Bibliotek
Lektion 3: Frelsesplanen


Lektion 3

Frelsesplanen

Indledning

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum har rådet seminarlærere til at give et kort overblik over frelsesplanen ved begyndelsen af hvert skoleår:

»En kort opsummering af ›planen til lykke‹ … vil, hvis den gives helt i starten og ved lejlighed gentages, være af uendelig værdi for jeres elever …

Unge spekulerer på ›hvorfor?‹ – Hvorfor har vi fået befaling om at gøre noget, og hvorfor har vi fået befaling om ikke at gøre noget andet? Selv et meget sporadisk kendskab til planen for lykke, kan give et ungt sind et ›derfor‹

… Giv dem en basal fornemmelse for hele planen, selvom det blot er med nogle få detaljer … Lad dem vide, hvad det hele handler om, så har de fået et ›derfor‹

… Hvis I prøver at give eleverne et ›derfor‹, så følg dette mønster: ›derfor gav Gud dem befalinger, efter at have kundgjort forløsningsplanen for dem‹ (Alma 12:32; fremhævelse tilføjet).« (»The Great Plan of Happiness«, CES-symposium om Lære og Pagter/Kirkens historie, 10. aug. 1993, s. 2-3, si.lds.org).

Som respons på præsident Packers råd giver denne lektion et kort overblik over frelsesplanen, som den præsenteres i skrifterne. Lektionen fokuserer på Jesu Kristi sonoffer, der er »den centrale kendsgerning, den altafgørende grundvold og den vigtigste lærdom i den store og evige frelsesplan« (se Jeffrey R. Holland, »Missionering og forsoningen«, Liahona, okt. 2001, s. 26). Når eleverne når frem til en forståelse af frelsesplanen, vil deres tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus øges. De vil vokse sig stærkere i deres beslutning om at holde befalingerne, modtage frelsens ordinancer og holde deres pagter.

Forslag til undervisningen

Frelsesplanen i Mormons Bog

Forklar, at vi lærte om vor himmelske Faders plan for vores frelse i den førjordiske åndeverden (se Moses 4:1-2; Abr 3:22-28). Gennem denne plan ville vi blive i stand til at blive ligesom ham og dvæle i hans nærhed for evigt.

Skriv frelsesplanen omfatter … på tavlen.

Bed eleverne om at tænke denne tanke til ende i deres skriftstudiebog.

Giv eleverne følgende definition på frelsesplanen, når de har haft tid til at skrive. Du kan eventuelt skrive den på tavlen eller en plakat, inden klassen begynder.

Frelsesplanen er »Jesu Kristi evangeliums fylde, som har til formål at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for menneskene. Planen omfatter skabelsen, faldet og forsoningen samt alle Gudgivne love, ordinancer og lærdomme. Denne plan gør det muligt for alle mennesker at opnå ophøjelse og leve sammen med Gud for evigt« (Guide til Skrifterne, »Forløsningsplanen«, s. 51, scriptures.lds.org).

Bed eleverne om at række en hånd i vejret, hvis de ord, de skrev, matcher denne definition på nogen måde. Stil derefter følgende spørgsmål til nogle af de elever, der rakte hånden op:

  • Hvad har din definition til fælles med denne? Hvorfor medtog du dette punkt i din definition?

Del eleverne op i arbejdsgrupper to og to. Bed den ene elev i hver gruppe om at læse Alma 22:12-14 og den anden om at læse 2 Nefi 2:25-28. (Du kan eventuelt skrive disse henvisninger på tavlen). Bed eleverne om at lægge mærke til de dele af frelsesplanen, der er nævnt i deres tildelte skriftsteder. Bed eleverne om at fortælle deres makker om det, de har fundet frem til, når de har læst skriftstederne.

Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen: 2 Nefi 9:6; 2 Nefi 11:5; Alma 12:25; Alma 24:14; Alma 42:8; Alma 42:15. (Du kan eventuelt skrive dem op på tavlen, inden klassen begynder).

Forklar, at profeterne i Mormons Bog bruger forskellige betegnelser i deres omtale af vor himmelske Faders plan. Bed eleverne om at slå op på 2 Nefi 9:6 og bed en elev om at læse det op.

  • Hvilken vending henviser til Guds plan i dette vers? (»Den store skabers barmhjertige plan.« Skriv det på tavlen ved siden af 2 Ne 9:6).

Bed eleverne om at læse de øvrige skriftsteder, der er skrevet på tavlen, for sig selv og lægge mærke til, hvilke vendinger der henviser til vor himmelske Faders plan. Når en elev finder en vending, der henviser til vor himmelske Faders plan, så bed ham eller hende om at skrive det på tavlen ved siden af det skriftsted, hvor det blev fundet. Den komplette liste på tavlen bør se nogenlunde således ud:

(For at hjælpe eleverne til at påskønne belæringerne i Mormons Bog kan du påpege, at udtryk som »frelsesplanen«, »den store plan for lykke« og »forløsningsplanen« nævnes adskillige gange i Mormons Bog, men ikke i Bibelen).

  • Hvad siger disse betegnelser om vor himmelske Faders plan? (Sørg for, at eleverne forstår, at vor himmelske Faders plan er udformet for at tilvejebringe evig frelse og glæde for hans børn ).

Vidn om, at vi ikke kan vende tilbage til Guds nærhed og modtage evig ophøjelse uden guddommelig hjælp. Bed eleverne om at læse Mosija 3:17 hver for sig og lede efter den centrale skikkelse i frelsesplanen. Når de har fortalt om, hvad de har fundet frem til, så bed en elev om at læse 2 Nefi 2:8 højt. Understreg, at Jesus Kristus er den centrale skikkelse i frelsesplanen, og at det er hans forsoning, der sætter planen i værk for alle Guds børn. Bed en elev om at læse følgende udtalelse af profeten Joseph Smith:

Billede
Profeten Joseph Smith

»Vores religions grundlæggende princip er apostlenes og profeternes vidnesbyrd angående Jesus Kristus, nemlig at han døde, blev begravet og opstod igen på tredjedagen og opsteg til himlen; alt andet, som vedrører vores religion, er blot tillæg til dette« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 50).

Du kan måske forklare, at ordet tillæg henviser til en ting eller et begreb, som er forbundet til noget af større betydning, ligesom en gren er en del af et træ. Et træ kan leve uden en gren, men en gren kan ikke leve uden et træ, hvis den ikke er i forbindelse med træets rodsystem og stamme. Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum forklarede, at denne lære om Jesu Kristi forsoning er »selve roden i den kristne lære. I kender måske meget til evangeliet, som det forgrener sig ud derfra, men hvis I kun kender til grenene og disse grene ikke har forbindelse med roden – hvis de er blevet skåret bort fra sandheden, så kan der hverken være liv eller forløsning i dem« (se »Formidleren« Den danske stjerne, okt. 1977, s. 55).

Forklar, at vor himmelske Faders plan ofte omtales som frelsesplanen, fordi hensigten med den er at frelse os. Som den, der gjorde vores frelse mulig gennem forsoningen, kaldes Jesus Kristus for Frelseren.

På tavlen skriver du Vi har brug for at blive frelst fra …

Bed en elev om at læse 2 Nefi 9:6-10 højt, og bed så en anden elev om at læse 3 Nefi 9:21-22 højt. Bed resten af eleverne om at følge med og lægge mærke til, hvordan man kan færdiggøre udtalelsen på tavlen. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer det, de finder, i deres skrifter.

Bed nogle elever om at fortælle om, hvad de har fundet og skriv deres svar på tavlen. Sørg for at de forstår, at alle mennesker vil blive frelst fra den fysiske død gennem Jesu Kristi forsoning. Gør det også klart, at vi gennem forsoningen kan blive frelst fra vore synder, ellers ville det være umuligt for os at dvæle i Guds nærhed.

Læs følgende ord af profeten Jakob: »O, hvor stor er ikke vor Guds godhed« (2 Ne 9:10). »O, hvor stor er ikke vor Guds plan!« (2 Ne 9:13).

  • Hvordan hjælper Jakobs ord i 2 Nefi 9:6-10 jer til at forstå, hvorfor han kommer med de udtalelser?

  • Hvad ville der ifølge 2 Nefi 9:7, 9 ske, hvis der ikke var nogen forsoning? (Vores legeme ville dø og aldrig opstå, og vores ånd ville blive underkastet djævelen).

Henvis til den sidste sætning i definitionen af forløsningsplanen, som du fortalte om tidligere i lektionen: »Denne plan gør det muligt for alle mennesker at opnå ophøjelse og leve sammen med Gud for evigt.«

  • Hvorfor er det vigtigt at forstå, at planen gør vores ophøjelse mulig, men ikke sikker? (Når eleverne svarer på dette spørgsmål, så sørg for at de forstår, at vi har handlefrihed, evnen til at vælge og at handle for os selv. Vores ophøjelse afhænger til dels af, hvordan vi tager imod de velsignelser, som Gud har tilbudt os).

Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen: 2 Nefi 2:25-28; 2 Nefi 31:17-20; Alma 34:15-16. Bed eleverne om at læse disse skriftsteder for sig selv og anføre de ting i deres skriftstudiebog, som disse skriftsteder siger, vi må gøre for at modtage alt, Gud tilbyder os gennem hans frelsesplan.

Når eleverne har haft tid nok til at gøre denne opgave færdig, så bed dem om at fortælle de andre om deres svar. Når de gør det, så fremhæv eksempler på lydighed mod de »Gudgivne love, ordinancer og læresætninger« – der nævnes i definitionen, du talte om tidligere. (Eksempler fra disse skriftsteder omfatter udøvelse af tro til omvendelse, dåb og modtagelse af Helligånden). Overvej at stille følgende spørgsmål, når eleverne har delt deres svar med hinanden:

  • Hvordan kan vore handlinger påvirke vores evne til at modtage forsoningens velsignelser? (Når eleverne svarer, så se efter mulighed for at vidne om, at når vi vælger at efterleve Jesu Kristi evangelium og følger Guds plan, forbereder vi os på at modtage evigt liv gennem Frelserens sonoffer).

  • Hvordan kan forståelse af forløsningsplanen hjælpe os til at holde befalingerne?

Bed en elev om at læse 2 Nefi 2:25 højt.

  • På hvilke måder har det at følge frelseplanen bragt jer glæde?

Forklar som afslutning på lektionen, at efterhånden som eleverne studerer Mormons Bog, vil de lære, at mange andre læresætninger er forbundet til frelsesplanen; denne lektion har blot givet et kort overblik. Tilskynd eleverne til under deres studium at lægge mærke til alt det, som Gud har gjort for dem som en del af sin frelsesplan og alt, hvad de må gøre for at modtage alle de velsignelser, som Gud har beredt til dem. Bær dit vidnesbyrd om de sandheder, der er blevet drøftet i denne lektion.

Udskriv