Bibliotek
Lektion 37: 2 Nefi 27


Lektion 37

2 Nefi 27

Indledning

Nefi, der ofte henviste til Esajas’ ord, profeterede, at Herren ville »udføre et forunderligt værk … og et under« i de sidste dage. Dette store værk var gengivelsen af Jesu Kristi evangelium. Et fokuspunkt i Nefis profeti var Mormons Bogs fremkomst. Nefi forudsagde, at vidner skulle se Mormons Bog og vidne om dens sandhed. Han vidnede også om den grundlæggende rolle, som Mormons Bog ville spille i Herrens værk i de sidste dage – at den skulle være en mirakuløs gave til verden. (Bemærk: 2 Ne 27 er nærmest sideløbende med Esajas 29. I de sidste dages helliges udgave af Bibelen giver fodnoterne til Esajas 29 nyttig indsigt til studiet af begge kapitler).

Forslag til undervisningen

2 Nefi 27:1-5

Nefi profeterer, at jorden i de sidste dage skal blive fyldt med ugudelighed

Vis følgende genstande: en deodorant, en tube tandpasta og et stykke sæbe eller en sæbebeholder. Forklar, at hver genstand er beregnet til at være en løsning på et problem. Bed eleverne om at finde det problem, som hver genstand har til formål at løse. (Du kan eventuelt vælge andre genstande, der kan være en løsning på et bestemt problem).

Forklar, at Nefis profeti i 2 Nefi 27 omhandler et problem, der kunne finde sted i vore dage. Han belærte om, at mennesker ville snuble åndeligt på grund af deres ugudelighed, at de ville lide af åndelig blindhed, og at de ville forkaste profeterne. Nefi profeterede også om det, som Gud ville gøre for at løse disse problemer.

Bed nogle få elever om at skiftes til at læse 2 Nefi 27:1-5 højt. Bed klassen om at finde ord og udtryk, der beskriver nogle af problemerne i de sidste dage. Bed nogle få elever om at fortælle om de udtryk, de har fundet frem til. Stil eventuelt følgende spørgsmål for at hjælpe eleverne til at analysere disse udtryk:

  • Hvad tror I, det vil sige at være »berusede af ugudelighed«?

  • I 2 Nefi 27:3 sammenlignes nogle mennesker i de sidste dage med en sulten mand, der drømmer, at han spiser, eller med en tørstig mand, der drømmer, at han drikker. Men han vågner, og han er svag, hans sjæl er tørstig. Hvad kan vi lære af det? (At spise og drikke i en drøm giver ikke nogen varig tilfredsstillelse og udretter intet, eftersom sulten eller tørsten varer ved efter drømmen. På samme måde har de, der »kæmper mod Zions bjerg«, ingen vedvarende tilfredsstillelse, ej heller udretter de noget af betydning).

  • Hvad tror I udtrykket »I har lukket jeres øjne« betyder?

Bed eleverne om at sammenfatte det, de har lært af disse vers, som en hjælp til at finde frem til nogle evangeliske sandheder i 2 Nefi 27:1-5. Skriv deres svar på tavlen. Sørg for, at eleverne forstår, at mange mennesker i de sidste dage vil være opfyldt af ugudelighed og skal forkaste profeterne.

  • Hvorfor tror I, det er vigtigt at kende til denne profeti og opfyldelsen af den?

2 Nefi 27:6-23

Nefi profeterer om Mormons Bogs fremkomst

Bed eleverne om at læse 2 Nefi 27:6-7 for sig selv. Bed dem se efter en ting, Herren ville frembringe som en hjælp til at løse menneskers åndelige problemer i de sidste dage.

  • Hvad ville Herren frembringe?

  • Hvad ville bogen indeholde?

  • Hvilken bog tror I disse vers beskriver? (Foreslå eventuelt, at eleverne som en hjælp til at besvare dette spørgsmål slår op i skriftstedshenvisningerne under 2 Ne 27:6, fodnote b. Forklar eventuelt også, at udtrykket »dem, der er slumret ind« henviser til de afdøde profeter, der førte de optegnelser, der blev til Mormons Bog).

Vis en Mormons Bog. Forklar, at Herren frembragte denne bog som hjælp til at korrigere problemer i de sidste dage og til at bringe lys ind i en formørket verden. Herren åbenbarede detaljer om Mormons Bogs fremkomst for fordums profeter. Nefi optegnede disse detaljer i 2 Nefi 27. Forklar, at en lignende profeti findes i Esajas 29. (Forklar eventuelt, at nogle mennesker har udfordret Mormons Bog ved at spørge, hvorfor Bibelen ikke nævner den. Påpeg, at profetien i Esajas 29 viser, at Bibelen faktisk vidner om Mormons Bog).

Bed en elev om at læse 2 Nefi 27:12-14 højt. Bed klassen om at se efter, hvem Nefi sagde, der ville få lov at se bogen.

  • Hvem var de tre vidner, der fik lov at se Mormons Bog »ved Guds kraft«? (Oliver Cowdery, David Whitmer og Martin Harris. Se »De tre vidners vidnesbyrd« i Mormons Bog).

Påpeg, at Nefi nævnte »nogle få« andre, der også ville få lov at se bogen.

  • Hvem tror I, disse andre vidner var? (Mind eventuelt eleverne om, at der var yderligere otte vidner om Mormons Bog. Se »De otte vidners vidnesbyrd« i Mormons Bog).

Påpeg, at 2 Nefi 27:14 nævner, at Herren »ved så mange vidners mund, som han finder for godt, vil … stadfæste sit ord«.

  • Hvad tror I, Nefi mente, da han sagde, at vidner skal stadfæste Guds ord? (De, der modtager og accepterer Guds ord gennem Mormons Bog, vil give det videre til andre og vidne om dens sandhed).

  • Hvem kunne disse vidner være?

  • Hjælp eventuelt eleverne til at indse, at de også kan være vidner om sandheden af Mormons Bog ved at opfordre dem til at skrive deres navn i margenen ud for 2 Nefi 27:14. Hvordan kan hvert medlem af Kirken, herunder I, medvirke til at stadfæste sandheden af Mormons Bog?

  • Hvornår har I båret jeres vidnesbyrd om Mormons Bog for andre?

Du har måske i en tidligere lektion opmuntret eleverne til at bære deres vidnesbyrd om Mormons Bog for en anden. Hvis du har det, følger du op på den opgave ved at bede flere elever fortælle om det, de har gjort. Bed eleverne om fortsat at finde muligheder for at bære deres vidnesbyrd om Mormons Bog for andre, herunder dem af en anden tro.

Lav følgende skema på tavlen. (Gør det eventuelt før klassen begynder for at spare tid).

Nefis profeti om det, manden ville gøre

Mandens navn

Opfyldelsen af profetien

Joseph Smith – Historie 1:63-65

Den første mand (»ikke lærd«)

2 Nefi 27:9, 15, 19

Den anden mand (»en anden«)

2 Nefi 27:15, 17

Den tredje mand (»lærd«)

2 Nefi 27:15-18

Del eleverne op i par. Forklar, at hvert par skal studere en profeti om Mormons Bogs fremkomst og opfyldelsen af den profeti. Lad eleverne aftegne skemaet i deres skriftstudiebog og skrive svarene ved at bruge skriftstedshenvisningerne. (Forklar eventuelt, at ordet skrifttegn, der står i JS-H 1:63-65, henviser til den skrift, der var indgraveret på guldpladerne, hvorfra Mormons Bog blev oversat). Når eleverne er færdige, beder du dem om at fortælle klassen om deres svar.

  • Hvem er ifølge 2 Nefi 27:15 og Joseph Smith–Historie 1:64 den lærde mand, Martin Harris gav bogens tekst til? (Charles Anthon).

  • Hvordan kunne en person uden formel uddannelse som Joseph Smith være bedre egnet til at oversætte Mormons Bog end en lærd som Charles Anthon?

Lad eleverne læse 2 Nefi 27:20-21 for sig selv og finde et udtryk, der gentages i hvert vers. (»Jeg er i stand til at udføre mit eget værk«).

  • Hvad betyder udtrykket »Jeg er i stand til at udføre mit eget værk« for jer?

  • Hvordan er evangeliets gengivelse og Mormons Bogs fremkomst en bekræftelse på, at Gud er i stand til at udføre sit eget værk?

  • Hvilke principper lærer vi i disse vers? (Mens eleverne kommer med deres forslag, understreges det, at Mormons Bogs fremkomst er en måde, hvorpå Gud vil udføre sit værk i de sidste dage.

  • Hvordan styrker opfyldelsen af denne profeti jeres vidnesbyrd om Mormons Bog og dens rolle i genoprettelsen af Herrens kirke?

2 Nefi 27:24-35

Nefi profeterer om Jesu Kristi gengivne evangeliums og Mormons Bogs positive indflydelse

Læs 2 Nefi 27:24-26 højt, mens eleverne følger med i deres skrifter.

  • Kan I huske at have hørt disse ord før? Hvis I har, hvor så? (Hvis eleverne har vanskeligt ved at svare, så forklar, at Herren brugte et lignende ordvalg, da han talte til Joseph Smith i den hellige lund; se JS-H 1:19).

Vis en af de ting, du viste i begyndelsen af denne lektion og mind eleverne om, at det blev lavet for at løse et bestemt problem.

  • Hvilket problem siger Herren i 2 Nefi 27:25 vil forekomme blandt mennesker i de sidste dage? (Skriv eventuelt elevernes svar på tavlen).

Mind eleverne om de andre åndelige problemer i de sidste dage, som står nævnt i 2 Nefi 27:5. (Tilføj eventuelt ugudelighed, åndelig blindhed og forkastelse af profeterne til listen på tavlen).

  • Hvordan medvirker Mormons Bog og gengivelsen af Jesu Kristi evangelium til at løse disse problemer?

Bed eleverne om at læse 2 Nefi 27:29-30, 34-35 for sig selv og se efter, hvordan Herren sagde, det gengivne evangelium og Mormons Bog ville velsigne mennesker i de sidste dage. Bed en elev om at skrive disse velsignelser på tavlen.

  • Mormons Bog vil ifølge 2 Nefi 27:29 hjælpe »den blindes øjne [til at] se ud af dunkelhed og ud af mørke«. Hvad tror I, det betyder?

Hjælp eleverne til at forstå, at Mormons Bog og Jesu Kristi gengivne evangelium bringer glæde og forståelse til dem, der studerer og accepterer dem. Bed eleverne om at søge løsninger i Mormons Bog på deres udfordringer og fortælle andre om deres vidnesbyrd om Mormons Bog.

Kommentar og baggrundsinformation

2 Nefi 27:1-2 »Ugudelighed og alle slags vederstyggeligheder«

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum har udtrykt sin bekymring for det udbredte, moralske forfald og den åndelige fare, der omgiver os i de sidste dage:

»Jeg kender ikke til nogen omstændigheder i Kirkens historie eller i verdenshistorien, som kan sammenlignes med vores nuværende situation. Der skete ikke noget i Sodoma og Gomorra, som overgår den ugudelighed og det moralske fordærv, som omgiver os nu.

Man hører gudsbespottende, vulgære og blasfemiske ord overalt. Ubeskrivelig ugudelighed og perversion blev engang holdt skjult på mørke steder. Nu foregår det åbenlyst og nyder sågar retsbeskyttelse.

I Sodoma og Gomorra fandt disse ting sted. Nu spredes de overalt i verden, og de findes blandt os« (»The One Pure Defence«, tale til CES-lærere, 6. feb. 2004, s. 4, si.lds.org).

2 Nefi 27:10-11 »For bogen skal være forseglet«

Ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum har talt om skrifter, der stadig mangler at blive åbenbaret:

»Der er endnu mange ord fra skriften, som vil komme til os, deriblandt ord af Enok (se L&P 107:57), alle apostlen Johannes’ skrivelser (se Eter 4:16), optegnelser fra Israels tabte stammer (se 2 Ne 29:13), og omkring to tredjedele af pladerne til Mormons Bog, som var forseglede: ›Og den dag kommer, da de ord i bogen, som blev forseglet, skal blive læst op fra hustagene; og de skal blive læst op ved Kristi kraft; og alt, hvad der nogen sinde er sket blandt menneskenes børn, og som nogen sinde vil ske, ja, til jordens ende, skal blive åbenbaret for menneskenes børn‹ (2 Ne 27:11). I dag har vi bekvemt nok fire skrifter at bære på, men en skønne dag, når der kommer flere skrifter til, må vi måske trække af sted med en lille rød vogn, der er overfyldt med bøger« (A Wonderful Flood of Light, 1990, s. 18).

2 Nefi 27:14. Vidner skal stadfæste Herrens ord

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har båret sit urokkelige vidnesbyrd om Mormons Bog:

»Jeg vidner om, at ingen kan opnå den fulde tro på dette sidste dages værk … førend han eller hun accepterer guddommeligheden af Mormons Bog og Herren Jesus Kristus, som den vidner om …

Jeg var ikke blandt den nefitiske folkeskare, som rørte ved den opstandne Herres sår … Men mit vidnesbyrd om denne optegnelse og den fred, den bringer menneskenes hjerter, er ligeså bindende og uigenkaldeligt, som deres var. Ligesom dem ›giver jeg mit navn »til verden for at bevidne for verden, hvad [jeg] har set‹. Og ligesom dem lyver jeg ikke, ›Gud aflægger vidnesbyrd derom‹« (»De otte vidners vidnesbyrd«, Mormons Bog; fremhævelse tilføjet).

»Jeg beder om, at mit vidnesbyrd om Mormons Bog og alt, hvad det medfører, aflagt her i dag under ed og i henhold til mit embede, må blive optegnet af mennesker på jorden og af engle i himlen … Jeg ønsker, at det er helt tydeligt, når jeg står foran Guds domstol, at jeg bekendtgjorde for verden i det mest ligefremme sprog, som jeg var i stand til, at Mormons Bog er sand, og at den kom frem på den måde, som Joseph sagde, at den kom frem på« (»Sikkerhed for sjælen«, Liahona, nov. 2009, s. 90).

Udskriv