Bibliotek
Lektion 17: 1 Nefi 16


Lektion 17

1 Nefi 16

Indledning

Laman og Lemuel ydmygede sig for Herren, idet de var blevet rørt om hjertet af Nefis ord. Familien fortsatte deres rejse ud i ørkenen og Herren velsignede dem med Liahona, gennem hvilken han vejledte dem på deres færd. På deres rejse mødte de modgang; blandt andet mistede Nefi sin bue, som var deres bedste redskab til at skaffe føde. De fleste i familien – selv Lehi – begyndte at murre imod Herren. Nefi revsede sine brødre for deres beklagelser og lavede en ny bue og søgte sin fars råd om, hvor han skulle jage.

Forslag til undervisningen

1 Nefi 16:1−6

Nefi reagerede på sine brødres murren

Bed eleverne om at tænke over engang, hvor de blev irettesat for at have gjort noget forkert, og hvordan de reagerede. Bed en elev om at læse 1 Nefi 16:1 højt. Før vedkommende læser det op, så bed klassen om at lægge mærke til Lamans og Lemuels respons på Nefis belæringer? Mind eleverne om, at Nefi havde forklaret, at de ugudelige ville blive forstødt fra de retfærdige og Guds nærhed (se 1 Ne 15:33-36).

Bed eleverne om at læse 1 Nefi 16:2 i stilhed. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer den sætning, som Nefi bruger til at beskrive, hvordan nogle mennesker reagerer på at høre sandheden, når de ikke efterlever den.

  • Hvad tror I det betyder at »de skyldige [anser] sandheden for at være hård«? Hvad tror I, at det betyder, at »den skærer dem til deres inderste«?

  • Hvordan kan vi reagere, hvis sandheden er svær at høre?

Bed eleverne om at læse 1 Nefi 16:3-4 for sig selv. Du kan eventuelt foreslå, at de markerer ordene hvis og i vers 3. Bed dem om at finde det råd, som Nefi gav sine brødre om, hvordan de burde reagerer på de »hårde ord«, han havde talt. Bed en elev om med sine egne ord at forklare, hvad Nefi belærte sine brødre om.

  • Hvordan reagerede Nefis brødre i henhold til 1 Nefi 16:5 på Nefis råd?

  • Hvordan foreslår 1 Nefi 16:5, at vi reagerer, når sandheden »skærer os til det inderste«?

1 Nefi 16:7-33

Herren vejleder Lehis familie ved brug af Liahona

Billede
The Book of Mormon prophet Lehi portrayed kneeling on the ground. Lehi is holding the Liahona in his hands. Nephi is standing behind Lehi and is also looking at the Liahona. Other members of the family of Lehi are gathered around Lehi and Nephi.

Bed en elev om at læse 1 Nefi 16:9-10 højt. Vis et billede af Liahona (06048 090; Evangelisk kunst, 2009, nr. 68). Påpeg kunstnerens beskrivelse af liahonaen.

  • På hvilke måder tror I, at sådan en gave kan have været en hjælp for Lehi og hans familie i deres omstændigheder?

Bed et par elever om at skiftes til at læse højt fra 1 Nefi 16:16-19.

  • Hvordan var liahonaen til nytte for Lehis familie?

  • Var Lehis families rejse let eller svær, efter de havde modtaget liahonaen? Hvordan understøtter 1 Nefi 16:17-19 jeres svar?

  • Hvorfor tror I, at retskafne mennesker som Lehi og Nefi sommetider møder prøvelser? (Du kan eventuelt forklare, at mange af de prøver, som vi står overfor, ikke nødvendigvis er en følge af forkerte valg. De er snarere muligheder for at lære og vokse som en del af jordelivets rejse).

Bed halvdelen af klassen om for sig selv at læse 1 Nefi 16:20-22 og finde frem til, hvordan Lehis familie reagerede på, at Nefis bue knækkede. Bed den anden halvdel af klassen om at læse 1 Nefi 16:23-25, 30-32 og se, hvordan Nefi reagerede på denne prøve, og hvordan hans respons påvirkede hans familie. Når hver gruppe har fortalt om det, de har fundet frem til, så spørg:

  • Hvad kan vi lære af at sammenligne disse to forskellige reaktioner på samme prøve?

  • Hvorfor er det væsentligt, at Nefi gik til sin far efter vejledning, selvom Lehi havde murret? Hvilke principper kan vi lære af dette, som vi kan anvende i vores liv? (Du kan eventuelt forklare, at Nefi ved at følge Lehis vejledning viste sin far respekt og påmindede ham om at henvende sig til Herren. At søge råd hos forældre og præstedømmeledere, trods deres ufuldkommenheder, er en måde at ære dem og udøve tro til Herren på).

  • Hvilke principper kan vi ellers lære af Nefis respons på sin families modgang? (Når eleverne fortæller om deres tanker, så sørg for at understrege, at hvis vi gør alt, hvad vi kan, og søger Herrens vejledning, så vil han hjælpe os gennem vore vanskeligheder).

Bed en elev om at læse 1 Nefi 16:26-29 højt. Bed klassen om at lægge mærke til detaljer omkring, hvordan Herren bruger liahonaen til at vejlede Lehis familie. For at hjælpe eleverne til at forstå og anvende, hvad disse vers lærer os om at modtage Herrens vejledning, så stil følgende spørgsmål:

  • Hvad er forskellen på tilfældigt at følge Herrens vejledning samt at følge Herrens vejledning med tro og flid?

Bed eleverne om at læse 1 Nefi 16:29, Alma 37:6-7 og Alma 37:38-41 for sig selv og finde frem til et princip, som går igen i alle tre passager.

  • Hvilket princip undervises der om i disse tre passager? (Sørg for, at eleverne forstår, at Herren ved små og enkle ting kan udrette store ting. Skriv eventuelt dette princip på tavlen).

  • Hvilke »små og enkle« ting har Herren givet os som vejledning ifølge disse vers?

Skriv følgende spørgsmål på tavlen og gør det klart, at der mangler et ord eller udtryk i hvert spørgsmål. (Du kan eventuelt gøre dette, inden undervisningen begynder).

  1. Hvilke to eller tre ting … kan sammenlignes med liahonaen?

  2. Hvilke ting kan forårsage, at vi går glip af vigtige budskaber fra …?

  3. Hvornår er I blevet velsignet ved at følge … vejledning?

Del klassen op i tre grupper med en leder i hver gruppe. Giv hver leder en kopi af følgende opgave, hvor deres gruppe skal studere et »lille middel«, som Herren bruger til at vejlede os. (Hvis klassen er stor, kan du eventuelt dele eleverne op i flere end tre grupper for at gøre grupperne mindre. Hvis du gør det, er du nødt til at give en eller flere grupper den samme opgave).

Gruppe 1: En patriarkalsk velsignelse

Bed en elev om at læse følgende udtalelse præsident Thomas S. Monson:

»Den samme Herre, som tilvejebragte en Liahona for Lehi, giver i dag dig og mig en sjælden og værdifuld gave for at vejlede os i vores liv, for at angive farerne mod vores sikkerhed og for at lægge kursen, ja endog en sikker overgang – ikke til et forjættet land, men til vores himmelske land. Den gave, som jeg henviser til, er kendt som jeres patriarkalske velsignelse… Din velsignelse skal ikke foldes pænt sammen og lægges væk. Den skal ikke indrammes eller offentliggøres. Den skal snarere læses. Den skal elskes. Den skal følges. Din patriarkalske velsignelse vil bringe dig gennem den mørkeste nat. Den vil vejlede dig gennem livets farer … Din patriarkalske velsignelse er for dig en personlig Liahona, så du kan lægge din kurs og styre din vej

« (se »Din patriarkalske velsignelse: En lysets Liahona«, Stjernen jan. 1987, s. 54-55).

Tilpas spørgsmålene på tavlen, så de handler om patriarkalske velsignelser. Drøft disse spørgsmål som gruppe. Udpeg en person i jeres gruppe til at fortælle resten af klassen, hvad I har fundet frem til som gruppe. Bed også en fra jeres gruppe om at fortælle om sine erfaringer med spørgsmål 3.

Gruppe 2: Skriften og de sidste dages profeters ord

Læs følgende udtalelse af ældste W. Rolfe Kerr fra De Halvfjerds for gruppen:

»Kristi ord kan være en personlig Liahona for hver eneste af os. Lad os ikke være ligegyldige, fordi vejen er let. Lad os med tro gøre Kristi ord til en del af vores sind og hjerte, således som de er nedskrevet i hellig skrift, og som de udtales af levende profeter, seere og åbenbarere. Lad os med tro og iver mætte os med Kristi ord, for Kristi ord vil være vores åndelige Liahona, der fortæller os, hvad vi skal gøre« (se »Kristi ord – vores åndelige Liahona« Liahona, maj 2004, s. 37).

Tilpas spørgsmålene på tavlen, så de drejer sig om skrifterne og de sidste dages profeters ord. Drøft disse spørgsmål som gruppe. Udpeg en person i jeres gruppe til at fortælle resten af klassen om, hvad I har fundet frem til som gruppe. Bed også en fra jeres gruppe om at fortælle om sine erfaringer med spørgsmål 3.

Gruppe 3: Helligånden

Læs følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Når vi stræber efter at gøre vore holdninger og handlinger mere retfærdige, så bliver Helligånden den samme for os i dag, som Liahona var for Lehi og hans familie på deres tid. De samme faktorer, som fik liahonaen til at virke for Lehi, vil ligeledes indbyde Helligånden i vores liv. Og de selv samme faktorer som gjorde, at Liahona ikke virkede før i tiden, vil ligeledes trække os væk fra Helligånden i dag« (se »Så vi altid må have hans Ånd hos os«, Liahona, maj 2006, s. 30).

Tilpas spørgsmålene på tavlen, så de vil handle om Helligånden. Drøft spørgsmålene som gruppe. Udpeg en person i gruppen, der kan fortælle resten af klassen, hvad I har fundet frem til. Bed også en eller anden fra jeres gruppe om at fortælle sine oplevelser med spørgsmål 3.

Note til læreren: Bed efter seks til otte minutter hver gruppe om at undervise klassen om det, de har lært af deres drøftelser. Du kan eventuelt også bede eleverne om at skrive i deres skriftstudiebog om engang, hvor Herren gennem små ting vejledte dem. Overvej at fortælle om engang, hvor du modtog vejledning fra Herren gennem små ting.

Kommentar og baggrundsinformation

1 Nefi 16:10. En personlig Liahona

Præsident Spencer W. Kimball sammenlignede vores samvittighed med en liahona:

»I må forstå, at I har noget, der ligner et kompas, en slags Liahona, indbygget i jer selv. Ethvert barn har fået det. Når et barn er otte år, kender det forskel på godt og ondt, hvis forældrene har opdraget det godt. Hvis barnet ignorerer den Liahona, som det har i sig, vil den til sidst ikke længere hviske til barnet. Men hvis vi vil huske på, at enhver af os har den til at lede os på den rigtige vej, vil vores skib ikke komme ind på en forkert kurs; der vil ikke komme lidelser, buer vil ikke knække, og børn vil ikke græde af sult – hvis vi lytter til vores egen liahona, den, som vi kalder samvittigheden« (seDen danske Stjerne, apr. 1977, s. 36-37).

Udskriv