Bibliotek
Lektion 138: Mormon 3-4


Lektion 138

Mormon 3-4

Indledning

Efter nefitterne havde generobret deres landarealer fra lamanitterne, forberedte de sig atter til kamp. Mormon bønfaldt nefitterne om at omvende sig. I stedet pralede de af deres egen styrke og svor at hævne deres faldne brødre. Eftersom Herren havde forbudt sit folk at søge hævn, nægtede Mormon at anføre den nefitiske hær, og de blev besejret. Da nefitterne fremturede i ugudelighed, udgød Gud sine domme over dem, og lamanitterne begyndte at feje dem væk fra jorden.

Forslag til undervisningen

Mormon 3:1-8.

Herren skåner nefitterne i kamp for at give dem mulighed for at omvende sig, men de forhærder deres hjerte

Skriv følgende spørgsmål på tavlen før undervisningen: Har I nogensinde følt, at Herren har prøvet at fange jeres opmærksomhed og opmuntre jer til at ændre noget i jeres liv?

Begynd med at bede eleverne om at besvare spørgsmålet på tavlen. (Vær sikker på, at de ikke føler sig forpligtede til at fortælle noget, der er for personligt eller privat). Overvej eventuelt selv at fortælle om en oplevelse.

Forklar, at Herren ønskede at få nefitternes opmærksomhed, så de ville ændre deres ugudelige adfærd. Men nefitterne forhærdede deres hjerte og indså ikke, at Herren velsignede dem i deres kampe mod lamanitterne. Efter nefitterne havde sluttet en traktat med lamanitterne og Gadiantonrøverne (se Morm 2:28), beskyttede Herren dem og lod dem leve i 10 år uden strid. I disse år hjalp Mormon nefitterne til at berede sig til kommende angreb (se Morm 3:1).

Bed en elev om at læse Mormon 3:2-3 højt. Bed klassen om at følge med og finde det, Herren ønskede, at nefitterne skulle gøre i den tid med fred, han havde givet dem.

  • Hvilket budskab befalede Herren, at Mormon skulle give nefitterne? Forstod nefitterne dette budskab? Hvordan reagerede nefitterne på budskabet?

  • Hvorfor havde Herren ifølge Mormon 3:3 skånet nefitterne i deres seneste kampe trods deres ugudelighed?

  • Hvilken sandhed kan I udlede af Herrens handlemåde over for nefitterne i Mormon 3:2-3? (Eleverne kommer måske med forskellige svar. Sammenfat deres svar ved at skrive følgende sandhed på tavlen: Herren giver os tilstrækkeligt med muligheder for, at vi kan omvende os fra vore synder. Foreslå eventuelt eleverne at skrive denne sandhed i deres skrifter).

Sammenfat Mormon 3:4-8 ved at forklare, at Herren beskyttede nefitterne endnu to gange i kamp trods deres ugudelighed og deres uvilje mod at vende sig til ham.

  • Hvad lærer Herrens beskyttelse af nefitterne os om hans personlighed? (Det kan være svar som omfatter, at Herren er barmhjertig og tålmodig).

Påpeg, at Herren giver os alle »en mulighed for omvendelse« (Morm 3:3). Bed dernæst eleverne om at overveje følgende spørgsmål for sig selv:

  • Har I været villige til at omvende jer og foretage de ændringer, Gud ønsker, I skal foretage? Er der ændringer, I kan foretage nu for at blive den person, Gud ønsker, I skal være?

Bær vidnesbyrd om Guds godhed og tålmodighed med at give os mulighed for at omvende os. Bed eleverne om at være opmærksomme på muligheder og opfordringer til at foretage ændringer hos sig selv, og tilskynd dem til straks at foretage ændringer.

Mormon 3:9-22

Nefitternes ugudelighed forværres, og Mormon nægter at anføre deres hære

Forklar, at nefitterne ikke reagerede på Herrens opfordring til omvendelse, men derimod forhærdede deres hjerte. Bed en elev om at læse Mormon 3:9-10 højt. Bed klassen om at følge med og finde ud af, hvordan nefitterne reagerede som følge af deres mange sejre over lamanitterne.

  • Hvordan reagerede nefitterne efter deres sejre over lamanitterne?

  • Hvorfor var det forkert af nefitterne at prale af deres egen styrke? Hvad viser dette praleri om deres forhold til Gud?

Bed en elev om at læse Mormon 3:11-13 højt. Bed klassen om at finde Mormons reaktion, da nefitterne svor at søge hævn.

  • Hvad gjorde Mormon, da nefitterne udtrykte ønske om hævn over lamanitterne?

  • Har I nogensinde ønsket at hævne jer på nogen? Hvorfor tror I, at det er en naturlig reaktion for mange mennesker at søge hævn?

  • Mormon havde været leder for de nefitiske hære i over 30 år trods deres ugudelighed. Hvad lærer det os om alvoren ved at søge hævn, at Mormon nægtede at være anfører for den nefitiske hær?

Lad en elev læse Mormon 3:14-16, og bed klassen om at finde det, Herren lærte Mormon om at søge hævn.

  • Hvad er Herrens mening om at søge hævn? (Elevernes svar kan variere. Sammenfat deres svar ved at skrive følgende sandhed på tavlen: Herren forbyder os at søge hævn).

Hjælp eleverne til en bedre forståelse af Herrens råd i vers 14-16 ved at bede eleverne om at gentage første del af Mormon 3:15 (»Hævnen er min, og jeg vil gengælde«) med egne ord.

  • Hvorfor er det vigtigt ikke at hævne sig? Hvordan kan vi overvinde et ønske om at hævne os?

Hjælp eleverne til at lære, hvordan man overvinder hævngerrige følelser ved at opfordre en elev til at læse følgende råd fra præsident James E. Faust fra Det Første Præsidentskab. Giv om muligt en kopi af citatet til hver elev.

Billede
Præsident James E. Faust

»Vi skal kunne genkende og anerkende, når vi føler vrede. Det kræver ydmyghed, men hvis vi knæler ned og beder vor himmelske Fader om tilgivelsens ånd, vil han hjælpe os. Herren forlanger, at vi ›tilgiver alle mennesker‹ (L&P 64:10 ) for vores eget bedste, for ›had hæmmer åndelig vækst‹ (Orson F. Whitney, Gospel Themes, 1914, s. 144 Kun når vi befrier os fra had og bitterhed, kan Herren udøse fred i vores hjerte … 

Når en tragedie rammer, bør vi ikke reagere ved at søge personlig hævn, men snarere lade retssystemet gå sin gang og selv give slip. Det er ikke let at slippe det og rense sit hjerte for betændt bitterhed. Frelseren har gennem forsoningen tilbudt os alle en dyrebar fred, men den kan kun blive vores, når vi er villige til at smide alle negative følelser af vrede, nag eller hævngerrighed væk« (»Tilgivelsens helbredende kraft«, Liahona, maj 2007, s. 69).

Bed en elev om at læse Mormon 3:17, 20-22 højt, og lad klassen finde det, Mormon ønsker, vi skal vide. Tilskynd eventuelt eleverne til at markere Mormons råd om at »omvende [os] og berede [os] til at stå for Kristi dommersæde« (Morm 3:22).

Mormon 4

Lamanitterne begynder at feje nefitterne væk fra jordens overflade

Bed eleverne om at række hånden i vejret, hvis de kender nogen, der har gjort noget forkert, men endnu ikke er blevet taget i det eller konfronteret med konsekvenserne af det forkerte. Bed eleverne om at overveje følgende spørgsmål:

  • Spekulerer I nogensinde på, hvornår konsekvenserne af forkerte valg vil indhente nogen, der bevidst vælger forkert?

Bed eleverne om at læse Mormon 4:1-2 for sig selv og finde det, der skete for den nefitiske hær, da de søgte hævn over lamanitterne. Bed derpå eleverne om at læse Mormon 4:4 for sig selv og finde ud af, hvorfor det gik dårligt for de nefitiske hære. Bed eleverne om at fortælle, hvad de finder frem til.

Bed en elev om at læse Mormon 4:5 højt. Bed klassen om at følge med og finde de sandheder, dette vers lærer os om resultatet af vedvarende ugudelighed. Mens eleverne videregiver det, de er kommet frem til, skriver du følgende sandhed fra Mormon 4:5 på tavlen: »Guds straffedomme vil ramme de ugudelige.« Foreslå eventuelt eleverne at markere denne sandhed i deres skrifter.

Bed eleverne om at læse Mormon 4:10-12 for sig selv og finde beskrivelser af nefitternes ugudelighed. Bed eleverne om at fortælle, hvad de finder frem til.

Bed et par elever om at skiftes til at læse højt fra Mormon 4:13-14, 18, 21-22. Bed klassen om at følge med og se efter, hvordan Guds straffedomme blev udøst over nefitterne.

  • Hvad synes I, er den mest triste del af denne beretning?

Henvis eleverne til de principper, du har skrevet på tavlen. Bed dem om at overveje, hvordan de kan anvende disse sandheder på sig selv. Foreslå dem at handle ifølge de tilskyndelser fra Helligånden, som de får, mens de grunder over det.

Bær vidnesbyrd om Herrens godhed og kærlighed ved at give os tilstrækkeligt med muligheder for at omvende os. Bær også vidnesbyrd om, at konsekvenser altid rammer dem, der fremturer i synd.

Kommentar og baggrundsinformation

Mormon 3:9-10. Sværge

Mormon sagde, at nefitterne svor »ved himlene og også ved Guds trone«, at de ville hævne sig på lamanitterne (se Morm 3:9-10). Følgende udtalelse af ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum forklarer betydningen af at sværge en ed på Mormons Bogs tid og giver os således en forståelse af det blasfemiske i nefitternes forsøg på at inddrage Gud i deres hævn.

»Det at sværge med en ed var i gamle dage langt mere betydningsfuldt end mange af os indser.

For eksempel: Nefi og hans brødre søgte at skaffe bronzepladerne fra Laban. Deres liv var i fare. Dog svor Nefi denne ed: ›Så sandt som Herren lever, og vi lever, så vil vi ikke drage ned til vor far i ørkenen, førend vi har udført det, som Herren har befalet os‹ (1 Ne 3:15).

Således gjorde Nefi Gud til sin partner. Hvis det ikke lykkedes ham at skaffe pladerne, betød det, at Gud havde forfejlet. Og da Gud ikke fejler, var det Nefis pligt at skaffe pladerne eller miste sit liv i forsøget« (»Præstedømmets lære«, Den danske Stjerne, juli 1982, s. 67).

Udskriv