Bibliotek
Lektion 53: Mosija 3


Lektion 53

Mosija 3

Indledning

I fortsættelsen af sin tale til sit folk overbragte kong Benjamin de ord, en engel havde talt til ham om Jesu Kristi tjenestegerning. Kong Benjamin bar vidnesbyrd om, at de, der har syndet, gennem tro på Jesus Kristus kan få frelse. Han belærte også om, at en person, der giver efter for Helligåndens tilskyndelser, »aflægger det naturlige menneske og bliver en hellig« ved Jesu Kristi forsoning (Mosi 3:19).

Forslag til undervisningen

Bemærk: Hvis du i den foregående lektion opmuntrede eleverne til at kunne Mosija 2:17 udenad og anvende det, kan du overveje at give dem mulighed for at fortælle om deres oplevelse på et tidspunkt i dag. Pas på ikke at bruge for meget tid på dette tilbageblik. Lad der være tid nok til at tale om læresætningerne og principperne i Mosija 3.

Mosija 3:1-10

Kong Benjamin overbringer en engels ord om Jesu Kristi forsoning

Vis et tomt glas og en beholder med vand. Bed en elev om at vise, hvor meget vand han eller hun ville hælde i glasset til én, der kun vil smage på vandet. Lad derpå en elev vise, hvor meget han eller hun ville hælde op til én, der vil have slukket sin tørst. Bed eleverne om at tænke over følgende spørgsmål:

  • Hvis vandet repræsenterer glæde, hvor meget ville I så have i jeres glas?

Forklar eleverne, at lærdommene i Mosija 3 hjælper dem til at se, hvordan de kan blive fyldt med glæde.

Bed en elev om at læse Mosija 3:2-5 højt. Bed klassen om at finde kilden til kong Benjamins budskab i Mosija 3.

Understreg, at Mosija 3 indeholder en engels erklæring om »glædelige tidender om stor glæde« (Mosi 3:3). Bed et par elever om at skiftes til at læse højt fra Mosija 3:5-10. Bed klassen om at finde ord og udtryk, der hjælper dem til bedre at påskønne Jesu Kristi mission. Foreslå eventuelt, at de markerer disse ord og udtryk. Bed et par elever om at fortælle om de ord og udtryk, de har fundet.

  • Hvad hjælper Mosija 3:7 jer til at forstå om Frelserens mission?

  • Hvorfor tror I, englen sagde, at dette budskab ville bringe stor glæde?

Bed eleverne skrive en sammenfatning af Mosija 3:5-10 på én sætning i deres skriftstudiebog. Når de har haft tid nok til at skrive, opfordrer du et par af dem til at fortælle, hvad de har skrevet. Elevernes sammenfatning bør vise en forståelse af englens lære om, at Jesus Kristus led, så vi kan blive frelst fra vore synder.

Følg eventuelt op på elevernes svar med følgende spørgsmål:

  • Hvilke følelser får I, når I tænker over, hvad Frelseren har gjort for jer?

Hjælp eleverne til at uddybe deres forståelse af Frelserens lidelse ved at fortælle følgende udtalelse fra ældste James E. Talmage fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Kristi dødsangst i haven er uudgrundelig for vores begrænsede sind, både med hensyn til styrke og årsag … han kæmpede og stønnede under en byrde, som intet menneske, der nogensinde har levet på jorden, kan så meget som ane muligheden af. Det var ikke fysisk smerte, heller ikke mental dødsangst alene, der pinte ham så voldsomt, at blodet sprang ud af hver pore; men det var sjælens åndelige dødsangst, således som kun Gud var i stand til at opleve den … I denne dødsangstens time mødte Kristus alle de rædsler, som Satan, ›denne verdens fyrste‹, kunne bibringe ham – og overvandt dem … På en eller anden måde påtog Frelseren sig med frygtelig virkelighed – selv om den er ganske uforståelig for mennesker – menneskehedens syndebyrde lige fra Adam til verdens ende« (Jesus Kristus, s. 637, 638).

Mosija 3:11-27

Kong Benjamin vidner om, at vi gennem Jesu Kristi forsoning kan aflægge det naturlige menneske og blive hellige

Fortæl eleverne, at kong Benjamin berettede om englens beskrivelse af forskellige grupper af mennesker, og hvordan Jesu Kristi forsoning gælder for hver gruppe. Skriv følgende spørgsmål på tavlen. Bed eleverne læse Mosija 3:11-13, 16 for sig selv og finde svar på følgende spørgsmål:

Hvordan gælder forsoningen for -

dem, der dør uden kundskab om evangeliet?

dem, der gør oprør mod Gud og synder med fuldt overlæg?

børn, der dør, før de når ansvarlighedsalderen?

Bed efter tilpas tid eleverne om at give deres svar på disse spørgsmål. (Hjælp dem eventuelt til at svare på det første spørgsmål ved at lade dem læse L&P 137:7-10. Hjælp dem eventuelt med det tredje spørgsmål ved at lade dem læse Moro 8:8, 17 og L&P 29:46-47).

Læs følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum om virkningen af forsoningen for alle vor himmelske Faders børn:

»Vi læser … at ›hans blod soner også for de synder, der er begået af dem … som døde uden at kende til Guds vilje angående sig, eller som har syndet i uvidenhed‹ (Mosi 3:11). Og »således soner Kristi blod for [små børns] synder‹ (Mosi 3:16). Disse belæringer om, at opstandelsen og den rensende kraft i forsoningen gælder for alle, modsiger antagelsen om, at Guds nåde kun frelser nogle få udvalgte. Hans nåde er for alle. Disse belæringer i Mormons Bog udvider vores perspektiv og øger vores forståelse af Guds altomfattende kærlighed og hans forsonings universelle kraft for alle mennesker overalt« (»Alle mennesker overalt«, Liahona, maj 2006, s. 77).

  • Hvilket princip lærer vi om i Mosija 3:12, når det gælder forsoningen for os? (Vi bliver frelst fra vore synder, når vi udøver tro på Jesus Kristus og omvender os.

  • Hvad vil der ifølge disse vers ske dem, der vælger ikke at udøve tro på Jesus Kristus og ikke omvender sig?

Påpeg, at Mosija 3:19 er et mesterskriftsted. Bed eventuelt eleverne om at markere dette skriftsted så tydeligt, at de let vil kunne finde det. Henled også deres opmærksomhed på Mosija 3:19, hvor englen bruger udtrykket »det naturlige menneske«. Hjælp eleverne med at forstå dette udtryk ved at læse følgende forklaring fra Guide til Skrifterne:

Det naturlige menneske er »et menneske, som lader sig lede af kødelige lidenskaber, begær, og ønsker, snarere end af Helligåndens tilskyndelser. Et sådant menneske kan nok forstå det, der er fysisk, men ikke det, der er åndeligt. Alle mennesker er kødelige, eller dødelige, på grund af Adam og Evas fald. Enhver må fødes på ny ved Jesu Kristi forsoning« (Guide til Skrifterne, »Naturlige menneske«, scriptures.lds.org).

Skriv følgende spørgsmål på tavlen. Lad eleverne finde svar på spørgsmålene, mens de gransker Mosija 3:19 for sig selv.

Hvordan beskrev englen et naturligt menneskes forhold til Gud?

Hvordan kan vi ifølge dette vers aflægge det naturlige menneske?

Påpeg, at et menneske i kraft af Jesu Kristi forsoning gør mere end blot at holde op med at være et »naturlig[t] menneske«. Han eller hun »bliver en hellig«. Udover at frelse os fra vore synder forandrer Frelseren os til et bedre menneske, end vi nogensinde kan blive på egen hånd. Han hjælper os til at blive mere som han. Hjælp eleverne til at forstå denne læresætning ved at læse følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Der kræves både skyldfrie hænder og et rent hjerte for at bestige Herrens bjerg og for at stå på hans hellige sted« (se Sl 24:3-4).

Billede
Ældste David A. Bednar

»Lad mig tillade at påstå, at hænder bliver gjort skyldfrie ved processen med at aflægge det naturlige menneske og ved at overvinde synd og ond indflydelse i vores liv gennem Frelserens forsoning. Hjertet bliver renset, når vi modtager hans styrkende kraft til at gøre godt og blive bedre. Alle vore værdige ønsker og gode gerninger, hvor nødvendige de end er, kan aldrig afstedkomme skyldfrie hænder og et rent hjerte. Det er Jesu Kristi forsoning, der tilvejebringer en både rensende og forløsende kraft, der hjælper os til at overvinde synd og en helliggørende og forløsende kraft, der hjælper os til at blive bedre, end vi nogensinde kunne ved at sætte vores lid til vores egen styrke. Den uendelige forsoning er for både synderen og den hellige i enhver af os« (»Skyldfrie hænder og et rent hjerte«, Liahona, nov. 2007, s. 82).

Hjælp eleverne til at sammenfatte de læresætninger, de har lært i Mosija 3:19 ved at spørge:

Eleverne kan nævne flere læresætninger i dette vers, herunder følgende:

Det naturlige menneske er en fjende af Gud.

Når vi giver efter for Helligåndens tilskyndelser, aflægger vi det naturlige menneske.

Ved Kristi forsoning kan vi aflægge det naturlige menneske og blive en hellig.

Bed eleverne om at svare på et af følgende spørgsmål i deres skriftstudiebog. (Skriv eventuelt disse forslag på tavlen, før klassen begynder, forbered et uddelingsark med spørgsmålene eller læs spørgsmålene langsomt, så eleverne kan skrive dem i deres skriftstudiebog).

  • Hvad kan I gøre, for bedre at give efter »for den hellige Ånds tilskyndelser«? Hvad vil I gøre i løbet af den næste uge for at forbedre jer på dette område?

  • Hvilken af de egenskaber hos et barn, der nævnes i Mosija 3:19, har I mest brug for at udvikle? Hvad vil I gøre i løbet af den næste uge for at udvikle denne egenskab?

Hjælp eleverne til i højere grad at påskønne Frelserens forsoning ved at læse Mosija 3:23-26 for dem. Forklar, at udtrykket »Guds vredes bæger« i vers 26 henviser til den lidelse, som de, der med vilje synder og ikke omvender sig, i sidste instans skal lide. Bed derpå en elev om at læse Lære og Pagter 19:16-19. Bed eleverne om at lytte efter ordet bæger i vers 18.

  • Hvad har Jesus Kristus gjort, så vi ikke behøver at drikke »af Guds vredes bæger«? (Han har selv drukket af dette bæger og derved selv påtaget sig straffen for alle vore synder. Hvis vi oprigtigt omvender os, skal vi ikke lide den straf).

Afslut ved at bære dit vidnesbyrd om de sandheder, I har talt om i denne lektion.

Mesterskriftsted – Mosija 3:19

Hjælp eleverne til at lære Mosija 3:19 udenad ved at opdele dem i par. Bed dem om at læse Mosija 3:19 højt, ét ord ad gangen, ved at skiftes til at læse et ord ad gangen med deres makker. Bed dem om at gentage denne øvelse et par gange. Du kan eventuelt variere denne aktivitet ved at lade hver makker læse to eller tre ord ad gangen.

Gentagelsen i denne aktivitet hjælper eleverne til at blive godt kendt med versets indhold og gør det lettere for dem at lære hele verset udenad. Giv dem en opfordring til virkelig selv at lære Mosija 3:19 udenad.

Bemærk:På grund af lektionens indhold og længde foretrækker du måske at bruge denne mesterskriftstedsaktivitet en anden dag, hvor du har tid tilovers.

Kommentar og baggrundsinformation

Mosija 3:5-11. Lær om Jesu Kristi forsoning

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, at vi bør søge at forstå alt, hvad vi kan, om Jesu Kristi forsoning:

»Ingen af os kan i dette jordeliv fuldt ud forstå alle forsoningens gavnlige konsekvenser.

Vi har alle et bydende behov for at styrke vores forståelse af vigtigheden af Jesu Kristi sonoffer, så det vil blive et urokkeligt fundament, vi kan bygge vores liv på. Som verden bliver mere blottet for grundlæggende standarder, og som ære, dyd og renhed i stigende grad bliver tilsidesat for at forfølge nydelse, vil vores forståelse af og tro på Jesu Kristi forsoning give den styrke og kapacitet, der er nødvendig for et vellykket liv. Det vil også give tillid i tider med prøvelse og fred i tider med tumult.

Jeg opfordrer dig ihærdigt til at lægge en personlig læseplan for at få en større forståelse og påskønnelse af de uforlignelige, evige, grænseløse konsekvenser af Jesu Kristi fuldkomne opfyldelse af sin guddommelige kaldelse som vor Frelser og Forløser. Dybsindig, personlig gransken af skriften ledsaget af søgen og inderlige bønner vil styrke din forståelse og påskønnelse af hans dyrebare forsoning. En anden virkningsfuld måde at lære om Jesus Kristus og hans forsoning på er ved regelmæssige tempelbesøg« (»Han lever! Pris hans kære navn!«, Liahona, maj 2010, s. 77).

Mosija 3:19. Nadveren og det at blive en hellig

Ældste Quentin L. Cook fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret forbindelsen mellem nadveren og vore bestræbelser på at blive »en hellig ved Herren Kristi forsoning« (Mosi 3:19):

»Nadvermødet er det helligste af alle møder i Kirken. Frelseren indstiftede efter sin opstandelse nadveren blandt nefitterne. Hvis vi vil være hans disciple og være forpligtede medlemmer af hans kirke, må vi erindre og have ærbødighed for nadveren. Den gør det muligt for os hver især, med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, at udtrykke vores villighed til at følge Frelseren, omvende os og blive en hellig ved Kristi forsoning« (»Vi følger Jesus Kristus«, Liahona, maj 2010, s. 84).

Udskriv