Bibliotek
Lektion 49: Enosh


Lektion 49

Enosh

Indledning

Efter at Enosh havde grundet over sin fars ord, bad han om forladelse og fik tilgivelse for sine synder. Derefter bad han for nefitternes og lamanitternes åndelige velfærd og brugte resten af sit liv på at arbejde for deres frelse.

Forslag til undervisningen

Enosh 1:1-8

Efter at Enosh havde grundet over sin fars ord, beder han om forladelse og får tilgivelse for sine synder.

Skriv ordene min sjæl hungrede på tavlen. Lad eleverne tænke på en gang, hvor de var meget sultne.

  • Hvilke ord vil I bruge til at beskrive, hvad I følte, da I var meget sultne? (Eleverne kan eventuelt beskrive sult som en følelse af tomhed, smerte, svaghed eller et ønske om at blive fyldt).

  • Hvad kan et menneske mene med at bruge udtrykket »min sjæl hungrede«? (En følelse af åndelig tomhed, smerte, svaghed eller et ønske om at blive fyldt op åndeligt).

Billede
Enos Praying

Lad eleverne tænke over en gang, hvor deres sjæl hungrede. Forklar, at de i dag skal læse om en person, hvis sjæl hungrede. Vis billedet: Enosh beder (62604; hæftet Evangelisk kunst, 2009, nr. 72).

  • Hvad kender I til personen på billedet? (Hvis eleverne er usikre, så forklar, at billedet forestiller Enosh, som var barnebarn af Lehi og Sarija og søn af Jakob. Han blev betroet de små plader, kort tid før hans far døde (se Jakob 7:27)).

Bed en elev om at læse 1 Nefi 1:1, 3 højt. Lad klassen finde frem til, hvordan Jakob påvirkede Enosh. Nogle få elever opfordres til at fortælle klassen, hvad de finder.

Vis følgende oversigt på tavlen. (For at spare tid kan du skrive oversigten på tavlen, inden klassen begynder). Oversigten er udformet til at hjælpe elevgrupper til at fokusere på forskellige detaljer ved Enoshs oplevelse, når de studerer Enosh 1:2-8.

Noget som Enosh ønskede

Noget som Enosh gjorde

Resultater af Enoshs handlinger

Enosh 1:2

Enosh 1:3

Enosh 1:2

Enosh 1:4

Enosh 1:8

Enosh 1:5

Enosh 1:6

Enosh 1:8

Forklar, at da Enosh grundede over sin fars belæringer, blev han overvældet af åndelige tilskyndelser, som førte ham til at gøre bestemte ting, hvilket igen medførte visse resultater i hans liv.

Del klassen op i tre grupper. Læs Enosh 1:2-8 højt. Når I læser, så lad gruppe et finde frem til udsagn, der viser, hvad Enosh ønskede. Bed gruppe to om at finde frem til det, som Enosh gjorde. Bed gruppe tre om at finde frem til resultatet af Enoshs ønsker og handlinger. (Påpeg at skriftstederne i oversigten indeholder informationer, som de enkelte grupper skal bruge til deres opgave).

Når I er færdige med at læse Enosh 1:2-8, så bed den første af grupperne om at fortælle, hvilke udsagn de har fundet frem til om Enoshs ønsker. Når eleverne nævner disse udsagn, så lad dem skrive dem på tavlen. Du kan eventuelt opfordre eleverne til at markere disse udsagn i deres skrifter. Eleverne nævner måske udsagn som »forladelse for mine synder«, »evigt liv« og »de helliges glæde«.

Når den første kolonne er udfyldt, så bed klassen om skimme begyndelsen af Enosh 1:4. Lad dem identificere, hvad Enosh oplevede, da hans fars ord »angående evigt liv og de helliges glæde, sank dybt i [hans] hjerte« (En 1:3). Eleverne bør bemærke ordene »og min sjæl hungrede«. (Du kan eventuelt opfordre eleverne til at markere dette udsagn i deres skrifter).

  • Hvordan kan det forårsage, at en menneskesjæl hungrer, at en person grunder over en profets lære med hensyn til det evige liv og de helliges glæde? (Det kan hjælpe et menneske til at ønske at blive værdig til at være sammen med Herren og ønske den lykke, der følger af at efterleve evangeliet).

Påpeg, at Enosh også ønskede tilgivelse for sine synder. Forklar, at udtrykket »min sjæl hungrede« kan indikere en følelse af åndelig tomhed som følge af synd. Det kan også indikere et menneskes længsel efter at komme tættere på Herren og lære af ham.

  • Hvorfor forårsager synd en følelse af åndelig tomhed? (Synd får Helligånden til at trække sig væk fra os, og så føler vi os distancerede fra Herren).

Hjælp eleverne til at anvende Enoshs oplevelser på sig selv ved at bede dem om i deres stille sind at overveje, om de har oplevet den samme følelse af åndelig hunger, som Enosh beskrev.

Bed eleverne i gruppe to om at fortælle, hvad de fandt frem til og skrive deres svar på tavlen for at hjælpe klassen til at se, hvad Enosh gjorde for at stille sin åndelige sult. Svarene kan omfatte: »kamp … foran Gud«, »anråbte ham i indtrængende bøn« og udøvelse af »tro på Kristus«.

  • Hvordan kan udtrykket »kamp … foran Gud« beskrive et menneskes anstrengelse for at modtage forladelse for sine synder? (Påpeg, at Enosh ikke kæmpede med Gud, men foran Gud i bøn. Denne kamp viser Enoshs anstrengelse for at vise vor himmelske Fader, at han var oprigtig i sit ønske og villig til at omvende sig ved at foretage de nødvendige ændringer i sit liv). Hvorfor er ordet kamp godt til at beskrive vores indsats for at omvende os?

  • Hvilke tegn ser I i Enosh 1:4 på, at Enosh var oprigtig, da han søgte forladelse for sine synder?

  • På hvilken måde kan vi vise vores oprigtighed, når vi søger Herren om tilgivelse? (Du kan måske påpege, at vore bønner ikke behøver at være lige så lange som Enoshs, men de skal være oprigtige).

Bed eleverne i gruppe tre om at fortælle om det, de har fundet frem til, og skrive deres svar på tavlen for at hjælpe klassen til at se, hvilke resultater Enoshs handlinger førte til. Svarene kan omfatte: »Dine synder er dig tilgivet«, »min skyld [blev] fejet bort« og »din tro har gjort dig ren«.

  • Hvad var det ifølge Enosh 1:7-8, der gjorde, at Enosh opnåede tilgivelse og blev ren? (Hans tro på Jesus Kristus).

  • Hvad kan vi lære af Enosh om processen med at modtage tilgivelse for vore synder? (Udover andre sandheder som eleverne måske nævner, så sørg for, at de forstår, at når vi udøver tro på Jesus Kristus, kan vore synder blive tilgivet, og vi kan blive gjort rene. Hvorfor er det nødvendigt at udøve tro på Jesus Kristus, for at vi kan modtage disse velsignelser? (Jesus Kristus sonede for vore synder. Det er kun gennem Kristi forsoning, at vi kan blive gjort rene).

  • Hvordan kunne Enosh vide, at han var blevet tilgivet ifølge Enosh 1:5-6? (Du kan eventuelt påpege, at den røst, der nævnes i Enosh 1:5, var en røst, der lød i Enoshs sind (se En 1:10)).

  • Hvordan kan I vide, at I er blevet tilgivet for jeres synder?

Læs følgende udtalelse af præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab som en del af drøftelsen af det sidste spørgsmål:

»Når vi engang oprigtigt har omvendt os, vil Kristus tage byrden af skyld for vore synder. Vi kan vide for os selv, at vi har fået tilgivelse og er blevet rene. Det vil Helligånden vidne for os; han er Helliggøreren. Der er intet større vidnesbyrd en tilgivelsens« (»Det sikre vendepunkt«, Liahona, maj 2007, s. 101).

  • Hvorfor er det en hjælp at vide, at Kristus vil tage byrden af vore synder, når vi virkelig har omvendt os?

Bed eleverne om at overveje følgende spørgsmål for sig selv:

  • Hvornår har I følt, at Herren har tilgivet jer jeres synder?

  • Hvad gjorde I for at udøve tro på Jesu Kristi forsoning?

  • Hvordan vidste I, at I var blevet tilgivet?

  • Har I følt, at Herren har tilgivet jer for nylig?

Bær vidnesbyrd om, at vi kan blive tilgivet ved at udøve tro på Jesus Kristus og omvende os oprigtigt fra vore synder. Takket være Frelseren kan vores skyld fejes bort, og vi kan gøres rene.

Enosh 1:9-27

Enosh bad for nefitternes og lamanitternes åndelige velfærd og arbejdede flittigt resten af sit liv for deres frelse.

Tegn følgende diagram på tavlen. Forklar, at efter Enosh havde bedt for sig selv, gik han videre og bønfaldt også for andres velfærd. Lad eleverne arbejde sammen parvis. Bed hvert par om at skiftes til at læse højt fra Enosh 1:9-14. Lad dem identificere de to folk, som Enosh bad for, og hvad han bad om for hver især. Når eleverne har fremlagt det, de har fundet frem til, så indsæt ordene nefitter og lamanitter i stedet for spørgsmålstegnene i diagrammet.

Billede
Diagram over bøn
  • Hvad havde lamanitterne til hensigt med hensyn til nefitterne ifølge Enosh 1:14

  • Hvad lærer vi om Enosh ud fra hans bøn for lamanitterne?

Læs følgende udtalelse af præsident Howard W. Hunter. Bed eleverne om at lægge mærke til, hvordan den vedrører Enoshs oplevelse:

»Hver gang vi oplever forsoningens velsignelser i vores liv, kan vi ikke undgå at nære bekymring for vore brødres velfærd …

En vigtig indikator på personlig omvendelse er ønsket om at dele evangeliet med andre« (The Teachings of Howard W. Hunter, red. Clyde J. Williams, 1997, s. 248-249).

  • Hvordan passer denne udtalelse på Enoshs oplevelse? (Enosh viste, at når vi oplever velsignelserne ved Jesu Kristi forsoning, vil vi stræbe efter at hjælpe andre til at modtage frelse. (Du kan eventuelt opfordre eleverne til at skrive dette princip i deres skrifter).

Bed eleverne om at læse Enosh 1:12, 15-20 for sig selv og se efter, hvad Enosh viste os om forbindelsen mellem bøn, tro og flid.

  • Hvad tror I, at det vil sige at bede i tro?

  • Hvordan viste Enosh sin flid under og efter sin bøn ifølge Enosh 1:12, 19-20?

  • Hvad kan vi lære om bøn af Enoshs eksempel? (Eleverne bør være i stand til at se, at Herren besvarer vore bønner i forhold til vores tro og flid).

Skriv følgende udsagn på tavlen, eller del dem ud på et stykke papir for at hjælpe eleverne til at overveje, hvordan de kan følge Enoshs eksempel. Bed eleverne om at vælge et af udsagnene og svare på det i deres skriftstudiebog.

  1. Ligesom Enosh nærer jeg et stærkt ønske om forladelse for mine synder. Jeg vil vise Herren, at dette er mit oprigtige ønske ved at …

  2. Ligesom Enosh ønsker jeg at hjælpe min familie og mine venner til at komme til Kristus. Jeg vil stræbe efter at hjælpe denne person … Jeg vil hjælpe vedkommende ved at …

  3. Enosh bad for lamanitterne, der blev anset for at være hans fjender. Ligesom Enosh ønsker jeg at vise kristuslignende kærlighed mod dem, som er uvenlige mod mig. En måde jeg kan gøre det på, er ved at …

Når eleverne er færdige med at skrive, så få en af dem til at læse Enosh 1:26-27 op. Bed klassen om at lede efter tegn på den glæde, som Enosh oplevede på grund af sin indsats. Når eleverne har fortalt om det, de har fundet frem til, så giv dem en opmuntring til at fuldføre det, de har skrevet i deres skriftstudiebog. Bær vidnesbyrd om, at når vi udøver tro på Jesus Kristus, kan vi opnå tilgivelse og glæde og et større ønske om at hjælpe andre til at komme til Kristus.

Kommentar og baggrundsinformation

Enosh 1:2. »Jeg fik forladelse for mine synder«

Enosh nævnte ikke hvilke eller hvor store hans synder var, men han beskrev derimod den omvendelsesproces, som vi hver især må følge for at modtage guddommelig tilgivelse. Præsident Spencer W. Kimball har forklaret:

»Jeg har altid elsket beretningen om Enosh, som stod i stort behov. Ligesom os – for ingen af os er fuldkomne – havde han været på afveje. Hvori alvoren af hans synd bestod, ved jeg ikke, men han skrev: ›Jeg vil fortælle om den kamp, som jeg havde foran Gud, før jeg fik forladelse for mine synder‹ (En 1:2) …

Hvilken velsignelse og glæde er det ikke for enhver af os at vide, at vor himmelske Fader lever og elsker os, at han tilgiver os, når omvendelsen er fuldbyrdet, og at han altid er villig til at hjælpe og vise sine elskede børn kærlighed« (se »Bed altid«, Den danske Stjerne, mar. 1982, s. 1).

Udskriv