Bibliotek
Lektion 27: 2 Nefi 5


Lektion 27

2 Nefi 5

Indledning

Efter advarsel fra Herren udskilte Nefi og hans tilhængere sig fra Laman, Lemuel og Ismaels sønner. De levede i retfærdighed og lykke, mens Lamans og Lemuels tilhængere afskar sig selv fra Herren.

Forslag til undervisningen

2 Nefi 5:1-8

Herren udskiller Nefis tilhængere fra Lamans og Lemuels tilhængere

Bed eleverne om at tænke over nogle af de vanskelige problemer og beslutninger, de står over for. Bed dem huske på disse personlige udfordringer, mens de studerer, hvordan Nefi reagerede på sine udfordringer. Mind dem om, at da Lehi døde, stod Nefi tilbage som familiens åndelige leder. Bed eleverne om at læse 2 Nefi 5:1-4 for sig selv og se den udfordring, som Nefi stod over for.

  • Hvad gjorde Nefi ifølge 2 Nefi 5:1 for at nå frem til en løsning på sin udfordring?

  • Hvad stræbte Laman og Lemuel efter at gøre, selv efter Nefi havde bedt om hjælp?

Når eleverne svarer, kan du eventuelt påpege, at vore bønner måske ikke altid besvares med det samme eller på den måde, vi ønsker.

Bed en elev om at læse 2 Nefi 5:5-8 højt. Bed klassen om at følge med og lægge mærke til, hvad Herren gjorde for at hjælpe Nefi og hans tilhængere.

Bed eleverne om at sammenfatte, hvad de har lært af 2 Nefi 5:1-8. En sandhed, du kan fremhæve, er den, at Herren vejleder dem, der trofast søger Herren i bøn. I forbindelse med disse vers kan du stille følgende spørgsmål:

  • Hvorfor er det vigtigt fortsat at være trofast, selv om vore bønner ikke besvares med det samme eller på den måde, vi ønsker?

  • På hvilke måder kan Herren advare os?

Når eleverne svarer på dette spørgsmål, kan du overveje at læse følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Vi kan ikke begive os af sted på en forkert kurs uden først at have overhørt en advarsel« (citeret i Kenneth Johnson, »Underkast jer Helligåndens ledelse«, Liahona, nov. 2002, s. 90).

  • Hvordan kan vi følge Nefis eksempel, når vi møder udfordringer?

Som en del af elevernes samtale omkring 2 Nefi 5:1-8 kan du påpege, at nefitternes udskillelse fra lamanitterne var en følge af Lamans og Lemuels had til Nefi. Udskillelsen fortsatte i århundreder, hvor Lamans og Lemuels efterkommere lærte deres børn at hade Nefis efterkommere (se Mosi 10:12-17).

2 Nefi 5:9-18, 26-27

Nefitterne levede på lykkelig vis

Led eleverne, når de sammen læser 2 Nefi 5:27 højt. Foreslå eventuelt, at eleverne markerer dette skriftsted. Skriv ordet lykke på tavlen.

  • Hvad tror I, at det vil sige at leve »på lykkelig vis«?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Marlin K. Jensen fra De Halvfjerds højt:

Billede
Ældste Marlin K. Jensen

»Visse uforanderlige principper og sandheder bringer lykke i vores tilværelse. Dette emne har interesseret mig i mange år, for selv om jeg er rigt velsignet og har al god grund til at være lykkelig, kæmper jeg sommetider og har ikke altid den naturlige tilbøjelighed til lykke og et muntert gemyt, som nogle mennesker lader til at være i besiddelse af.

Af den årsag fangede en passage i Mormons Bog min opmærksomhed for adskillige år siden … Nefi skabte et samfund baseret på evangeliske sandheder, og om det samfund siger han: ›Og det skete, at vi levede på lykkelig vis« (2 Ne 5:27). Dette skriftsted gjorde et dybt indtryk på mig … Jeg spekulerede på … hvad de enkelte elementer i et virkeligt lykkeligt samfund og liv kunne være, og jeg begyndte at granske Nefis skrivelser efter et fingerpeg. Jeg … opfordrer jer til at lave jeres egen personlige undersøgelse. Det kan blive en livslang søgen, der er det hele værd …

… De samme mønstre og elementer i hverdagen, der gjorde Nefi og hans folk i stand til at være lykkelige 560 år før Kristus, virker lige så godt i dag« (»Living after the Manner of Happiness«, Ensign, dec. 2002, s. 56, 61).

Bed eleverne om at tage imod ældste Jensens opfordring. Bed dem om at læse 2 Nefi 5:6, 10-18, 26-27 for sig selv og søge efter »elementer i et virkeligt lykkeligt samfund og liv«. Foreslå eventuelt, at de markerer principper, der bidrog til nefitternes lykke. Efter få minutter beder du nogle få elever om at skrive det på tavlen, som de har fundet. (Det kan fx være svar som, at Nefi og hans tilhængere tog af sted sammen med deres familie (se v. 6), adlød Herren (se v. 10), arbejdede hårdt for deres underhold (se v. 11, 15-17), tog skrifterne med sig (se v. 12), byggede et tempel (se v. 16) og fulgte retskafne ledere (se v. 18, 26).

Bed eleverne om at vælge et eller to principper på tavlen og fortælle, hvordan disse principper har hjulpet dem til at »leve på lykkelig vis«.

Alt afhængig af hvad eleverne fremhæver, kan der følges op med nogle få spørgsmål som fx:

  • Hvilke velsignelser fik folket ifølge 2 Nefi 5:10-11, 16, fordi de holdt Herrens befalinger? Hvornår har I følt, at Herren har været med jer? Hvordan har Herrens indflydelse i jeres liv bidraget til jeres lykke?

  • Hvordan kan templet have hjulpet folket til at »leve på lykkelig vis«? Hvordan har templet bragt jer eller en, I kender, større lykke?

  • Hvordan bidrager hårdt arbejde til lykke?

Bed eleverne om at sammenfatte det, de har lært om, hvordan de bliver lykkeligere. Selv om eleverne fortæller om forskellige principper, så vær sikker på, at de forstår, at efterhånden som Jesu Kristi evangelium bliver en livsstil for os, bliver vi lykkeligere. Skriv eventuelt dette princip på tavlen.

Bed eleverne om at gennemgå deres liv og beslutte sig for noget, som de vil gøre for at leve endnu mere »på lykkelig vis«. Bed dem skrive om denne handling i deres skriftstudiebog. Bær dit vidnesbyrd om principper og vaner, der har bragt lykke i dit liv.

2 Nefi 5:19-25

Lamanitterne forbandes på grund af deres ulydighed

Bed eleverne om at læse 2 Nefi 5:19-24 for sig selv og finde forskelle i den måde, hvorpå lamanitterne levede og den måde, hvorpå nefitterne levede.

  • Hvad var konsekvensen af lamanitternes ulydighed ifølge 2 Nefi 5:20?

  • Hvordan hjælper 2 Nefi 5:21 jer til at forstå, hvorfor lamanitterne blev afskåret fra Herren? (Forklar eventuelt, at flint er en hård stenart. Ved at sige at lamanitterne »var blevet som flint«, fremhævede Nefi lamanitternes hjertes hårdhed).

  • Hvilken advarsel gav Herren nefitterne om at gifte sig med lamanitter, der havde forkastet evangeliet? (Se 2 Ne 5:23).

  • Hvorfor er det vigtigt at undgå at date og gifte sig med en, der ikke lytter til Herren? Hvordan tror I, at personer, I dater og til sidst gifter jer med, vil påvirke jeres bestræbelser på at efterleve evangeliet? (Det kan være godt at minde eleverne om, at Det Første Præsidentskab har givet dette råd: »Vælg kun at date personer, der har høje moralske standarder, og i hvis selskab du kan bevare dine standarder«, Til styrke for de unge, hæfte, 2011, s. 4).

  • Hvilke principper kan vi lære ud fra 2 Nefi 5:20-24? (Efterhånden som eleverne fortæller om principper, kan du sikre dig, at de forstår, at når mennesker forhærder deres hjerte mod Herren, afskærer de sig selv fra ham).

Understreg, at 2 Nefi 5 frembyder en stor kontrast mellem nefitterne og lamanitterne. Vi kan vælge, hvilket eksempel vi vil følge. Bed eleverne huske, hvad de har besluttet sig for at gøre for at leve endnu mere »på lykkelig vis«. Giv udtryk for din tillid til, at de kan følge nefitternes eksempel og være virkelig lykkelige.

Kommentar og baggrundsinformation

2 Nefi 5:5-9 Drag bort fra ugudelighed

Der er tider, hvor det er nødvendigt at flygte fra ondt rent fysisk, som Nefi og hans tilhængere gjorde. Vi er dog ikke altid fysisk i stand til at fjerne os fra det ugudelige. Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, hvordan vi kan beskytte os selv i sådanne situationer:

»Gud har sørget for en måde, hvorpå vi kan leve i denne verden uden at blive besmittet af den nedbrydende påvirkning, som ondskaben har spredt overalt. I kan leve et dydigt, produktivt og retfærdigt liv ved at følge den beskyttelsesplan, som jeres Fader i Himlen har skabt: Hans plan for lykke. Den er omtalt i skrifterne og i hans profeters inspirerede udtalelser …

Undgå verdslig ugudelighed. Vid, at Gud har styr på det hele. Satan vil til sidst mislykkes fuldstændigt og blive straffet for sin trodsige ondskab. Gud har en specifik plan med jeres liv. Han vil åbenbare dele af den plan for jer, når I søger den i tro og konsekvent lydighed. Hans Søn gjorde jer fri – ikke fra konsekvenserne af jeres handlinger, men fri til at træffe valg. Guds evige formål er, at I skal have succes i dette jordeliv. Ligegyldig hvor ugudelig verden bliver, så kan I gøre jer fortjent til den velsignelse. Søg og vær opmærksom på den personlige vejledning, som I får fra Helligånden. Fortsæt med at være værdig til at modtage den. Ræk ud til andre, der snubler og er forvirrede og usikre på, hvilken sti de skal følge« (Hvordan man lever et godt liv blandt tiltagende ondskab«, Liahona, maj 2004, s. 100, 102).

2 Nefi 5:11, 13 »Vi havde overordentlig stor fremgang«

I 2 Nefi 5:11, 13fortæller Nefi, at hans folk havde stort held med at opdrætte deres flokke og hjorde og høste deres afgrøder. Ofte forbinder vi fremgang med håndgribelige velsignelser. Præsident Heber J. Grant har forklaret, at sand fremgang indebærer mere end velstand eller verdens materielle goder:

»Når jeg siger fremgang, tænker jeg ikke kun i dollars og cents … Men det, jeg ser som virkelig fremgang, som det der har stor værdi for enhver mand og kvinde, er at få en større kundskab om Gud og et større vidnesbyrd, kraften til at efterleve evangeliet og inspirere sin familie til at gøre det samme. Det er den sande form for rigdom« (Kirkens præsidenters lærdomme: Heber J. Grant, 2003, s. 120).

2 Nefi 5:10-18, 26-27 »På lykkelig vis«

Profeten Joseph Smith forklarede, at der en sti, som fører til lykke: »Lykke er formålet og planen med vores liv og vil blive det endelige resultat, hvis vi vandrer ad den vej, der fører dertil, og denne vej er dyd, oprigtighed, trofasthed, hellighed og efterlevelse af Guds befalinger« (History of the Church, 5:134-135).

Præsident Gordon B. Hinckley har sagt: »Lykke følger af retskaffenhed. ›Ugudelighed har aldrig været lykke‹(Alma 41:10). Synd har aldrig været lykke. Selviskhed har aldrig været lykke. Grådighed har aldrig været lykke. Lykke ligger i at efterleve Jesu Kristi evangeliums principper« (se »Fast-Paced Schedule for the Prophet«, Church News, 20. apr. 1996, s. 3).

2 Nefi 5:16. »Jeg, Nefi, byggede et tempel«

Ældste Marlin K. Jensen fra De Halvfjerds har forklaret, hvorfor det fører til lykke at gå i templet:

»Nefi skriver: ›Og jeg, Nefi, byggede et tempel‹ (2 Ne 5:16). Nefis tempel har måske på nogle områder adskilt sig fra vore sidste dages templer, men det primære formål med det var sandsynligvis det samme: at undervise og vejlede Guds børn angående hans plan for deres lykke og tilvejebringe de ordinancer og pagter, der er afgørende for at opnå lykke.

Efter at have levet på denne dejlige jord i over fem årtier kan jeg helt ærligt sige, at de mest åndeligt modne og lykkelige mennesker, jeg kender, er ivrige tempelgængere. Det er der en god grund til. Det er i templet, vi får fortalt Guds fulde program igen og igen, og for hver gang medfører det større forståelse og en forpligtelse til at leve livet på hans måde …

En god prøve på, hvor godt vi klarer os i vores stræben efter at komme til Kristus, kunne være, hvordan vi har det med templet og vore oplevelser der. Templet kan være synonymt med lykke og glæde. Det var det for Nefi og hans folk« (»Living after the Manner of Happiness«, Ensign, dec. 2002, s. 60).

2 Nefi 5:20-25 Forbandelsen over lamanitterne

I 2 Nefi 5:20-25 finder vi svaret på mindst fire spørgsmål om den forbandelse, der kom over lamanitterne.

1. Hvad var forbandelsen?

Forbandelsen er tydeligt defineret i 2 Nefi 5:20 som at »blive forstødt fra Herrens nærhed«. Lamanitternes mørke hud var ikke forbandelsen.

2. Hvad forårsagede forbandelsen?

Ifølge 2 Nefi 5:21 kom forbandelsen over lamanitterne »på grund af deres ugudelighed«, og fordi »de havde forhærdet hjertet mod [Herren]«. Lige siden Adams fald har ugudelighed altid resulteret i fjernelse fra Herrens nærhed (se 1 Ne 2:21; 2 Ne 4:4; 9:6; Alma 9:13; Eter 10:11).

3. Hvorfor blev mærket i form af den mørke hud sat på lamanitterne?

Det var et specifikt mærke eller tegn på grund af en række specifikke omstændigheder. Nefi forklarede: »For at de [lamanitterne] ikke skulle være tillokkende for mit folk, lod Gud Herren dem få en mørk hud« (2 Ne 5:21). Alma gav en lignende forklaring: »Lamanitternes hud var mørk … så Gud Herren derved kunne bevare sit folk, så de ikke ville blande sig og tro på urigtige overleveringer« (Alma 3:6, 8). Disse forklaringer er i overensstemmelse med andre advarsler i skriften om, at Herrens folk ikke skulle gifte sig med vantroende, fordi resultatet af det ofte var, at de retskafne vendte sig bort fra Herren (se 5 Mos 7:2-4; 1 Kong 11:4; 2 Kor 6:14; L&P 74:5).

4. Hvad var resultatet af forbandelsen?

Som følge af forbandelsen – bortstødelse fra Herrens nærhed – blev lamanitterne »et dovent folk, fulde af fortræd og lumskhed« (2 Ne 5:24).

Denne forbandelse varede, så længe folket var ugudeligt. Når lamanitterne omvendte sig og valgte at efterleve evangeliet, fulgte »Guds forbandelse … dem ikke mere« (Alma 23:18). Mormons Bog indeholder mange eksempler på lamanitter, der omvendte sig og fik Herrens Ånds vejledning. Helamans Bog fortæller om et tidspunkt, hvor lamanitterne var mere retskafne end nefitterne (se Hel 13:1).

Udskriv