Bibliotek
Lektion 39: 2 Nefi 29-30


Lektion 39

2 Nefi 29-30

Indledning

Nefi profeterede om gengivelsen af evangeliet i de sidste dage, som Herren sagde ville være »et forunderligt værk« (2 Ne 29:1). Nefi vidnede om, at alle skrifter i de sidste dage skulle virke sammen for at vise, at Gud husker sine børn. Han profeterede, at mange ville forkaste Mormons Bog, men at de, der ville tro, skulle samle sig i Kirken. Derudover belærte han om, at Guds pagtsfolk er de mennesker, der omvender sig og tror på Guds Søn.

Forslag til undervisningen

2 Nefi 29

Nefi profeterer, at mange i de sidste dage vil forkaste Mormons Bog

Bed eleverne om at forestille sig, at en ven i skolen oprigtigt spørger: »Hvorfor har mormonerne en ekstra bibel?« Bed eventuelt eleverne om at række hånden i vejret, hvis de har fået stillet et spørgsmål som dette. Bed derpå et par elever om at fortælle, hvordan de besvarede spørgsmålet.

Forklar, at Nefi gav nogle svar på dette spørgsmål ved at optegne Herrens ord om Mormons Bogs rolle i gengivelsen af evangeliet i de sidste dage, hvilket Herren kaldte »et forunderligt værk«. Bed eleverne om at læse 2 Nefi 29:1-2 for sig selv og finde frem til, hvad Herrens ord skulle gøre i de sidste dage. (De skulle »udgå« til Nefis efterkommere, og de skulle også »hvisle frem til jordens ender«). Præsident Ezra Taft Benson forklarede, at »vi medlemmer af Kirken, og især missionærerne, skal være dem, der hvisler frem med eller beretter og vidner om Mormons Bog lige til jordens ender« (»Mormons Bog er Guds ord«, Stjernen, aug. 1975, s. 44).

Forklar, at ordet banner i 2 Nefi 29:2 henviser til en ting, der blev brugt til at samle og forene folk. Flag kaldes ofte bannere. (Se forklaringen af ordet banner i lektion 32).

  • Hvad er ifølge 2 Nefi 29:2 det »banner«, der skal udgå »til jordens ender« for at indsamle Herrens folk? (Mormons Bog – Nefis efterkommeres ord).

  • Hvad er Herrens formål ifølge 2 Nefi 29:1-2 med at tilvejebringe flere skrifter som fx Mormons Bog? (Hjælp eleverne til at forstå, at Herren tilvejebringer skrifter som endnu et vidnesbyrd og for at samle mennesker i sin pagt).

Skriv følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum på tavlen (fra Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 4):

»Mormons Bog er en fremragende erklæring om Guds pagt med og kærlighed til sine børn her på jorden.« (Ældste Jeffrey R. Holland)

Forklar, at i 2 Nefi 29 henviser ordet ikke-jøder til mennesker, der ikke er af Israels hus. Ordet jøde henviser til mennesker, der er af Israels hus, herunder Lehis familie og efterkommere. Lad eleverne læse 2 Nefi 29:3-6 for sig selv og finde ud af, hvordan nogle ikke-jøder vil reagere over for flere skrifter.

  • Hvordan vil nogle reagere på flere skrifter?

  • Hvad sagde Herren om mennesker, der reagerer på den måde?

Forklar, at Nefi var profetisk i sin beskrivelse af menneskers reaktion på Mormons Bog. I dag udtrykker mennesker ofte tvivl om Mormons Bog, fordi de allerede har Bibelen.

Giv elever til opgave at læse 2 Nefi 29:7-11 parvis. Bed dem om at finde Herrens formål med at fremkomme med flere skrifter end Bibelen. Bed efter nogle få minutter eleverne om at fortælle om det, de har fundet frem til. Svarene kan være, at (1) Herren husker alle mennesker og sender sit ord til alle folkeslag (se v. 7); (2) Herren udtrykker det samme budskab til alle folkeslag, og Mormons Bog er endnu et vidnesbyrd om sandhederne i Bibelen (se v. 8); (3) Herren er altid den samme, og han taler som det behager ham (se v. 9); (4) Guds værk er ikke fuldbragt, og han vil fortsat tale for at udføre sit værk (se v. 9; (5) mennesker skal ikke formode, at Bibelen indeholder alle Guds ord, eller at Herren ikke har ladet mere blive skrevet (se v. 10); og (6) Herren befaler mennesker i alle lande at nedskrive hans ord (se v. 11). Stil nogle eller alle af følgende spørgsmål for at hjælpe eleverne til at sammenfatte og anvende det, de har lært af denne del af lektionen:

  • Hvordan kan 2 Nefi 29 bruges til at løse tvivlsanliggender om Mormons Bog som endnu en bog, der er hellig skrift?

  • Hvordan har disse vers øget jeres forståelse af Mormons Bog?

Del igen eleverne op parvis. Bed dem om at øve sig i at besvare spørgsmålet »Hvorfor har mormonerne en ekstra bibel?« Bed en person om at stille spørgsmålet og en anden om at besvare spørgsmålet. Bed dem derpå om at bytte roller og gentage forløbet. Bed ved slutningen af denne aktivitet eleverne om at tænke på mennesker, de kender, der kan få gavn af en samtale om disse principper, og søge Helligåndens vejledning til at tale med disse mennesker.

Når du afslutter denne del af lektionen, bør du være sikker på, at eleverne forstår, at Herren husker alle mennesker og vil sende sit ord ud til dem.

2 Nefi 30:1-8

Nefi profeterer om Mormons Bogs rolle i de sidste dage

Forklar, at Nefi efter at have belært om, at Gud vil huske Israels hus, advarede sit folk mod at tro, at de var mere retskafne, end ikke-jøderne ville være. Han mindede dem også om, at alle mennesker kan blive Guds pagtsfolk. Bed en elev om at læse 2 Nefi 30:2 højt, og bed klassen se efter to ting, vi skal gøre for at blive en del af Guds pagtsfolk. Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet frem til. Sørg for, at de forstår, at vi bliver en del af Guds pagtsfolk, når vi omvender os og tror på Jesus Kristus.

Forklar, at Nefi i 2 Nefi 30:3 beskriver en måde, hvorpå Herren indsamler sit folk til pagten i de sidste dage. Bed eleverne om at læse 2 Nefi 30:3 for sig selv og finde frem til denne fremgangsmåde. (Herren udsender Mormons Bog. Mange tror på den og fortæller andre om den). Påpeg eventuelt, at Nefi specifikt nævnte, at Mormons Bogs ord ville udgå »til resten af vore efterkommere«, det vil sige Lehis efterkommere.

Bed eleverne om at læse 2 Nefi 30:4-8 for sig selv og se efter udtryk, der viser, hvordan mennesker vil blive velsignet, når de tager imod Mormons Bog.

  • Hvordan bliver Lehis efterkommere velsignet, når de lærer om deres forfædre?

  • Hvad fortæller disse vers om den virkning, som Mormons Bog kan have på alle mennesker?

Sørg for, at eleverne forstår, at Mormons Bog kan hjælpe alle mennesker til at komme til at lære Jesus Kristus at kende og efterleve hans evangelium. Skriv eventuelt denne udtalelse på tavlen.

  • Hvad kan vi gøre for at hjælpe andre til at lære Jesus Kristus at kende gennem Mormons Bog?

  • Hvordan har Mormons Bog hjulpet jer til at lære Frelseren at kende?

Bed eleverne fortælle om en oplevelse, de har haft med at fortælle om Mormons Bog. Bed eleverne om at bede om muligheder for at fortælle andre om Mormons Bog.

2 Nefi 30:9-18

Nefi profeterer om forholdene på jorden under tusindårsriget

Forklar, at Nefi også profeterede om tusindårsriget – de 1000 år, der efterfølger Frelserens andet komme.

Sammenfat 2 Nefi 30:9-10 ved at forklare, at de ugudelige skal blive slået ihjel ved Herrens andet komme. Bed eleverne om at læse 2 Nefi 30:12-18 for sig selv og finde beskrivelser af tilværelsen under tusindårsriget. Bed eleverne forestille sig, at de skriver en nyhedsartikel i tusindårsriget, hvor de beskriver forhold, de oplever. Bed dem om at skrive overskriften på artiklen og fortælle hinanden om deres overskrifter.

  • Hvilke af de forhold i tusindårsriget, som I har studeret i 2 Nefi, ser I mest frem til? Hvorfor?

Henled elevernes opmærksomhed på følgende udsagn i 2 Nefi 30:18: »I lang tid skal Satan ikke længere have magt over menneskenes børns hjerte.« Foreslå eventuelt, at eleverne understreger denne udtalelse i deres skrifter.

  • Hvorfor er det en hjælp at vide, at retfærdigheden til sidst skal sejre over ugudelighed?

Når eleverne har svaret, vidner du om, at Satan skal ikke have magt over menneskenes hjerte under tusindårsriget, og der vil herske retfærdighed og fred. Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident George Q. Cannon fra Det Første Præsidentskab højt. Lad klassen lytte efter årsager til, at Satan ingen magt skal have under tusindårsriget.

»Vi taler om, at Satan skal blive bundet. Satan vil blive bundet af Guds magt, men han vil også blive bundet af Guds folks beslutning om ikke at lytte til ham og ikke lade sig styre af ham. Herren vil ikke binde ham og fjerne hans magt fra jorden, samtidig med der er mænd og kvinder, der er villige til at lade sig styre af ham. Det er imod frelsesplanen. At frarøve mennesker deres handlefrihed går imod Guds plan. Der har været en tid på dette kontinent, som vi har en beretning om, hvor folket var så retskaffent, at Satan ingen magt havde blandt det. Næsten fire generationer hengik i retfærdighed. De levede i renhed og døde syndfri. Det var i kraft af, at de nægtede at give efter for Satan. Der står ikke, at Satan ingen magt havde over andre dele af jorden i den periode. Ifølge det vi ved fra den historie, vi er i besiddelse af, havde Satan fortsat samme magt over mennesker, der var villige til at lytte til ham. Men i dette land havde han ingen magt, og han var bogstavelig talt bundet. Jeg tror, det vil være tilfældet i tusindårsriget, og jeg ræsonnerer således ud fra de lykkelige forhold, der står beskrevet i den optegnelse, jeg lige har nævnt. Jeg forventer, at de ugudelige skal udryddes, før Satan bliver helt bundet« (i Conference Report, okt. 1897, s. 65).

  • Hvordan skal Satan blive bundet i tusindårsriget?

Bed eleverne om at leve retfærdigt, så modstanderen ikke vil få nogen magt over dem.

Kommentar og baggrundsinformation

2 Nefi 30:9-10 »Gud Herren skal forårsage en stor adskillelse«

I 2 Nefi 30:9-10 profeterer Nefi om et tidspunkt, hvor »Gud Herren skal forårsage en stor adskillelse blandt folk, og de ugudelige vil han slå ihjel, og han vil skåne sit folk«. Hjælp eleverne til at forstå, at vi for at blive talt blandt Herrens folk på det tidspunkt er nødt til at adskille os selv fra verdens måde at være på nu. Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Afstanden mellem Kirken og verden, der følger en kurs, som vi ikke kan følge, vil blive stadig større« (»Far og familien«, Stjernen, juli 1994, s. 21).

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»Som sidste dages hellige behøver vi ikke at ligne verden. Vi behøver ikke at underholde, som verden gør. Vore personlige vaner bør være anderledes. Vore fornøjelser bør være anderledes« (»Gifts of the Spirit«, Ensign, feb. 2002, s. 17).

Ældste Larry W. Gibbons fra De Halvfjerds har sagt:

»I disse tider med moralsk relativisme bør vi være parate til at stå op og sige: ›Dette er rigtigt, og dette er forkert.‹ Vi kan ikke følge flokken! Jeg foreslår selvfølgelig ikke, at vi flytter ud i vildmarken og låser os inde. Vi kan være i verden og gå i skole og på arbejde, deltage i lødige organisationer i samfundet og så videre. Men vi må holde os til Herrens standarder …

Søskende, bliv på den lige og snævre sti. Nej, bliv på midten af den lige og snævre sti. Lad jer ikke trække væk, strejf ikke om, fusk ikke, og vær forsigtige.

Husk at lade være med at flirte med det onde. Hold jer uden for den ondes territorium. Giv ikke Satan hjemmebanefordel. Efterlevelse af befalingerne bringer jer den lykke, som alt for mange leder efter andre steder« (»Læg jer det på sinde«, Liahona, nov. 2006, s. 103, 104).

2 Nefi 30:9-18 Hvad er tusindårsriget?

»Tusindårsriget er en periode på 1000 år. Når vi taler om ›tusindårsriget‹, henviser vi til de 1000 år, som følger efter Frelserens andet komme (se Åb 20:4; L&P 29:11). Under tusindårsriget vil ›Kristus personligt … regere på jorden‹ (TA 1:10).

Tusindårsriget vil være en tid med retfærdighed og fred på jorden. Herren har åbenbaret, at ›på den dag skal menneskets fjendskab og dyrenes fjendskab, ja, alt køds fjendskab, ophøre‹ (L&P 101:26; se også Es 11:6-9). Satan vil blive bundet »så han ikke mere skal have plads i menneskenes børns hjerter« (L&P 45:55; se også Åb 20:1-3).

Under tusindårsriget vil alle mennesker på jorden være gode og retfærdige, men mange vil ikke have modtaget evangeliets fylde. Derfor vil Kirkens medlemmer deltage i missioneringen.

Kirkens medlemmer vil også deltage i tempeltjenesten under tusindårsriget. De hellige vil fortsætte med at bygge templer og modtage ordinancer på vegne af deres døde slægtninge. Styret af åbenbaring vil de udfærdige optegnelser over deres forfædre helt tilbage til Adam og Eva.

Der vil være en fuldstændig retfærdighed og fred indtil slutningen af de 1000 år, hvor Satan ›løses en liden tid for at samle sine hærskarer.‹ Satans hærskarer vil kæmpe mod himlens hærskarer, som vil blive ledet af Mikael, eller Adam. Satan og hans følgesvende vil blive besejret og kastet ud for evigt (se L&P 88:111-115)«(Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 162).

Udskriv