Bibliotek
Lektion 84: Alma 21-22


Lektion 84

Alma 21-22

Indledning

Ammons bror Aron underviste amalekitterne, men de afviste hans budskab om Jesu Kristi forsoning. Derpå forkyndte han i Middoni, hvor han og nogle af hans brødre endte med at komme i fængsel. De forblev trofaste i modgangstider, og de fortsatte deres forkyndelse af evangeliet, efter Ammon og kong Lamoni havde sørget for deres løsladelse. Da Lamonis far var blevet beredt ved Ammons eksempel, lærte han af Aron, hvordan man bliver »født af Gud« (Alma 22:15). Lamonis far lærte, at han kunne lære Gud at kende og til sidst få evigt liv ved at omvende sig fra sine synder.

Forslag til undervisningen

Alma 21

Aron og hans brødre forkynder evangeliet trods prøvelser og fængsling

Spørg eleverne, om de nogensinde har følt, at de gjorde deres bedste for at holde befalingerne og alligevel oplevet udfordringer eller følt sig modløse. Bed dem om at nævne nogle situationer, hvor mennesker kan have følt det på den måde.

Forklar, at selv om Ammon havde fremgang med at undervise kong Lamoni og hans folk, mødte Aron og hans brødre enorm modstand i en anden del af landet. Når eleverne lærer af Arons og hans brødres eksempel, opmuntrer du dem til at se efter eksempler, der kan hjælpe dem, når de møder udfordringer eller føler sig modløse.

Skriv følgende henvisninger på tavlen: Alma 21:1-4; Alma 21:5-8; Alma 21:9-11; Alma 21:12-15 og Alma 20:29-30. Del klassen op i fem grupper. Giv hver gruppe en af skriftstedshenvisningerne på tavlen. Bed eleverne om at forberede en kort sammenfatning af deres tildelte henvisning og beskrive alle de trængsler, som Aron og hans brødre udholdt. Bed efter nogle minutter elever fra hver gruppe om at fortælle om det, de har fundet frem til.

  • Hvordan udholdt Aron og hans brødre deres prøvelser? (Se Alma 20:29; 21:9, 12, 15).

  • En af de prøvelser, som Aron mødte, var modstand fra amalekitterne, da han underviste dem (se Alma 21:5-10). Hvad kan vi gøre, hvis nogen ønsker at strides med os om religion eller udfordre vores tro?

Mind eleverne om spørgsmålene i begyndelsen af lektionen. Aron og hans brødre arbejdede hårdt for at gøre det, som Herren vejledte dem til, men de mødte stadig vanskeligheder. Bed eleverne om for sig selv at overveje, hvordan de ville have følt, hvis de havde oplevet det, som Aron og hans brødre oplevede. Hvad kunne de måske have lyst til at gøre efter at have lidt og været i fængsel for evangeliets skyld langt væk hjemmefra? Spørg dem eventuelt, om de gerne ville hjem.

Skriv følgende princip på tavlen: Hvis vi holder trofast ud i prøvelser, hjælper Herren os til at udføre sit værk. Bed en elev om at læse Alma 21:16-17 højt. Bed resten af klassen om at følge med og finde ud af, hvordan Herren hjalp Aron og hans brødre til at udføre sit værk. Bed eleverne om at fortælle, hvad de har fundet frem til.

Hjælp eleverne til at anvende princippet på tavlen ved at spørge dem, hvad slags arbejde Gud har til dem, de skal udføre nu, og hvilken slags udfordringer de kan komme ud for i deres bestræbelser på at udføre det arbejde. (Påpeg eventuelt, at eleverne udover missionering kan deltage i Guds værk ved at overvære kirkemøder, udfylde kaldelser og opgaver, tjene andre, styrke deres vidnesbyrd og blive mere kristuslignende).

Bed eleverne om at fortælle, hvordan de har fundet ud af, at det princip, du har skrevet på tavlen, er sandt. Bær eventuelt dit eget vidnesbyrd om, hvordan Herren hjælper os til at udføre hans værk, når vi trofast holder ud i prøvelser. Bed eleverne om at komme med eksempler på fremtidige situationer, hvor de tror, de kunne få brug for at holde ud i prøvelser, når de udfører Herrens værk.

Sammenfat Alma 21:18-23 ved at forklare, at Ammon og Lamoni vendte tilbage til Ismaels Land hvor de fortsatte med at forkynde evangeliet, efter at have sørget for, at Aron og hans brødre blev løsladt fra fængslet. Lamoni gav sit folk religionsfrihed.

Alma 22

Aron underviser Lamonis far om evangeliet, som tror og bliver født af Gud

Skriv følgende spørgsmål på tavlen:

Hvorfor vil I have evigt liv?

Hvad ville I være villige til at ofre for at få evigt liv?

Forklar, at »evigt liv, eller ophøjelse, er at arve et sted i den højeste grad i det celestiale rige, hvor vi lever i Guds nærhed og fortsætter som familier (se L&P 131:1-4) … Denne gave er muliggjort gennem Jesu Kristi forsoning« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 30). Fortæl kort eleverne, hvorfor du ønsker at få evigt liv. Når du gør det, kan du eventuelt vise et foto af din familie og et billede af Frelseren. Bed derpå eleverne om at tænke over spørgsmålene på tavlen, mens de sammen studerer Alma 22.

Bed en elev om at læse Alma 22:1 højt.

  • Hvad kan I huske om Lamonis far fra den foregående lektion? (Bed eventuelt eleverne om at sammenfatte Alma 20).

  • Hvad havde Lamonis far ifølge Alma 20:27 bedt Ammon om at gøre? (Undervise ham).

Sammenfat Alma 22:2-3 ved at forklare, at selv om Lamonis far havde ønsket at se Ammon og blive undervist af ham, var han stadig ivrig efter at lære, da Aron kom til ham i stedet.

Bed en elev om at læse Alma 22:5-6 højt. Bed klassen om at følge med og finde ud af, hvad kong Lamonis far ønskede at vide. Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet frem til.

Del klassen op i små grupper. Bed grupperne om sammen at læse Alma 22:7-14 og lave en liste over de læresætninger, som Aron belærte Lamonis far om. (De kan fx nævne, at han lærte ham om skabelsen, faldet og forsoningen). Når grupperne har udarbejdet deres liste, beder du en elev om at fortælle klassen om listen over de læresætninger, som hans eller hendes gruppe har lavet. Bed eventuelt eleven om at skrive listen på tavlen. Bed dernæst andre elever om at tilføje yderligere læresætninger, som deres gruppe har skrevet.

  • Hvordan besvarer disse læresætninger kongens spørgsmål i Alma 22:6?

Bed eleverne om at studere Alma 22:15 for sig selv og finde ud af, hvad kong Lamonis far var villig til at ofre for at få glæde og evigt liv.

  • Hvilke tanker får I, når I overvejer det, kongen var villig til at give afkald på?

Påpeg, at selv om kongen var villig til at give afkald på alle sine ejendele, forklarede Aron ham om et større offer, som han var nødt til at yde. Bed en elev om at læse Alma 22:16 højt. Bed klassen om at lytte efter, hvad Aron sagde, kongen måtte gøre.

  • Hvad sagde Aron, kongen var nødt til at gøre? (Omvende sig fra sine synder og bede til Gud i tro).

Bed en elev om at læse Alma 22:17-18 højt. Lad klassen følge med og se efter kongens svar på Arons instruktioner.

  • Hvordan viste kongen sit ønske om at få evigt liv?

  • Hvad tror I, det betyder at »aflægge« vore synder? Hvorfor tror I, det er nødvendigt at omvende os fra alle vore synder og ikke kun for nogle af dem? (Hjælp eleverne til at forstå, at det kræver tid for en person at omvende sig fra alle sine synder).

  • Hvad kan vi lære af kong Lamonis far om at forberede sig til evigt liv? (Selv om eleverne bruger andre ord, sikrer du dig, at de forstår følgende sandhed: Vi må være villige til at aflægge alle vore synder for at kunne få evigt liv. Foreslå eventuelt, at eleverne markerer udtrykket »aflægge alle mine synder for at kende dig« i Alma 22:18).

Bed en elev læse følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum højt:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Jesu Kristi evangelium udfordrer os til at forandre os. ›Omvend dig‹ er det hyppigste budskab, og omvendelse vil sige at afstå fra alle vore handlinger – personlige, familiemæssige, etniske og nationale – der er i modstrid med Guds befalinger. Formålet med evangeliet er at forandre almindelige skabninger til celestiale borgere, og det kræver en forandring« (»Omvendelse og forandring«, Liahona, nov. 2003, s. 37).

Påpeg, at nogle mennesker spekulerer på, om de virkelig kan omvende og forandre sig. Andre tvivler på, hvorvidt Herren vil tilgive dem. Hjælp elever, der måtte have disse bekymringer, ved at læse følgende udtalelse af søster Elaine S. Dalton, Unge Pigers hovedpræsident:

»Har I noget i jeres liv, som I er nødt til at ændre? I kan gøre det. I kan omvende jer på grund af Frelserens uendelige forsoning. Han gjorde det muligt for jer og mig at ændre os, at blive rene igen og at blive som han. Og han har lovet, at når vi gør det, husker han ikke mere på vore synder og fejltagelser« (»Tiden er nu inde til at rejse sig og lade sit lys skinne!« Liahona, maj 2012, s. 124).

Forklar, at når vi udøver tro og omvender os fra vore synder, gør vi os egnede til at modtage præstedømmeordinancer og pagter, der er med til at forberede os til evigt liv.

Bed eleverne om at skrive deres svar i deres skriftstudiebog på følgende spørgsmål. (Skriv eventuelt spørgsmålet på tavlen, eller læs det langsomt, så eleverne kan skrive det).

  • Ud fra det I har lært om, hvad der kræves for at få evigt liv, hvad forestiller I jer da, Herren vil bede jer om at gøre i dag, så I kan komme tættere på ham?

Når eleverne har haft tid nok til at overveje og skrive ned, spørger du:

  • Hvilket tegn ser I på, at kongen havde omvendt sig til Herren? (Mind eleverne om, at kongen havde ændret sig fra at ville dræbe sin egen søn til at være villig til at give afkald på hele sit kongerige og alle sine synder for at blive født af Gud).

Sammenfat Alma 22:19-21 ved at forklare, at da kongen var blevet overvældet af Ånden, løb hans tjenere hen for at fortælle dronningen alt, hvad der var sket. Hun blev vred og befalede tjenerne at dræbe Aron og hans brødre. Af skræk for de nefitiske missionærers magt nægtede tjenerne. Dronningen var også bange, men var opsat på at få nefitterne dræbt. Hun befalede tjenerne at gå hen og få folket til at dræbe Aron og hans kammerater.

Bed eleverne om at læse Alma 22:22-26 for sig selv og se efter, hvad Aron og kongen gjorde, så dronningen og andre også kunne blive omvendt og opleve glæde. Afslut ved at bære dit vidnesbyrd om omvendelse og om velsignelserne ved at blive forandret ved Jesu Kristi forsoning.

Gennemgang af mesterskriftsteder

De unge kan lære at bruge skriftstederne til at forklare evangeliske sandheder. Del eleverne op parvis og bed hvert makkerpar om at forberede en 1-2 minutters præsentation, hvori de forklarer en grundlæggende læresætning, som du giver dem. Bed dem om at bruge mindst ét mesterskriftsted i deres fremlæggelse. Bed dem også om at overveje at anvende forklaringer, eksempler, oplevelser og vidnesbyrd i deres præsentation. Begge elever i hvert makkerpar bør deltage i fremlæggelsen. Efter kort tids forberedelse, beder du to eller tre makkerpar om at undervise klassen. Overvej at bede andre makkerpar om at fremlægge deres præsentation ved kommende korte åndelige programmer eller efter en kort lektion.

Bemærk: Hvis du ikke har tid nok til denne aktivitet som en del af lektionen, kan du bruge den en anden dag. Se i tillægget i slutningen af dette hæfte andre aktiviteter til at gennemgå mesterskriftsteder.

Kommentar og baggrundsinformation

Alma 21:16-17. »De bragte mange til kundskab om sandheden«

Aron og hans kammerater udholdt mange trængsler, før de kunne hjælpe andre til at vende sig til Herren. Præsident Thomas S. Monson har sagt:

»Det er en enorm opgave at nå ud til, undervise og berøre disse dyrebare sjæle, som vor Fader har beredt til at modtage sit budskab. Det er ikke så enkelt at opnå succes. Den opnås i reglen først efter tårer, prøvelser, tillid og vidnesbyrd« (»Tårer, prøvelser, tillid, vidnesbyrd«, Stjernen, juli 1987, s. 36).

Alma 22:18. »Jeg vil aflægge alle mine synder for at kende dig«

Ligesom Lamonis far må vi være villige til at ofre alt for at blive født af Gud. I Lectures on Faith (Forelæsninger om troen) lærer vi om vigtigheden af at ofre med henblik på vores evige fremgang:

»Således lærer vi, at en religion, der ikke kræver, at man ofrer alt, aldrig har haft tilstrækkelig kraft til at frembringe den fornødne tro til liv og frelse; for lige fra menneskets første eksistens, har den for liv og frelse nødvendige tro aldrig kunnet opnås uden at ofre alt jordisk. Gud har forordnet det således, at ved en sådan opofrelse, og kun derved, kan menneskene opnå og nyde det evige liv; og det er ved at ofre alt jordisk, at menneskene virkelig kan vide, at de gør det, som er velbehageligt i Guds øjne. Når et menneske for sandhedens skyld har ofret alt det, han har, og end ikke har holdt sit liv tilbage, og han tror, at han er blevet kaldet af Gud til at bringe dette offer, fordi han søger at gøre hans vilje, da ved han, med største sikkerhed, at Gud accepterer og vil acceptere hans offer, og at han ikke har søgt og ikke vil søge Herrens ansigt forgæves. Mennesket kan da under disse omstændigheder opnå den nødvendige tro til at gribe det evige liv« (Lectures on Faith, 1985, s. 69).

Alma 22:18. »Han blev ramt, som om han var død«

Kongen blev »ramt, som om han var død« (Alma 22:18), da han fik en tilkendegivelse fra Ånden, der var så stærk, at den forårsagede, at han mistede sin fysiske styrke. Han havde en oplevelse, der lignede hans søn Lamonis, der så ud til at være død, men som i virkeligheden oplevede »Guds herligheds lys« i en sådan grad, at det »havde overvældet hans naturlige legeme, og han var bortrykket i Gud« (Alma 19:6).

Udskriv