Bibliotek
Lektion 46: Jakob 5:1-51


Lektion 46

Jakob 5:1-51

Indledning

I sin belæring til folket citerede Jakob lignelsen om de forædlede og de vildtvoksende oliventræer, som en profet ved navn Zenos oprindeligt havde frembragt, og som var indeholdt på bronzepladerne. Jakob brugte denne lignelse til at undervise om, at Herren vil forsøge at frelse alle – selv dem blandt hans pagtsfolk, som har vendt sig bort fra ham. På grund af længden af Jakob 5 er den delt op over to lektioner.

Forslag til undervisningen

Jakob 5:1-14

Jakob citerede Zenos, som sammenlignede Israels hus med et forædlet oliventræ.

Overvej at indlede denne lektion med at oplæse følgende eksempler, hvor unge stiller spørgsmål ved Herrens villighed til at tilgive dem deres synder:

  • En ung præstedømmebærer anlægger sig en syndig vane. Han tror, at andre kan tilgives, men han tvivler på, at Herren vil godtage hans omvendelse.

  • En ung kvinde overtræder et bud. Hun føler sig skyldbetynget, hader sig selv og tvivler på, at Herren stadig elsker hende.

Bed eleverne om at tænke over følgende spørgsmål uden at svare højt:

  • Har I nogensinde undret jer over Herrens villighed til at tilgive jer for jeres synder?

Forklar, at Jakob profeterede om, at jøderne ville afvise Jesus Kristus (se Jakob 4:15). Han belærte også om, at Jesus Kristus ville fortsætte sit arbejde med at frelse sit folk, selv efter de havde afvist ham (se Jakob 4:17-18). For at illustrere denne sandhed citerede Jakob en allegori, som profeten Zenos var kommet med. I en allegori bruges symbolske karakterer, ting og handlinger for at belære om sandheder. Når eleverne studerer denne allegori kan de lære vigtige ting om Jesu Kristi villighed til at hjælpe dem, som har vendt sig væk fra ham.

Bed en elev om at læse Jakob 5:1-2 højt, og bed klassen om at se efter, hvem Zenos talte til (Israels hus). Du kan eventuelt forklare, at da profeten Jakob i Det Gamle Testamente indgik pagt med Herren, ændrede Herren hans navn til Israel. Udtrykket »Israels hus« anvendes om Jakobs efterkommere og om alle mennesker, der er blevet døbt og har indgået pagt med Herren.

  • Hvem i klassen er medlem af Israels hus? (Du kan eventuelt forklare, at alle, der er døbt ind i Kirken er en del af Israels hus. De er en del af lignelsen i Jakob 5).

Bed en elev om at læse Jakob 5:3 højt. Bed klassen om at se efter, hvad Zenos bruger i sin allegori til at repræsentere Israels hus. Når eleverne har fortalt om det, de har fundet frem til, forklarer du, at oliventræer var uhyre værdifulde i det gamle Israel, hvor Zenos levede. Oliven blev brugt til mad, og olivenolie blev brugt til madlavning og medicin og som lampeolie. Oliventræer krævede megen pleje og arbejde, så de kunne bære god frugt. Påpeg, at det forædlede oliventræ i denne allegori var placeret i en vingård, som repræsenterer verden.

  • Hvad begyndte der ifølge Jakob 5:3 at ske med det forædlede oliventræ? Hvad er symbolikken i, at træet begynder at visne? (Tilskynd eleverne til at bruge fodnote 3d til at svare på dette spørgsmål).

  • Hvad er frafald? (At vende sig væk fra Herren og hans evangelium).

Bed eleverne om at læse Jakob 5:4-6 for sig selv. Bed dem om at tænke over, hvem vingårdens Herre er, og hvad hans arbejde med at pode, grave og nære repræsenterer. Bed dem om at forklare, hvad de tror, at disse symboler repræsenterer. (Du bliver måske nødt til at hjælpe dem til at forstå, at vingårdens Herre er et billede på Jesus Kristus. At pode, grave og passe er et billede på Herrens indsats for at hjælpe os til at modtage velsignelserne ved hans sonoffer og profeternes anstrengelser for at undervise og kalde folk til omvendelse).

Lad en elev læse følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Denne lignelse, som Jakob genfortæller, handler helt fra begyndelsen om Kristus … selv om vingårdens Herre og hans tjenere bestræber sig på at afstive, beskære, forædle og på anden måde gøre deres træer mere frugtbare i dette kapitel, der grundlæggende er et historisk rids over Israels spredning og indsamling, er det forsoningens dybere betydning, der understøtter og overskygger alt deres arbejde« (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 165).

For at hjælpe eleverne til at se, hvordan denne lignelse er et billede på Herrens omsorg for dem, så fortæl dem, at de kan sætte deres eget navn ind i stedet for oliventræerne. Du kan eventuelt vise dette ved at give følgende eksempel fra Jakob 5:7: »Det bedrøver mig, at jeg skulle miste [dit navn].« Forklar, at når vi indsætter vores eget navn i Jakob 5 på steder, hvor det giver mening og passer sig, kan vi lære mere om Herrens omsorg for os.

Vis følgende oversigt. Forklar, at den viser betydningen af de forskellige symboler i Zenos’ allegori. (Du kan eventuelt kopiere skemaet og dele det ud eller lade eleverne kopiere det i deres skriftstudiebog).

Jakob 5 - Lignelsen om de forædlede og vilde oliventræer

Symbol

Mulig udlægning

Forædlet oliventræ

Israels hus, Guds pagtsfolk

Vingården

Verden

Forfald

Synd og frafald

Herren og vingårdens Herre

Jesus Kristus

Beskære, grave og nære

Herrens indsats for at hjælpe mennesker til at modtage forsoningens velsignelser

Vingårdens Herres tjener

Herrens profeter

Grene

Grupperinger af mennesker

Vildt oliventræ

Ikke-jøder – dem som ikke har indgået pagt med Herren. Senere i lignelsen bliver de naturlige oliventræer vilde, hvilket er et billede på, at Israels hus falder hen i apostasi.

Podning og plantning af grene

Splittelsen og indsamlingen af Herrens pagtsfolk. Derudover repræsenterer podningen af de vilde olivengrene på det forædlede oliventræ omvendelsen af de mennesker, som bliver en del af Herrens pagtsfolk.

Afbrænding af grene

Guds dom over de ugudelige

Frugt

Folks liv eller gerninger

Bed en elev om at læse Jakob 5:7, 9-10 højt, og lad klassen finde frem til, hvad vingårdens Herre dernæst gjorde for at redde det forædlede oliventræ. Lad dem fortælle, hvad de finder frem til. (Du kan eventuelt forklare, at podning betyder at sætte en gren fra et træ på et andet træ. Podningen i disse skriftsteder er et billede på Herrens indsats for at hjælpe ikke-jøderne til at blive en del af hans pagtsfolk gennem dåb og omvendelse. Afbrændingen af visse grene symboliserer Herrens dom over de mest ugudelige blandt Israels hus).

Bed en elev om at læse Jakob 5:11 højt. Lad klassen finde frem til tegn på ejerens omsorg for rødderne på det forædlede oliventræ. Lad eleverne fortælle, hvad de finder frem til.

Mind eleverne om, at Jakob 5:6 siger, at det forædlede oliventræ var begyndt at skyde nye og spæde grene. Bed en elev om at læse Jakob 5:8, 13-14 højt. Lad klassen finde frem til, hvad herren gjorde ved disse grene. Du kan også bede dem om at overveje, hvordan Lehis families rejse var et eksempel på vingårdens Herres handlinger i Jakob 5:8, 13-14.

Jakob 5:15-40

Vingårdens Herre og hans tjener arbejdede for at dyrke god frugt i vingården

Del klassen op i to grupper. Giv den ene gruppe til at opgave at læse Jakob 5:15-28 og den anden gruppe at læse Jakob 5:29-40. Bed eleverne om at gøre følgende, mens de læser (du kan eventuelt skrive disse instruktioner på tavlen):

  1. Opsummér, hvad der skete i vingården, og hvad det kan være et billede på.

  2. Find frem til udtryk, der viser den indsats vingårdens Herre lagde for dagen for at bevare det forædlede eller oprindelige oliventræ og dets grene.

Når eleverne har læst deres skriftsteder, så bed dem om at opsummere, hvad der skete i vingården og forklare, hvad det kan være et billede på. Begynd med de elever, som læste Jakob 5:15-28. Nedenfor findes der eksempler på opsummeringer og fortolkninger.

Jakob 5:15-28. Hvad skete der: Alle de podede grene bar god frugt. Men, én gren, til trods for at den var blevet plantet på et godt sted i vingården, frembragte både forædlet og vild frugt. Hvad kan det være et billede på: Den gode eller forædlede frugt i det meste af vingården repræsenterer retfærdigheden på jorden på Kristi og apostlenes tid. Den gren, der både bar god og dårlig frugt repræsenterer både Lehis retskafne og ugudelige efterkommere.

Jakob 5:29-40. Hvad skete der: Al frugten i hele vingården blev dårlig. Hvad kan det være et billede på? Fordærvelsen af al frugten repræsenterer det store frafald, hvor Jesu Kristi evangeliums fylde ikke længere var på jorden i tiden efter Kristi apostles virke.

Spørg, når begge grupper er kommet med deres opsummeringer:

  • Hvilke udtryk viser mesterens bestræbelser på at bevare det forædlede oliventræ og dets grene? Hvad siger dette om Herrens følelser for sit pagtsfolk?

  • Hvad har I lært om Jesus Kristus, vingårdens Herre, i forbindelse med vores drøftelse af denne lignelse? (Blandt de mange sandheder i disse vers bør eleverne forstå, at Herren elsker os og arbejder flittigt på vores frelse).

  • Har denne lignelse nogen relevans for de to eksempler fra indledningen på lektionen på de unge mennesker, som var kommet i tvivl om Herrens villighed til at tilgive dem deres synder?

Jakob 5:41-51

Vingårdens Herre sørger over sin vingård

Bed flere elever om at skiftes til at læse højt fra Jakob 5:41-42, 46-50. (Du kan eventuelt påpege, at ordene »højden af træerne« i Jakob 5:48 kan handle om stolthed). Lad klassen lede efter udtryk, som viser Herrens kærlighed og omsorg for sin vingård og den sorg, han føler, da træerne ikke sætter god frugt. Bed eleverne om at fortælle om, hvilke udtryk i disse vers, som de mener, har en særlig betydning for dem, og hvorfor disse udtryk er betydningsfulde. Når eleverne har gjort det, så spørg klassen:

  • Hvordan er vingårdens Herres omsorg for sin vingård et billede på Herrens kærlighed til os?

  • Hvilke eksempler kender I fra skriften eller jeres eget liv, som viser, at Herren ikke holder op med at elske eller bekymre sig om mennesker, selv om de har vendt sig væk fra ham?

Mind afslutningsvis eleverne om, at vingårdens Herre overvejede at fælde alle træerne, fordi de alle bar dårlig frugt til trods for al hans arbejde (se Jakob 5:49).

  • Tror I, at vingårdens Herre vil opgive sin vingård? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Når eleverne er fremkommet med deres svar, så læs Jakob 5:51 for klassen. Bær vidnesbyrd om, at Herren elsker os og viser os stor nåde og tålmodighed, når han arbejder på at hjælpe os til at komme til ham og frembringe gode gerninger. Forklar, at den næste lektion vil indeholde en drøftelse af vingårdens Herres sidste indsats for at redde sin vingård.

Kommentar og baggrundsinformation

Jakob 5:1. Hvem var Zenos?

Zenos var en hebraisk profet, hvis skrivelser findes på bronzepladerne, men som ellers ikke nævnes i Det Gamle Testamente. Han levede efter profeten Abraham og før Esajas (se Hel 8:19-20). Han profeterede og vidnede om Jesus Kristus (se 1 Ne 19:10-12; Hel 8:19). Zenos er mest kendt for sin lignelse om oliventræerne. Dersom eleverne vil læse flere af Zenos profetier, kan de se i indekset i Mormons Bog eller i tre-i-en-udgaven.

Udskriv