Bibliotek
Hjemmestudiedel 23


Hjemmestudielektion

Helaman 10-16 (Del 23)

Forberedelsesmateriale til hjemmestudielæreren

Sammenfatning af de daglige hjemmestudielektioner

Følgende resume af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede Helaman 10-16 (del 23) er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Lektionen er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer elevernes behov.

Dag 1 (Helaman 10)

Helaman 10 gav eleverne mulighed for at lære mere om Nefis åndelige styrke. Gennem hans eksempel lærte eleverne, at granskning af det, der hører Herren til, forbereder os på at modtage åbenbaring. De lærte også, at Herren betror os velsignelser og ansvar, når vi sætter hans vilje før vores egen. Da Nefi satte Herrens vilje før sin egen, forlenede Herren ham med beseglingsmagten.

Dag 2 (Helaman 11-12)

Ved at studere 14 år af nefitternes historie lærte eleverne, at ydmyghed og omvendelse kan hjælpe os til at undgå stolthed og ødelæggelse. Hvis vi ikke er forsigtige, kan vores fremgang føre til, at vi glemmer Herren. Nefi belærte om, at Herren revser sit folk for at vække dem til erindring og hjælpe dem til ikke at begå den fejl at glemme ham.

Dag 3 (Helaman 13-14)

Samuel, den lamanitiske profet, viste, at profeter bringer det budskab, som Gud lægger i deres hjerte. I studiet af hans profetiske advarsler lærte eleverne, at hvis vi afviser Herrens profeters ord, vil vi høste ærgrelse og sorg. Samuel formanede folket til at tro på Jesus Kristus og vidnede om, at Herren gav tegn og undere for at hjælpe folk til at tro på ham.

Dag 4 (Helaman 15-16)

Eftersom Herren havde velsignet nefitterne i så rig en grad, prøvede Samuel at hjælpe dem til at forstå, at Guds dom ville ramme dem, hvis de ikke omvendte sig. Af dette lærte eleverne, at hvis folk mister troen efter at have modtaget evangeliets fylde, står de til større fordømmelse. Af nefitternes respons på Samuel lærte eleverne, at når vi vælger at afvise Herrens vidner, tillader vi Satan at få magt over vores hjerte.

Indledning

I Helaman 10-16 fremhæves profeternes ansvar for at forkynde omvendelse. Gennem denne uge har eleverne haft mulighed for at studere profeterne Nefis og lamanitten Samuels trofasthed. Begge mænd modtog store åndelige tilkendegivelse og havde myndighed til at tjene blandt de vildfarne nefitter. Uanfægtede af folkets hårdhjertethed forkyndte begge mænd omvendelse. De belærte om, at lykken kun findes gennem efterlevelse af de principper, som Jesus Kristus har angivet og ikke gennem et lastefuldt levned.

Forslag til undervisningen

Helaman 10-16

Helaman og Samuel tjener folket trofast

Spørg eleverne, om de nogensinde har været i en situation, hvor støtte af standarderne i Til styrke for de unge ville have været upopulær blandt deres venner. Du kan måske bede et par elever om at fortælle om deres erfaringer, og hvad de følte og lærte.

Fortæl eleverne, at Helaman 10-16 giver et eksempel på to mænd, som stod fast på Herrens standarder, selvom det ikke var populært blandt folket. Bed eleverne om at overveje, hvad de kan lære af Nefis og Samuels eksempel, som kan være en hjælp for dem i lignende situationer.

Lav følgende oversigt på tavlen eller på et stykke papir:

Ligheder mellem Nefi og lamanitten Samuel

Nefi (Hel 10:1-5, 12, 15-16)

Samuel (Hel 13:1-6; 16:1-2)

Bed eleverne om at søge lighederne mellem Nefi og Samuel i de anførte vers. Bed et par elever om at skrive disse ligheder på den tomme plads i oversigten. Listen kan omfatte følgende: Afvist af folket; hørte Herrens røst; fulgte fluks Herrens instruks; talte de ord, som Herren lagde i deres hjerte; advarede nefitterne om deres undergang, hvis de ikke omvendte sig; var beskyttet af Guds kraft, så de kunne overbringe hans budskab.

Når eleverne har skrevet de ligheder, de har fundet, så bed en elev om at læse Helaman 10:4 højt. Stil dernæst følgende spørgsmål:

  • Hvad kan være forklaringen på Nefis utrættelighed?

  • Hvordan udviste Samuel samme utrættelighed? Hvordan kan vi udvikle en sådan utrættelighed?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum, hvori han belærte om, hvordan vi kan udvikle denne egenskab:

»Hvis vi har fokus på Jesus og hans værk, så vokser både vores glæde og evne til at udholde … Nefi havde ikke selvisk søgt sit ›eget‹, men havde søgt at gøre Guds vilje. Dette gav ham den ekstra og udelte energi, der gjorde hans stræben med utrættelig flid mulig. Nefi vidste, hvilken vej han skulle følge … til Gud« (If Thou Endure It Well, 1996, s. 116).

Spørg:

  • Hvad kan vi ifølge ældste Maxwell gøre for at kunne tjene med utrættelig flid?

  • Hvilke ord i Helaman 10:4 viser, at Nefi var på Guds side, eller sagt på en anden måde, at han var opsat på at gøre Guds vilje?

  • Hvilke ord i Helaman 13:3-5 viser, at Samuel satte Guds vilje før sin egen?

  • Hvilken sandhed kan vi lære af Nefis og Samuels oplevelser? (Et muligt svar kan afspejle noget, som eleverne har lært gennem deres personlige studium denne uge: Herren betror os velsignelser og ansvar, når vi sætter hans vilje før vores egen).

Læs følgende beretning, som ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum fortalte om en 12-årig pige, som satte Guds vilje før sin egen:

»Det er derfor, vi ikke kan have sand tro på Herren uden også at have fuldstændig tillid til Herrens vilje og Herrens tidsplan. Når vi har den slags tro på og tillid til Herren, har vi sand tryghed i livet …

Jeg læste om en ung pige, der udviste en sådan tro og tillid. Hendes mor havde været alvorlig syg i mange måneder. Til sidst kaldte den ansvarsbevidste far sine børn sammen ved moderens seng og bad dem om at tage afsked med deres mor, som var døende. Den 12-årige datter protesterede:

›Papa, jeg vil ikke have, at mamma skal dø. Jeg har været hos hende på hospitalet … i seks måneder, du har velsignet hende igen og igen, og hendes smerter er gået væk, så hun kunne sove roligt. Du skal lægge hænderne på mama og helbrede hende.‹

Faderen, der var ældste Heber J. Grant, fortalte børnene, at han følte i sit hjerte, at deres mors tid var omme. Børnene gik, og han knælede ned ved sin hustrus side. Senere fortalte han om bønnen: ›Jeg fortalte Herren, at jeg anerkendte hans hånd i liv og død … men jeg fortalte Herren, at jeg manglede styrken til at lade min hustru dø og lade det påvirke mine små børns tro.‹ Han bønfaldt Herren om at give datteren ›en forståelse af, at det var Herrens sind og vilje, at hendes mor skulle dø‹.

Inden der var gået en time, var moderen død. Da ældste Grant kaldte børnene tilbage til værelset og fortalte dem det, begyndte hans 6-årige søn ved navn Heber at græde ubehersket. Den 12-årige søster tog ham i sine arme og sagde: ›Græd ikke, Heber, efter vi gik ud af værelset, kom Herrens røst fra himlen og sagde til mig: Din mors død er efter Herrens vilje‹ (Bryant S. Hinckley, Heber J. Grant: Highlights in the Life of a Great Leader, Salt Lake City: Deseret Book Co., 1951, s. 243-244).

Når vi har en sådan tro og tillid, som den unge pige udviste, har vi styrke til at klare alle de store begivenheder i vores liv« (»Tro på Herren Jesus Kristus«, Stjernen, juli 1994, s. 97).

Spørg:

  • Hvad hjalp præsident Heber J. Grant og hans familie til at sætte Herrens vilje før deres egen?

  • Har I nogensinde oplevet noget, hvor I måtte sætte jeres lid til Gud og hans vilje før jeres egen? (Overvej at bede et par elever om at fortælle klassen om deres oplevelser. Mind dem om, at de ikke behøver at fortælle noget, der er for personligt eller privat).

Bekræft over for eleverne, at når vi sætter vores lid til Gud og hans vilje før vores egen, så vil han styrke os i svære tider.

Forklar, at en vigtig del af Nefis tjenestegerning var at hjælpe folk til at huske Gud og omvende sig fra deres synder. Men de fremturede i deres hårdhjertethed og ville ikke irettesættes.

Del klassen op i to grupper. Bed den ene gruppe om at læse Helaman 10:15-18; 11:3-10 og den anden om at læse Helaman 11:30-37; 12:1-3. (Du kan eventuelt skrive disse henvisninger på tavlen). Bed hver gruppe om at forberede sig på at drøfte årsagerne til, at Herren revser sit folk. Eleverne nævner måske forskellige årsager, men sørg for, at de kommer frem til, at Herren revser sit folk, så de ikke glemmer ham.

  • Hvilken slags revselse benytter Herren sig af for at få folks opmærksomhed?

  • Ifølge Helaman 12:3 var der mange mennesker, som ikke huskede Herren, medmindre han revsede dem. Hvorfor tror I, at det er sådan?

Bed en elev om at læse Helaman 15:3 højt.

  • Hvordan er Herrens revselse et udtryk for hans kærlighed?

Bed eleverne fortælle om deres svar på opgave 5, dag 2 i denne uge. Du kan eventuelt minde dem om, at vi gennem ydmyghed og omvendelse kan undgå stolthed og undergang, og hvis vi ikke er forsigtige, så kan vores fremgang føre til, at vi glemmer Herren.

Næste del (3 Nefi 1-11)

I elevernes næste opgave kommer de til at læse om, at hele den nefitiske nation samler sig for at bekæmpe gadiantonrøverne i et vældigt slag. Hvordan var nefitterne i stand til at slå de ugudelige røvere? Eleverne kommer også til at læse om den massive ødelæggelse, der ramte Amerika, da Jesus Kristus døde i Jerusalem. I mørket hørte folket Jesu Kristi røst. Derefter kom den opstandne Frelser og betjente dem personligt. Bed eleverne om at overveje, hvordan de ville have haft det, hvis de havde været til stede.

Udskriv