Bibliotek
Lektion 11: 1 Nefi 7


Lektion 11

1 Nefi 7

Indledning

1 Nefi 7 indeholder eksempler på Nefis hengivenhed over for Gud. Nefi adlød, da Herren befalede ham og hans brødre at vende tilbage for at bede Ismael og hans familie om at slutte sig til dem i ørkenen, så de kunne indgå ægteskab og få børn. Selv da Laman og Lemuel gjorde oprør mod Nefi og forsøgte at slå ham ihjel, forblev han trofast og prøvede at hjælpe dem til også at være det.

Forslag til undervisningen

1 Nefi 7:1-5

Herren befaler Nefi at vende tilbage til Jerusalem efter Ismael og hans familie

Vis et billede af et ægtepar og deres børn. (Du kan eventuelt vise et billede af din egen familie).

Bed en elev om at læse 1 Nefi 7:1-2 højt.

  • Hvad befalede Herren Lehis sønner at gøre? Hvilke sandheder kan vi lære af denne befaling? (Sørg for, at eleverne forstår, at Herren har givet os befaling om at blive gift og opdrage børn til ham).

Mind eleverne om, at det krævede en svær rejse på adskillige dage gennem ørkenen for at Nefi og hans brødre kunne vende tilbage til Jerusalem.

  • Hvorfor er ægteskab og familie vigtigt nok til, at Nefi og hans brødre skulle rejse tilbage til Jerusalem for at møde Ismael og hans familie?

Inden du fortsætter kan du eventuelt give hver elev et eksemplar af »Familien: En proklamation til verden« eller lade dem slå op på proklamation i deres skriftstudiebog.

Bed en elev om at oplæse følgende udtalelse fra »Familien: En proklamation til verden«. Bed eleverne om at lytte nøje efter og sætte ord på det, som sidste dage profeter har udtalt omkring ægteskabets vigtighed.

»Vi, Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Råd i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, erklærer højtideligt, at ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud, og at familien er af afgørende betydning i Skaberens plan for sine børns evige skæbne« (»Familien, en proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129).

Bed nogle få elever om at fortælle, hvad de har lært af denne udtalelse. Sørg for at de forstår, at familien har en central plads i Skaberens plan for vores evige skæbne. Understreg, at det var af den årsag, Herren befalede Nefi og hans brødre at indbyde Ismael og hans familie til at tage med dem. Forklar også, at en af de vigtigste årsager til ægteskabet er at sætte børn i verden.

  • Hvad tror I, at det vil sige at opdrage børn »til Herren«? (1 Ne 7:1).

Når eleverne har svaret på dette spørgsmål, så bed dem om at lytte efter flere væsentlige ting, når du læser følgende udtalelse op fra familieproklamationen. Dersom de har deres egen kopi af proklamationen, kan du eventuelt foreslå, at de markerer de ord og sætninger, som er vigtige for dem.

»Vi erklærer, at Guds befaling til sine børn om at mangfoldiggøre sig og opfylde jorden stadig er gældende …

Forældre har en hellig pligt til at opdrage deres børn i kærlighed og retskaffenhed, til at sørge for deres fysiske og åndelige behov, til at lære dem at elske og tjene hinanden, til at overholde Guds befalinger og til at være lovlydige samfundsborgere, uanset hvor de bor. Ægtemænd og hustruer – mødre og fædre – vil over for Gud blive holdt ansvarlige for udførelsen af disse pligter« (»Familien: En proklamation til verden« (s. 129).

Bed en elev om at læse 1 Nefi 7:3-10 højt.

  • Hvordan er beretningen i 1 Nefi 7:3-5 et eksempel på sandheden af 1 Nefi 3:7? (Hjælp eleverne til at se, at Herren sørgede for, at Nefi og hans brødre havde mulighed for at adlyde befalingen om at gifte sig og få børn).

  • Hvordan kan unge forberede sig på at blive gift og »opdrage efterkommere« i evangeliet?

1 Nefi 7:6-15

Nefi vidner om Herrens kraft til at lede dem ind i det forjættede land, da han står ansigt til ansigt med Laman og Lemuels oprør

Bed en elev om at læse 1 Nefi 7:6-7 højt.

  • Hvor gjorde Laman, Lemuel og nogle af Ismaels børn oprør på deres rejse gennem ørkenen?

Lad eleverne tænke over, hvad de kunne sige til Laman, Lemuel og Ismaels oprørske sønner og døtre for at overtale dem til at fortsætte deres rejse til det forjættede land. Lad så eleverne læse 1 Nefi 7:8-12 for sig selv og finde de spørgsmål, som Nefi stillede Laman og Lemuel.

  • Hvilke sandheder belærte Nefi om, da han stillede disse spørgsmål? (Han mindede sine brødre om de velsignelser, de allerede havde modtaget fra Herren og om Herrens evne til fortsat at velsigne dem i henhold til deres tro).

  • Hvorfor er det vigtigt for os at huske disse sandheder?

Bed eleverne om at læse 1 Nefi 7:13-15 og finde frem til de konsekvenser, det ville have haft, hvis Laman, Lemuel og Ismaels oprørske sønner og døtre var vendt tilbage til Jerusalem.

1 Nefi 7:16-22

Nefi bliver udfriet af Herren

Forklar, at da Nefi havde påmindet Laman og Lemuel om den ødelæggelse, der ville komme over folk i Jerusalem, blev de vrede på ham.

Bed en elev om at læse 1 Nefi 7:16 højt. Lad klassen forestille sig, at de er i Nefis situation.

  • Hvordan ville I have det, hvis I stod i Nefis situation? Hvad ville I gøre?

Påpeg, at Nefi reagerede ved at bede Herren om hjælp. Lad en elev læse Nefis bøn i 1 Nefi 7:17-18 højt.

  • Hvad bad Nefi om? Hvad lægger I særligt mærke til ved hans bøn?

Når eleverne svarer, så sørg for, at de bemærker, at Nefi bad om at blive udfriet i »overensstemmelse med [sin] tro«. Påpeg også, at da han bad om udfrielse fra sine brødre, bad han Gud om styrke, så han kunne løse problemet. Forklar, at det at bede i tro betyder, at vi beder i tillid til Herren og med en villighed til at handle. Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste David A. Bednar

»Nefi er et eksempel på en person, der vidste, forstod og fæstnede lid til Frelserens bestyrkende kraft … bemærk venligst Nefis bøn i vers 17: ›O Herre, vil du i overensstemmelse med min tro på dig udfri mig af mine brødres hænder, ja, give mig styrke, så jeg kan sprænge disse bånd, som jeg er bundet med‹ (fremhævelse tilføjet).

… Det er især interessant for mig at se, at Nefi ikke bad om at få ændret sine omstændigheder. I stedet bad ham om styrke til at ændre sine omstændigheder. Og jeg tror, at han bad præcis på den måde, fordi han vidste og forstod og havde erfaret den bestyrkende kraft i Frelserens forsoning« (»In the Strength of the Lord«, Brigham Young University devotional address, 23. okt. 2001, s. 4, speeches.byu.edu).

Bær dit vidnesbyrd om, at Gud besvarer vore bønner i forhold til vores tro. Påpeg, at Gud i den situation besvarede Nefis bøn næsten med det samme. Det er dog ikke altid, at bønner bliver besvaret på denne måde. Vor himmelske Fader besvarer bønner i sin egen tid, på hans egen måde og i henhold til hans vilje. Giv eleverne mulighed for at vidne om bønnens kraft ved at stille dem følgende spørgsmål:

  • Hvornår har I bedt i tro og modtaget styrke eller hjælp fra Herren med det samme eller efter et stykke tid? (Du kan eventuelt fortælle om en oplevelse du har haft i denne forbindelse).

Forklar eleverne, at efter Nefi var blevet løst fra sine bånd, forsøgte hans brødre at angribe ham igen. Bed en elev om at læse 1 Nefi 7:19-20 højt.

  • Hvem overtalte Laman og Lemuel til at ophøre med at prøve at slå Nefi ihjel?

Påpeg, at vore bønner besvares og vore behov ofte imødekommes gennem andres trofaste gerninger. Bed eleverne om at bemærke, hvordan Nefi opførte sig mod sine brødre efter alt det, de havde gjort imod ham, når de studerer de resterende vers af 1 Nefi 7. Bed dem om at tænke over følgende spørgsmål uden at svare højt:

  • Hvordan ville I have reageret mod andre, som havde prøvet at skade dig?

Bed en elev om at læse 1 Nefi 7:21 højt. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne markerer Nefis udtalelse om tilgivelse.

  • Hvad betyder det at tilgive uforbeholdent? (Hvis eleverne er usikre, så forklar at ordet uforbeholdent betyder ærligt og umiddelbart).

  • Hvad formanede Nefi sine brødre til at gøre? Hvorfor var hans råd vigtigt?

Bekræft, at det at søge tilgivelse og at give den til andre skaber enighed og fred. Bed eleverne om at tænke over situationer i deres familie, som har krævet tilgivelse.

  • Hvorfor er det særlig vigtigt at tilgive i vores familie?

  • Tænk på engang, hvor I tilgav en i familien eller en i familien tilgav jer. Hvordan påvirkede det jeres forhold og ånden i jeres hjem?

Afslut med at minde eleverne om, at Herren befalede Nefi og hans brødre at gifte sig og stifte familie, og det samme gør han i dag. Bekræft også, at Herren besvarer vore bønner og giver os styrke til at overvinde vores vanskeligheder i forhold til vores tro på ham. Giv dem en opfordring til at overveje, hvordan de kan anvende principperne i dagens lektion til at hjælpe deres familie.

Gennemgang af mesterskriftsteder

Bemærk: Gennemgang af mesterskriftstederne forekommer løbende gennem hæftet. Her foreslås nogle forskellige metoder, du kan bruge, for at hjælpe eleverne med at gennemgå mesterskriftstederne regelmæssigt.

Længden af denne lektion muliggør, at der er tid til gennemgang af mesterskriftsteder. Du kan gennemføre aktiviteten i begyndelsen af lektionen, som et afbræk mellem dele i lektionen eller i slutningen af klassetiden. Sørg for at gøre det kort, så der er tid til lektionen. Se i tillægget andre aktiviteter til at gennemgå mesterskriftsteder.

Når eleverne er i stand til let at finde et mesterskriftsted og forstå betydningen, indholdet og hvordan det anvendes, vil de opleve en større selvtillid i deres personlige studium, i deres evne til at anvende evangeliets principper samt i de muligheder, de har for at undervise i evangeliet. Overvej at læse følgende udtalelse af præsident Howard W. Hunter: »Vi håber ikke, at nogen af jeres elever forlader undervisningslokalet frygtsomme, flove eller skamfulde over, at de ikke kunne finde den hjælp, de havde brug for, fordi de ikke kendte skriften godt nok til at finde de passende skriftsteder« (»Eternal Investments«, tale til CES-undervisere, 10. feb. 1989, s. 2, si.lds.org).

Henvis eleverne til mesterskriftstedsbogmærket for at hjælpe dem til at blive bedre bekendt med mesterskriftstederne. Lad dem slå de første fem mesterskriftsteder op og læse dem. Du kan måske opmuntre eleverne til at markere mesterskriftstederne på en særlig måde, så de let kan finde dem.

Kommentar og baggrundsinformation

1 Nefi 7:2. Ismael var af Efraim

Der henvises nogle gange til Mormons Bog som »Josefs træ« (Ez 37:19) eller »Efraims træstykke« (L&P 27:5). Lehi var efterkommer af Manasse (se Alma 10:3) og Ismael var efterkommer af Efraim (se Erastus Snow, Deseret News, 18. aug. 1882). Jakobs profetier (se 1 Mos 48:16; 49:22) blev opfyldt ved, at Ismael (af Efraim) kom til det amerikanske kontinent med Lehi (af Manasse).

1 Nefi 7:3-5 Vigtigheden af ægteskab

Præsident Howard W. Hunter understregede vigtigheden af tempelægteskab:

»Akkurat som dåb er en befaling fra Herren, er tempelægteskab også. Ligesom dåb er afgørende for adgang til Kirken, er tempelægteskab afgørende for vores ophøjelse i Guds nærhed. Det er en del af vores skæbne. Vi kan ikke opfylde vore højeste mål uden det.

Stil jer ikke tilfredse med noget mindre.

I ville ikke blot acceptere en verdslig dåb, ville I?

Gud har anvist sin standard for dåb – nedsænkning ved en bemyndiget person.

Hvorfor skulle I så lade jer nøje med en verdslig form for ægteskab?

Han har også anvist sin standard for ægteskab. Det er tempelægteskab« (se Teachings of Howard W. Hunter, red. Clyde J. Williams, 1997, s. 131-132; se også L&P 131:1-4).

1 Nefi 7:15. »Hvis I vender tilbage til Jerusalem, omkommer I også«

Nefi advarede sine brødre og medlemmer af Ismaels familie om, at de ville omkomme, hvis de vendte tilbage til Jerusalem. Historisk set havde Nefi ret. Nogle år efter at Lehis og Ismaels familier forlod Jerusalem, belejrede babylonierne byen. I følge Bibelen var det en belejring, der varede i 18 måneder og gjorde, at folket i Jerusalem led hungersnød, og byens mur blev »gennembrudt« og kong Sidkijas hær spredt (se 2 Kong 25:1-7). Babylonierne ødelagde derefter templet og førte mange bort i fangenskab i Babylon. Hvis Laman, Lemuel og de andre var vendt tilbage til Jerusalem, ville de være blevet tilfangetaget eller slået ihjel (se 2 Ne 1:4). Men fordi de valgte at følge Lehi og Nefi, kunne de i stedet nyde frugt og honning i landet, Overflod (se 1 Ne 17:3-6,) og de fik et arveland (se 2 Ne 1:5). Derudover har Herren også vist barmhjertighed mod Laman og Lemuels efterkommere i de sidste dage og velsignet dem med evangeliet (se 2 Ne 4:7-9).

Udskriv