Bibliotek
Lektion 143: Eter 1


Lektion 143

Eter 1

Indledning

Moroni forkortede Eters Bog fra de 24 guldplader, der blev fundet af et eftersøgningshold, som Limhi havde udsendt (se Mosi 8:7-11). Disse plader indeholdt det jereditiske folks historie. Beretningen om jereditterne begynder med Jered og hans bror, der søger Herrens medfølelse og vejledning for deres familie og venner, da Herren forvirrede folkets sprog ved Babelstårnet (se 1 Mos 11). Eftersom Jereds bror bad trofast til Herren, bevarede Herren Jereds, hans brors og deres families og venners sprog. Herren bekendtgjorde, at han ville føre dem til et forjættet land, hvor de ville blive et stort folkeslag.

Forslag til undervisningen

Eter 1:1-32

Moroni optegner Eters slægt tilbage til Jered ved Babelstårnet

Hjælp eleverne til at huske, hvor Eters Bog kom fra, ved at gennemgå oversigten over rejserne i Mosija 7-24 sammen med dem i dette hæftes tillæg. Bed dem om at se på rejse 4: Forsøg på at finde Zarahemla. Lad dem derpå finde det, som Limhis folk fandt på denne rejse. Bed dem dernæst slå op på den første side i Eters Bog. Sammenfatningen under titlen forklarer, at Eters Bog blev taget fra de 24 plader, som Limhis folk fandt.

Billede
rejser i Mosija 7-24

Forklar, at da Moroni havde afsluttet sin fars optegnelser, skrev han en forkortelse, eller en forkortet udgave, af optegnelsen på de 24 guldplader. Denne optegnelse indeholdt jereditternes historie, og de levede på det amerikanske kontinent før nefitterne og lamanitterne. Bed eleverne om at læse Eter 1:1-5 for sig selv og finde det, Moroni valgte at medtage i sin forkortelse af den jereditiske optegnelse. Lad eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

Hvis du har adgang til et billede af Babelstårnet, kan du overveje at vise det. Bed eleverne om at sammenfatte det, de ved om tårnet som omtalt i Eter 1:5, og det som skete for dem, der prøvede at opføre det. (Det blev kaldt Babelstårnet. Herren forvirrede sproget hos det folk, der prøvede at opføre det, og han spredte dem på grund af deres ugudelighed, se 1 Mos 11:1-9).

Hjælp eleverne til at forstå forbindelsen mellem jereditternes og nefitternes historie ved fx at henvise til kronologien på bogmærket for Mormons Bog (katalognummer 32336 110). Forklar, at Moroni begynder sin beretning om den jereditiske historie ved at nedfælde profeten Eters slægtslinje, han som skrev beretningen på de 24 guldplader. Moroni optegnede Eters forfædre tilbage til en mand ved navn Jered, som levede på Babelstårnets tid.

Eter 1:33-43

Ved Jereds brors bønner blev hans familie og venner vist barmhjertighed og fik vejledning.

Spørg eleverne, om nogen af dem nogensinde har været et sted, hvor de ikke kunne forstå det sprog, folk omkring dem talte. Bed dem om at fortælle, hvordan de havde det i den situation. Bed dem derpå om at forestille sig, hvordan det må have været for folket omkring Babelstårnet, da de opdagede, at alles sprog var blevet forvirret. Bed dem om at tænke over følgende spørgsmål:

  • Hvis I stod i den situation, hvem ville I da mest savne at kommunikere med? Hvorfor?

Bed eleverne om at læse Eter 1:33-34 for sig selv. Før de læser, beder du dem om at kigge efter, (1) hvem Jered ønskede at kunne kommunikere med, og (2) hvilken løsning han foreslog på problemet. (Han ønskede at kunne kommunikere med sin familie, og han bad sin bror om at bede for, at deres sprog ikke blev forvirret). Når eleverne har fortalt, hvad de har fundet, spørger du:

  • Hvad betyder udtrykket »anråb Herren« for jer?

  • Hvad lærer I i Eter 1:33-34 om, hvordan Jered følte omkring sin bror og sin brors bønner?

Del klassen op i par. Lad i hvert makkerpar eleverne skiftes til at læse højt fra Eter 1:35-42. Bed dem om at lægge mærke til Jereds brors bønner og Herrens svar på disse bønner. Efter tid nok til at læse spørger du:

  • Hvad gør størst indtryk på jer ved Jereds brors bønner?

  • Hvordan besvarede Herren Jereds brors bønner?

  • Hvilke principper kan vi lære af den måde, Jereds bror bad på, og den måde Herren besvarede hans bønner på? (Når eleverne udveksler ideer, kan du opmuntre dem til at tænke over vor himmelske Faders medfølelse for og kærlighed til dem. Skriv følgende princip på tavlen: Når vi vedbliver med at anråbe Gud i tro, vil han udvise sin medfølelse med os).

Skriv følgende spørgsmål på tavlen før undervisningen. (Eller overvej at give dem på et uddelingsark eller læse dem langsomt op, så eleverne kan skrive dem ned).

Hvilken forskel er der på at anråbe vor himmelske Fader og blot at »bede en bøn«?

Hvornår har I følt vor himmelske Faders medfølelse som svar på en bøn? Hvornår har familie eller venner fortalt jer om vor himmelske Faders medfølelse som svar på en bøn?

Hvad lærer vi om Guds følelser for os af hans svar på vore bønner?

Hvad kan I gøre, for at jeres bønner bliver mere oprigtige?

Bed eleverne om at skrive disse spørgsmål i deres skriftstudiebog. Giv dem eventuelt mulighed for at fortælle om, hvad de har skrevet. Bær vidnesbyrd om, at du ved, at vor himmelske Fader elsker os og ønsker at velsigne os, når vi påkalder ham regelmæssigt.

Forklar, at beretningen i Eter 1 kan give os yderligere indsigt i Guds kærlighed til os og de velsignelser, bøn afstedkommer. Bed eleverne om at gennemgå Eter 1:34, 36 og 38 for sig selv og finde det, Jered anmodede om, at hans bror bad om i sine bønner. Bed en elev om at være den, der skriver elevernes svar på tavlen. Foreslå eventuelt, at denne elev skriver disse svar under ordene »anråbe Gud« ved det princip, du har skrevet på tavlen.

Foreslå eventuelt, at eleverne markerer udtrykket »lad os da være trofaste mod Herren« sidst i Eter 1:38. Fremhæv, at Jereds og hans brors handlinger viste deres tro på og villighed til at være lydig mod Herren. De bad i tro om de velsignelser, de havde brug for.

Bed eleverne om at gennemgå Eter 1:35, 37, 40-42 for sig selv og finde frem til, hvordan Gud velsignede Jered og hans bror samt deres familie og venner. Lad eleven ved tavlen skrive elevernes opdagelser på tavlen under ordet medfølelse ved det princip, du har skrevet. Sørg for, at eleverne ser sammenhængen mellem Jereds brors forespørgsler og de velsignelser, Herren gav.

Bed en elev om at læse Eter 1:43 højt. Bed klassen om at følge med og finde de velsignelser, som Gud lovede, selv om Jereds bror ikke specifikt havde bedt om dem.

  • Hvilke andre velsignelser lovede Herren folket? (Jered havde anmodet om, at hans bror spurgte Herren om, hvor de skulle tage hen. Jered tænkte, at Herren ville lede dem til et land, der var »mere udsøgt end alle andre på jorden« (Eter 1:38). Herren lovede dem faktisk at lede dem til et forjættet land. Derudover gav han dem specifikke instruktioner om, hvilke indledende forberedelser de skulle træffe til deres rejse. Han lovede også, at han ville oprejse et stort folkeslag af deres familier, og at der ikke ville findes noget større folkeslag på jorden).

Bed eleverne om at slå op på 2 Nefi 4:35. (Foreslå eventuelt, at de skriver 2 Nefi 4:35 ud for Eter 1:43 i deres skrifter). Bed dem derefter læse 2 Nefi 4:35 og Eter 1:43 for sig selv og se efter, hvad disse vers fortæller om de velsignelser, Gud giver os som svar på vore bønner.

  • Hvad lærer Nefi om Guds svar på bønner i 2 Nefi 4:35? (Gud vil give gavmildt til dem, der søger ham i bøn). Hvordan bekræfter beretningen i Eter 1:43 det, som Nefi udtalte i 2 Nefi 4:35?

  • Hvilken grund gav Herren ifølge Eter 1:43 til, at han lovede velsignelser udover dem, jereditterne havde spurgt om? (Herren lovede yderligere velsignelser, fordi de havde været trofaste i deres bønner. Foreslå eventuelt, at eleverne markerer følgende udtryk i Eter 1:43: »fordi du denne lange tid har anråbt mig.«)

  • Hvilke principper kan vi lære i Eter 1:43? (Eleverne bruger måske andre ord, men de bør komme frem til følgende princip: Hvis vi beder regelmæssigt til Gud med tro, kan vi modtage flere velsignelser end dem, vi beder om. Foreslå eventuelt, at eleverne skriver dette princip i deres skrifter).

  • Hvornår har I set dette princip i funktion hos jer selv eller nogen, I kender?

Når eleverne har svaret, kan du eventuelt komme med et eksempel fra dit eget eller andres liv. Profeten Joseph Smith er et godt eksempel på dette princip. Han fik flere velsignelser end dem, han havde bedt om, da han bad for at få at vide, hvilken kirke der var sand (se JS-H 1:10-20) og da han bad om at få at vide, hvad hans status var hos Herren (se JS-H 1:29-47).

Tilskynd som afslutning eleverne til at yde en indsats for at bede med større oprigtighed. Tilskynd dem også til at huske, at vor himmelske Fader er fyldt med medfølelse, og at han vil besvare deres bønner i overensstemmelse med deres trofasthed og i henhold til det, han ved vil bringe dem de største velsignelser.

Gennemgang af mesterskriftsteder

Del klassen op parvis. Giv dem tid til at hjælpe hinanden til at gennemgå henvisningerne og nøglebegreberne for alle 25 mesterskriftsteder i Mormons Bog. Foreslå eventuelt, at de bruger mesterskriftstedskortene til at udspørge hinanden (se forslag til gennemgang af mesterskriftsteder i slutningen af lektion 45). Lav derpå en spørgeleg over skriftstederne, eventuelt ved at bruge fingerpeg fra mesterskriftstedskortene. Ret svarene sammen som klasse. Bed eleverne om at lægge mærke til de skriftsteder, de har brug for at gennemgå, og tilskynd dem til selv at læse på dem. Når seminaråret er ved at være omme, kan du overveje at lave en sidste prøve på mesterskriftsteder i Mormons Bog.

Bemærk: Du kan lave denne aktivitet i begyndelsen eller slutningen af lektionen. Hvis du bruger den i begyndelsen, må du gøre det kort for at få tid til lektionen. Se i tillægget i dette hæfte andre aktiviteter til at gennemgå mesterskriftsteder.

Kommentar og baggrundsinformation

Eter 1:34-35. Hvad er Jereds brors navn?

Ældste George Reynolds fra De Halvfjerds fortalte følgende beretning, som viser, at navnet på Jereds bror blev åbenbaret for profeten Joseph Smith:

»Da ældste Reynolds Cahoon boede i Kirtland, fik han en søn. En dag, da præsident Joseph Smith gik forbi hans dør, kaldte han profeten ind og bad ham velsigne og navngive barnet. Dette gjorde Joseph og gav drengen navnet Mahonri Moriancumer. Da han var færdig med velsignelsen, lagde han barnet på sengen, vendte sig mod ældste Cahoon og sagde: ›Det navn, jeg har givet din søn, er navnet på Jereds bror – Herren har netop vist mig det.‹ Ældste William F. Cahoon stod ganske nær, da profeten sagde dette til hans far, og det var første gang, at Jereds brors navn blev kendt i Kirken i denne uddeling« (»The Jaredites«, Juvenile Instructor, 1. maj 1892, s. 282).

Eter 1:43. »Denne lange tid har [du] anråbt mig«

Præsident Spencer W. Kimball har sagt, at vi må anstrenge os meget med vore bønner, og at vi må bede ofte:

»Får I svar på jeres bønner? Hvis ikke, har I måske ikke betalt prisen. Kommer I med nogle få fortærskede ord og slidte fraser, eller taler I inderligt med Herren? Beder I lejlighedsvist, når I bør bede regelmæssigt, ofte, hele tiden? Tilbyder I håndører for at betale en stor gæld, når I er forpligtede til at betale alt?

Når I beder, taler I så bare, eller lytter I også? Jeres Frelser sagde: ›Se, jeg står ved døren og banker på; hører nogen mig og åbner døren, vil jeg gå ind til ham og holde måltid med ham og han med mig‹ (Åb 3:20)« (»Prayer«, New Era, mar. 1978, s. 17).

Udskriv