Bibliotek
Lektion 34: 2 Nefi 21-24


Lektion 34

2 Nefi 21-24

Indledning

Mange af Esajas’ profetier i Mormons Bog handler om de sidste dage. Han profeterede om evangeliets gengivelse, profeten Joseph Smith, det andet komme og tilintetgørelsen af de ugudelige. Han forudså, at Herren ville »rejse et banner for folkeslagene« for at indsamle sit folk i de sidste dage (se 2 Ne 21:11-12). Esajas vidnede også om, at Herren ville sejre over Satan og indvarsle tusindårsriget, en periode med fred og glæde.

Forslag til undervisningen

2 Nefi 21:1-5, 10-12

Esajas forudser Jesu Kristi evangeliums gengivelse i de sidste dage

Vis billedet Moroni viser sig for Joseph Smith i hans værelse (62492; hæftet Evangelisk Kunst, 2009, nr. 91). Forklar, at da Moroni første gang viste sig for Joseph Smith, »citerede han det ellevte kapitel af Esajas’ Bog og sagde, at det snart skulle blive opfyldt« (JS-H 1:40). Profetien i Esajas 11 findes også i 2 Nefi 21.

Billede
Moroni viser sig for Joseph Smith

Bed eleverne om at læse 2 Nefi 21:1 for sig selv. Henled deres opmærksom på udtrykket »en kvist fra Isajs stub«. Bed dem derpå læse 2 Nefi 21:10 for sig selv. Henled deres opmærksomhed på udtrykket »Isajs stub«. Foreslå eventuelt eleverne at markere disse udtryk. Forklar, at profeten Joseph Smith fik en åbenbaring om disse udtryk. Bed eleverne om at slå op på Lære og Pagter 113:1-6. Læs skriftstederne højt. Før du læser, beder du eleverne om at følge med og se efter ordenes betydning. Skriv eventuelt disse betydninger på tavlen som vist nedenfor. Bed eventuelt eleverne om at skrive disse betydninger i deres skrifter.

Isajs stub – Jesus Kristus

Kvist – en Kristi tjener »på hvem der er lagt stor magt«

Isajs rod – en person i de sidste dage, som bærer præstedømmet og »nøglerne til riget«

Bed en elev læse følgende udtalelse op af ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum. Bed klassen lytte efter, hvad denne »kvist« og denne »Isajs rod« er.

»Tager vi fejl, når vi siger, at den profet, der nævnes her, er Joseph Smith, til hvem præstedømmet kom, som modtog rigets nøgler, og som rejste et banner for indsamlingen af Herrens folk i vores uddeling? Og er han ikke også den ›tjener i Kristi hænder, der er efterkommer af Isaj såvel som af Efraim eller af Josefs hus, og på hvem der er lagt stor magt‹?« (The Millennial Messiah: The Second Coming of the Son of Man, 1982, s. 339-340).

Bed en elev om at læse 2 Nefi 21:10, 12 højt. Bed klassen om at finde ord og udtryk, der henviser til Joseph Smith og til gengivelsen af evangeliet og oprettelsen af Herrens kirke. Mind eventuelt eleverne om, før eleven læser, at ordet banner henviser til en fane eller et flag, der bruges som et samlingspunkt eller et signal til at samles (se lektion 32).

  • Hvordan opfyldte Joseph Smiths værk profetien om Isajs rod?

  • Hvordan samles vi i dag som medlemmer af Kirken? Hvordan rejser vi et banner for at hjælpe andre til at vide, hvor man kan samles?

Bær vidnesbyrd om, at Herren har gengivet sit evangelium og genoprettet sin kirke gennem profeten Joseph Smith og indsamler nu sit folk i de sidste dage.

2 Nefi 21:6-9; 22

Esajas beskriver tusindårsriget

Bed eleverne om at forestille sig, at en ven, der er medlem af en anden kirke, har spurgt dem, hvad de tror om tusindårsriget. Lad dem studere 2 Nefi 21:6-9 og 22:1-6 for sig selv og se efter sandheder, de kunne fremkomme med i en sådan samtale. Bed dem om at skrive deres forslag i deres skriftstudiebog. Som en hjælp til at tale om det, de har fundet frem til, stilles nogle af eller alle følgende spørgsmål:

  • Hvad afslører beskrivelserne i 2 Nefi 21:6-8 om forholdene på jorden under tusindårsriget?

  • Hvorfor bliver jorden ifølge 2 Nefi 21:9 til et fredfyldt sted under tusindårsriget? (Hjælp eleverne til at forstå, at jorden vil under tusindårsriget være et fredfyldt sted, fordi den vil være fuld af kundskab om Herren).

  • Hvordan kan kundskab om Herren gøre, at vi lever mere fredfyldt nu?

  • I 2 Nefi 22:1-6 beskriver Esajas den ånd af tilbedelse, som mennesker vil have under tusindårsriget. Hvordan kan vi udvikle den samme indstilling i dag?

  • Hvilke aspekter af tusindårsriget ville I gerne have i jeres tilværelse lige nu? (Tilskynd eleverne til at overveje, hvad de selv kan gøre for at modtage nogle af disse velsignelser).

2 Nefi 23-24

Esajas belærer om, at de ugudelige skal fortabes, og at Herren vil have barmhjertighed med sit folk

Forklar, at Esajas i 2 Nefi 23 profeterer om Babylons ødelæggelse og sammenligner den med tilintetgørelsen af de ugudelige ved Frelserens andet komme. Bed eleverne om at læse under »Babel, Babylon« i Guide til Skrifterne. Forklar, at ordet Babylon i visse skriftsteder generelt henviser til verdens ugudelighed. Esajas profeterede, at der ville komme stor ødelæggelse over de ugudelige i Babylon og i de sidste dage.

Lad eleverne læse 2 Nefi 23:1, 5-9, 11, 15, 19 og 22 for sig selv for at finde frem til konsekvenserne for de ugudelige i de sidste dage.

Forklar, at Esajas henviste til Lucifers, eller Satans, fald, som endnu en illustration af, hvordan de ugudelige skal fortabes. Bed en elev om at læse 2 Nefi 24:12-16 højt.

  • Hvilke udtryk i disse vers viser Satans arrogance?

  • Hvordan beskriver 2 Nefi 24:16, hvordan vi ville opfatte Satan, hvis vi kunne se ham, som det han er?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson:

»I det store råd i himlen var det stolthed, der var skyld i Lucifers fald, han der var »morgengryets søn« (2 Ne 24:12-15; se også L&P 76:25-27; Moses 4:3) … I det store råd i himlen fremsatte Lucifer sit forslag i modsætning til Faderens plan, der blev forsvaret af Jesus Kristus (se Moses 4:1-3). Han ønskede først og fremmest at blive æret (se 2 Ne 24:13). Hans hovmodige ønske var kort og godt at overtage Guds trone (se L&P 29:36; 76:28)« (»Vogt jer for stolthed og hovmod«, Stjernen, juli 1989, s. 3-4).

Henled elevernes opmærksomhed på Herrens ord i slutningen af 2 Nefi 23:22: »Jeg vil være barmhjertig mod mit folk, men de ugudelige skal fortabes.« Bed eventuelt eleverne om at markere denne erklæring i deres skrifter. (Bemærk, at den sidste sætning i dette vers ikke findes i det tilsvarende vers i Esajas’ bog i Bibelen. Det tyder på, at bronzepladerne indeholdt oplysninger, der ikke står i Bibelen).

  • Hvad tror I, det vil sige at være blandt Herrens folk?

Bed flere elever om at læse 2 Nefi 24:1-7, 24-27 højt ved at skiftes til at læse et eller to vers. Bed klassen om at finde Herrens løfter til sit folk. Bed dem fortælle hinanden om deres iagttagelser. Overvej at lade en elev skrive disse iagttagelser på tavlen.

  • Hvilke budskaber har disse vers til dem, der lider på grund af andre menneskers ugudelighed?

  • Hvilke tegn på lykke og håb ser I i disse vers?

Sørg for eleverne forstår, at Herren vil være barmhjertigt mod sit folk, men de ugudelige skal fortabes. Hjælp eleverne til at forstå, at Esajas’ profetier i 2 Nefi 21-24 giver udtryk for et af hovedbudskaberne i Mormons Bog: De lydige vil nyde fremgang, og de ugudelige skal fortabes. Bær vidnesbyrd om, at vi kan leve retskaffent og have fremgang i dag, mens vi ser frem mod tusindårsriget.

Kommentar og baggrundsinformation

2 Nefi 21:1. »Og en gren skal gro frem af hans rødder«

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum har gjort rede for grenen, der er nævnt i 2 Nefi 21:1:

»›Der skal komme dage, siger Herren, da jeg lader en retfærdig spire fremstå af Davids slægt. Han skal være konge med indsigt …‹ (Jer 23:3-6). Med andre ord skal Kongen regere personligt på jorden i tusindårsriget og være den gren, der vokser frem af Davids slægt. Han skal øve ret og retfærdighed på hele jorden, fordi han er Herren Jahve, ja ham vi kalder Kristus. Det er helt tydeligt, at denne gren af Davids slægt er Kristus. Vi skal nu se, at han også kaldes David, at han er en ny David, en evig David, som skal regere for evigt på sine forfædres trone (se Jer 30:8-9)« (The Promised Messias: The First Coming of Christ, 1978, s. 193).

Udskriv