Bibliotek
Lektion 90: Alma 32


Lektion 90

Alma 32

Indledning

Efter at have været vidne til zoramitternes frafaldne form for tilbedelse begyndte Alma og hans kammerater at forkynde Guds ord til zoramitterne. De begyndte at opleve en vis fremgang blandt den fattige del af folket, som var blevet stødt ud af deres synagoger. Ved at sammenligne Guds ord med et frø belærte Alma folket om, hvordan de skulle tage imod Gud og få større tro.

Forslag til undervisningen

Alma 32:1-16

Ydmyge zoramitter viser, at de er beredte til at høre Guds ord

Bed eleverne om at forestille sig, at du er en ven, der spørger dem, hvordan du kan finde ud af, om Jesu Kristi evangelium er sandt. Spørg dem, hvad de ville sige for at hjælpe dig til at få et vidnesbyrd.

Efter eleverne har givet udtryk for deres tanker, skriver du på tavlen Sådan får og styrker man et vidnesbyrd. Fortæl eleverne, at du undervejs i lektionen vil lave en liste over de principper og den viden, de finder frem til omkring det at få og styrke et vidnesbyrd.

Mind eleverne om, at Alma og hans brødre havde iagttaget zoramitternes falske tilbedelse – en frafalden gruppe af nefitter. På grund af sin sorg over folkets ugudelighed bad han om trøst og styrke for at kunne undervise dem (se Alma 31).

Bed en elev om at læse Alma 32:1-3 højt. Bed klassen om at se efter, hvilken gruppe zoramitter der viste interesse for missionærernes budskab. Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • På hvilken måde var disse mennesker fattige ifølge Alma 32:3? (»De [var] fattige, hvad angår det, der hører verden til; og de var også fattige i hjertet«).

  • Hvad tror I, det vil sige at være »fattig i hjertet«?

Hjælp eleverne til at besvare dette spørgsmål ved at opfordre flere af dem til at skiftes til at læse højt fra Alma 32:4-12. (Eleverne foreslår måske, at når man er fattig i hjertet, indebærer det at være ydmyg, angrende og villig til at høre Guds ord).

  • Hvordan viser spørgsmålet i Alma 32:5, at zoramitterne var fattige i hjertet?

  • Hvordan førte fattigdom til velsignelser for denne gruppe zoramitter?

  • Hvad lærer disse vers os om at få og styrke et vidnesbyrd? (Når eleverne fremkommer med forskellige principper, skriver du dem under overskriften på tavlen. Sørg for, at de finder frem til følgende princip: Ydmyghed forbereder os på at modtage Guds ord.

  • Hvorfor er ydmyghed væsentlig i processen med at få og styrke et vidnesbyrd?

Lad et par elever skiftes til at læse højt fra Alma 32:13-16. Bed klassen om at finde to forskellige måder, hvorpå mennesker kan blive ydmyge. (Mennesker kan vælge at være ydmyge, eller de kan blive tvunget til at være ydmyge).

  • Hvad kan vi lære om ydmyghed af disse vers? (Hjælp eleverne til at finde frem til følgende princip: Vi bliver mere velsignede, når vi vælger at være ydmyge, end når vi tvinges til at være ydmyge. Hvorfor tror I, det er bedre at vælge at være ydmyg?

  • Hvad tror I, det betyder at ydmyge sig »på grund af ordet«? (Alma 32:14). Hvordan kan det gælde vores indstilling i Kirken, seminar eller familiens skriftstudium?

Alma 32:17-43

Alma underviser zoramitterne i, hvordan de kan få større tro

Forklar, at Alma identificerede en falsk tanke, som mange mennesker har om at få et vidnesbyrd. Bed en elev om at læse Alma 32:17-18 højt, mens klassen finder frem til den falske tanke.

  • Hvilken falsk tanke havde mange mennesker om det at få et vidnesbyrd?

  • Hvad er der galt ved at bede om et tegn, før man vil tro? (Mind eventuelt eleverne om eksemplet med Sherem i Jakob 7:13-16 og med Korihor i Alma 30:43-52. Lad eventuelt også eleverne læse Lære og Pagter 63:9 for at understrege, at tegn er et produkt af tro, ikke noget vi bør kræve, før vi har tro).

Forklar, at Alma belærte folket om, hvad tro er. Bed eleverne om at læse Alma 32:21 for sig selv og finde Almas definition på tro. Påpeg, at dette vers er et mesterskriftsted. Lad eventuelt eleverne markere det så tydeligt, at de let vil kunne finde det.

Bed eleverne om at læse Alma 32:22 for sig selv og se efter gode råd om, hvordan man får og styrker et vidnesbyrd. Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet frem til.

Tilføj Husk Guds barmhjertighed og Tro på Guds ord til listen på tavlen.

  • Hvorfor er disse handlinger vigtige i udviklingen af vores tro?

Forklar, at Alma foreslog zoramitterne at udføre et forsøg, for at de kunne forstå, hvordan man tror på Guds ord.

  • Hvorfor udfører man videnskabelige forsøg? (For at afprøve om en teori eller idé holder).

Bed eleverne om at beskrive forsøg, de har udført i skolen eller under andre omstændigheder. Hjælp dem til at se, at forsøg kræver handling, ikke kun gætterier, fra forskerens side. Processen med at få eller styrke et vidnesbyrd kræver også handling.

Bed en elev om at læse Alma 32:27 højt. Bed klassen om at finde det forsøg, som Alma opfordrede zoramitterne til at udføre. Tilføj Forsøg med ordet til listen på tavlen.

  • Hvad tror I, at Alma mente, da han sagde, de skulle gøre »et forsøg med [hans] ord«?

  • Hvad tror I, at Alma mente, da han talte om at »vågne op og vække jeres evner«? (Du skal måske forklare, at ordet evner henviser til vores evne til at tænke og handle og udføre ting. Alma opfordrede folket til at handle ifølge hans ord. Tilføj eventuelt Vågn op og væk jeres evner til listen på tavlen).

  • Hvad tror I, det vil sige at »udøve den mindste smule tro«?

Hjælp eleverne til at opdage, hvordan de selv kan begynde at udføre dette forsøg, ved at opfordre dem til at læse Alma 32:28 for sig selv.

  • Hvad sammenlignede Alma Guds ord med? (Et frø).

  • Kan I nævne nogle kilder til Guds ord? (Svarene bør omfatte skrifterne, de sidste dages profeters ord samt personlig åbenbaring gennem Helligånden).

  • Hvad sagde Alma, vi skulle gøre med dette »frø«?

Skriv elevernes svar på tavlen. Skriv dem eventuelt under Forsøg med ordet, som du skrev tidligere. Listen kan indeholde følgende elementer:

  1. Giv plads til ordet (eller frøet), så det kan sås i jeres hjerte.

  2. Kast ikke ordet ud ved jeres vantro.

  3. Anerkend, at ordet vokser i jer.

Hjælp eleverne til at forstå det, de har læst om forsøget, ved at stille følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan Guds ord sammenlignes med et frø, der kan sås i vores hjerte? (Svarene kan være, at det kan vokse, at det kan styrke os, og at vi er nødt til at nære det).

Når eleverne drøfter sammenligningen af Guds ord med et frø, opfordrer du dem til at læse Alma 33:22-23 for sig selv. Før de læser, beder du dem finde Almas forklaring på »dette ord«. Hjælp dem til at se, at det henviser til Jesus Kristus og hans forsoning.

  • Hvad tror I, at det vil sige at »[give] plads« til, at ordet kan blive sået i vores hjerte? (Se Alma 32:28. Svarene kan være, at vi er nødt til at åbne vores hjerte, og at vi er nødt til at gøre plads til skriftstudium i vores tilværelse).

  • Hvad tror I, at det vil sige at føle, at Guds ord »svulmer« i jer? Hvis Guds ord svulmer i jer, hvad sker der så med jeres vidnesbyrd og tro?

  • Hvornår har Guds ord løftet jeres sjæl og oplyst jeres forståelse?

Lad et par elever skiftes til at læse fra Alma 32:29-34. Bed klassen om at følge med og finde ord og udtryk, der beskriver det, vi lærer om Guds ord. Bed derpå eleverne om at læse de ord og udtryk, de har fundet, og forklare hvorfor de har valgt dem.

  • Hvorfor er jeres tro endnu ikke fuldkommen efter at have udført dette forsøg? Hvad ellers tror I, vi har brug for at gøre for at få et holdbart vidnesbyrd om evangeliet?

  • Hvordan kan processen med at få et træ til at vokse sammenlignes med processen med at styrke et vidnesbyrd?

Lad et par elever skiftes til at læse højt fra Alma 32:35-40. Bed klassen om at finde Almas råd om, hvordan man afslutter forsøget.

  • Hvad må vi ifølge Alma 32:37-40 gøre, så vores tro på Guds ord fortsat vokser? (Tilføj Pleje ordet til listen på tavlen).

  • Hvad kan vi gøre for at pleje ordet? (Det kan være svar som dagligt studium af skrifterne, at bede om vejledning, når vi studerer, finde måder at anvende skrifterne og de sidste dages profeters ord på samt fortælle andre om det, vi lærer).

  • Hvad sker der, når vi forsømmer et træ eller undlader at passe det? Hvad sker der, når vi forsømmer Guds ord, der er blevet sået i vores hjerte?

Lad eleverne skrive i deres skriftstudiebog om det, de har lært af Alma 32 om, hvordan man får og styrker et vidnesbyrd. Foreslå eventuelt også, at de skriver disse sammenfatninger i deres skrifter ud for Alma 32:37-43).

Bed eleverne om at fortælle, hvad de har skrevet. Imens de beretter, sørger du for, at de får sagt, at hvis vi flittigt plejer Guds ord i vores hjerte, vokser vores tro og vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangelium.

Bed eleverne om at læse Alma 32:41-43 og finde Almas beskrivelse af træet og frugten.

  • Hvor indeholder Mormons Bog ellers en beskrivelse af et træ med frugt, der er »mere sød end alt, hvad der er sødt«? (Mind eventuelt eleverne om beskrivelsen af livets træ i 1 Ne 8:11-12 og 1 Ne 11:9-24).

  • Hvad repræsenterer træet og frugten i Lehis og Nefis syn om livets træ? (Træet repræsenterer Guds kærlighed, som den kommer til udtryk ved Frelseren og hans forsoning, og frugten repræsenterer de velsignelser, vi kan få gennem forsoningen. Se lektion 12 i dette hæfte).

  • Hvordan kommer menneskene hen til træet i Lehis og Nefis syn? (Ved at følge jernstangen, som repræsenterer Guds ord). Hvilken lighed er der mellem dette og Almas sammenligning af Guds ord med et frø?

Bed et par elever om at fortælle, hvordan de har fulgt den øvelse, der er beskrevet i Alma 32. Spørg dem, hvordan denne øvelse har påvirket deres liv. Overvej at fortælle om dine egne oplevelser, når du har følt kraften af Guds ord.

Mesterskriftsted – Alma 32:21

Bed eleverne om at læse Alma 32:21 for at afgøre, hvorvidt personerne i de følgende situationer udøver tro eller ej.

  1. En ung pige ønsker et fysisk bevis på, at Mormons Bog er sand, før hun vil tro på den.

  2. En ung mand hører, at alle værdige unge mænd bør tage på fuldtidsmission. Selv om hans familie er fattig, beslutter han sig for at tjene og forberede sig på en mission.

  3. En ung pige ønsker at blive ren fra sine synder gennem Jesu Kristi forsoning. Hun ved, at hun er nødt til at bekende nogle overtrædelser for sin biskop for at omvende sig fuldstændigt. Hun aftaler et møde med sin biskop.

Bemærk: Du kan bruge dette forslag under lektionen, når du præsenterer mesterskriftstedet, eller du kan bruge det i slutningen af lektionen.

Kommentar og baggrundsinformation

Alma 32:21-22, 26-27. Tro er et valg

Biskop Richard C. Edgley fra Det Præsiderende Biskopråd har sagt, at tro er et valg:

»Som følge af de konflikter og udfordringer vi står overfor i verden i dag, ønsker jeg at foreslå et enkelt valg – et valg om fred og beskyttelse og et valg, der er passende for alle. Det valg er tro. Vær opmærksom på, at tro ikke blot er en gratis gave, der gives uden tanke, ønske eller indsats. Troen kommer ikke som dug fra himlen. Frelseren sagde: ›Kom til mig‹ (Matt 11:28), og ›bank på, så skal der lukkes op for jer‹ (Matt 7:7). Det er udsagnsord, der kræver handling – kom, bank på. Det er valg. Så jeg siger: vælg troen. Vælg troen frem for tvivlen, vælg troen frem for frygten, vælg troen frem for det ukendte og usete og vælg troen frem for pessimismen.

Almas velkendte gennemgang af tro i Alma 32 handler om en række valg, der sikrer, at vores tro udvikles og bevares. Alma gav os vejledning i at vælge. Hans ord opfordrede til handling på basis af at vælge. Han brugte ordene vågn op, væk, forsøg, udøv, ønsk, virk og så. Så forklarede Alma, at hvis vi træffer disse valg og ikke kaster frøet ud ved vores vantro, ›da vil det begynde at svulme i [vores] bryst‹ (Alma 32:28).

Ja, tro er et valg, og det må opsøges og udvikles. Således er vi ansvarlige for vores egen tro. Vi er også ansvarlige for vores mangel på tro. Det er jeres valg« (»Tro – valget er dit«, Liahona, nov. 2010, s. 31-32).

Alma 32:40-43. Søg efter et levende vidnesbyrd

Præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab har tydeliggjort, hvordan vi kan pleje vores vidnesbyrd:

»Et vidnesbyrd kræver at blive næret ved troens bøn, en hunger efter Guds ord i skrifterne og lydighed over for den sandhed, som vi har modtaget. Der er fare i at forsømme bøn. Der er fare for vores vidnesbyrd ved kun at studere og læse overfladisk i skrifterne. De er de nødvendige næringsstoffer for vores vidnesbyrd …

At tage for sig af Guds ord, inderlig bøn og lydighed over for Herrens befalinger skal anvendes jævnligt og til stadighed, for at jeres vidnesbyrd kan vokse og have fremgang. Vi oplever alle tidspunkter, hvor forhold, vi ikke er herre over, forstyrrer vores plan for skriftstudium. Der kan være perioder, hvor vi af en eller grund vælger ikke at bede. Der kan være befalinger, som vi en tid vælger at ignorere.

Men I får ikke opfyldt jeres ønske om et levende vidnesbyrd, hvis I glemmer advarslen og løftet i Alma (32:40-43)« (»Et levende vidnesbyrd«, Liahona, maj 2011, s. 127-128).

Udskriv