Bibliotek
Hjemmestudiedel 5


Hjemmestudielektion

1 Nefi 20-2 Nefi 3 (Del 5)

Forberedelsesmateriale til hjemmestudielæreren

Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner

Det er ikke meningen, der skal undervises i følgende sammendrag af de læresætninger og principper, eleverne har lært, da de studerede 1 Nefi 20 til og med 2 Nefi 3 (del 5), som en del af din lektion. Den lektion, du underviser i som del 5, koncentrerer sig om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, når du overvejer dine elevers behov.

Dag 1 (1 Nefi 20-22)

Nefis citat af nogle af Esajas profetier for sine brødre lærte eleverne, at Herren opfordrer dem, der har været ulydige, til at omvende sig og igen vende sig til ham. Det viser os, at Herren elsker os og aldrig vil glemme os. Eleverne lærte også, at Herren lovede at gengive evangeliet og indsamle Israel i de sidste dage, selv om Israel forinden ville blive spredt på grund af deres ulydighed.

Dag 2 (2 Nefi 1)

Eleverne studerede Lehis afsluttende belæringer til sin familie, før han døde. Lehi fremhævede, at Herren velsigner os, når vi holder hans befalinger, og at han tilbageholder velsignelser, når vi ikke holder hans befalinger. Da Lehi vidste, at han snart skulle dø, formanede han sin familie til at følge Nefi. Eleverne fandt ud af, at når vi følger dem, som Gud har kaldet til at lede os, velsignes vi med åndelig fremgang og beskyttelse.

Dag 3 (2 Nefi 2)

Lehi forklarede sin søn Jakob to grundlæggende sandheder: (1) at Adam og Evas fald er en afgørende del af vor himmelske Faders plan for lykke, og (2) at Jesus Kristus i kraft af forsoningen forløser os fra faldets virkninger og tilbyder forløsning for vore synder. Lehi forklarede, at vi som følge af faldet og forsoningen er frie til at vælge frihed og evigt liv eller fangenskab og død (se 2 Ne 2:27).

Dag 4 (2 Nefi 3)

Lehi, der talte til sin søn Josef, genfortalte Josef af Egyptens profeti, som findes på bronzepladerne. Denne profeti forudsagde, at Herren oprejste profeten Joseph Smith til at tilvejebringe evangeliets gengivelse. Eleverne blev bedt om at skrive i deres skriftstudiebog om, hvor stor en værdi profeten Joseph Smiths bidrag har været for dem.

Indledning

Denne lektion har til formål at hjælpe eleverne til at forstå Guds evige hensigter. Lehi vidste, at hans efterkommere kunne træffe valg, der ville medføre glæde, frihed og evigt liv, men kun hvis de forstod og troede på centrale læresætninger – som faldet, Jesu Kristi forsoning, handlefrihed og lydighed (se 2 Ne 2:25, 27). Giv eleverne en opmuntring til at vælge evigt liv, så de til sidst »i evighed [kan blive] omsluttet af [Guds] kærligheds arme« (2 Ne 1:15), ligesom Lehi var.

Forslag til undervisningen

2 Nefi 1-2

Før Lehi dør, formaner han sine børn til at holde Guds befalinger og lærer dem frelsesplanens grundlæggende lære.

Begynd med at lade eleverne læse den sidste sætning i 2 Nefi 3:25 (»Husk din døendes fars ord«). Spørg dem, hvordan deres opmærksomhed mod dette råd fra en i familien måske ændrer sig, hvis de ved, at personen snart skal dø.

Følgende aktivitet kan hjælpe eleverne til bedre at forstå de sandheder, som Lehi understregede i sine sidste ord til familien. Det giver dem også mulighed for at fortælle hinanden, hvordan disse sandheder kan hjælpe dem til at følge vor himmelske Faders plan for deres frelse.

  1. Giv hvert af følgende skriftsteder til eleverne enkeltvis eller som makkerpar: 2 Nefi 1:16-20; 2 Nefi 2:6-10; 2 Nefi 2:19-20, 22-25 og 2 Nefi 2:11-13, 27-29. (Hvis du har færre end fire elever, kan du tilpasse denne aktivitet ved at give eleverne mere end én skriftstedshenvisning eller ved at vælge at tale om færre skriftstedshenvisninger).

  2. Mens eleverne studerer disse skriftsteder, lader du dem besvare følgende spørgsmål i deres skriftstudiebog. (Skriv eventuelt spørgsmålene på tavlen).

    1. Hvilke centrale sandheder underviste Lehi i?

    2. Hvorfor er disse sandheder vigtige for vores evige velfærd?

  3. Når du har givet eleverne tid til at færdiggøre deres opgave, beder du hver elev eller makkerpar om at fortælle, hvad de har fundet ud af. Tilskynd så mange elever som muligt til at fortælle, hvad de har fundet, og hvorfor det gav mening for dem.

Skriv efter aktiviteten følgende sandhed på tavlen: Adam og Evas fald er en afgørende del af vor himmelske Faders plan for lykke.

Læs følgende udtalelse af præsident Joseph Fielding Smith:

»Adam gjorde blot det, som han skulle gøre. Han havde en god grund til at spise af frugten, og det var at åbne døren for dig og mig og alle andre, så vi kunne komme ind i denne verden 

“… Havde det ikke været for Adam, ville jeg ikke være her, I ville ikke være her, og vi ville sidde i himlen og vente som ånder« (i Conference Report, okt. 1967, s. 121-122).

Stil eleverne følgende spørgsmål:

  • Kan I nævne nogle af konsekvenserne ved faldet, som Lehi beskrev i 2 Nefi 2:21-24?

  • Hvordan gør disse konsekvenser det muligt for os at udvikle os ifølge vor himmelske Faders plan for vores frelse?

Tilføj følgende sandhed på tavlen: Jesus Kristus forløser os fra faldet i kraft af forsoningen og tilbyder forløsning for vore synder.

For at hjælpe eleverne til at få en dybere forståelse af denne sandhed, kan du lade en elev læse følgende udtalelse højt af ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Jesu Kristi forsoning, der var en sand barmhjertighedsgerning, overvandt følgerne af faldet og gjorde det muligt for alle mennesker at vende tilbage til Guds nærhed. Som en del af forsoningen overvandt Frelseren den fysiske død og gav alle Guds børn udødelighed gennem opstandelsen. Han overvandt også den åndelige død og muliggjorde evigt liv, det liv, som Gud lever, og som er den største af alle Guds gaver« (»Kristne i tro og gerning«, Stjernen, jan. 1997, s. 68).

Spørg eleverne: Hvad er nogle af velsignelserne ved forsoningen?

For at hjælpe eleverne til at forstå betydningen af handlefrihed i vor himmelske Faders plan læser du følgende udtalelse af ældste Neal A. Maxwell fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Uden tilstedeværelsen af valg, uden vores frihed til at vælge og uden modsætning ville der ikke være nogen virkelig eksistens … Det er et faktum, at vi hverken kan vokse åndeligt og derved heller ikke blive virkelig lykkelige medmindre og indtil, vi gør klogt brug af vores handlefrihed« (One More Strain of Praise, 1999, s. 80).

Skriv følgende princip på tavlen: Vi er frie til at vælge frihed og evigt liv eller fangenskab og død.

Lad eleverne tage fat på opgave 4 under dag 3 i deres skriftstudiebog. Bed nogle få af dem om at forklare, hvad de har lært om handlefrihed i 2 Nefi 2:26-29.

Læs følgende udtalelse højt af profeten Joseph Smith:

»For at opnå frelse skal vi ikke blot gøre noget af det, men alt det, som Gud har befalet« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 161).

For at hjælpe eleverne til at forstå vigtigheden af lydighed kan du stille følgende spørgsmål:

  • Hvorfor tror I, at Lehi fremhævede lydighed i sit afsluttende råd til sin familie, før han døde?

  • Hvilke oplevelser har I haft, der har hjulpet jer til at vide, at Herren velsigner os, når vi holder hans befalinger, og at han tilbageholder velsignelser, når vi ikke holder hans befalinger? (Tilføj denne sandhed til listen på tavlen).

Læs som afslutning på denne lektion følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer, præsident for De Tolv Apostles Kvorum:

»Lydighed er en stærk, åndelig medicin. Den kan kurere næsten alt« (»Gileads balsam«, Stjernen, jan. 1988, s. 15).

Bær dit vidnesbyrd om Guds kærlighed til dine elever og hans ønske om at hjælpe dem til at overvinde faldets virkninger og opnå evigt liv.

Næste del (2 Nefi 4-10)

Da Lehi døde, stræbte Laman og Lemuel igen efter at tage Nefis liv. Hvilken advarsel gav Herren, som reddede Nefis liv? Hvad ville der i øvrigt ske med vores legeme og ånd, hvis der ikke fandtes nogen forsoning? Eleverne kan finde svarene på dette spørgsmål i 2 Nefi 9:7-9.

Udskriv