Bibliotek
Hjemmestudiedel 15


Hjemmestudielektion

Alma 5-10 (Del 15)

Forberedelsesmateriale til hjemmestudielæreren

Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner

Det er ikke meningen, der skal undervises i følgende sammendrag af de læresætninger og principper, eleverne har lært om, mens de studerede Alma 5-10 (del 15), som en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, mens du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Alma 5:1-36)

Da eleverne studerede Almas prædiken for Zarahemlas folk, opdagede de, at når vi tror på Guds ord og udøver tro på Jesus Kristus, kan vi opleve en mægtig forandring i hjertet. Da eleverne besvarede Almas spørgsmål, lærte de også, at vi ved at opleve en forandring i hjertet forbereder os på at modtage en plads i Himmeriget.

Dag 2 (Alma 5:37-62)

Da eleverne studerede anden halvdel af Alma 5, lærte de disse principper: Hvis vi følger Herrens (den gode hyrdes) røst, vil vi samles i hans rige. Vi kan gennem Helligånden vide for os selv, at Jesus Kristus er menneskehedens Forløser.

Dag 3 (Alma 6-7)

Ved at studere Alma 6 lærte eleverne, at Kirken på nefitternes og på vor tid er oprettet for alle menneskers velfærd. Af Almas prædiken for folket i Gideon lærte eleverne, at Jesus Kristus led for at frelse os fra synd og død og for at hjælpe os gennem jordelivets udfordringer. De lærte også, at vi ved at efterleve evangeliets principper følger stien til Guds rige.

Dag 4 (Alma 8-10)

Ved at studere Almas villighed til at vende tilbage til Ammonihas folk efter at være blevet stødt ud lærte eleverne, at når vi reagerer hurtigt på Herrens ord, hjælper han os til at adlyde sine befalinger. Alma kaldte folket til omvendelse og belærte dem om behovet for at forberede sig på Frelserens komme. Eleverne lærte af Amuleks oplevelse med en engel, at når vi hører og adlyder Herrens kald, får vi og andre velsignelser.

Indledning

Søg i denne lektion at hjælpe eleverne til at fokusere på principper, der kan føre til en forandring i hjertet. Find måder, hvorpå de kan stole på Guds ord og øge deres vidnesbyrd om Frelseren.

Forslag til undervisningen

Alma 5:1-36

Alma forkynder, at der kræves en mægtig forandring i hjertet for at træde ind i Himmeriget

Skriv ordet forandring på tavlen eller på et stykke papir. Bed eleverne om at give eksempler på, hvordan mennesker kan forandre fx deres udseende, adfærd eller indstilling. Lad dem forklare, hvad der kan være årsag til, at mennesker foretager disse forandringer.

Bed eleverne om at læse Alma 5:14 og finde frem til de tre spørgsmål, som Alma bad Zarahemlas folk om at tænke over. Overvej at lade et par elever beskrive, hvad der menes med »en mægtig forandring i hjertet«.

Bed eleverne om at læse Alma 5:3-7 og finde frem til, hvad Alma fortalte Zarahemlas folk, som hjalp dem til at forberede sig på at forandre deres hjerte.

Alma fortalte Zarahemlas folk om sin fars og andres omvendelse såvel som deres udfrielse af fangenskab. Spørg: Hvordan tror I, at folket ved at lære om disse oplevelser blev hjulpet til at opleve en forandring i hjertet? (Mind eventuelt eleverne om, at de skrev et svar på dette spørgsmål i lektionen for dag 1 i deres elevhæfte).

Spørg, om en elev er villig til at fortælle en oplevelse, der førte til en forandring i hans eller hendes hjerte. Måske kan du også fortælle en af dine egne oplevelser. Mind eventuelt også eleverne om ældste D. Todd Christoffersons udtalelse (i lektionen for dag 1 i elevhæftet). Forklar, at den mægtige forandring for de fleste mennesker sker gradvist, efterhånden som vi lærer og vokser i evangeliet.

Bed eleverne om at se oversigten »Alma 5 Åndeligt kardiogram« i lektionen for dag 1 i elevens hæfte. Bed dem om at gennemgå nogle af de skriftsteder i Alma 5, der står i oversigten. Stil derpå følgende spørgsmål:

  • Hvilke af Almas spørgsmål betyder især noget for jer?

  • Hvordan kan disse spørgsmål være med til, at en person oplever en forandring i hjertet?

Forklar eleverne, at Frelseren ønsker, at alle mennesker kommer til ham og oplever en mægtig forandring i hjertet, så de kan få evigt liv. Bed en elev om at læse Alma 5:33-36 højt. Spørg:

  • Hvad opfordrer Herren os til at gøre?

  • Hvad er belønningen for at tage imod hans opfordring?

Alma 5:43-52

Alma fortæller, hvordan han fik et vidnesbyrd og belærer om omvendelse

Forklar, at for at opmuntre Zarahemlas folk til at stræbe efter en forandring i hjertet, bar Alma sit vidnesbyrd og forklarede, hvordan han modtog det. Vi kan af hans råd lære, hvordan vi kan modtage eller styrke vores vidnesbyrd. Bed eleverne om at læse Alma 5:45-48 for sig selv. Bed dem om at finde frem til, hvad Alma sagde, at han vidste. Bed dem også om at finde frem til Almas svar på spørgsmålet: »Og hvordan tror I, at jeg kender til dets sandhed?«

Bed eleverne om at fortælle, hvad de har lært, og skriv deres svar på tavlen. Skriv også dette princip: Vi kan gennem Helligånden vide for os selv, at Jesus Kristus er menneskehedens Forløser.

Hjælp eleverne til at forstå, at deres vidnesbyrd en dag vil blive udfordret af nogen eller noget. Det har de måske allerede oplevet. Almas råd viser, hvordan vi kan stå fast og stærkt på trods af, at vores vidnesbyrd udfordres. Overvej at fortælle om engang, hvor dit vidnesbyrd blev udfordret, og hvor du overvandt det, eller hvor nogen, du kendte, fik en sådan udfordring. Du kan også fortælle om en oplevelse fra en generalkonferencetale eller en artikel i et kirketidsskrift. Du kan også bede en elev om at fortælle en sådan oplevelse.

Forklar, at Alma fortsatte med at forkynde omvendelse for folket. Lad eventuelt en elev læse Alma 5:50 samt ældste Dallin H. Oaks’ udtalelse i del 15, dag 2 i elevens hæfte. Bed eleverne om at komme med deres forslag til, hvorfor vi bør leve hver dag, som om vi forberedte os på at møde Herren.

Alma 7-10

Alma underviser i Gideon og Ammoniha

Forelæg følgende situationer og bed eleverne om at huske dem, når de gennemgår Almas belæringer til folket i Gideon:

  1. En ung pige forstår, at forsoningen kan hjælpe hende til at overvinde hendes synder, men hun har fået stillet diagnosen på en alvorlig sygdom og tror ikke, at forsoningen kan hjælpe.

  2. En ung mand har det svært, da hans forældre bliver skilt, men han søger ikke Frelserens hjælp.

  3. En ung pige kæmper med at kontrollere sit hidsige temperament. Hun har ikke overvejet, hvordan forsoningen kan hjælpe hende.

Bed eleverne om at læse Alma 7:11-13 og gennemgå, hvad Frelseren var villig til at »påtage« sig til gavn for os. Bed et par elever om at sammenfatte det, disse vers lærer os om Jesu Kristi forsoning. Lad også eleverne se på den oversigt, der viser nogle af de tilstande, vi er underlagt i livet på jorden (i lektionen for dag 3 i elevens hæfte).

Forklar eleverne, at smerten og bitterheden i livets lidelser kan fjernes fra os gennem forsoningens kraft. Vær sikker på, at eleverne forstår dette princip: Jesus Kristus led for at frelse os fra synd og død og for at hjælpe os gennem jordelivets udfordringer.

Bed eleverne om at fortælle, hvad de ville sige til den unge mand og de unge piger i de tre ovennævnte situationer. Spørg: Hvordan kan Almas belæringer om forsoningen anvendes i disse situationer?

Mind eleverne om de tre billeder og skriftstedshenvisninger om Alma i Ammoniha (i lektionen for dag 4 i elevens hæfte), som de studerede og skrev overskrifter til. Bed eventuelt et par elever om at gengive de overskrifter, de skrev om Almas oplevelse med englen. Bed eleverne fortælle om, hvordan de opfatter, at denne oplevelse hænger sammen med følgende princip: Når vi reagerer hurtigt på Herrens ord, hjælper han os til at adlyde sine befalinger.

Næste del (Alma 11-16)

Bed eleverne om at tænke over følgende spørgsmål, mens de forbereder sig på at studere næste uges opgave: Hvordan ville I have det, hvis I blev tvunget til at se på, mens uskyldige mennesker blev dræbt på grund af deres tro på Jesus Kristus og hans evangelium? Hvordan tror I, at Alma og Amulek havde det, da de så dette ske? Hvad sagde de til hinanden, da de så det ske? Hvad gjorde de?

Udskriv