Bibliotek
Lektion 150: Eter 12:23-41.


Lektion 150

Eter 12:23-41

Indledning

Moroni udtrykte i ydmyg bøn en bekymring. Han var urolig over de svagheder, han så i det, han skrev, og i det som andre profeter i Mormon Bog skrev. Herren svarede, at han lovede at styrke dem, der ydmyger sig og har tro på ham.

Forslag til undervisningen

Eter 12:23-41

Moroni forklarer, at tro, håb og næstekærlighed er afgørende for frelse

Skriv ordet stærk på den ene side af tavlen, og ordet svag på den anden side. Giv eleverne tid til at tænke over, hvad de føler er deres stærke sider. Bed dem derpå om at tænke over et par af deres svagheder eller utilstrækkeligheder. Lad dem række hånden i vejret, hvis de gerne vil have deres svagheder vendt til styrke. Fortæl, at Moroni forklarede, hvorfor vi har svagheder, og hvordan vi kan overvinde dem.

Bed en elev om at læse Eter 12:23-25 højt. Bed klassen om at følge med og finde frem til den svaghed, som Moroni følte, han og andre skribenter i Mormons Bog havde. Forklar eventuelt, før eleverne læser, at ordet ikke-jøder i disse vers henviser til de mennesker, der skulle leve i ikke-jødiske nationer i de sidste dage.

  • Hvad var Moroni bekymret over, der kunne ske på grund af den svaghed hos skribenterne i Mormons Bog?

Bed eleverne om for sig selv at læse Herrens svar på Moronis bekymring i Eter 12:26-27. Bed dem om at se efter årsager til, at Gud giver os svagheder. Påpeg, at Eter 12:27 er et mesterskriftsted. Foreslå eventuelt eleverne at markere disse vers på en sådan måde, at de let vil kunne finde det.

Hjælp eleverne til en bedre forståelse af ordet svaghed, som det anvendes i disse vers ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum. Før udtalelsen læses, beder du klassen om at lytte efter de to slags svagheder, ældste Maxwell beskrev.

Billede
Ældste Neal A. Maxwell

»Når vi i skrifterne læser om menneskets ›svaghed‹, så omfatter dette ord den … svaghed, der er en del af den almindelige menneskelige tilstand, hvor kødet har en så uophørlig [eller vedvarende] virkning på ånden (se Eter 12:28-29). Svaghed omfatter dog ligeledes vore specifikke, personlige svagheder, som det forventes, at vi overvinder (se L&P 66:3; Jakob 4:7). Livet har det med at udstille disse svagheder« (Lord, Increase Our Faith, 1994, s. 84).

  • Hvilke to slags menneskelige svagheder læser vi ifølge ældste Maxwell om i skrifterne? (Forklar om nødvendigt, at udtrykket »den almindelige menneskelige tilstand« henviser til den svaghed, der er en følge af Adam og Evas fald, eller med andre ord svagheder, der er forbundet med »det naturlige menneske« omtalt i Mosi 3:19).

Mind eleverne om, at skrifterne sommetider påpeger et princip ved at anvende ordene hvis og så. Ordet hvis indleder noget, vi skal gøre, og indleder en forklaring på det, der vil ske som følge af vore handlinger. Bed eleverne om at gennemgå Eter 12:27 for sig selv og finde »hvis … så«-principperne i dette vers. Eleverne bør finde frem til følgende principper (skriv dem på tavlen):

Hvis vi kommer til Jesus Kristus, så vil han vise os vore svagheder.

Hvis vi ydmyger os og udøver tro på Herren, så vil han gøre det svage stærkt for os.

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt for os at anerkende vore svagheder?

  • Fremhæv udtrykket »kommer til Jesus Kristus« i det første princip. Hvad kan vi gøre, så vi »kommer til Jesus Kristus«? (Svarene kan være, at vi beder, faster, omvender os, studerer skrifterne, deltager i tempeltjeneste, tjener andre og stræber efter at udvikle kristuslignende egenskaber. Påpeg eventuelt, at overvindelse af en svaghed i de fleste tilfælde betyder, at vi udover at søge Herrens hjælp må yde vores del).

  • Hvad lader det andet princip os forstå, der vil ske, hvis vi vælger ikke at ydmyge os og udøve tro på Jesus Kristus? (Vore svagheder vil bestå, fordi vi har afvist Herrens nåde som en hjælp til at overvinde dem).

  • Hvad tror I, der menes med udtrykket »min nåde er tilstrækkelig for alle … som ydmyger sig for mig«? (Hjælp eleverne til at besvare dette spørgsmål ved om nødvendigt at forklare, at nåde er den »guddommelige hjælp eller styrke[, der] gives i kraft af Guds barmhjertighed og kærlighed« og er gjort mulig ved forsoningen (Guide til Skrifterne, »Nåde«). Denne kraft, eller hjælp, løber aldrig tør – uanset hvor mange mennesker, der trækker på den).

Bed eleverne om at fortælle om oplevelser, de har haft, når Herren har hjulpet dem (eller en de kender) til at overvinde en svaghed. (Mind eleverne om, at de ikke bør fortælle oplevelser, der er for personlige eller private). Fortæl eventuelt også om en af dine egne oplevelser.

Skriv følgende udsagn på tavlen for at opmuntre til anvendelsen af principperne i Eter 12:27:

1. Anerkende min svaghed 2. Ydmyge mig 3. Udøve tro på Jesus Kristus

Bed eleverne om at skrive disse udsagn i deres skriftstudiebog. Bed dem om under det behørige udsagn at skrive (1) en svaghed de føler, de har, (2) hvordan de kan ydmyge sig, og (3) hvordan de kan udøve tro på Jesus Kristus, så de kan få hans hjælp, eller nåde, til at overvinde den svaghed, de har skrevet ned. Forvis eleverne om, at når de følger op på det, de har skrevet, vil Herren »gøre det svage stærkt for dem« (Eter 12:27).

Bed eleverne om at læse Eter 12:26, 28 for sig selv og finde ud af, hvordan Herren derudover svarede på Moronis bekymring for sin svaghed.

Henvis til udtalelsen: »Tåber gør nar, men de skal sørge« (Eter 12:26).

  • Ud fra det, I har lært i dag, hvorfor tror I da, at det er tåbeligt at gøre nar ad andres svagheder?

Påpeg, at Eter 12:26 nævner sagtmodighed. (Forklar eventuelt, at når man er sagtmodig, er man ydmyg, lærevillig og tålmodig i tider med lidelser).

  • Hvorfor tror I, at vi er nødt til at være sagtmodige for at kunne bære over med andres svagheder?

Understreg, før du fortsætter, at hvis vi er sagtmodige, kan vi modtage Herrens nåde som en hjælp til at se gennem fingre med andres svagheder.

Sammenfat Eter 12:29-32 ved at forklare, at Moroni forklarede vigtigheden af at udøve tro og have håb og næstekærlighed. Forklar eventuelt, at »næstekærligheden er Kristi rene kærlighed« (Moro 7:47).

Bed eleverne om at læse Eter 12:33-35 for sig selv og finde nogle årsager til, at det er vigtigt at udvise næstekærlighed, når vi konfronteres med andres svagheder.

  • Hvad vil konsekvensen ifølge Eter 12:34 være, hvis vi ikke har næstekærlighed?

Bed som afslutning eleverne om at læse Eter 12:38-41 for sig selv. Lad dem skrive i deres skriftstudiebog om det, de gør for at handle ifølge opfordringen i Eter 12:41 – om at »søge denne Jesus, om hvem profeterne og apostlene har skrevet«.

Bær vidnesbyrd om, at når vi ydmyger os og udøver tro på Jesus Kristus, vil han »gøre det svage stærkt for [os]« (Eter 12:27). Tilskynd eleverne til at følge op på de planer, de har skrevet ned. Du kan også opmuntre dem til at søge Herrens hjælp til at udvise næstekærlighed, når de konfronteres med andres svagheder.

Mesterskriftsted – Eter 12:27

Hjælp eleverne til at lære Eter 12:27 udenad ved at skrive følgende ord på tavlen og bede dem om at skrive dem ned på et stykke papir:

Hvis … kommer … vise … svaghed … giver … svaghed … ydmyge … nåde … alle mennesker … ydmyger … hvis … ydmyger … tro … svage stærkt.

Bed eleverne om at læse Eter 12:27 for sig selv og lægge mærke til disse ord. Lad dem dernæst citere så meget af verset, de kan, ved kun at se på ordene på deres papir. Tilskynd eleverne til at lægge papiret et sted, hvor de vil finde det senere i dag eller i morgen (fx i en lomme eller i deres skrifter). Bed dem om at repetere Eter 12:27, hver gang de ser papiret, indtil de kan skriftstedet udenad.

Kommentar og baggrundsinformation

Eter 12:27. »Jeg [vil] vise dem deres svaghed«

Ældste Bruce C. Hafen fra De Halvfjerds har sagt, at kampen for at overvinde svaghed er afgørende for formålet med, at vi er her på jorden:

»Vi er efter vor Faders plan underkastet fristelse og sorg i denne faldne verden …

Hvis I oplever problemer i tilværelsen, gå så ikke ud fra, at der er noget galt med jer. At kæmpe med disse problemer er kernen i livets formål. Når vi søger at nærme os Gud, vil han vise os vore svagheder, og gennem dem gøre os klogere og stærkere. Hvis I ser flere af jeres svagheder, kan det betyde, at I er kommet nærmere Gud, og ikke længere væk« (se »Forsoningen: Alt for alle«, Liahona, maj 2004, s. 97).

Følgende beretning handler om en ung mand, der fik indfriet Herrens løfte i Eter 12:27:

Alle unge mænd i Kirken opmuntres til at udføre mål i forbindelse med Pligt mod Gud-programmet og i nogle områder spejderprogrammet. Jonathan Perez’ forældre havde travlt med at forsørge deres store familie, og hans venner gjorde grin med hans bestræbelser på at opnå ørnebelønningen i spejderprogrammet. Trods disse vanskeligheder satte Jonathan sig et mål og gik i gang. Over tid og med hjælp og støtte fra sine ledere i Unge Mænd nåede han sit mål. Han skrev: »Denne oplevelse lærte mig, at uanset hvilke forhindringer eller udfordringer, der falder på min vej, vil Herren hjælpe mig med at overvinde mine mangler og svagheder (Eter 12:27). Det betyder ikke noget, hvilken baggrund vi kommer fra, eller om vi er rige eller fattige. Vi kan nå vore mål, fordi vi har Herren på vores side« (Jonathan Perez, »An Honor Earned«, New Era, nov. 2007, s. 45).

Udskriv