Bibliotek
Lektion 159: Moroni 10:1-7, 27-29


Lektion 159

Moroni 10:1-7, 27-29

Indledning

Moroni formanede lamanitterne og alle andre, der ville læse hans vidnesbyrd, til at bede Gud om at bekræfte sandheden af sine ord. Han forklarede, at Gud vil tilkendegive sandheden af Mormons Bog og Jesu Kristi eksistens ved Helligåndens kraft. Moroni sagde også, at han ville møde os ved Guds domstol, hvor Herren selv vil bekræfte sandheden af Moronis ord. (Bemærk: Sørg eventuelt for, at der er tid til, at eleverne kan bære deres vidnesbyrd om Mormons Bog ved slutningen af lektionen. Vær sikker på, at der er tid nok, ved nøje at udvælge de dele af lektionen, som eleverne vil få størst gavn af.

Forslag til undervisningen

Moroni 10:1-7

Moroni formaner os til at få et vidnesbyrd om Mormons Bog og Jesus Kristus

Tegn før undervisningen begynder en bue med en slutsten på tavlen (henvis eventuelt til illustrationen i lektion 4). Begynd lektionen ved at henvise til tegningen.

  • Hvad er formålet med slutstenen i en bue?

  • Hvilken sammenhæng er der mellem en slutsten og Mormons Bog? (Hvis eleverne har brug for hjælp til dette spørgsmål, kan du eventuelt foreslå, at de læser profeten Joseph Smiths udtalelse i det sjette afsnit i indledningen til Mormons Bog).

Bed eleverne om for sig selv at læse det sjette afsnit i indledningen til Mormons Bog. Før de læser, beder du dem om at finde tre sandheder, som man kan få at vide ved at få et vidnesbyrd om Mormons Bog.

  • Hvilke andre dele af vores vidnesbyrd styrkes ved at få et vidnesbyrd om Mormons Bog på samme måde, som en bue holdes sammen af en slutsten?

  • Hvorfor er det vigtigt at få sit eget vidnesbyrd om Mormons Bog?

Sammenfat Moroni 10:1-2 ved at forklare, at Moroni afsluttede sin fars optegnelser omtrent 1.400 år, før profeten Joseph Smith fik guldpladerne. Han skrev sin sidste formaning til dem, der ville modtage Mormons Bog i de sidste dage. (Det kan være en fordel at forklare, at ordet formane betyder, at man kraftigt opmuntrer eller tilskynder nogen. Dette ord forekommer otte gange i Moroni 10).

Forklar, at Moroni formanede alle, der fik Mormons Bog, til at søge efter at få et vidnesbyrd om dens sandhed og guddommelighed. Bed eleverne om at læse Moroni 10:3-4 for sig selv og finde udsagn, der beskriver kravene for at opnå et vidnesbyrd om Mormons Bog gennem Helligånden. Foreslå dem eventuelt at markere disse udtryk, efterhånden som de opdager dem. Når eleverne nævner det, de har fundet frem til, skrives det på tavlen. Deres svar bør omfatte følgende:

»Læser dette«

»Husker på, hvor barmhjertig Herren har været«

»Grunder over det i hjertet«

»Spørger af et oprigtigt hjerte, med oprigtig hensigt, idet I har tro på Kristus«

Hjælp eleverne til bedre at forstå det, man må gøre for at få et vidnesbyrd fra Helligånden om, at Mormons Bog er sand, ved at anvende følgende undervisningsforslag til en drøftelse af hvert af de krav, Moroni belærte om.

1. »[Læs] dette«

Moroni opfordrede os til, at vi »læser dette«, eller læser Mormons Bog. Bed en elev om at læse følgende beretning fortalt af ældste Tad R. Callister fra De Halvfjerds om, hvordan en ung pige fik glæde af at læse Mormons Bog:

»En 14-årig pige … fortalte, at hun havde talt med en af sine venner i skolen om religion. Vennen sagde til hende: ›Hvilken kirke tilhører du?‹

Hun svarede: ›Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, eller mormonerne.‹

Vennen svarede: ›Jeg kender godt den kirke, og jeg ved, den ikke er sand.‹

›Hvordan ved du det?‹ lød svaret.

›Fordi jeg har undersøgt den‹, sagde vennen.

›Har du læst Mormons Bog?‹

›Nej,‹ lød svaret. ›Det har jeg ikke.‹

Da svarede denne søde unge pige: ›Så har du ikke undersøgt min kirke, for jeg har læst hver en side af Mormons Bog, og jeg ved, den er sand‹« (»Mormons Bog – en bog fra Gud«, Liahona, nov. 2011, s. 76).

  • Hvorfor er det nøglen til et vidnesbyrd om Mormons Bogs sandfærdighed at læse den?

  • Hvordan har studiet af Mormons Bog i år styrket jeres vidnesbyrd om den og om de sandheder, den belærer om?

2. »[Husk] på, hvor barmhjertig Herren har været«

Moroni forklarede, at de, der læser Mormons Bog og ønsker at kende sandfærdigheden af den, bør »[huske] på, hvor barmhjertig Herren har været« (»Moro 10:3). Forklar, at når vi anerkender og husker på situationer med Herrens barmhjertighed, kan det blødgøre vores hjerte og forberede os til at mærke Helligåndens indflydelse. En betydning af ordet barmhjertig er medfølende. Bed eleverne om kort at tænke over, hvornår de selv har oplevet Herrens barmhjertighed eller medfølelse eller har set den hos nogen, de kender.

Lad eleverne fortælle om eksempler på Herrens barmhjertighed i Mormons Bog, som har betydet noget for dem.

  • Hvordan tror I, det kan hjælpe nogen til at være modtagelig for Helligånden og modtage et vidnesbyrd om Mormons Bog, at de husker på Herrens barmhjertighed?

  • Hvilke tegn på Herrens barmhjertighed har I selv været vidne til?

  • Hvilke følelser har I, når I husker på Herrens barmhjertighed over for jer?

3. »[Grund] over [Herrens barmhjertighed] i hjertet«

Moroni forklarede, at vi må grunde over Herrens barmhjertighed i vores hjerte. Forklar, at når vi grunder over, hvordan Herren har været barmhjertig over for andre og os selv, forbereder det os til at modtage Helligåndens påvirkning. Hjælp eleverne til at forstå, hvorfor det er sådan, ved at bede en elev om at læse følgende forklaring af ældste Marvin J. Ashton fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Marvin J. Ashton

»I ordbogen står der at overveje betyder ›at gennemtænke, reflektere og anstille betragtninger …

Når vi overvejer tingene giver vi Ånden mulighed for at inspirere os. Overvejelser er et stærkt forbindelsesled mellem hjerte og tanker. Når vi læser i skrifterne, berøres hjerte og tanker. Hvis vi anvender evnen til at overveje, så får vi del i disse evige sandheder og ser hvordan vi kan indføre dem i vore daglige gerninger …

Overvejelser er et aktivt, mentalt skridt på vejen fremad. Det er en stor gave for dem, der har lært at benytte det. Vi vil kunne forstå, få indsigt og se praktiske anvendelsesmuligheder, hvis vi benytter evnen til at overveje« (»Der er mange gaver«, Stjernen, jan. 1988, s. 17).

  • Hvornår har overvejelse hjulpet jer til at mærke Helligåndens påvirkning, når I har studeret Mormons Bog?

  • Hvad kan vi gøre for konsekvent at grunde, når vi studerer skrifterne?

4. »[Spørg] af et oprigtigt hjerte, med oprigtig hensigt, idet I har tro på [Jesus] Kristus«

Moroni forklarede, at hvis vi ønsker at få et vidnesbyrd om Mormons Bogs sandhed, må vi spørge Gud »af et oprigtigt hjerte, med oprigtig hensigt, idet [vi] har tro på [Jesus] Kristus«. Forklar, at bede oprigtigt og med oprigtig hensigt betyder, at vi »vil følge det svar, [vi] får fra Gud« (Forkynd mit evangelium: Vejledning til missionering, 2005, s. 111). Overvej at fortælle følgende historie, hvori en mand bad med oprigtig hensigt for at få et vidnesbyrd om Mormons Bogs sandhed:

»Af og til bad jeg for at få at vide, hvad der var rigtigt, men det var snarere en forbigående tanke, end et oprigtigt spørgsmål. Så en aften besluttede jeg at bede med ›oprigtig hensigt‹.

Jeg fortalte vor himmelske Fader, at jeg ønskede at lære ham at kende og være en del af hans sande kirke. Jeg lovede: ›Hvis du vil lade mig vide, om Joseph Smith er en sand profet, og om Mormons Bog er sand, så vil jeg gøre alt, hvad du ønsker, jeg skal gøre. Hvis Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er den sande kirke, vil jeg følge den og aldrig give op.‹

Jeg fik ikke nogen overvældende tilkendegivelse, men jeg følte fred og gik i seng. Flere timer senere vågnede jeg med en klar tanke i hovedet: ›Joseph Smith er en sand profet, og Mormons Bog er sand.‹ Tanken var ledsaget af en ubeskrivelig fred. Jeg faldt i søvn igen, blot for at vågne senere med nøjagtig samme tanke og følelse.

Siden dengang har jeg aldrig tvivlet på, at Joseph Smith er en sand profet. Jeg ved, at dette er Frelserens værk, og at vor himmelske Fader vil besvare vore oprigtige bønner« (Rodolfo Armando Pérez Bonilla, »How I Know«, Ensign, okt. 2011, s. 64).

Bed eleverne om at læse i Moroni 10:4 og finde frem til det, som Gud vil gøre for dem, der følger Moronis beskrevne fremgangsmåde.

  • Hvad lovede Moroni dem, der søger et vidnesbyrd om Mormons Bog på den måde, han foreskrev?

  • Hvordan kan Helligånden vidne for os om Mormons Bogs sandhed? (Vær sikker på, at eleverne forstår, at åbenbaring for det meste ikke kommer i spektakulær form. Selv om nogle personer måske får overvældende åndelige oplevelser, oplever de fleste en stille og diskret fornemmelse, som fx en varm, fredfyldt følelse eller forvisning. Forklar eventuelt også, at når vi studerer skrifterne, kan Ånden vidne om sandheden af det, vi læser. Når vi så beder specifikt om at kende sandheden af Mormons Bog, vil Ånden bekræfte de vidnesbyrd, vi allerede har fået).

Bed en elev om at læse Moroni 10:5-7 højt. Bed klassen om at følge med og finde frem til, hvad Moroni ellers lovede, vi kan få at vide gennem Helligånden. Påpeg, at Moroni 10:4-5 er et mesterskriftsted. Foreslå eventuelt eleverne at markere disse vers på en sådan måde, at de let vil kunne finde det.

  • Hvad kan vi lære af Moroni 10:3-7? (Eleverne bruger måske andre ord, men de bør komme frem til følgende princip: Hvis vi spørger Gud i tro og med oprigtig hensigt, kan vi få et vidnesbyrd om Mormons Bog og Jesus Kristus gennem Helligånden).

Bed eleverne om at skrive et mål i deres skriftstudiebog om det, de vil gøre for at få eller styrke deres vidnesbyrd om Mormons Bog. Tilskynd dem til at anvende det princip, der står i Moroni 10:4.

Moroni 10:27-29

Moroni vidner om, at han vil møde os ved Guds domstol

Bed en elev om at læse Moroni 10:27-29 højt. Lad klassen tænke over, hvordan de kunne besvare spørgsmålet i Moroni 10:27. Bær vidnesbyrd om, at de, der har taget imod Mormons Bog, skal stå til regnskab over for Gud for, hvordan de har reageret på den.

Sørg for at have tid ved slutningen af lektionen til, at eleverne kan bære deres vidnesbyrd om Mormons Bog. Overvej at bære dit eget vidnesbyrd om Mormons Bog. Forvis eleverne om, at når de bliver ved med at studere Mormons Bog livet igennem, vil deres tro på Jesus Kristus og hans evangelium øges.

Mesterskriftsted – Moroni 10:4-5

Elever, der lærer Moroni 10:4-5 udenad, er bedre forberedte på at fortælle andre om Mormons Bogs budskab. Skriv skriftstedshenvisningen på tavlen og bed eleverne om at læse den højt sammen. Fjern seks ord og lad dem så læse den igen og sige de manglende ord, mens de læser. Fortsæt denne fremgangsmåde, indtil det meste af eller hele skriftstedet er visket ud.

Kommentar og baggrundsinformation

Moroni 10:3. »Grunder over det i hjertet«

Med henvisning til Moroni 10:3 har ældste Gene R. Cook forklaret:

»De sidste fem ord i verset rummer en væsentlig opfordring – ›[Grund] over det i hjertet‹. Hvad henviser ›det‹ til – det, som vi skal grunde over? Det er, ›hvor barmhjertig Herren har været mod menneskenes børn fra Adams skabelse helt op til den tid, da I modtager dette‹. Vi skal huske, hvor kærlig, forudseende, god og tilgivende vor himmelske Fader har været mod os« (»Moroni’s Promise«, Ensign, apr. 1994, s. 12).

Denne formaning i slutningen af Mormons Bog til at huske på og grunde over Herrens barmhjertighed er en passende afslutning på Nefis erklæring om, at »jeg, Nefi, vil vise jer, at Herrens milde barmhjertighed er over alle dem, som han har udvalgt« (1 Ne 1:20).

Udover at grunde over Herrens barmhjertige natur bør de, der læser Mormons Bog, grunde over de evige sandheder, de finder på dens sider (se indledningen til Mormons Bog).

Moro 10:4. Helligånden vil tilkendegive sandheden af Mormons Bog for dem, der spørger Gud med »oprigtig hensigt«

Ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum har kommenteret Moronis formaning om, at vi spørger Gud med »oprigtig hensigt« i forbindelse med sandheden af Mormons Bog:

»Moroni lovede ikke en tilkendegivelse af Helligånden til dem, der af hypotetiske eller akademiske grunde søger svar på, om Mormons Bog er sand, selv om de ›spørger af et oprigtigt hjerte‹. Moronis løfte gælder dem, der af et oprigtigt hjerte føler sig forpligtede til at handle på tilkendegivelsen, hvis den modtages. Bønner af nogen anden årsag har intet løfte, fordi de ikke fremsættes ›med oprigtig hensigt‹« (Pure in Heart, 1988, s. 19-20).

Moroni 10:27-29. Vores frelse afhænger af, hvordan vi tager imod Mormons Bog

Præsident Ezra Taft Benson understregede vigtigheden af Mormons Bog, da han fremsatte følgende formaning til alle Kirkens medlemmer:

»Brødre og søstre, jeg bønfalder jer af hele mit hjerte højtideligt om at overveje betydningen af Mormons Bog for jer personligt og for Kirken som helhed.

For over ti år siden kom jeg med følgende udtalelse om Mormons Bog …

›Enhver sidste dages hellig bør gøre studium af denne bog til et livslangt mål. Ellers sætter man sin sjæl i fare og tilsidesætter det, som kunne give en åndelig og intellektuel helhed i ens liv. Der er forskel på en omvendt, som bygger på Kristi klippe gennem Mormons Bog og holder fast ved denne jernstang, og en, der ikke gør det‹ (Ensign, maj 1975, s. 65).

Jeg bekræfter de ord her i dag. Lad os ikke forblive under fordømmelsen med dens svøbe og dom ved at behandle den store og vidunderlige gave, som Herren har givet os, letsindigt (se L&P 84:54-58). Lad os i stedet vinde de løfter, der er forbundet med at bevare den i vores hjerte« (»Mormons Bog, vor religions slutsten«, Stjernen, jan. 1987, s. 5).

Udskriv