Bibliotek
Hjemmestudiedel 9


Hjemmestudielektion

2 Nefi 32-Jakob 4 (Del 9)

Forberedelsesmateriale til hjemmestudielæreren

Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner

Det er ikke meningen, at du som en del af din lektion skal undervise i følgende sammendrag af de læresætninger og principper, eleverne har lært om, mens de studerede 2 Nefi 32 - Jakob 4 (del 9). Den lektion, du underviser i, handler kun om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (2 Nefi 32)

Da eleverne studerede 2 Nefi 32, lærte de, at når vi mætter os med Kristi ord, så vil Kristi ord fortælle os, hvad vi skal gøre i alle ting. Eleverne lærte også, at dersom vi altid beder, vil vi blive i stand til at gøre alt, hvad Herren ønsker af os, til vores sjæls velfærd. Lektionen indeholdt en opfordring til eleverne om at inkorporere det, de havde lært om bøn over en periode på 24 timer.

Dag 2 (2 Nefi 33)

I denne lektion om Nefis sidste vidnesbyrd lærte eleverne, at vi vælger, hvorvidt vi vil åbne vores hjerte for Helligåndens inspiration. De gennemgik også 1 Nefi og 2 Nefi og valgte et skriftsted, som har inspireret dem til at gøre godt eller at tro på Kristus.

Dag 3 (Jakob 1-2)

I lektionen om Jakob 1-2 lærte eleverne, at præstedømmeledere arbejder flittigt på at hjælpe os til at komme til Kristus, og at de har et guddommeligt ansvar for at undervise om Guds ord og advare mod synd. Ved at studere Jakobs prædiken til folket lærte eleverne, at vi bør søge Guds rige frem for alt andet. De skrev i deres skriftstudiebog, hvordan de kunne bruge de velsignelser og muligheder, som Herren havde givet dem, til at opbygge Guds rige og velsigne andre. De fokuserede også på den sandhed, at Herren fryder sig over kyskhed hos alle mennesker, både kvinder og mænd. De blev bedt om at tænke over, hvordan de ved at efterleve kyskhedsloven kunne velsigne deres familie og glæde Herren.

Dag 4 (Jakob 3-4)

Efterhånden som eleverne fortsatte deres studium af Jakobs prædiken, lærte de også, at Gud vil trøste de rene af hjertet i deres trængsler. Lektionens fokus var på følgende læresætning: Gennem Jesu Kristi forsoning kan vi fyldes med håb og forlige os med Gud. Eleverne skrev om deres personlige motiver for at ønske at vidne om Jesus Kristus og forsoningen.

Indledning

Denne lektion skal hjælpe eleverne til at forstå, at Nefi vidnede om Jesu Kristi mission. Eleverne vil få mulighed for at tale om, hvordan Jakobs ord kan hjælpe dem til at overvinde stolthed, og hvordan de kan bruge de velsignelser, de modtager fra Gud til at opbygge hans rige. De vil få mulighed for at bruge de principper og læresætninger, som de lærte om i Jakob 2 til at drøfte vigtigheden af at adlyde Herrens lov om kyskhed. De vil drøfte, hvordan man kan øjne mulighederne for at tale om Jesus Kristus og forsoningen.

Forslag til undervisningen

2 Nefi 32-33

Nefi råder til at søge guddommelig vejledning i Jesu Kristi ord

Indled denne lektion ved at stille følgende spørgsmål:

  • Hvad er jeres absolut foretrukne sportsgren eller aktivitet?

  • Hvilke afgørende færdigheder er man nødt til at beherske for at udmærke sig i den sport eller aktivitet?

  • Hvad sker der, hvis man ikke øver og udøver disse afgørende færdigheder?

Fortæl klassen, at der er grundlæggende handlinger, som indbyder Helligånden til at give os vor himmelske Faders vejledning. Lav følgende skema på tavlen eller som et uddelingsark, før klassen begynder.

Bøn

Modtag vejledning fra Helligånden

Studium af skriften

2 Nefi 32:8-9

2 Nefi 32:5; 33:1-2

2 Nefi 32:3; 33:4

Bed eleverne om at vælge en af handlingerne på skemaet og læse den tilhørende skriftpassage. Del eleverne op parvis eller i mindre grupper. Lad eleverne skiftes til at fortælle om, hvordan bøn, vejledning fra Helligånden og skriftstudium har hjulpet dem til at modtage vejledning fra Gud.

Du kan måske bede eleverne om at fortælle, hvordan ældste David A. Bednars tale om befalingen om altid at bede har hjulpet dem. Du kan også spørge dem om, hvordan deres bønner er blevet forbedret på grund af opgaven med at anvende det, de havde lært om bøn, i 24 timer. (Disse opgaver var fra dag 1).

Jakob 1-2

Jakob revsede folket for deres kærlighed til penge, stolthed og seksuelle overtrædelser.

Skriv følgende sætning på tavlen: Eftersom nogle mennesker har mere … end andre, kan de føle sig fristede til at tro, at de er bedre end andre.

Bed eleverne om at komme med forslag til forskellige ord, som kan færdiggøre denne udtalelse. Mulige svar kan være penge, rigdom, musikalske eller atletiske evner, talenter, uddannelse, intelligens, mulighed for udvikling, evangelisk kundskab og materielle goder. Bed eleverne om for sig selv at overveje, om nogle af de forskellige ord, som de har foreslået, nogensinde har gjort sig gældende for dem.

Mind eleverne om, at Jakob på grund af sin kærlighed til folket og lydighed mod Herrens befalinger advarede sit folk mod deres svagheder og synder. Bed eleverne om at læse Jakob 2:12-13 og komme med forslag til, hvordan de kan færdiggøre udtalelsen på tavlen, så den beskriver nogle af nefitterne under Jakobs tjenestetid.

Bed eleverne om at læse Jakob 2:17-21 og finde frem til råd, som kan hjælpe dem til at overvinde stolthed. (De kan have markeret disse ord som del af deres personlige studium). Bed eleverne om at fortælle om nogle af de råd, de har fundet frem til og forklare, hvordan dette råd har hjulpet dem til at overvinde stolthed.

Forklar, at der belæres om følgende sandheder i disse vers: Vi bør søge Guds rige frem for noget andet. Lad eleverne fortælle om, hvordan de kan bruge de velsignelser og muligheder, som Herren har givet dem, til at opbygge Guds rige og velsigne andre.

For at forberede eleverne på at gennemgå Jakobs belæringer om seksuel renhed, så lad dem forestille sig, at en eller anden har spurgt dem, hvorfor de tror på efterlevelse af kyskhedsloven. Bed eleverne om at læse Jakob 2:28-35 for at få hjælp til at svare på dette spørgsmål. Det kan være en hjælp at minde dem om, at de lærte om følgende sandhed som en del af deres personlige studium: Herren fryder sig ved kyskhed. De læste også om konsekvenserne af seksuel urenhed, som blev beskrevet i disse vers. Lad eleverne fortælle, hvordan de ud fra Jakob 2:28-35 ville besvare dette spørgsmål.

Spørg: Hvad er ifølge Jakob 2:27 »Herrens ord« omkring det at have mere end en hustru? (Sørg for, at det tydeligt fremgår, at Herren har givet befaling om, at en mand kun kan være gift med én hustru).

Påpeg at Herren på visse tider i verdens historie har givet sit folk befaling om at praktisere flerkoneri. For eksempel blev flerkoneri praktiseret på Det Gamle Testamentes tid af Abraham og Sara (se 1 Mos 16:1-3; L&P 132:34-35, 37) og af deres søn, Isak, og sønnesøn, Jakob, (se L&P 132:37), og det blev også praktiseret for en tid i den genoprettede kirkes tidlige tid, begyndende med Joseph Smith (se L&P 132:32-33, 53). Men i 1890 gav Gud befaling til sin profet Wilford Woodruff om, at praktiseringen af flerkoneri skulle ophøre (se L&P, Officiel Erklæring 1).

Giv eleverne tid til at tænke over, hvordan deres valg om at være kyske og rene kan fryde Herren og andre. Bed dem om at forklare, hvordan det at holde kyskhedsloven kan velsigne dem og deres familie nu og i fremtiden. Fortæl hvordan efterlevelse af kyskhedsloven har velsignet dig og din familie.

Jakob 3-4

Jakob opfordrer folket til at omvende sig og opnå håb om, at de kan vende tilbage til Guds nærhed.

Sæt et lille billede af Jesus Kristus på midten af tavlen, på en plakat eller et stykke papir. Skriv rundt om billedet nogle få ord, der repræsenterer ting, som kan forlede folk væk fra Frelseren og hans evangelium. Bed en elev om at læse Jakob 4:14 højt. Forklar, at dette vers indeholder udtrykket at se »forbi målet«. Spørg dem om, hvad målet er i dette vers. (Ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum har talt om, at målet er Kristus (»Jesus of Nazareth, Savior and King«, Ensign, dec. 2007, s. 45)). Bed efter denne forklaring eleverne om at læse Jakob 4:14-15 højt.

Spørg: Hvad tror I, at det betyder at se »forbi målet«? (At bygge vores liv op om noget andet end Frelseren og hans evangelium).

Lad eleverne læse Jakob 4:4-12 og finde frem til forskellige årsager til, at Jakob troede på Jesus Kristus, og hvorfor han anså det for vigtigt at føre andre til kundskab om forsoningen. Sørg for at følgende sandhed står lysende klart efter denne debat: Gennem Jesu Kristi sonoffer kan vi fyldes med håb og forlige os med Gud.

Fortæl om dine følelser for Frelseren og hans sonoffer. Bær vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er »målet«, som vi bør rette vores liv mod. Afslut lektionen ved at bede eleverne om at overveje, hvad de vil gøre for at have fokus på Frelseren gennem de næste par dage.

Næste del (Jakob 5-Omni)

Spørg eleverne: Hvad er en antikrist? Hvordan ville I svare en antikrist? Når I læser skriftstederne til næste del, så bemærk, hvad Jakob sagde og gjorde, da han blev konfronteret med Sherem, en antikrist. Se også efter de velsignelser, som Enosh modtog, fordi han søgte Gud af hele sit hjerte og bad hele dagen og hen på natten. Læg mærke til årsagerne til, at nefitterne forlod deres første arveland og sluttede sig til mulekitterne.

Udskriv