Bibliotek
Lektion 68: Mosija 28-29


Lektion 68

Mosija 28-29

Indledning

Da kong Mosijas sønner var blevet omvendt, havde de et stærkt ønske om at forkynde evangeliet for lamanitterne. Efter at have spurgt Herren og fået forsikring om, at de ville blive velsignet med medgang og beskyttelse, gav Mosija dem tilladelse til at tage af sted. Samtidig arbejdede Mosija på at tage vare på de hellige optegnelser, der var blevet ham betroet. Han oversatte de jereditiske optegnelser og overdrog alle optegnelserne til Alma den Yngre. Eftersom hans sønner havde afstået fra muligheden for at blive konge, indførte han et system med dommere som den nye regeringsform i landet.

Forslag til undervisningen

Mosija 28:1-9

Mosijas sønner ønsker at forkynde for lamanitterne

Skriv følgende udtalelser på tavlen før undervisningen:

  1. Jeg har et oprigtigt ønske om andres evige lykke.

  2. Jeg er villig til at yde ofre for at hjælpe andre.

  3. Jeg har et ønske om at fortælle andre om evangeliet.

Bed som indledning til undervisningen eleverne om at bruge udtalelserne på tavlen til for sig selv at lave en selvevaluering. Lad dem bruge en skala fra 1 til 10, hvor 1 vurderes som dårligt, og hvor 10 vurderes som ekstremt godt.

Bed eleverne om at læse Mosija 27:8-10 for sig selv.

  • Hvordan ville Alma og Mosijas sønner være blevet vurderet på den samme skala på dette tidspunkt i deres liv?

Bed en elev om at læse Mosija 28:1-4 højt.

  • Hvordan ville Mosijas sønner være blevet vurderet på den samme skala efter deres omvendelse? Hvilke udtryk i Mosija 28:1-4 viser, hvor meget de havde ændret sig?

  • Hvorfor ændrede Mosijas sønners ønsker sig? (De udøvede tro på Jesus Kristus, vendte sig væk fra alle deres synder og omvendte sig; se Mosi 27:34-36. Henvis eventuelt også til Mosi 28:4 for at påpege, hvordan Herrens Ånd påvirkede dem).

  • Hvilke vanskeligheder kunne missionærerne blive udsat for ud fra det, I har lært om lamanitterne på dette tidspunkt i deres historie?

  • Hvilken forskel mente Mosijas sønner deres forkyndelse kunne gøre for lamanitterne ifølge Mosija 28:2?

  • Hvordan påvirkede Mosijas sønners omvendelse deres ønske om at forkynde evangeliet? Hvilke principper kan vi lære af deres oplevelse? (Sammenfat elevernes svar ved at skrive følgende princip på tavlen: Jo mere omfattende vores omvendelse bliver, desto større bliver vores ønske om at fortælle andre om evangeliet.

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum. Bed eventuelt eleverne om at skrive denne udtalelse i margenen ud for Mosija 28:1-4.

»Størrelsen af det ønske, vi har om at fortælle om evangeliet, er en indikator for, i hvor høj grad vi personligt har omvendt os« (»Fortæl om evangeliet«, Liahona, jan. 2002, s. 7).

Bed eleverne om at tænke over, hvordan deres ønske om at fortælle andre om evangeliet er blevet større, efterhånden som de er kommet tættere på Herren.

  • Hvilke oplevelser har ført jer til at ønske at fortælle andre om evangeliet?

Bed eleverne om at forestille sig, at de kender en ung mand, der er medlem af Kirken, men kun har et lille ønske om at komme på fuldtidsmission.

  • Hvad kan denne unge mand gøre for at få et større ønske om at fortælle andre om evangeliet? (Når eleverne udveksler ideer, kan du opmuntre dem til at genkalde sig det, der har fået dem til at omvende sig mere oprigtigt til Jesu Kristi evangelium, og hvordan de kan anbefale denne unge mand lignende aktiviteter eller oplevelser. Hjælp dem til at se, at dybere omvendelse fører til et større ønske om at fortælle andre om evangeliet).

Forklar eventuelt, hvordan du fik dit ønske om at undervise andre om evangeliet. Når du gør det, kan du overveje at bære dit vidnesbyrd om, at når vi kommer nærmere Herren og føler hans Ånd, øges vores ønske om at fortælle andre om evangeliet.

Lad eleverne læse Mosija 28:5-8 og finde frem til, hvorfor Mosija lod sine sønner tage på en så farlig mission.

  • Hvilke velsignelser lovede Herren Mosijas sønner som svar på Mosijas bøn?

Mosija 28:10-20

Mosija oversætter de jereditiske plader og overdrager de hellige optegnelser til Alma

Tegn følgende på tavlen:

Billede
guldplader og en krone

Peg på billedet af kronen og lad en elev læse Mosija 28:10. Bed klassen om at finde et problem, som kongen havde, da hans sønner tog af sted på mission. (Han måtte finde én, der kunne overtage hans plads som konge).

Sammenfat Mosija 28:11-19 ved at forklare, at Mosija var ved at blive gammel, og han vendte noget af sin opmærksomhed mod de hellige optegnelser, som han havde fået betroet: de optegnelser, som hans far havde givet ham og bedt ham om at bevare, og de optegnelser, som kong Limhi havde givet ham. I kraft af sin evne som seer oversatte han de jereditiske optegnelser – de plader, der var blevet fundet af den gruppe, som kong Limhi havde sendt af sted for at finde Zarahemlas land (se Mosi 8:7-9). Henled elevernes opmærksomhed på tegningen af guldpladerne på tavlen.

Forklar, at Mosija udover at udpege en leder for riget også var nødt til at udpege én, der skulle varetage pladerne. Bed eleverne om at læse Mosija 28:20 for sig selv.

  • Hvem modtog de hellige optegnelser?

  • Hvorfor var Alma et godt valg til at varetage disse optegnelser?

Mosija 29

Folket følger Mosijas råd om at oprette et dommerstyre

Bed eleverne om at række hånden op, hvis de gerne vil være konge eller dronning. Vælg en af disse elever til at komme op foran klassen og stå ved den krone, der er tegnet på tavlen (eller anbring en papirskrone på hans eller hendes hoved). Lad eleven beskrive, hvilke fordele han eller hun ville få ved at være konge eller dronning.

Bed en elev om at læse Mosija 29:1-3 højt.

  • Hvem ønskede folket at få som deres konge?

  • Hvad opgav Mosijas sønner, så de kunne forkynde for lamanitterne?

  • Hvilke muligheder må unge mænd og kvinder i dag ofre eller udsætte, så de kan tage på mission?

Sammenfat Mosija 29:4-10 ved at forklare, at kong Mosija var bekymret for, at udpegelsen af en ny konge ville kunne føre til stridigheder endog krig. Han nævnte også andre problemer, der kunne opstå, hvis en uretfærdig konge kom til magten. Lad eleverne læse Mosija 29:16-18 og finde frem til disse problemer.

Forklar, at kong Mosija foreslog, at det nefitiske styre ikke længere skulle varetages af en konge. I stedet anbefalede han et dommersystem med dommere, der blev valgt ved folkets stemme.

Lad eleverne læse Mosija 29:11, 25 for sig selv og finde ud af, hvordan dommerne skulle dømme folket. (»I henhold til Guds befalinger« og »i henhold til de love, som er blevet givet jer af vore fædre«).

Skriv Mosija 29:26-27, 30, 33-34, 37-38 på tavlen. Del klassen op i par. Lad eleverne søge i disse vers og finde frem til folkets ansvar i det styre, som kong Mosija foreslog. Lad derpå hvert makkerpar tale om følgende spørgsmål. (Skriv eventuelt også disse spørgsmål på tavlen eller på et uddelingsark).

  • Hvilke fordele ville der ifølge kong Mosija være ved at træffe beslutninger ved folkets stemme? (Han sagde, at folkets stemme almindeligvis ikke »ønsker noget, der strider mod det, der er ret«. Han talte også om behovet for, at alle borgere tager del i deres regerings byrder og får »den samme mulighed«).

  • Hvad ville følgerne være, hvis folkets stemme valgte ugudelighed? (Guds straffedomme ville komme over dem, og de ville blive ødelagt).

  • Hvad tror I, der i Mosija 29:34 menes med udtrykket »så enhver kunne bære sin del«? Hvordan kan dette udtryk passe på borgeres ansvar for at deltage i deres samfund på lokalt og nationalt plan?

Læs følgende udtalelse af ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Både ledere og borgere er ansvarlige for det, der sker under et kulturelt forfald … det er let at kritisere dårlige ledere, men vi bør ikke lade deres tilhængere gå fri« (»… Omvende [os] fra [vores] selviskhed«, Liahona, juli 1999, s. 28).

  • Hvorfor er det væsentligt for både ledere og tilhængere at være ansvarlige for deres handlinger?

  • Hvad kan I gøre for at støtte retfærdige love og ledere? (Henvis eventuelt eleverne til TA 1:12).

Giv udtryk for din overbevisning om, at selv om ikke alle verdens lande har mulighed for at vælge deres egne ledere, vil Herren altid hjælpe dem, der stoler på ham, uanset hvor de bor.

Bed en elev om at læse Mosija 29:41-43 højt.

  • Hvem valgte folket som den første overdommer? Levede han op til sit hverv om at være en retfærdig og retskaffen leder? Hvad var resultatet af hans ledelse?

Bed eleverne om med egne ord at forklare, hvad de har lært af Mosija 29. Det kan være følgende sandheder:

Uretfærdige ledere kan lede til strid og synd.

Det er ikke almindeligt for folkets stemme at vælge noget, der ikke er ret.

Hvis folket vælger ugudelighed, kommer Guds straffedomme over dem.

Enhver person har pligt til at opretholde retfærdige love og ledere.

Afslut ved at bære vidnesbyrd om principperne i dagens lektion.

Tilbageblik over Mosija

Brug noget tid på at hjælpe eleverne til et tilbageblik over Mosijas Bog. Bed dem om at tænke over, hvad de har lært af denne bog, både i seminar og i deres personlige skriftstudium. Bed dem om nødvendigt at skimme bogen igennem for at hjælpe på hukommelsen. Efter et passende stykke tid beder du flere elever om at fortælle om deres tanker og følelser om noget i bogen, der har gjort indtryk på dem.

Kommentar og baggrundsinformation

Mosija 28:3. Ønsket om at fortælle andre om evangeliet

Ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum har foreslået en god måde, hvorpå Kirkens medlemmer kan fortælle andre om evangeliet:

»Nøglen til succes i medlemsmissionering er at udøve tro. En måde at udvise jeres tro på Herren og hans løfter på er ved under bøn at sætte en dato for, hvornår I vil have en person forberedt til at møde missionærerne. Jeg har modtaget hundredvis af breve fra medlemmer, som har udøvet deres tro på denne enkle måde. Selv om familien ikke havde nogen i tankerne, som de kunne fortælle om evangeliet, satte de en dato, bad og talte så med mange flere mennesker. Herren er den gode hyrde, og han kender sine får, som er blevet forberedt til at høre hans røst. Han vil vejlede os, når vi søger hans guddommelige hjælp til at fortælle om hans evangelium« (»Skab et evangelieorienteret hjem«, Liahona, maj 2006, s. 86).

Mosija 29:41-44. Dommernes regeringstid

Skiftet i regeringsformen, som kong Mosija foranledigede, var så markant, at nefitterne fra den tid og frem til Kristi fødsel (se 3 Ne 2:8) begyndte at regne deres tid fra begyndelsen af dommernes regering. Tidligere havde nefitterne baseret deres tidsangivelse fra det år, Lehi forlod Jerusalem.

Udskriv