Bibliotek
Hjemmestudiedel 7


Hjemmestudielektion

2 Nefi 11-25 (Del 7)

Forberedelsesmateriale til hjemmestudielæreren

Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner

Det er ikke meningen, der skal undervises i følgende sammendrag af de læresætninger og principper, som eleverne har lært, mens de studerede 2 Nefi 11-25 (del 7), som en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, koncentrerer sig kun om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (2 Nefi 11-16)

Esajas beskrev det gamle Israels stolthed og ugudelighed samt de straffedomme, der ventede dem. Han profeterede også om et tempel, der skulle bygges i de sidste dage og belærte om, at Gud opfører templer for at undervise os i hans veje og hjælpe os til at vandre på dem. Esajas så Herren og blev renset for synd. Ud fra Esajas’ oplevelse lærte eleverne, at vi kan blive renset for vores uværdighed ved Jesu Kristi forsoning.

Dag 2 (2 Nefi 17-20)

Esajas revsede Judas rige for ikke at have sat sin lid til vor himmelske Fader og Jesus Kristus. Eleverne lærte, at Gud vil være med os, når vi sætter vores lid til ham, selv i tider med vanskeligheder og frygt. Esajas beskrev tilintetgørelsen af de ugudelige ved det andet komme og belærte om, at Jesus Kristus er en Gud, der dømmer og er barmhjertig, og hans barmhjertighed er udstrakt til dem, der omvender sig og holder hans befalinger.

Dag 3 (2 Nefi 21-24)

I denne lektion lærte eleverne, at Jesus Kristus skal dømme i retfærdighed, og at Herren til sidst skal genoprette sin kirke ved profeten Joseph Smith for at indsamle sit folk i de sidste dage. Nefi frydede sig også over Esajas’ profeti om, at fred og kundskab om Herren skal fylde jorden under tusindårsriget. Eleverne blev tilskyndet til at tænke over denne sandhed, og hvordan de kunne berede sig bedre til det tidspunkt.

Dag 4 (2 Nefi 25)

Da Nefi sammenfattede hovedbudskaberne i Esajas’ skrivelser, gennemgik han enkle sandheder angående Guds værk blandt menneskenes børn: Jesus Kristus er det eneste navn under himlen, »hvorved mennesket kan blive frelst« (2 Ne 25:20), og Jesus Kristus er den eneste kilde, vi kan se hen til for forladelse for vore synder. Nefi ønskede, at alle skulle vide, at hvis vi gør »alt hvad vi kan gøre«, velsigner Jesus Kristus os med nåde – guddommelig hjælp og styrke (se 2 Ne 25:23).

Indledning

Denne uge studerede eleverne udvalgte kapitler i Esajas, som Nefi medtog i sine skrivelser. Præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum har om disse Esajaskapitler sagt: »Hold ikke op med at læse! Gå videre og læs disse vanskeligt forståelige kapitler med profetier fra Det Gamle Testamente, selv om I kun forstår en lille smule af det. Bliv ved, selv om I nøjes med at kigge siderne igennem og lade jer fange af noget her og der« (»Min sjæls inderste«, Stjernen, Aprilkonferencen 1986, s. 62).

Bed eleverne om at være tålmodige i studiet af Esajas’ ord, når du mødes med eleverne denne uge. Du kan også opfordre dem til at fortælle, hvordan Esajas’ skrivelser har hjulpet dem til at »blive opløftet i hjertet og fryde sig« over Guds godhed (2 Ne 11:8).

Forslag til undervisningen

2 Nefi 11-25

Nefi citerer Esajas’ profetier om Jesus Kristus

Vis et prisskilt eller tegn et på tavlen. Bed en elev læse 2 Nefi 25:13 højt. Bed klassen om at se efter, hvad Nefi »satte pris på«. Forklar, at én årsag til, at Nefi nedskrev Esajas’ ord i 2 Nefi 11-25, var at prise Jesu Kristi navn, tjenestegerning og forsoning over for dem, der ville læse Nefis ord.

Lad en elev læse 2 Nefi 11:4-8 højt. Bed klassen om at finde udtryk, der præciserer Nefis formål med at citere Esajas’ ord.

I deres hjemmestudium blev eleverne bedt om at markere navnet »Kristus« hver gang det stod i 2 Nefi 25:20-30. Bed dem om at slå op på 2 Nefi 25:28-29 og finde et udtryk, der gentages i disse vers. (»Den rette vej er at tro på Kristus og ikke forkaste ham«).

Spørg eleverne: Hvilke oplevelser i jeres tilværelse har lært jer, at tro på Jesus Kristus og at følge ham er den rette måde at leve på?

Følgende liste indeholder de sandheder, læresætninger og principper, som eleverne studerede i 2 Nefi 11-25 denne uge. Skriv følgende ni udtalelser på tavlen eller på et uddelingsark til hver elev. Bed eleverne om at læse listen og se efter disse sandheder, læresætninger og principper i de nævnte vers.

Forstå Esajas’ lærdomme i vor tid

  1. Gud har opført templer for at lære os om sine veje og for at hjælpe os til at vandre på dem (se 2 Ne 12:2-3).

  2. Vi kan blive renset for vores uværdighed i kraft af Jesu Kristi forsoning (se 2 Ne 16:5-7).

  3. Gud vil være med os, når vi sætter vores lid til ham, selv i svære og frygtindgydende tider (se 2 Ne 17:4, 7, 14).

  4. Jesus Kristus er en Gud, der dømmer og er barmhjertig. Hans barmhjertighed er udstrakt til dem, der omvender sig og holder hans befalinger (se 2 Ne 19:12, 17, 21; 20:4).

  5. Herren har gengivet sit evangelium og genoprettet sin kirke gennem profeten Joseph Smith og indsamler nu sit folk i de sidste dage (se 2 Ne 21:10, 12).

  6. Under tusindårsriget vil jorden være et fredfyldt sted, fordi den vil være opfyldt af kundskab om Herren (se 2 Ne 21:6-9).

  7. Herren vil være barmhjertig mod sit folk, men de ugudelige skal fortabes (se 2 Ne 23:22).

Nefis belæringer

  1. Takket være Jesus Kristus kan vi blive frelst ved nåde efter alt, hvad vi kan gøre (se 2 Ne 25:23).

  2. Vi kan få forladelse for vore synder ved Frelserens forsoning (se 2 Ne 25:26).

Stil følgende spørgsmål, når de haft tid nok:

  • Hvilke temaer kan I se i disse lærdomme fra Esajas og Nefi? (Mulige temaer: Vor himmelske Fader sendte sin Søn, Jesus Kristus, for at give frelse og fred til sine børn. Vi kan stole på Gud under hvilke som helst forhold. Templer lærer os om Gud).

  • Hvilke af disse ni udtalelser synes I, er de mest meningsfyldte? Hvorfor?

Giv hver elev en læresætning eller et princip fra ovenstående liste, og lad eleverne gøre følgende:

  1. Læs det skriftsted, hvorfra læresætningen eller princippet er taget.

  2. Besvar dette spørgsmål: Hvordan kan denne læresætning eller dette princip hjælpe jer til at »fryde« jer i Herren? (Se 2 Ne 11:4-6).

  3. Tænk på en situation, hvor kundskab om denne læresætning eller dette princip kunne give jer håb og styrke.

Bed eleverne om at give udtryk for deres tanker. Når de gør det, kan du spørge: »Hvem ellers har et vidnesbyrd eller en indsigt om det, vi lige har lært om?« Når de får mulighed for at giv udtryk for deres indsigt og vidnesbyrd, bekræftes sandheden i deres og deres klassekammeraters hjerte. Tak dem for at deltage.

Bed en elev om at læse 2 Nefi 25:13 højt. Bed klassen om at følge med og finde årsager til, at Nefi frydede sig over at prise Herrens navn. Bed eleverne fortælle, hvad de har fundet frem til.

Bed en elev om at læse følgende vidnesbyrd fra præsident Thomas S. Monson:

»Jeg tror ikke, at nogen af os fuldt ud kan fatte betydningen af det, som Kristus gjorde for os i Getsemane, men jeg er taknemlig hver eneste dag i mit liv for hans sonoffer på vore vegne.

Han kunne i sidste øjeblik have trådt tilbage. Men det gjorde han ikke. Han steg ned under alt, så han kunne frelse alt. Ved at gøre dette gav han os et liv ud over dette liv på jorden. Han genvandt os fra Adams fald.

Helt ind i min sjæls inderste er jeg ham dybt taknemlig. Han lærte os, hvordan vi skal leve. Han lærte os, hvordan vi skal dø. Han sikrede vores frelse« (»Ved afskeden«, Liahona, maj 2011, s. 114).

Spørg: Hvilke ligheder ser I mellem Nefis ord i 2 Nefi 25:13 og præsident Monsons ord?

Afslut dagens lektion med at bede eleverne om at beskrive, hvordan unge sidste dages hellige kan prise Herrens navn. Når eleverne har svaret, opmuntres de til at prise Herrens navn hver dag.

Næste del (2 Nefi 26-31)

I næste del skal eleverne studere nogle af Nefis profetier om de sidste dage. Nefi så, at falske kirker og hemmelige forbindelser ville findes i overflod. Han så også, at Herren ville udføre et »forunderligt værk og et under« (2 Ne 27:26), og at mange ville forkaste Mormons Bog, fordi de allerede havde Bibelen. Derudover forklarede Nefi Kristi lære.

Udskriv