Bibliotek
Lektion 144: Eter 2


Lektion 144

Eter 2

Indledning

Efter at være taget af sted fra Babelstårnet blev Jered og hans bror samt deres familie og venner ført gennem ørkenen af Herren. Herren instruerede Jereds bror om at bygge otte fartøjer, der skulle føre hans folk over havet til et forjættet land. Da Jereds bror og hans folk adlød Herren i tro, vejledte og førte Herren dem, så det gik dem godt på rejsen.

Forslag til undervisningen

Eter 2:1-12

Jereditterne påbegyndte deres rejse mod det forjættede land.

Hjælp eleverne til at se, hvordan vi ved at følge de belæringer, vi får af Gud, kan forberede os til at modtage yderligere vejledning og anvisning af ham, ved at gennemføre følgende aktivitet:

Gem, før undervisningen begynder, noget i klasselokalet, der gør det ud for en skat. Forbered tre eller fire spor, der fører eleverne hen til skatten. Du giver det første spor til eleverne. Det spor fører til det næste, som igen fører til det næste og så videre, indtil eleverne finder skatten. Når de har fundet skatten, spørger du:

  • Hvad ville der være sket, hvis I havde ignoreret det første spor? (Så ville de ikke have fundet det andet spor).

Bed eleverne om at gennemgå Eter 1:41-42 for sig selv og finde Herrens første sæt instruktioner, der førte jereditterne til det forjættede land.

Hjælp eleverne til at se, hvordan jereditterne reagerede på disse instruktioner ved at bede en elev om at læse Eter 2:1-3 højt.

  • Hvordan reagerede jereditterne på Herrens første sæt instruktioner?

Lad en elev læse Eter 2:4-6 højt. Bed klassen om at følge med og finde de velsignelser, jereditterne modtog, da de havde fulgt det første sæt instruktioner.

  • Hvad skete der, da jereditterne havde fulgt Herrens første sæt instruktioner? (Herren gav dem flere instruktioner gennem Jereds bror).

  • Hvad kan vi lære af denne beretning om, hvordan vi får vejledning fra Herren? (Eleverne bruger måske andre ord, men deres svar bør afspejle følgende princip: Når vi handler i tro efter den vejledning, Herren har givet os, kan vi få yderligere vejledning fra ham. Foreslå eventuelt, at de skriver denne sandhed i deres skrifter ud for Eter 2:6).

Hjælp eleverne til bedre at forstå og anvende dette princip ved at opfordre dem til at tænke på et indtryk eller en tilskyndelse, som de for nylig har fået fra Herren. Læs derpå følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum om, hvordan vi ofte får åbenbaring:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Det vil komme lidt ad gangen, i doser, så vore evner øges. Når hver del følges i tro, ledes du til andre dele, indtil du har hele svaret. Dette mønster kræver, at du udøver tro på vor Faders evne til at svare. Skønt det til tider kan være krævende, så medfører det betydelig personlig vækst« (»Anvend bønnens himmelske gave«, Liahona, maj 2007, s. 9).

Bed eleverne om at besvare følgende spørgsmål i deres skriftstudiebog. Skriv dem eventuelt på tavlen eller læs dem langsomt, så eleverne kan skrive dem ned.

  • Hvornår har I fulgt en åndelig tilskyndelse og derefter fået yderligere anvisning fra Gud?

  • Hvorfor tror I, at vi sommetider er nødt til at reagere på en åndelig tilskyndelse, før vi kan få yderligere åbenbaring?

Sammenfat Eter 2:8-12 ved at forklare, at Herren fortalte Jereds bror, at når jereditterne ankom til det forjættede land, skulle de »tjene ham, den sande og eneste Gud« (Eter 2:8), hvis de skulle blive til det store folkeslag, som Herren havde lovet, de kunne blive. Hvis de ikke tjente ham, ville de blive »fejet bort« fra landet (Eter 2:8-10). Moroni sagde, at det var en »evigtvarende forordning« (Eter 2:10), hvilket betyder, at den ville gælde for alle, der skulle bebo det land.

Eter 2:13-15

Herren revser Jereds bror for ikke at påkalde ham i bøn

Bed eleverne om at læse Eter 2:13-15 for sig selv og finde det, jereditterne gjorde, da de nåede kysten.

  • Hvad gjorde jereditterne? (De slog deres telte op og boede ved kysten i fire år).

  • Hvorfor revsede Herren Jereds bror?

  • Hvad kan vi lære af Eter 2:14-15? (Eleverne finder måske frem til flere sandheder, heriblandt følgende: Herren ønsker, at vi påkalder ham regelmæssigt i bøn. Det behager ikke Herren, at vi glemmer at påkalde ham i bøn, og Ånden vil ikke kæmpe med os, hvis vi synder).

Bed eleverne om at tænke på deres egne, personlige bønner, mens du læser følgende udtalelse af ældste Donald L. Staheli fra De Halvfjerds:

»Daglige brændende bønner, hvor vi søger om tilgivelse og særlig hjælp og vejledning er afgørende for vores liv og føde for vores vidnesbyrd. Når vi bliver fortravlede, gentager os selv, er tilfældige eller glemsomme i vore bønner, så taber vi nærheden til den Ånd, som er så afgørende for den fortsatte vejledning, som vi har behov for, så vi med succes kan klare hverdagens udfordringer« (se »Vi må forankre vores vidnesbyrd«, Liahona, nov. 2004, s. 39).

Skriv følgende spørgsmål på tavlen før undervisningen. (Eller forbered dem eventuelt på et uddelingsark eller læs dem langsomt, så eleverne kan skrive dem ned). Giv eleverne to-tre minutter til at skrive korte svar på disse spørgsmål i deres skriftstudiebog.

Hvordan står det til med hyppigheden af jeres personlige bønner?

Hvordan står det til med oprigtigheden i jeres personlige bønner?

Føler I i jeres personlige bønner, at I virkelig kommunikerer med vor himmelske Fader? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Hvis I kunne foretage jer én ændring for at forbedre jeres personlige bønner, hvad skulle det da være?

Eter 2:16-25 (også Eter 3:1-6; 6:4-9)

Jereditterne bygger fartøjer for at krydse havet til det forjættede land

Bed eleverne om at tænke på en udfordring, de måtte have, eller en vigtig beslutning de måske er nødt til at træffe, nu eller i fremtiden. Det kan fx være en vanskelig familiesituation, udfordringer i skolen, beslutning om hvem de skal gifte sig med eller valg af erhverv. Bed dem om at overveje, hvordan Herren kan vejlede eller hjælpe dem. Når de læser resten af Eter 2, opfordrer du dem til at finde de principper, der vil hjælpe dem til at få Herrens hjælp til at træffe gode beslutninger.

Bed en elev om at læse Eter 2:16-17 højt. Bed klassen om at følge med og finde det, Herren bad jereditterne om at gøre for at nå frem til det forjættede land. Når eleven er færdig med at læse, spørger du, om der er en, der vil komme op til tavlen og hurtigt tegne, hvordan de tror, jereditternes fartøjer kan have set ud.

Lav følgende oversigt på tavlen, men udelad svarene nederst i de tre rækker. Lav oversigten som et uddelingsark eller bed eleverne om at aftegne den i deres skriftstudiebog.

Eter 2:18-19

Eter 2:20-25; Eter 3:1-6; 6:4-9

Problem med fartøjerne

Løsning

Hvad Herren gjorde

Hvad Jereds bror gjorde

Ingen luft

Lavede huller, der kunne åbnes og lukkes i toppen og bunden af fartøjerne

Gav Jered instruktioner

Lavede huller

Ingen styring

Vinden blæste fartøjerne mod det forjættede land

Fik vinden til at blæse

Stolede på Herren

Intet lys

Forberedte særlige sten og bad Herren om at røre dem, så de skinnede

Underrettede Jereds bror om ting, der ikke ville fungere, og instruerede ham i at finde en løsning, der ville fungere

Rørte ved stenene, efter Jereds bror havde forberedt dem

Forberedte stenene og bad Herren om at røre dem, så de ville lyse i mørket

Bed eleverne om på egen hånd at lede i Eter 2:18-19 for at finde de tre problemer, som Jereds bror forudså med fartøjerne.

  • Hvilke problemer forudså Jereds bror? (Skriv elevernes svar i den første kolonne i oversigten som anvist. Lad dem gøre det samme i deres egen oversigt).

Når eleverne har fundet problemerne, beder du dem om at læse Eter 2:20-25; 3:1-6; 6:4-9. (Bemærk: Skriftstederne i Eter 3 og 6 bliver dækket mere detaljeret i lektion 145 og 147). Giv dem tid til hver især at færdiggøre resten af oversigten.

Efter tid nok til at udfylde oversigten stiller du følgende spørgsmål som en hjælp til at finde frem til principper fra Jereds brors oplevelse:

  • Hvad kan vi, ud fra løsningen på problemet med at få luft, udlede om, hvordan Herren sommetider hjælper os til at løse vore problemer eller besvare vore spørgsmål? (Sommetider fortæller Herren os, hvordan et problem skal løses, og forventer, at vi følger hans instruktioner).

  • Hvad kan vi ud fra løsningen på problemet med at styre, udlede om, hvordan Herren sommetider hjælper os til at løse vore problemer eller besvare vore spørgsmål? (Sommetider sørger Herren selv for løsningen).

  • Hvad kan vi ud fra løsningen på problemet med at få lys, udlede om, hvordan Herren sommetider hjælper os til at løse vore problemer eller besvare vore spørgsmål? (Sommetider kræver Herren af os, at vi finder en løsning og beder om hans godkendelse og hjælp til at udføre den).

Skriv følgende princip på tavlen: Når vi påkalder Herren og gør vores del for at løse vore problemer, kan vi få Herrens hjælp. Hjælp eleverne til at anvende dette princip ved at bede dem om at tænke på den vigtige beslutning, de tænkte på for nogle minutter siden. Bed dem dernæst om at tænke over følgende spørgsmål:

  • Hvad tror I, at Herren forventer, at I gør for at træffe den beslutning?

  • Hvad kan Herren gøre for at hjælpe jer?

  • Hvordan kan I vise Herren tillid i forbindelse med den beslutning?

Giv eleverne et par minutter til at skrive om det, de har lært i dag. Bær dit vidnesbyrd om, at når vi trofast påkalder Herren og gør vores del for at løse vore problemer, vil han lede og hjælpe os i overensstemmelse med sin visdom og kraft.

Kommentar og baggrundsinformation

Eter 2:4-5. Svar på bønner

Ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Det er meget væsentligt at erkende, at Herren også besvarer vore bønner på en tredje måde, nemlig ved at tilbageholde et svar, når bønnen opsendes. Hvorfor gør han dog det?

Han er vor fuldkomne Fader. Han elsker os mere, end vi nogensinde vil forstå. Han ved, hvad der er bedst for os. Han ser enden fra begyndelsen. Han ønsker, at vi handler for at opnå den nødvendige erfaring:

Når han svarer ja, er det for at give os selvtillid.

Når han svarer nej, er det for at forhindre fejltagelser.

Når han tilbageholder et svar, er det for, at vi kan udvikle os gennem tro på ham, lydighed mod hans bud samt villighed til at handle i overensstemmelse med sandheden. Det forventes af os, at vi påtager os et ansvar ved at handle efter en afgørelse, der er i overensstemmelse med hans lærdomme, uden yderligere bekræftelse. Vi skal ikke bare sidde passivt og vente eller knurre, fordi Herren ikke har talt. Vi skal handle.

For det meste er det, vi vælger at gøre, rigtigt. Han vil bekræfte det korrekte i vores valg på sin egen måde. Bekræftelsen kommer normalt gennem pakker med hjælp langs vejen. Vi opdager dem ved at være åndeligt opmærksomme. De er som små sedler fra en kærlig Fader som tegn på hans godkendelse« (se »Lær at erkende svar på bønner«, Stjernen, jan. 1990, s. 29).

Eter 2:14-15. Herrens revselse er et udtryk for kærlighed

Med henvisning til Eter 2:14-15 forundredes ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum over Jereds brors karakterstyrke og en kærlig Guds tilgivelse:

»Det er svært at forestille sig, hvordan det er at blive revset i tre timer af Herren, men det tålte Jereds bror. Med umiddelbar omvendelse og bøn, søgte denne profet atter vejledning til den rejse, de skulle ud på og for dem, som skulle foretage den. Gud godtog hans omvendelse og gav kærligt yderligere vejledning til deres vigtige mission« (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 15).

Herren har gennem profeten Joseph Smith sagt: »Dem, som jeg elsker, revser jeg også, så deres synder må blive tilgivet dem, for med revselsen bereder jeg en vej til deres udfrielse fra alle former for fristelser, og jeg har elsket jer« (L&P 95:1).

Eter 2:22-23. Bøn skal kombineres med anstrengelse

Mange mennesker har sagt, at vi bør bede, som om alt afhænger af Herren, og arbejde som om alt afhænger af os. Ældste Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt, at han ofte har hørt præsident Gordon B. Hinckley sige følgende: »Jeg ved ikke, hvordan jeg skal gøre noget som helst udover at falde på knæ og råbe om hjælp og derpå komme på fødderne og gå i gang« (»Åndelig kapacitet«, Stjernen, jan. 1998, s. 16).

Udskriv