Bibliotek
Lektion 74: Alma 8


Lektion 74

Alma 8

Indledning

Efter at mange mennesker havde taget imod Almas budskab i Zarahemla, Gideon og Melek, afviste Ammonihas folk Alma og stødte ham ud fra deres by. Mens Alma sørgede over dette folks ugudelighed, kom den samme engel, som havde vist sig for ham og Mosijas sønner, atter til ham. Englen roste Alma for hans trofasthed og befalede ham at vende tilbage til Ammoniha. Alma adlød i tro Herrens befalinger, og Herren kaldte Amulek til at bistå ham i hans tjenestegerning. Alma og Amulek drog ud i tro for at undervise Ammonihas folk, fyldt med Helligånden og kraft til at udføre Herrens værk.

Forslag til undervisningen

Alma 8:1-6

Mange mennesker i Melek tager imod Almas budskab og bliver døbt

Bed eleverne om at række hånden op, hvis de har en slægtning eller ven, der har været på mission for Kirken. Bed et par elever om at fortælle en oplevelse, som deres slægtning eller ven har berettet om, der illustrerer, hvordan missionærer har det, når nogen tager imod deres budskab. (Overvej eventuelt at bede nogle elever fortælle om tidspunkter, hvor nogen var modtagelig for deres bestræbelser på at fortælle om evangeliet. Måske vil du selv gerne komme med en af dine egne oplevelser).

Bed eleverne om at læse Alma 8:1-5 for sig selv. Lad dem finde frem til de tre byer, hvori Alma forkyndte evangeliet. Skriv navnene på disse tre byer på tavlen. (Zarahemla, Gideon og Melek).

  • Hvad var resultatet af Almas forkyndelse i disse tre byer? (Foreslå eventuelt, at eleverne kigger i kapitelresumeerne for Alma 6-8 som hjælp til at besvare dette spørgsmål).

Påpeg, at selv om folket i disse byer tog imod Almas budskab, var hans missionering ikke uden udfordringer.

Alma 8:7-32

Da Alma afvises i Ammoniha, befaler Herren ham at vende tilbage

Spørg eleverne, om deres slægtning eller ven, der har været på fuldtidsmission, nogensinde har oplevet mennesker, der afviste evangeliets budskab. Overvej at bede et par elever om at fortælle, hvordan deres slægtning eller ven reagerede på sådanne oplevelser.

Lad et par elever skiftes til at læse højt fra Alma 8:7-14. Bed klassen om at tænke på, hvordan Alma må have haft det, da han prøvede at forkynde evangeliet for Ammonihas folk. Mens eleverne læser disse vers, lader du dem stoppe op en gang imellem for at besvare spørgsmål, som fx:

  • Hvad lærer disse vers os om Alma som person? (Se Alma 8:8-10).

  • Hvordan ville I have reageret på den behandling, Alma fik? (Se Alma 8:11-13).

  • Hvordan ligner eller adskiller Almas reaktion sig fra jeres i en lignende situation? (Se Alma 8:14. Foreslå eventuelt, at Almas beslutning om at fortsætte Herrens værk i byen Aron viste, at han stolede på Herren, og at han ikke ville give op).

Påpeg, at selv om Almas bønner for Ammonihas folk var oprigtige (se Alma 8:10), blev hans anmodning ikke straks imødekommet. (Nogle mennesker i Ammoniha omvendte sig senere. Se Alma 14:1).

Læs følgende udtalelse af ældste Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Russell M. Nelson

»Jeg indrømmer, at nogle af vore mest indtrængende bønner af og til ser ud til ikke at blive besvaret. Vi undrer os og tænker: »Hvorfor?« Jeg kender den følelse! Jeg kender frygten og tårerne i disse øjeblikke. Men jeg ved også, at vore bønner aldrig overhøres. Vores tro er aldrig upåskønnet. Jeg ved, at en alvidende himmelsk Faders perspektiv er meget større end vores. Mens vi kender vore jordiske problemer og smerter, kender han vores udødelige fremgang og potentiale« (»Jesus Kristus – helbredelsens mester«, Liahona, nov. 2005, s. 86).

  • Hvad belærte ældste Nelson om, som kan hjælpe os til at have tro, selv når vore retfærdige bønner ikke besvares straks eller på den måde, vi håber eller forventer?

Bed en elev om at læse Alma 8:14-17 højt. Lad klassen følge med og finde de trøstende budskaber i englens ord samt befalinger, der kan have været vanskelige for Alma at adlyde.

  • På hvilken måde har englens ord i Alma 8:15 kunnet trøste Alma? Hvordan kan englens ord trøste jer?

  • Hvorfor kan det have været vanskeligt for Alma at være lydig i denne situation?

Lad eleverne læse Alma 8:18 og finde det ord, der beskriver, hvordan Alma reagerede på Herrens befaling om at vende tilbage til byen Ammoniha. (Foreslå eventuelt, at eleverne markerer ordet hastigt).

  • Hvad kan vi lære om Alma ud fra den kendsgerning, at han hastigt vendte tilbage til Ammoniha?

Læs følgende udtalelse af præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab. Bed eleverne om at lytte efter, hvilken gavn vi har af hastigt at adlyde Herren:

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»Uanset, hvor megen tro vi nu har til at være lydige mod Gud, bliver vi nødt til vedvarende at styrke og forny den. Det kan vi gøre ved at beslutte os til at være hurtigere til at adlyde og mere opsatte på at holde ud. At lære at begynde tidligt og være udholdende er nøglen til åndelig forberedelse …

 En kærlig himmelsk Fader og hans elskede Søn har givet os al den hjælp, de kan, for at vi kan bestå livets prøve, som ligger foran os. Men vi må beslutte os for at adlyde og derpå handle. Vi må opbygge tro for at bestå prøverne i lydighed over tid og gennem vore daglige valg. Vi kan beslutte os nu til at være hurtige til at udføre hvad som helst, Gud beder os om. Og vi kan beslutte os for at være vedholdende i de små prøver på lydighed, som opbygger den tro, der kan bære os igennem de store prøvelser, som med sikkerhed vil komme« (Åndelighed beredthed: Begynd tidligt og vær udholdende«, Liahona, nov. 2005, s. 38, 40).

  • Hvad sker der ifølge præsident Eyring med vores tro, når vi vælger at adlyde Herren straks?

  • Hvornår har I følt, at jeres tro på Herren er blevet styrket, fordi I har adlydt hurtigt og vedholdende?

Spørg eleverne for hver af følgende situationer, hvordan det kan velsigne dem at adlyde straks:

  1. Da en ung pige tager af sted til skole, beder hendes mor hende om at tage en mere sømmelig bluse på.

  2. I et interview med sin biskop udfordres en ny præst til at gøre sig fortjent til belønningen Pligt mod Gud.

  3. To missionærer føler sig under deres daglige planlægning tilskyndet til at besøge en mindre aktiv familie, hvor moderen ikke er medlem af Kirken.

Forklar, at Herren velsignede Alma for at have adlydt straks. Bed tre elever om at komme op foran i klassen og dramatisere mødet mellem Alma og Amulek i Alma 8:19-26. Lad én elev læse Almas ord, en anden Amuleks ord og lad en tredje elev være fortælleren. Motiver eleverne til at læse deres del med de følelser, som de mener, Alma og Amulek kunne have haft.

Efter dramatiseringen spørger du:

  • Hvordan velsignede Herren Alma for at være lydig?

  • Hvordan er Almas oplevelse med Amulek en angivelse af, at Herren hørte og besvarede Almas bønner? (Se Alma 8:10).

  • Hvilke principper kan vi lære af Almas oplevelse? (Eleverne foreslår måske mange forskellige principper. Et muligt svar er, at når vi reagerer prompte på Herrens ord, hjælper han os til at adlyde sine befalinger.

Bed eleverne om at læse Alma 8:27-32 for sig selv og søge efter yderligere eksempler på, at hvis vi er trofaste og flittige, hjælper Herren os til at adlyde sine befalinger.

  • Hvilke udfordringer stod Alma og Amulek over for, da de gik ud og forkyndte for folket? (Se Alma 8:28-29). Folket var blevet mere ugudeligt, og Herren befalede Alma og Amulek at kalde dem til omvendelse).

  • Hvordan hjalp Herren Alma og Amulek? (Se Alma 8:30-31). De blev fyldt med Helligånden og modtog guddommelig kraft som beskyttelse). Foreslå eventuelt, at eleverne markerer beskrivelsen af disse velsignelser i deres skrifter).

  • Hvornår har I følt, at Herren har hjulpet jer, når I har været trofaste og flittige?

Bed eleverne om at skrive følgende udtalelse af præsident Howard W. Hunter i deres skriftstudiebog:

»Herren elsker uden tvivl mere end noget andet en urokkelig beslutning om at adlyde hans råd« (»Vær Gud hengiven«, Den danske Stjerne, jan. 1983, s. 113).

Giv dem derpå et par minutter til at skrive et svar på følgende spørgsmål:

  • Hvad vil I gøre i dag for at vise vor himmelske Fader, at I vil adlyde hans råd prompte og tjene ham trofast og flittigt?

Bær vidnesbyrd om de velsignelser, vi får, når vi trofast følger Herrens råd. Giv eventuelt også eleverne mulighed for at bære vidnesbyrd om denne sandhed.

Kommentar og baggrundsinformation

Alma 8:10. »Indtrængende bøn«

Udtrykket »indtrængende bøn« antyder en stærk, trosbaseret kommunikation med Gud. Ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum kom med forslag til, hvordan vi kan evaluere og stræbe efter at øge styrken af vore bønner:

»Må jeg bede jer om at overveje, hvor virkningsfulde jeres bønner er i dag? Hvor nær føler I jer på jeres himmelske Fader? Føler I, at jeres bønner bliver besvaret? Føler I, at den tid, I tilbringer med at bede, beriger og opløfter jeres sjæl? Er der plads til forbedringer?

Der er mange årsager til, at vore bønner mangler kraft. Til tider bliver de rutineprægede. Vore bønner bliver indholdsløse, hvis vi siger de samme ord på samme måde igen og igen så ofte, at ordene bliver en recitation snarere end en samtale. Det er det, Frelseren kaldte »at lade munden løbe« (Matt 6:7). Sådanne bønner bliver ikke hørt, sagde han …

»Siger og føler I til tider det samme, når I beder? Har I nogen sinde bedt en bøn mekanisk, hvor ordene væltede frem som spyttet ud af en maskine? Keder I jer af og til, når I beder?

Bønner, der ikke kræver megen omtanke, fortjener vel næppe megen opmærksomhed af vor himmelske Fader. Hvis I føler, at jeres bønner er ved at blive rutineprægede så stands op og tænk. Meditér lidt over de ting, som I virkelig er taknemlige for« (»Improving Our Prayers«, Brigham Young University-foredrag, 21. jan. 2003, s. 2, speeches.byu.edu).

Udskriv