Bibliotek
Lektion 92: Alma 34-35


Lektion 92

Alma 34-35

Indledning

Da Alma belærte zoramitterne om at tro på Guds Søn, bar Amulek sit vidnesbyrd om Jesus Kristus og var dermed endnu et vidne. Amulek, Almas kammerat, understregede, at Jesu Kristi forsoning er nødvendig for frelsen af hele menneskeheden, og at den enkelte kan modtage alle forsoningens velsignelser ved at udøve tro til omvendelse. Mange zoramitter gav agt på Amuleks opfordring til at omvende sig. Da de zoramitter, der havde omvendt sig, blev stødt ud af landet af deres ugudelige herskere og præster, gav nefitterne og Ammons folk dem mad, tøj og jorder som arvelod. Som følge heraf begyndte lamanitterne og uomvendte zoramitter at træffe forberedelser til krig mod nefitterne og Ammons folk.

Forslag til undervisningen

Alma 34:1-14

Amulek belærer zoramitterne om Jesu Kristi forsoning

Skriv følgende udtalelser på tavlen på forhånd: Bed eleverne om i deres skriftstudiebog eller på et stykke papir at skrive, hvorvidt de mener, om hver udtalelse er sand eller falsk.

  1. Da Jesus Kristus sonede for menneskehedens synder, led han kun for retskafne mennesker.

  2. Alle mennesker har brug for forsoningen for at blive frelst.

  3. Enhver kan sone eller betale for en andens synder.

Når eleverne har skrevet deres svar ned, minder du dem om, at Alma belærte en gruppe zoramitter om, hvordan de skulle modtage Guds ord og udøve tro på Jesus Kristus (se Alma 32-33). Sammenfat Alma 34:1-7 ved at forklare, at Amulek efterfulgte Alma ved at bære sit eget vidnesbyrd om Frelseren. Bed eleverne om for sig selv at søge efter Amuleks belæringer i Alma 34:8-9, 11 og finde frem til udtryk, der viser, hvorvidt hver udtalelse på tavlen er sand eller falsk. Gennemgå derpå udtalelserne sammen i klassen. De rigtige svar er:

  1. Falsk – »Han skal sone for verdens synder« (Alma 34:8).

  2. Sandt – »Der skal foretages en forsoning … ellers skal hele menneskeslægten uundgåeligt fortabes« (Alma 34:9).

  3. Falsk – »Der er ikke nogen, der kan ofre sit eget blod og derved sone for en andens synder« (Alma 34:11).

Når eleverne har drøftet svaret til den tredje udtalelse, spørger du:

  • Hvorfor tror I, at Jesus Kristus er den eneste, der kunne sone for verdens synder?

Hjælp eleverne til at besvare dette spørgsmål ved at bede dem om at læse Alma 34:10, 14 for sig selv. Læs derpå følgende udtalelser af ældste Russell M. Nelson fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Russell M. Nelson

»Hans forsoning er uendelig – uden ende. Den var også uendelig i og med, at hele menneskeheden ville blive frelst fra en endeløs død. Den var uendelig i form af hans umådelige lidelse … Den var uendelig i omfang – den skulle udføres én gang for alle. Og forsoningens nåde rækker ikke blot ud til et uendeligt antal mennesker, men også til et uendeligt antal verdener skabt af ham. Den var uendelig ud over enhver menneskelig målestok eller jordisk fatteevne.

Jesus var den eneste, som kunne tilbyde en sådan uendelig forsoning, eftersom han var født af en jordisk mor og en udødelig Fader. På grund af denne enestående fødselsret var Jesus et uendeligt væsen« (»Forsoningen«, Stjernen, jan. 1997, s. 33).

»I henhold til evig lov krævede forsoningen et personligt offer af en udødelig person, der ikke var underkastet døden. Alligevel måtte han dø og atter påtage sig sit eget legeme. Frelseren var den eneste, som kunne udrette dette. Fra sin mor arvede han magt til at dø. Fra sin Fader fik han magt over døden« (»Bestandighed midt i forandringer«, Stjernen, jan. 1994, s. 33).

  • Hvordan hjælper Amuleks belæringer og ældste Nelsons udtalelser os til at forstå, hvorfor Jesus Kristus var den eneste, der kunne sone for verdens synder?

  • Hvordan vil I sammenfatte det, I har lært indtil nu om Jesu Kristi forsoning i Alma 34? (Eleverne foreslår måske andre sandheder, men vær sikker på, at de forstår, at Jesu Kristi uendelige og evige forsoning gør frelse mulig for hele menneskeheden).

Hjælp eleverne til i større grad at værdsætte nødvendigheden af forsoningen i vor himmelske Faders frelsesplan ved at overveje at bruge følgende aktivitet. Tilpas eventuelt denne aktivitet til behovet og interesserne hos de elever, du underviser.

Skriv følgende delsætning på tavlen: Forestil jer livet uden …

Vis en ting, som mange unge sætter pris på (fx en mobiltelefon), og spørg:

  • Hvordan tror I, at livet ville være uden denne ting?

Vis derpå en flaske vand eller et glas med vand (eller noget andet livsnødvendigt).

  • Hvordan ville livet være uden vand?

Når eleverne har talt om nødvendigheden af vand, afslutter du sætningen på tavlen, så der står: Forestil jer livet uden Jesu Kristi forsoning.

  • Hvor anderledes ville livet være uden Jesu Kristi forsoning? (Giv eleverne et øjeblik til at tænke over dette spørgsmål, før du beder om et svar. Hvis tiden tillader det, kan du eventuelt opfordre dem til at skrive svaret ned).

Alma 34:15-41

Amulek belærer zoramitterne om, hvordan de udøver tro til omvendelse

Påpeg, at selv om Jesus Kristus udførte forsoningen for alle mennesker, modtager vi ikke automatisk alle dens velsignelser. Amulek belærte om det, vi er nødt til at gøre for at modtage alle de velsignelser, som forsoningen tilvejebringer. Bed eleverne om at læse Alma 34:15-17 for sig selv og finde et udtryk, som Amulek brugte fire gange. (»Tro til omvendelse«).

  • Hvad kan vi lære af Alma 34:15-17 vedrørende det, vi skal gøre for at modtage det fulde omfang af forsoningens velsignelser? (Sørg for, at eleverne forstår, at for at modtage det fulde omfang af forsoningens velsignelser, må vi udøve tro til omvendelse).

  • Hvad tror I, det vil sige at udøve tro til omvendelse?

Hjælp eleverne til at forstå, hvad det vil sige at udøve tro til omvendelse, ved at læse følgende udtalelse af præsident Dieter F. Uchtdorf fra Det Første Præsidentskab:

»Vi har brug for en stærk tro på Kristus for at kunne omvende os … Tro på Kristus vil ændre vore tanker, vores overbevisning og adfærd, som ikke er i overensstemmelse med Guds vilje … Omvendelse betyder en ændring af sind og hjerte – vi holder op med at gøre det, der er forkert, og begynder at gøre det, der er rigtigt« (»Det sikre vendepunkt«, Liahona, maj 2007, s. 100).

  • Hvorfor er det vigtigt at forstå, at omvendelse ikke blot kræver, at vi holder op med at gøre det, der er forkert, men også at vi begynder at gøre det, der er rigtigt?

  • Hvad resulterer det i, når vi udøver tro til omvendelse ifølge Alma 34:16?

  • Hvad sker der, hvis vi ikke udøver tro til omvendelse? (Forklar eventuelt, at det at blive »udsat for hele loven bestående af retfærdighedens krav« betyder at lide de fulde konsekvenser af vore synder og at miste retten til den velsignelse, det er, at få det evige liv).

  • Hvad er én ting, vi ifølge Alma 34:17 kan gøre for at udøve tro til omvendelse?

Bed eleverne om at læse Alma 34:17-28 for sig selv. Bed dem om at se efter, hvad Amulek lærte zoramitterne om bøn, herunder hvornår man kan bede, og hvad man kan bede om.

  • Hvad belærte Amulek om vedrørende bøn, som angår jer? Hvorfor tror I, at bøn er en vigtig del af det at udøve tro til omvendelse?

  • Amulek sagde, at vore bønner ikke nytter os noget, eller er forgæves, medmindre vi hjælper mennesker omkring os (se Alma 34:28). Hvorfor tror I, at det er sandt?

Hjælp eleverne til at tænke over andre måder, hvorpå vi kan udøve tro til omvendelse, ved at bede dem om at besvare følgende eksempler:

  1. En ung mand har tillagt sig en vane med at bruge upassende sprog. Hvordan kan han vise tro til omvendelse for at komme ud af denne vane? (Svarene kan være at bede om hjælp, bede familie og venner om hjælp og deltage i aktiviteter, der indbyder Ånden).

  2. En ung pige og en ung mand er involveret i et upassende forhold. De har følt Helligåndens tilskyndelse om at slutte dette forhold øjeblikkeligt. Hvordan kan det repræsentere tro til omvendelse at følge denne tilskyndelse? Hvilke andre skridt er de måske nødt til at tage for at sikre sig, at de er på vejen til fuldstændig omvendelse? (Svarene kan være at søge biskoppens eller grenspræsidentens vejledning og bede om styrke og tilgivelse).

  • Hvad vil det sige at udsætte noget? Hvilke grunde er der til, at mennesker udsætter noget?

Bed eleverne om at læse Alma 34:33 for sig selv og finde det, som Amulek advarede zoramitterne om ikke at udsætte at gøre. Lad et par elever skiftes til at læse højt fra Alma 34:32-35. Mens de læser, lader du klassen finde konsekvenserne af at udsætte vores omvendelse. Når eleverne har fortalt, hvad de har fundet ud af, skriver du følgende sandhed på tavlen: Dette liv er tiden for os at berede os til at møde Gud.

  • Hvordan vil I forklare andre denne sandhed?

  • Forestil jer, I har en ven, der bevidst er ulydig mod nogle befalinger, men som planlægger at omvende sig senere. Hvad ville I fortælle jeres ven ud fra det, I har lært i Alma 34:32-35?

Forklar, at Amulek ikke blot advarede om konsekvenserne af at udsætte omvendelse, han belærte også om velsignelserne ved at vælge at omvende sig nu. Bed eleverne om at læse Alma 34:30-31 for sig selv og finde den velsignelse.

  • Hvilken forsikring får de mennesker, der omvender sig nu, ifølge Alma 34:31? (»Den store forløsningsplan [skal] straks blive sat i værk for jer«).

Læs følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum:

»I behøver ikke at vide alt, før forsoningens kraft kan virke på jer. Hav tro på Kristus, så vil den begynde at virke, den dag I beder om det!« (»Vasket rene«, Stjernen, juli 1997, s. 9).

  • Hvilken hjælp er det for os at forstå dette udsagn? På hvilke måder har I fornemmet, at forsoningen er begyndt at virke på jer, når I er begyndt at stole på den?

Læs følgende udtalelse af præsident Harold B. Lee. Bed eleverne om at lytte efter, hvad præsident Lee kaldte »den vigtigste befaling«.

»Hvis I har begået fejl, så lad i dag være begyndelsen på en forandring i jeres liv. Vend jer bort fra det, som I har gjort forkert. Det vigtigste af alle Guds bud er det, som I har sværest ved at holde i dag. Hvis det er uærlighed, hvis det er ukyskhed, hvis det er falskhed eller ikke at tale sandt, så er det i dag, I skal begynde at arbejde på det, indtil I kan overvinde denne svaghed … Bring det i orden, og så begynder I på det næste, som er sværest for jer at holde« (Kirkens præsidenters lærdomme: Harold B. Lee, 2001, s. 30).

  • Hvad er ifølge præsident Lee den vigtigste befaling? Hvorfor?

Skriv følgende ufuldstændige udtalelser på tavlen. Bed eleverne om at afslutte dem i deres skriftstudiebog.

I dag er den vigtigste befaling for mig …

Jeg vil begynde nu med at udøve tro til omvendelse ved at …

Alma 35

Angrende zoramitter tager hen for at bo blandt de retskafne

Sammenfat Alma 35 ved at forklare, at mange zoramitter omvendte sig fra deres synder. De blev stødt ud af landet af deres ugudelige herskere og præster, og de rejste hen for at bo i Jershons land sammen med Ammons folk. Ammons folk gav dem jorder, og nefitterne sendte deres hære for at beskytte dem.

Bær vidnesbyrd om, at vi kan modtage velsignelserne ved Frelserens forsoning, så snart vi udøver tro til omvendelse. Giv eleverne en opmuntring til at følge Ammons folks og nefitternes eksempel ved at vise venlighed og yde støtte til dem, der søger at omvende sig.

Udskriv