at »kunne overtale mennesker til at komme til Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud, og blive frelst« (1 Ne 6:4). Nefi førte to sæt optegnelser: Nefis små og Nefis store plader. Herren befalede ham at lave en forkortelse af Lehis beretning på de små plader (se 2 Ne 5:28-31). Mormon blev senere inspireret til at inkludere de små plader i sit uddrag af Mormons Bog (se MormO 1:6-7). Hverken Nefi eller Mormon vidste hvorfor, men de fulgte begge Herrens vejledning.

Forslag til undervisningen

1 Nefi 6

Nefi skrev for at overbevise alle om at komme til Jesus Kristus

Vis forskellige sømmelige bøger eller film som er populære blandt tidens unge. Spørg eleverne, hvad de tror, der var forfatterens eller instruktørens hensigt med hver af disse bøger eller film. Vis dem Mormons Bog. Fortæl eleverne, at Nefi i 1 Nefi 6 forklarede, hvad hans formål var med at skrive optegnelsen, som senere blev en del af Mormons Bog.

Bed eleverne om at læse 1 Nefi 6:3-6 og lægge mærke til de ord og vendinger, der udtrykker Nefis hensigt med at føre sin optegnelse. (Du kan foreslå, at de understreger de ord).

  • Hvorfor er det vigtigt, at Nefi skrev noget, »der behager Gud« og ikke det, som »behager verden«?

  • Hvordan vil I formulere Nefis hensigt med jeres egne ord? (Det kan være en hjælp, at du forklarer, at vendingen »Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud« henviser til Jesus Kristus. Du kan eventuelt opfordre eleverne til at skrive Jesus Kristus i deres skrifter ud for 1 Nefi 6:4. Det kan også være, at du ønsker at forklare, at navnet Jahve også henviser til Jesus Kristus. (Se 1 Ne 19:10; 2 Ne 11:4, 6-7; se også Guide til Skrifterne, »Jesus Kristus«).

For at hjælpe eleverne til at forstå, at Mormons Bog er endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus, så bed dem om at slå op i emneregistret og finde alle de henvisninger, der er til Jesus Kristus. Bed dem om at identificere et par måder, hvorpå Mormons Bog lærer os om Frelserens mission.

Bed en elev om at skrive følgende sandhed på tavlen: Ét formål med Mormons Bog er at overbevise alle mennesker om at komme til Jesus Kristus.

  • Hvordan kan en forståelse af Nefis hensigt med at skrive påvirke den måde, som I studerer Mormons Bog på i år?

Fortæl hvordan Mormons Bog har hjulpet dig til at komme nærmere på vor himmelske Fader og Frelseren. Bed eleverne om at fortælle, hvordan Mormons Bog har påvirket deres liv, så de er kommet tættere på vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Tilskynd dem til at fortælle om deres følelser omkring Mormons Bog og bære deres vidnesbyrd om Jesus Kristus over for et familiemedlem i løbet af de følgende dage.

1 Nefi 9

Nefi førte to sæt optegnelser

Vis klassen en historiebog og fortæl så, hvilken periode bogen dækker. Vis dernæst en personlig historie, dagbog eller mindebog, som dækker noget af den samme periode. (Hvis det er passende, så læs en åndelig oplevelse fra mindebogen).

  • Hvordan adskiller de to tekster sig i deres skildring af historien?

  • Er den ene tekst mere værdifuld end den anden? Hvordan? (De er begge værdifulde af forskellige årsager).

  • Hvordan er disse tekster i sammenligning med Mormons Bog?

Forklar, at Nefi i 1 Nefi 9:1-5, fortæller om sin indsats for at udfærdige optegnelser på to sæt plader.

På det ene sæt plader, der nu er kendt som Nefis store plader, optegnede han sit »folks historie« (1 Ne 9:2). Denne historie omfattede »en beretning om kongernes regeringstid og [hans] folks krige og stridigheder« (1 Ne 9:4). Det var den første optegnelse Nefi udfærdigede, men den er ikke inkluderet i det, vi nu har som Mormons Bog.

På det andet sæt plader, der nu er kendt som Nefis små plader, berettede han om »tjenestegerningen blandt [hans] folk« (1 Ne 9:3). Det kan være nødvendigt, at du forklarer, at ordet tjenestegerning anvendes om den religiøse undervisning og aktiviteter. Nefis optegnelse på de små plader finder man nu i Nefis Første Bog og Nefis Anden Bog.

Skriv følgende på tavlen for at hjælpe eleverne med at kunne skelne mellem de små og store plader, når de læser 1 Nefi 9: »disse plader« = små plader og »de andre plader« = store plader. (Du kan eventuelt foreslå, at eleverne skriver disse ord i deres skrifter ud for de relevante vers). Udtrykket »disse plader« i 1 Nefi 9 refererer altid til de små plader. Udtrykket »de andre plader« anvendes om de store plader.

Bed en elev om at læse 1 Nefi 9:3, 5-6 højt.

  • Hvilke årsager anfører Nefi for også at udfærdige de små plader udover de store? Hvordan viser disse forklaringer Nefis tillid til Herren?

Forklar at profeten Mormon næsten 1000 år senere lavede en forkortelse eller en forkortet version af alle de optegnelser, der var blevet ført af hans folk. Dette blev til det, vi i dag kender som Mormons Bog. Da han lavede denne forkortelse, fandt han Nefis små plader og medtog dem i sin optegnelse.

Bed en elev om at læse Mormons Ord 1:3-7 højt. Forklar, at Mormon skrev disse ord omkring år 385 e.Kr., hvor det sidste slag mellem nefitterne og lamanitterne fandt sted. Lad eleverne se efter de årsager, som Mormon anførte for at medtage Nefis små plader i sin beretning, når de læser disse vers.

Læs følgende udtalelse af ældste Marvin J. Ashton fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Marvin J. Ashton

»Sommetider ved vi ikke, hvorfor vi bliver bedt om at være lydige, undtagen at Herren har befalet det … Nefi fulgte instruktionerne, selv om han ikke helt forstod det vise formål. Hans lydighed resulterede i velsignelser for hele menneskeheden over hele verden« (»Hvem vil gå glip af høsten?« Den danske Stjerne, apr. 1979, s. 93).

Påpeg, at vi af Nefis og Mormons eksempel kan lære os, at vi bør adlyde Guds befalinger og følge Åndens tilskyndelser, selvom vi ikke helt forstår baggrunden for dem.

  • Hvorfor er det vigtigt at adlyde Herrens befalinger og følge Helligåndens tilskyndelser, selvom vi ikke helt forstår årsagen til dem?

  • Hvornår har I været lydige over for Herren eller fulgt en særlig tilskyndelse uden helt at forstå hvorfor?

  • Hvordan kan vi udvikle større tillid og mod til trofast at følge Guds vejledning?

Vidn om, at når vi adlyder Guds bud og følger Helligåndens tilskyndelser, så vil vores forståelse af formålet med dem vokse, og Herren vil velsigne os for vores lydighed.

Bed en elev om at læse følgende forklaring højt. (Du kan eventuelt give hver enkelt elev en kopi af den, så de kan følge med og gemme den i deres skrifter til fremtidig brug).

I det mindste blev en del af Herrens »vis[e] formål« (1 Ne 9:5; MormO 1:7) med at Nefi førte to optegnelser, tydeligt, da Joseph Smith oversatte Mormons Bog. Joseph oversatte oprindeligt Mormons forkortelse af Nefis store plader. Martin Harris, som hjalp Joseph, ønskede at vise sin hustru og familie oversættelsen. Modstræbende lod profeten Martin låne de 116 sider af manuskriptet, som var blevet oversat indtil da. De 116 sider blev stjålet fra Martin, og som følge deraf blev pladerne, Urim og Tummim og gaven til at oversætte midlertidigt taget fra Joseph Smith (se L&P 3:14).

Efter at Joseph Smith havde gennemgået en periode med omvendelse (se L&P 3:10), bad Herren ham om ikke at genoversætte den tabte del (se L&P 10:30). I stedet befalede han ham at oversætte Nefis små plader (se L&P 10:41), som dækkede den samme tidsperiode. Han fortalte Joseph, at de mennesker, der havde taget de 116 sider, havde ændret dem og planlagde at bruge dem til at bringe hans arbejde i miskredit (se L&P 10:10-19). Herren havde forudset dette mange hundrede år tidligere og havde sørget for en anden optegnelse for at forpurre Satans plan (se History of the Church, 1:20-23; L&P 10:38-46).

Bed eleverne om at læse 1 Nefi 9:6 hver for sig. Bed dem om at finde frem til den læresætning, som Nefi belærer om i dette vers. Bed en elev om at skrive følgende princip på tavlen: Gud kender alt og bereder en vej for udførelsen af alle hans gerninger.

  • Hvorfor er det en hjælp at vide, at »Herren kender alt fra begyndelsen«? (1 Ne 9:6; se også 2 Ne 9:20; MormO 1:7).

  • Hvordan kan denne læresætning påvirke den måde, I lever på? (Du kan eventuelt fortælle om dine tanker omkring denne læresætning, og hvordan den har øget din tro, dit håb og din tillid til Gud, når eleverne svarer på dette spørgsmål).

  • Hvordan kan denne lære hjælpe jer, når I står over for prøvelser? (Et muligt svar kan være, at vi kan finde trøst i forsikringen om, at Gud kan se udkommet af vore prøver og udfordringer, selv om vi ikke kan. Og gennem Helligånden kan han give os styrke, trøst og vejledning til at overkomme livets vanskeligheder).

Udtryk din overbevisning om, at Gud er alvidende, og han ved også, hvad der er bedst for hvert eneste af sine børn. Hjælp eleverne til at forstå, at de i livets løb vil støde på befalinger og modtage inspiration fra Gud, som de måske til at begynde med ikke helt forstår. Deres lydighed mod Herrens befalinger og Helligåndens tilskyndelser vil dog velsigne deres eget liv såvel som andres liv.

Kommentar og baggrundsinformation

1 Nefi 6:4. »Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud«

Præsident Ezra Taft Benson har forklaret, at når skriften henviser til Abrahams, Isaks og Jakobs Gud, så refererer de til Jesus Kristus: »Vi må huske på, hvem Jesus var, inden han blev født. Han var Skaberen af alle ting, den store Jahve, det slagtede offerlam inden jorden blev skabt og Abrahams, Isaks og Jakobs Gud. Han var og er Israels Hellige« (»Five Marks of the Divinity of Jesus Christ«, Ensign, dec. 2001, s. 10).

1 Nefi 9:6. Gud kender alt fra begyndelsen

Vi sætte vores lid til, at Gud ved alt. »Uden kundskab om alle ting, ville Gud ikke være i stand til at frelse nogen del af sine skabninger; thi det er formedelst denne kundskab, han har om alle ting, fra begyndelsen til enden, at han kan give sine skabninger den forstand, hvor ved de bliver delagtige i det evige liv; og dersom det ikke var for det begreb, som findes hos menneskene, at Gud har al kundskab, ville det være umuligt for dem at udøve tro på ham« (Forelæsninger om troen, s. 47-48).

Udskriv