Bibliotek
Hjemmestudiedel 20


Hjemmestudielektion

Alma 39-44 (Del 20)

Forberedelsesmateriale til hjemmestudielæreren

Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner

Det er ikke meningen, der skal undervises i følgende sammendrag af de læresætninger og principper, eleverne har lært om, mens de studerede Alma 39-44 (del 20), som en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, mens du overvejer elevernes behov.

Dag 1 (Alma 39)

Da eleverne studerede Almas ord til sin egensindige søn Corianton, lærte de om, at seksuel synd er en vederstyggelighed i Guds øjne. Alma belærte også sin søn om, at omvendelse indebærer at anerkende og aflægge vore synder og vende os til Herren af hele vores sind, kraft og styrke. Eleverne læste Almas vidnesbyrd om, at Jesus Kristus kom for at borttage verdens synder.

Dag 2 (Alma 40-41)

Corianton var bekymret over opstandelsen og den endelige dom. Af Almas svar på disse bekymringer lærte eleverne om flere læresætninger i forbindelse med opstandelsen, herunder den sandhed, at vi bliver bragt tilbage til enten lykke eller elendighed i overensstemmelse med vore gerninger og ønsker i jordelivet. Alma understregede også, at »ugudelighed har aldrig været lykke« (Alma 41:10).

Dag 3 (Alma 42)

Alma hjalp Corianton til at se, at ulydighed er årsag til, at mennesker bliver forstødt fra Herrens nærhed. Til gengæld lærte eleverne, hvordan forløsningsplanen gør det muligt for mennesker at overvinde deres faldne tilstand. Almas belæringer bekræfter, at Jesu Kristi lidelse tilfredsstiller retfærdighedens krav, så de, der omvender sig, kan få skænket barmhjertighed.

Dag 4 (Alma 43-44)

Eleverne læste om en krig mellem lamanitterne og nefitterne. En ting, de lærte i Alma 43-44 var, at hvis vi søger at følge profetiske råd, er vi bedre i stand til at forsvare os mod modstanderen. Derudover opdagede eleverne, at når vi beder til Herren om vore retfærdige planer og ønsker, hjælper han os, når vi udfører dem.

Indledning

Som der står i Alma 39-42 hjalp Alma sin søn Corianton til at forstå alvoren ved seksuel synd, læren om opstandelsen og den endelige dom og de evige konsekvenser af retfærdighedens og barmhjertighedens love. Denne lektion giver eleverne mulighed for at undervise om og forklare denne lære for hinanden.

Forslag til undervisningen

Forbered før klassetiden uddelingsark, der indeholder instruktioner vedrørende denne lektion. Sæt dig godt ind i instruktionerne, så du kan hjælpe eleverne til at klare sig godt, når de underviser hinanden.

Alma 39-41

Alma belærer om, at omvendelse bringer lykke

Begynd klassen med at opfordre eleverne til sammen at recitere Alma 39:9, et mesterskriftsted som de blev opmuntret til at lære udenad som en del af deres studium denne uge. Spørg, om nogen kan minde klassen om, hvorfor Alma i dette vers rådede sin søn Corianton til at omvende sig og aflægge sine synder.

Mind eleverne om, at Alma i Alma 40-41 også tog fat på Coriantons bekymringer om de dødes opstandelse og den endelige dom. Hjælp eleverne til at forklare det, de lærte, samt fortælle om deres følelser og bære vidnesbyrd om de sandheder, der står i Alma 39-41 ved at skrive følgende spørgsmål og skriftstedshenvisninger på tavlen, inden klassen begynder:

  1. Hvorfor er det vigtigt at holde kyskhedsloven? (Se Alma 39:1-9).

  2. Hvad er opstandelsen? Hvad er forskellen på jordiske legemer og opstandne legemer? Hvad sker der, når vi er opstået? (Se Alma 40:21-26).

  3. Hvordan bliver jeg dømt ved den endelige dom? (Se Alma 41:1-7).

  4. Det virker som om, at en, der bryder befalingerne, er glad. Er det sandt? (Se Alma 41:10-15).

Bed eleverne om at forestille sig, at de er missionærer, og at de har en aftale om at mødes med en person, der søger nogle svar på disse spørgsmål. Forklar, at de får tid til at forberede sig, og derefter får de mulighed for at besvare nogle af disse spørgsmål ved at anvende det, de har lært i Alma 39-41.

Hvis klassens størrelse tillader det, deler du klassen op parvis, som gør det ud for missionærmakkerpar. Giv hvert makkerpar et af spørgsmålene på tavlen. (Hvis klassen er lille, kan du dele spørgsmålene ud til eleverne enkeltvis). Giv hvert makkerpar et eksemplar af nedenstående instruktioner og bed dem om at anvende de vers, der henvises til i slutningen af deres spørgsmål, til at besvare deres undersøgers spørgsmål. Afsæt tid til, at eleverne kan gennemgå versene og forberede en kort lektion til deres undersøger. Lad makkerparrene beslutte, hvilken del af instruktionerne de hver især har ansvaret for at undervise i.

Når eleverne forbereder sig, kan du fx bevæge dig rundt mellem eleverne, så du kan lytte og yde hjælp efter behov. Hjælp om nødvendigt eleverne til at finde læresætninger i Alma 39-41, der kan besvare de spørgsmål, de har fået. Brug følgende læresætninger som vejledning:

Seksuel synd er en vederstyggelighed i Herrens øjne (se Alma 39:1-9).

Opstandelsen er foreningen af ånd og legeme, hvor alt bliver bragt tilbage til sin rette og fuldkomne skikkelse (se Alma 40:21-26).

Vi bringes tilbage til enten lykke eller elendighed i overensstemmelse med vore gerninger og ønsker i jordelivet (se Alma 41:1-7).

Ugudelighed har aldrig været lykke (se Alma 41:10-15).

Anvisninger

Vær klar til at gøre følgende, når du underviser:

  1. Giv nogle baggrundsoplysninger om versene (som fx at forklare, hvem der taler, hvem der bliver talt til og hvorfor).

  2. Læs nogle af de skriftsteder, der skal hjælpe dig til at besvare det spørgsmål, du fik.

  3. Skriv en læresætning eller et princip ned fra de vers, du har studeret, som vedrører det spørgsmål, du fik.

  4. Forklar, hvordan den læresætning eller det princip, du skrev, er med til at besvare det spørgsmål, du fik. Foreslå eventuelt også eleverne at skrive denne læresætning eller dette princip ned i deres skrifter.

  5. Fortæl hvorfor denne læresætning eller dette princip er vigtigt for dig, og bær vidnesbyrd om de sandheder, du har belært om.

Når eleverne har forberedt sig på at besvare deres tildelte spørgsmål, sætter du dem i små grupper, så de kan undervise hinanden. (Hvis det er en lille klasse, underviser hver elev eller makkerpar hele klassen). Når eleverne er færdige med at undervise hinanden, stiller du klassen følgende spørgsmål:

  • Når I tænker over Coriantons synder, hvorfor tror I så, at det var gavnligt for ham at forstå disse læresætninger?

  • Hvorfor vil det være vigtigt at kunne forklare disse sandheder for dem, I kommer til at omgås i jeres liv?

  • Hvorfor er det vigtigt, at I forstår og efterlever disse sandheder?

Alma 42

Alma belærer Corianton om retfærdighed og barmhjertighed

Lav en enkel tegning af en vægt på tavlen. Bed en elev om at undervise klassen om begreberne retfærdighed og barmhjertighed ved at anvende illustrationen, samt hvad han eller hun lærte af Almas instruktioner til Corianton i Alma 42. Bed eleverne om at slå op på Alma 42 i deres skrifter og finde de udtryk og udtalelser om retfærdighed og barmhjertighed, som de har markeret.

Billede
vægt

Hjælp eleverne til at forstå de betingelser, hvorpå vi kan opnå barmhjertighed, ved at stille følgende spørgsmål:

  • Hvad måtte Jesus gøre, for at vi kan opnå barmhjertighed?

  • Hvad skal vi gøre for at kunne modtage barmhjertighed?

Bed et par elever om at fortælle, hvorfor de er taknemlige for Jesu Kristi forsoning.

Alma 43-44

Når vi iagttager profeternes råd, beskytter det os mod modstanderen

Hvis der er tid tilbage, kan du overveje at bede eleverne om at gennemgå det, de har lært i Alma 43-44 ved at fortælle om det, de skrev i deres skriftstudiebog om at udkæmpe deres åndelige kampe (dag 4, opgave 3 og 4). Bær vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans magt til at skænke barmhjertighed, når vi omvender os, og til at beskytte os, når vi kommer til ham.

Næste del (Alma 45-63)

Hvorfor havde nefitterne så stor fremgang over for deres fjender? Hvordan kunne de kæmpe i Herrens styrke? Svarene kan findes ved at studere hærføreren Moronis og Helamans og hans unge krigeres eksempel.

Udskriv