Bibliotek
Lektion 44: Jakob 2:12-35


Lektion 44

Jakob 2:12-35

Indledning

Tro mod sit ansvar som præstedømmeleder, kaldte Jakob folket til omvendelse og advarede dem mod synder som stolthed og seksuel urenhed. Han belærte dem om farerne og konsekvenserne ved disse to udbredte synder.

Forslag til undervisningen

Jakob 2:12-21

Jakob revser sit folk på grund af deres stolthed

Skriv følgende på tavlen: penge, intelligens, venner, talenter, evangelisk kundskab. Lad eleverne tænke over, hvilke velsignelser Herren har givet dem inden for disse felter. Tilskynd dem til at tænke over, hvordan de har det med disse velsignelser, når de studerer Jakob 2.

Bed en elev om at læse Jakob 2:12-13 højt. Bed resten af klassen om at følge med og finde frem til, hvad det var, som mange nefitter søgte.

Når eleverne har svaret, så påpeg, at Jakob fortalte sit folk, at de havde opnået deres rigdom ved »forsynets hånd«. Du kan måske forklare, at ordet forsynet henviser til Gud.

  • Hvorfor er det vigtigt for os at huske, at alle vore velsignelser kommer fra vor himmelske Fader?

  • Hvorfor var så mange af nefitterne ifølge Jakob 2:13 opblæste af stolthed?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab højt. Lad klassen lytte godt efter, hvad det vil sige at være opblæst af stolthed:

Billede
Præsident Dieter F. Uchtdorf

»Stolthed er i sin kerne en synd bestående af sammenligning, for selvom den normalt begynder med: ›Se, hvor vidunderlig jeg er, og de store ting, som jeg har udrettet‹, så synes den altid at ende med: ›Derfor er jeg bedre end dig …‹

Det er den synd at sige: ›Gudskelov, er jeg mere værdifuld end jer.‹ I sin kerne er det ønsket om at blive beundret eller misundt. Det er selvforherligelsens synd« (»Stolthed og præstedømmet«, Liahona, nov. 2010, s. 56).

Tilskynd eleverne til i deres stille sind at overveje, om de nogensinde har gjort sig skyldige i at tænke, at de var bedre end andre.

Bed en elev om at læse Jakob 2:14-16 højt. Bed klassen om at finde udtryk, der viser, hvad følgerne af stolthed er. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvorfor tror I, at stolthed har kraft til at »fordærve jeres sjæl«? (Jakob 2:16).

Bed eleverne om at læse Jakob 2:17-21 for sig selv. Bed dem om at lede efter vendinger, der lærer os, hvordan vi kan overvinde stolthed og en upassende indstilling til materiel velstand. Du kan foreslå, at de markerer det, de finder. Når de har studeret disse vers, så bed dem om at vælge et af de steder, de har fundet. Giv flere elever mulighed for at forklare, hvordan de passager, de har valgt, kan hjælpe os til at overvinde stolthed eller upassende indstilling til materiel velstand. (Som del af denne aktivitet kan du foreslå, at eleverne læser følgende skriftsteder: 1 Kong 3:11-13; Mark 10:17-27; 2 Ne 26:31; Alma 39:14; L&P 6:7).

  • Hvad tror I, at det betyder at søge Guds rige? Hvad mener I, det betyder at få et håb i Kristus?

  • Hvordan kan det at søge Guds rige og opnå håb i Kristus påvirke vores indstilling til velstand og materielle ejendele?

Bed eleverne om at forestille sig, hvordan de kan opsummere hovedpointen i Jakob 2:12-21 for en elev, som ikke er til stede i klassen i dag. Giv to eller tre elever mulighed for at fortælle, hvad de ville sige. Eleverne kan fremkomme med forskellige evangeliske sandheder. Sørg for, at de forstår, at vi bør søge Guds rige frem for noget andet. Giv eleverne tid til i deres skriftstudiebog at skrive om en måde, hvorpå de kan bruge de velsignelser og muligheder, som Herren giver dem for at opbygge Guds rige og velsigne andre.

Jakob 2:22-35

Jakob irettesætter folk, som har forbrudt sig mod kyskhedsloven

Skriv følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson på tavlen:

»Denne generations hærgende synd er …«

Bed eleverne om at tænke over, hvordan præsident Benson kan have færdiggjort denne sætning. Læs derefter følgende udtalelse:

»Denne generations hærgende synd er seksuel umoral. Dette vil, sagde profeten Joseph Smith, være kilden til flere fristelser, flere stød og flere vanskeligheder for Israels ældster end noget andet« (The Teachings of Ezra Taft Benson, 1988, s. 277).

Lad eleverne læse Jakob 2:22-23, 28 for sig selv og finde frem til de ord og vendinger, som Jakob bruger til at beskrive alvoren af seksuel umoral. (Du bliver måske nødt til at forklare, at ordet utugtigheder anvendes om seksuelle synder). Bed eleverne om at fortælle, hvilke ord og vendinger, de finder.

Læs følgende udtalelse fra hæftet Til styrke for de unge for at hjælpe eleverne til at forstå kyskhedsloven. Bed eleverne om at lægge mærke til, hvad de bør undgå.

Herrens standard angående seksuel renhed er tydelig og uændret. Hav ingen seksuelle forhold før ægteskabet og vær fuldstændig tro over for din ægtefælle i ægteskabet.

Gør aldrig noget, der kan føre til seksuel overtrædelse. Behandl andre med respekt, ikke som objekter, som bruges til at tilfredsstille lystne og egoistiske ønsker. Deltag ikke i lidenskabelig kysseri, lig ikke ovenpå en anden person og rør ikke ved en anden persons kønsdele, med eller uden tøj på, før ægteskabet. Gør ikke noget, der vækker seksuelle følelser. Væk ikke disse følelser i din egen krop« (Til styrke for de unge(hæfte, 2011, s. 35-36).

Påpeg, at nogle mennesker ifølge Jakob 2:23-24 forsøgte at undskylde deres seksuelle synder.

  • Hvordan undskylder nogle mennesker deres seksuelle synder i dag?

  • Hvilke ting kan unge gøre for at undgå at falde for seksuelle fristelser? (Svaret kan være at bede om styrke, omgås med gode venner, vælge god underholdning og undgå situationer og steder, hvor der er stor sandsynlighed for at blive fristet).

Du kan eventuelt påpege, at en af nefitternes synder synes at have været den ubemyndigede brug af flerkoneri. Bed eleverne om at læse Jakob 2:27-30 for sig selv. Før de læser, kan det være, at du må forklare, at ordet medhustru henviser til en kvinde, som er lovformeligt gift med en mand, men som ikke har samme status som en hustru.

  • Hvad er »Herrens ord« ifølge Jakob 2:27 om det at have mere end én kone? (Sørg for, at det fra begyndelsen står klart, at Herren har givet befaling om, at en mand bør være gift med én kvinde. (Se også L&P 49:15-16).

Forklar, at den ubemyndigede brug af flerkoneri er et eksempel på utugtighed eller seksuel synd. I Guds øjne er seksuel synd meget alvorlig.

  • Hvornår er Herrens folk ifølge Jakob 2:30 berettiget til at praktisere flerkoneri? (Når Herren befaler det).

Påpeg, at der har været visse gange i historiens løb, hvor Herren har befalet sit folk at praktisere flerkoneri. Flerkoneri blev fx praktiseret på Det Gamle Testamentes tid af Abraham og Sara (se 1 Mos 16:1-3; L&P 132:34-35, 37 og af deres sønnesøn Jakob (se L&P 132:37), og det blev for en tid praktiseret i genoprettelsens tidlige dage begyndende med Joseph Smith (se L&P 132:32-33, 53).

For at understrege at seksuel urenhed har en ødelæggende indvirkning på familier, læses Jakob 2:31-35 højt. Bed eleverne om at følge med og lægge mærke til følgerne af umoral. Påpeg, at selv om Jakob kun talte til mænd, så gælder kyskhedsloven i lige så høj grad for kvinder.

  • Hvordan påvirker det ifølge Jakob familien, når et familiemedlem bryder kyskhedsloven? Hvordan hjælper dette til at forklare, at overtrædelse af kyskhedsloven er en alvorlig synd?

  • Nogle unge mennesker tror, at de kan bryde kyskhedsloven, eftersom deres handlinger ikke sårer nogen. Hvordan kan et menneskes umoral påvirke andre mennesker?

Overvej som afslutning på denne drøftelse af følgerne ved seksuelle synder at læse følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum op. Lad eleverne lytte efter konsekvenserne af seksuel urenhed.

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Disse intime forhold har Herren forbudt uden for ægteskabets bindende rammer, fordi de underminerer hans hensigter. Sådanne relationer er i overensstemmelse med hans plan, når de udøves inden for den hellige ægteskabspagt. Når de udøves på anden vis, strider de mod hans vilje. De forårsager alvorlig følelsesmæssig og åndelig skade. Selv om de involverede måske ikke indser det nu, så vil de gøre det senere. Seksuel umoral skaber en hindring for Helligåndens påvirkning med alle dens opløftende, oplysende og kraftgivende egenskaber. Den udgør en stærk fysisk og følelsesmæssig stimulans. Lidt efter lidt skabes et uudslukkeligt begær, som driver overtræderen hen mod stadig flere alvorligere synder« (»Træf de rigtige valg«, Stjernen, jan. 1995, s. 36).

Bed eleverne om at gennemgå indledningen i Jakob 2:28 og finde frem til det, der fryder Herren. (Du kan eventuelt foreslå, at eleverne markerer det, de finder). Sørg for, at de forstår, at Herren fryder sig ved kyskhed.

  • Ud fra det, vi har drøftet i dag, hvorfor tror I så, at Herren fryder sig ved kyskhed?

Overvej at vise et billede af din familie. Bær vidnesbyrd om de velsignelser, der er blevet dig og din familie til del, fordi I har efterlevet kyskhedsloven. Understreg at formeringsevnen er en vidunderlig gave fra vor himmelske Fader, når den bliver brugt inden for de rammer, han har sat. Tilskynd eleverne til at være rene, så Herren kan fryde sig i deres kyskhed (Jakob 2:28).

Du kan eventuelt stille følgende spørgsmål for at gøre det lettere for eleverne at bære deres vidnesbyrd om efterlevelse af kyskhedsloven:

  • Hvad ville I sige til nogen, der hævder, at kyskhedsloven er gammeldags og unødvendig? (Når eleverne svarer på dette spørgsmål, så anspor dem til at vidne om velsignelserne ved at holde kyskhedsloven og ikke bare om farerne ved ikke at adlyde den).

Fortæl eleverne, at du har tillid til, at de kan holde sig moralsk rene. Understreg, at dersom de har forbrudt sig mod kyskhedsloven, bør de søge hjælp hos deres biskop eller grenspræsident, som kan hjælpe dem til at omvende sig og blive rene gennem Jesu Kristi forsoning.

Kommentar og baggrundsinformation

Jakob 2:17). »Gavmilde med jeres gods«

I Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige giver vi fasteoffer for at hjælpe mennesker i nød. Kirkens ledere opfordrer os til at være gavmilde. Ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum har givet råd om, hvor meget man bør bidrage:

»Hvor stort et fasteoffer bør vi betale? Mine brødre og søstre, størrelsen af vores offergave til at velsigne de fattige med er en målestok for vores taknemlighed over for vor himmelske Fader. Vil vi, som er blevet så rigt velsignede, vende ryggen til dem, som har brug for vores hjælp? Det at betale et gavmildt fasteoffer er en målestok for vores villighed til at indvie os selv til at lindre andres lidelser.

Bror Marion G. Romney, der var biskop for vores menighed, da jeg blev kaldet til at tage på mission, og som senere tjente som medlem af Det Første Præsidentskab i Kirken, har givet denne formaning: ›Yd gavmildt, så I selv kan vokse. Lad være med at give kun for at gavne de fattige, men giv også af hensyn til jeres eget velbefindende. Giv tilstrækkeligt, således at I kan hengive jer til Guds rige gennem indvielsen af jeres midler og jeres tid‹« (»Fasteloven«, Liahona, juli 2001, s. 91; citat fra Marion G. Romney, »Fastens velsignelser«, Den danske Stjerne, dec. 1982, s. 4).

Jakob 2:23-30. Flerkoneri

På Jakobs tid begyndte nogle af nefitterne at praktisere flerkoneri, idet de hævdede, at de fulgte Davids og Salomos eksempel. Jakob fordømte denne praksis af mindst to årsager:

  1. Herren havde gennem profeten Lehi givet folket befaling om ikke at praktisere flerkoneri (se Jakob 2:27, 34).

  2. David og Salomo var ikke gode eksempler. Selvom de havde giftet sig med flere kvinder i overensstemmelse med Herrens befaling på den tid, havde de også gjort sig skyldige i graverende seksuelle synder (se Jakob 2:24; L&P 132:38-39).

Omkring flerkoneri har Herren sagt: »For hvis jeg vil skaffe mig efterkommere … så vil jeg befale mit folk det; ellers skal de lytte til dette« (Jakob 2:30). Med andre ord, så er Herrens befaling almindeligvis ikke at praktisere flerkoneri. Men Herren kan dog befale sit folk at tage sig flere koner i en tid, hvor han anser det for nødvendigt at »skaffe [sig] efterkommere« eller med andre ord, når han i en kort periode ønsker, at hans folk skaffer sig flere efterkommere, der kan blive født ind i pagten og vokse op i evangeliecentrerede hjem. Nogle sidste dages hellige fulgte denne praksis i årevis i 1800-tallet i lydighed mod vejledning fra Gud gennem en åbenbaring til profeten Joseph Smith (se L&P 132). I 1890’erne, da forholdene havde ændret sig i Kirken og loven var ændret i USA, trak Herren sin godkendelse af denne praksis tilbage i en åbenbaring til præsident Wilford Woodruff, der dengang virkede som præsident for Kirken (se L&P, Officiel erklæring 1). Siden dengang har flerkoneri ikke været godkendt af Herren eller tilladt i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige. Enhver sidste dages hellige som måtte tilegne sig denne praksis mister sit medlemskab af Kirken. Præsident Gordon B. Hinckley har sagt:

»Jeg ønsker kategorisk at fastslå, at denne kirke ikke har noget at gøre med dem, som praktiserer flerkoneri. De er ikke medlemmer af denne kirke. De fleste af dem har aldrig været medlemmer. De bryder loven. De ved, at de bryder loven. De er genstand for dens straf …

Hvis nogle af vore medlemmer afsløres i at praktisere flerkoneri, bliver de udelukket, hvilket er den mest alvorlige straf, Kirken kan pålægge. Ikke alene er de involverede i direkte modstrid med landets love, de er også i modstrid med denne kirkes love. Vi er forpligtet af en af vore trosartikler. Og den lyder: ›Vi tror, at vi må indordne os under konger, præsidenter, herskere og øvrighedspersoner med hensyn til at adlyde, ære og holde loven‹ (TA 1:12) …

For mere end et århundrede siden åbenbarede Gud tydeligt til sin profet Wilford Woodruff, at udøvelsen af flerkoneri skulle ophøre, hvilket betyder, at det nu er imod Guds lov. Selv i lande, hvor landets eller religiøse love tillader flere koner, er Kirkens lære, at ægteskabet skal være monogamt og accepterer ikke, at de, som udøver flerkoneri, bliver medlemmer« (»Hvilke spørgsmål stiller folk om os?« Liahona, jan. 1999, s. 84).

Udskriv