Bibliotek
Hjemmestudiedel 30


Hjemmestudielektion

Eter 4-12 (Del 30)

Forberedelsesmateriale til hjemmestudielæreren

Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner

Det er ikke meningen, at du som en del af din lektion skal undervise i følgende sammendrag af de læresætninger og principper, som eleverne har lært om, da de studerede Eter 4-12 (del 30). Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (Eter 4-5)

Moroni forseglede Jereds brors skrivelser og fortalte om de betingelser, vi må opfylde, før vi får den optegnelse. Eleverne lærte af disse lærdomme, at når vi udviser stor tro på Herrens ord, vil han velsigne os med mere åbenbaring.

Dag 2 (Eter 6)

På grund af jereditternes eksempel på at udvise tro på Herren, mens de krydsede »de store vande« (Eter 6:3) i deres fartøjer, lærte eleverne, at når vi stoler på Herren og gør hans vilje, vil han lede vores kurs i livet. Vindene blæste fartøjerne til det forjættede land, og eleverne lærte, at hvis vi stoler på Herren, kan modgang og trængsler hjælpe os til at udvikle os og opnå lovede velsignelser.

Dag 3 (Eter 7-11)

Da jereditterne ignorerede Jereds brors advarsel og valgte at få en konge, opdagede eleverne, at det fører til fangenskab at afvise profeternes ord. Shule var en konge, der regerede i retfærdighed. Da hans folk begyndte at omvende sig og lytte til profeterne, begyndte de at få fremgang. Eleverne lærte, at når vi omvender os fra vore ugudeligheder, begynder vi at få fremgang. Jereditterne henfaldt til sidst i ugudelighed og påviste sandheden i, at når hemmelige sammensværgelser støttes, fører det til tilintetgørelse af samfund.

Dag 4 (Eter 12)

Eleverne lærte af profeten Eter, at når vi har håb og tro på Jesus Kristus, får vi styrke til at være standhaftige og rige på gode gerninger. Moroni skrev, at hvis vi ønsker et vidnesbyrd, så må vi først udøve tro på Jesus Kristus. Af Herrens svar på Moronis bekymring om sin og andre Mormons Bog-skribenters svaghed med hensyn til at skrive opdagede eleverne, at hvis vi ydmyger os og udøver tro på Herren, så vil han gøre vores svaghed stærk.

Indledning

Denne lektion omhandler Eter 12:23-41. Moroni forklarede, hvorfor mennesker har svagheder, og hvad de må gøre for at overvinde dem.

Forslag til undervisningen

Eter 4-11; 12:6

Jereditterne har fremgang og velsignes, når de er retskafne

Vælg tre elever til at gennemgå og sammenfatte følgende kapitler ved hjælp af kapitelresumeerne: Eter 4-5; Eter 6; og Eter 7-11. Bed en anden elev om at gennemgå Eter 12:6. Bed dem om at fortælle klassen om et eller to principper, de har lært.

Eter 12:23-41

Moroni udtrykker bekymring for, hvordan ikke-jøderne vil reagere på Mormons Bog

Skriv ordet stærk på den ene side af tavlen, og ordet svag på den anden. Giv eleverne et øjeblik til at tænke over, hvad de føler er deres stærke sider, og hvad de føler er et par af deres svagheder eller utilstrækkeligheder. Fortæl, at Moroni i Eter 12 forklarede, hvordan vores svaghed kan blive stærk.

Bed en elev om at læse Eter 12:23-25 højt, og bed klassen om at finde den svaghed, som Moroni følte, at han og andre skribenter i Mormons Bog havde. Stil derpå eleverne følgende spørgsmål:

  • Hvilken svaghed nævnte Moroni i disse vers?

  • Hvad var Moroni bekymret over, der kunne ske på grund af svagheden hos skribenterne i Mormons Bog?

Når eleverne har svaret, lader du dem for sig selv læse Herrens svar på Moronis bekymring i Eter 12:26-27 og finde ud af, hvorfor Gud giver os svagheder. Når eleverne har haft tid til at læse disse vers, minder du dem om, at Eter 12:27 er et mesterskriftsted.

Hjælp eleverne til bedre at forstå ordet svaghed i disse vers ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Når vi i skrifterne læser om menneskets ›svaghed‹, så omfatter dette ord den almindelige, men nødvendige svaghed, der er en del af den almindelige menneskelige tilstand, hvor kødet har en så uophørlig [eller vedvarende] virkning på ånden … Svaghed omfatter dog ligeledes vore særlige, personlige svagheder, som det forventes, at vi overvinder« (Lord, Increase Our Faith, 1994, s. 84).

Forklar eventuelt, at den almindelige, menneskelige tilstand, ældste Maxwell talte om, henviser til den svaghed, der overgår mænd og kvinder i kraft af Adams fald. På grund af faldet er vi alle udsat for fristelse og menneskelig ufuldkommenhed oven i vore egne personlige mangler.

Tilskynd eleverne til at finde et princip, der står i Eter 12:27. (Hvis vi ydmyger os og udøver tro på Herren, så vil han gøre det svage stærkt for os).

Tilskynd til at anvende dette princip i Eter 12:27 ved at skrive følgende på tavlen:

1. Anerkende min svaghed 2. Ydmyge mig 3. Udøve tro på Kristus

Bed eleverne om at skrive disse udsagn på et stykke papir. Bed dem om under det behørige udsagn at tænke over og nu eller senere skrive (1) en svaghed de føler, de har, (2) hvordan de kan ydmyge sig med hensyn til denne svaghed, og (3) hvordan de kan udøve tro på Kristus, så de kan få hans hjælp, eller nåde, til at overvinde den svaghed, de har skrevet ned.

Når de er færdige, opmuntrer du eleverne til at lægge papiret i deres dagbog eller et andet sted, hvor de ofte ser det og bliver mindet om den indsats, de ønsker at yde. Bær vidnesbyrd for eleverne om, at når de ydmygt stræber efter at overvinde deres svagheder, hjælper Herren dem til at »gøre det svage stærkt for dem« (Eter 12:27).

Bed eleverne om at læse Eter 12:26, 28 og finde ud af, hvordan Herren derudover svarede på Moronis bekymring for sin svaghed med hensyn til at skrive. Du kan eventuelt stille følgende spørgsmål:

  • I Eter 12:26 nævnte Moroni sagtmodighed, som er at være mild, ydmyg og underdanig over for guddommelig vilje. Hvorfor tror I, at det kræver sagtmodighed at bære over med andres svagheder?

  • Hvordan kan Herrens nåde (hans hjælp eller guddommelige kraft) hjælpe os til ikke at drage fordel af andres svagheder?

Fremhæv, at når vi udvikler tro, håb og næstekærlighed, hjælper Herrens nåde os, når vi konfronteres med andres svagheder. Sammenfat Eter 12:29-32 ved at forklare, at Moroni gennemgik vigtigheden af at udøve tro og de vidnesbyrd og mirakler, det medfører. Bed eleverne om at læse Eter 12:33-35 og finde frem til, hvad Moroni skrev om vigtigheden af at udøve næstekærlighed.

Spørg: Hvorfor er det vigtigt at have næstekærlighed, når vi konfronteres med andres svagheder?

Lad eleverne fortælle en anden elev, hvad de gør for at stræbe efter at have mere af Jesu Kristi nåde. Hvis tiden tillader det, kan du eventuelt invitere et par elever til at fortælle klassen, hvordan det har påvirket dem at stræbe efter at komme Jesus Kristus nærmere.

Næste del (Eter 13-Moroni 7)

Når eleverne forbereder sig til at studere næste del, kan du opmuntre dem til at overveje følgende: Hvad nu hvis alle jeres venner og familie blev dræbt, og I var den eneste overlevende, der var trofast mod Jesu Kristi evangelium? Både Eter og Moroni oplevede at være alene på den måde. Hvordan kan I udholde en hvilken som helst prøvelse og opnå evigt liv? Moroni 7 forklarer, hvordan tro, håb og næstekærlighed er nødvendig for at opnå disse gaver.

Udskriv