Bibliotek
Lektion 14: 1 Nefi 12-13


Lektion 14

1 Nefi 12-13

Indledning

Da Nefi havde set Frelserens jordiske tjenestegerning og forsoning i et syn, så han, at efter fire retskafne generationer, ville hans efterkommere blive stolte, og de ville falde for den ondes fristelser og blive udryddet. Han blev også vist lastefuldheden hos dem, der følger Satan i den store og vederstyggelige kirke. Han så, at man ville fjerne tydelige og dyrebare sandheder fra Bibelen, hvilket ville få mange til at snuble åndeligt. Trods disse bedrøvelige scener gav Nefis syn ham også grund til at nære et stort håb. Han så, at Gud ville berede en gengivelse af evangeliet i de sidste dage. Han vidnede også om, at optegnelsen om hans folk (Mormons Bog) ville komme frem i de sidste dage og gengive de tydelige og dyrebare sandheder, som var gået tabt for verden.

Bemærk: Det er ikke sikkert, at du har tid til at komme ind på hele materialet i denne lektion. Søg Helligåndens vejledning i din forberedelse for at vide, hvilke dele af lektionen der er vigtigst og mest anvendelige for dine elever. Du kan være nødt til at opsummere visse dele af lektionen for at have tid nok til at undervise grundigt om de vigtigste læresætninger og principper.

Forslag til undervisningen

1 Nefi 12

Nefi ser fremtiden for den nefitiske og den lamanitiske nation.

Opsummer 1 Nefi 12 ved at forklare, at dette kapitel er en fortsættelse af Nefis syn. Englen viste Nefi, hvordan symbolerne i synet om livets træ havde indflydelse for hans efterkommere. Han blev vist, at nogle af hans efterkommere ville modtage alle forsoningens velsignelser. Men Nefi så også, at hans efterkommere med tiden ville blive udryddet af hans brødres efterkommere (lamanitterne). Bed eleverne om at læse 1 Nefi 12:16-19. Lad dem se efter årsager til, at nefitterne ville gå til grunde (se 1 Ne 12:19). Mind eleverne om, at når de udøver tro på Jesus Kristus, så kan de overvinde stolthed og fristelser.

1 Nefi 13:1-9

Nefi ser den store og vederstyggelige kirke

Bed eleverne om at række hånden op, hvis de dyrker en form for sport. Bed et par af dem om at fortælle, hvilken sport de dyrker. Forklar, at det ofte er sådan i sport, at holdene forbereder sig før en kamp ved at studere modstanderens tidligere kampe og strategier.

  • Hvorfor kan det hjælpe et hold at studere modstanderens strategi, inden de skal spille?

Forklar at Nefi i synet så de ønsker og strategier, som modstanderne af Jesu Kristi Kirke ville følge i de sidste dage. Tilskynd eleverne til at lægge mærke til de strategier, når de studerer dette kapitel, så de kan genkende dem og ikke lade sig vildlede af dem.

Lad nogle få eleverne skiftes til at læse højt fra 1 Nefi 13:1-4, 6. Bed en elev om at nævne de grupper, som Nefi så dannelsen af blandt ikke-jøderne i de sidste dage.

Læs følgende kommentar af ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum for at hjælpe eleverne til at forstå indholdet i disse skriftsteder. Bed eleverne om at lytte nøje efter og lægge mærke til en definition på den store og vederstyggelige kirke.

»Betegnelserne Djævlens kirke og den store og vederstyggelige kirke bliver brugt for et betegne alle … organisationer som enten af navn eller natur – det være sig politiske, filosofiske, uddannelsesmæssige, økonomiske, sociale, broderlige, borgerlige eller religiøse – hvis formål det er at lede mennesket væk fra Gud og hans love og dermed fra frelse i Guds rige« (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 137-138).

Vær tydelig med at udtrykket »den store og vederstyggelige kirke« ikke refererer til nogen bestemt trosretning eller kirke. Det henviser til enhver organisation, der har til formål at føre folk væk fra Gud og hans love.

Du kan eventuelt opfordre eleverne til at skrive ordene alle organisationer, som har til formål at lede folk væk fra Gud og hans love i marginen ud for 1 Nefi 13:6.

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt at vide, at Satan organiserer sine styrker for at lede os væk fra Gud og hans love?

Forklar, at Nefi beskrev den store og vederstyggelige kirke. Bed en elev om at læse 1 Nefi 13:5-9 højt.

  • Hvad ønsker de i den store og vederstyggelige kirke? (Se 1 Ne 13:7-8).

  • Hvad søger de i den store og vederstyggelige kirke at opnå ifølge 1 Nefi 13:5, 9? Hvorfor? (Du kan eventuelt skrive følgende sandhed på tavlen: Satan og hans følgesvende ønsker at tilintetgøre Guds hellige og føre dem i fangenskab.

  • Hvordan kan det at kende til Satans og hans følgesvendes ønsker og hensigter hjælpe os til at stå imod dem?

Fortæl eleverne, at de senere i dette kapitel vil lære mere om de metoder, som den store og vederstyggelige kirke anvender i forsøget på at tilintetgøre dem, som søger Gud.

1 Nefi 13:10-19

Nefi ser Guds hånd i dannelsen af et frit land, hvor evangeliet bliver gengivet

Bekræft at Herren har forsikret, at hans værk vil gå fremad trods den store og vederstyggelige kirkes forsøg på at få folk til at snuble rent åndeligt. Det har han sørget for ved at berede vejen for gengivelsen af hans evangelium.

Følgende udtalelser sammenfatter væsentlige begivenheder, som Nefi så i sit syn. Bed eleverne om at læse 1 Nefi 13:10-19 og matche hver af følgende skriftstedshenvisninger med den begivenhed, det beskriver. (Du kan eventuelt sætte skriftstedshenvisningerne og udtalelserne op på tavlen, inden klassen begynder). Du kan også lave et uddelingsark, som indeholder skriftstedshenvisningerne og udtalelserne. Nedenfor er skriftstederne korrekt matchet med udtalelserne. For at denne aktivitet kan gennemføres som tiltænkt, er du nødt til at bytte om på rækkefølgen i udtalelserne, når du viser dem på tavlen eller laver et uddelingsark).

1 Nefi 13:12 Columbus sejler til Amerika

1 Nefi 13:13 Pilgrimme sejler til Amerika i søgen efter trosfrihed1 Nefi 13:14 Ikke-jøderne nyder fremgang i Amerika

1 Nefi 13:14 Indianere fordrives fra deres jord

1 Nefi 13:15 Ikke-jøderne nyder fremgang i Amerika

1 Nefi 13:16-19 Selvom de amerikanske oprørsstyrker er i mindretal sejrer de

Når eleverne svarer, kan du eventuelt opfordre dem til at skrive et nøgleord eller udtryk i deres skrifter ud for hver enkelt skriftsted. De kan fx skrive Columbus ud for 1 Nefi 13:12.

  • Hvorfor sejlede Columbus til Amerika ifølge 1 Nefi 13:12?

  • Hvorfor udvandrede pilgrimmene til Amerika ifølge 1 Nefi 13:13?

  • Hvad var årsagen ifølge 1 Nefi 13:15-19 til, at ikke-jøderne nød fremgang og vandt uafhængighed af »alle andre folkeslags hænder«?

Bed en elev om at oplæse følgende udtalelse af præsident Joseph F. Smith:

»Den Almægtige oprejste denne store amerikanske nation ved sin almægtige hånds kraft for at gøre det muligt i de sidste dage at oprette Guds rige på jorden. Hvis Herren ikke have beredt vejen ved at lægge grundvolden til denne herlige nation, havde det været umuligt (under de strenge love og fanatismen i verdens kongedømmer) at lægge grunden til hans store riges komme. Herren har gjort dette« (Evangeliske lærdomme, s. 343).

Bekræft, at Herren forberedte genoprettelsen ved at sikre et land med religionsfrihed, hvor han kunne genoprette sin kirke. Bekræft, at Herren har beredt og fortsat vil berede en måde, hvorpå hans gengivne evangelium kan nå alle nationer.

Dersom du underviser i denne lektion uden for USA så spørg:

  • Hvordan sørgede Herren for en måde, hvorpå det gengivne evangelium kunne forkyndes i vores land?

1 Nefi 13:20:42

Nefi så fremtidens ikke-jøder med Bibelen, Mormons Bog og sidste dages skrifter

Bed en elev om at læse 1 Nefi 13:20-24. Bed vedkommende om at nævne den ting, som Nefi så »blev båret frem blandt« de tidlige amerikanske bosættere. Vis Bibelen og forklar at det var den bog, som Nefi så i sit syn. Du kan eventuelt bede eleverne om at skrive Bibelen i marginen ud for 1 Nefi 13:20.

Forklar, at englen fortalte Nefi, at Bibelen er en optegnelse »af stor værdi« (1 Ne 13:23). Da åbenbaringerne i Bibelen oprindeligt blev nedskrevet, indeholdt de »Herrens evangeliums fylde« (1 Ne 13:24). Bed en elev om at læse 1 Nefi 13:26-27 højt.

  • Hvad fjernede den store og vederstyggelige kirke fra Bibelen? Hvorfor blev disse ting fjernet?

Bed en anden elev om at læse 1 Nefi 13:29 højt.

  • Hvad blev resultatet af, at tydelige og dyrebare ting og mange af Herrens pagter blev fjernet fra Bibelen?

Lad fire elever skiftes til at læse højt fra 1 Nefi 13:34-36, 39. Bed klassen om at lægge mærke til, hvad Herren ville gøre for at hjælpe folk til at overvinde den store og vederstyggelige kirkes anslag.

  • Hvad ville Herren i sin nåde frembringe ifølge 1 Nefi 13:34?

  • Hvad ville der ifølge 1 Nefi 13:35-36 »komme frem« til ikke-jøderne? (Du kan eventuelt foreslå eleverne, at de ud for 1 Nefi 13:35 skriver, at »dette« refererer til Mormons Bog).

  • Udover Mormons Bog hvad ville Herren så ellers frembringe i de sidste dage ifølge 1 Nefi 13:39? Hvilke »andre bøger« har Herren frembragt som del af genoprettelsen? (Lære og Pagter, Den Kostelige Perle og Joseph Smiths oversættelse af Bibelen).

Bed eleverne om at læse 1 Nefi 13:40-41. Bed dem om at finde en beskrivelse af, hvad genoprettelsens skrifter ville gøre kendt blandt alle mennesker. Når eleverne har fortalt, hvad de har fundet frem til, så vis en Bibel og bær dit vidnesbyrd om dens sandfærdighed. Vis en Mormons Bog og læg den sammen med Bibelen. Bekræft at Mormons Bog og de sidste dages skrifter gengiver de tydelige og dyrebare sandheder, som hjælper os til at vide, at Jesus Kristus er Guds Søn, og hvordan vi kan komme til ham.

Bed eleverne om at finde et udtryk i slutningen af 1 Nefi 13:41, som beskriver, hvad Herren vil gøre med jødernes optegnelse (Bibelen) og Nefis efterkommeres optegnelse (Mormons Bog). Bekræft at disse optegnelser skal »stadfæste hinanden i ét« (1 Ne 13:41) og »vokse sammen« (2 Ne 3:12) for at hjælpe os til klart at vide, hvordan vi kommer til Frelseren.

For at hjælpe eleverne til at forstå, hvordan gengivelsen af tydelige og dyrebare sandheder har påvirket deres liv, så lad dem tænke over følgende spørgsmål:

  • Hvordan har Mormons Bog påvirket jeres vidnesbyrd om Jesus Kristus og hjulpet jer til at komme tættere på ham?

Bed et par elever om at besvare spørgsmålet, når de har haft tid til at tænke lidt. Du kan eventuelt også bære dit vidnesbyrd om Mormons Bog, og hvordan den har styrket dit vidnesbyrd om Jesus Kristus og hjulpet dig til at vide, hvordan man kommer til ham. Tilskynd eleverne til at studere Mormons Bog nøje gennem året og se efter de belæringer og beretninger, som styrker deres vidnesbyrd om Jesus Kristus og lærer dem, hvordan de kommer til ham, når du afrunder klassen.

Kommentar og baggrundsinformation

1 Nefi 12-14 Overblik

Følgende oversigt giver os et visuelt overblik over de begivenheder, som fører til grundlæggelsen af Guds rige på jorden:

Billede
historiske begivenheder

1 Nefi 13 Hvad menes der med udtrykket ikke-jøder i Mormons Bog?

Ikke-jøder betyder »nationerne.« Det refererer til dem (1) der ikke er af Israels hus, (2) de, der ikke tror på Israels Gud, eller som ikke har evangeliet uanset herkomst, og (3) om folk, der ikke er fra eller bor i Judas land. Pilgrimme og immigranter i Amerika kaldes fx for ikke-jøder i 1 Nefi 13:3-13. De som frembragte Mormons Bog kaldes ikke-jøder i 1 Nefi 13:34. Lære og Pagter og Den Kostelige Perle blev bragt frem ved ikke-jøder (se 1 Ne 13:39). USA kaldes en nation af ikke-jøder i 1 Nefi 13:34, 39.

1 Nefi 13:20-29 Tydelige og yderst dyrebare sandheder er fjernet fra Biblen

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt: »Visse elementer … der mangler i Bibelen var både ›tydelige og dyrebare‹. De var tydelige i al deres enkelhed og klarhed, de var lette ›for menneskenes børn at forstå‹; de var dyrebare i al deres renhed og dybe værdi og i deres frelsende og evige betydning for Guds børn« (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 5).

Joseph Smith sagde, at »mange vigtige punkter, der berørte menneskets frelse, var blevet taget ud af Bibelen eller var gået tabt, førend den blev samlet« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007 s. 215). Han sagde også, at han troede på Bibelen, »som den lød, da den kom fra de oprindelige skribenters pen« og at »uvidende oversættere, skødesløse afskrivere eller beregnende og fordærvede præster har begået mange fejl« (Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, s. 205).

1 Nefi 13:32-40 Tydelige og dyrebare ting er gengivet

Præsident James E. Faust fra Det Første Præsidentskab talte om, hvordan Kirkens standardværker har været det primære redskab i gengivelsen af sandheder, der var gået tabt:

»Mormons Bog er endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus. Den gengiver værdifulde sandheder om faldet, forsoningen, opstandelsen og livet efter døden.

Før genoprettelsen havde himlene været lukket i århundreder. Men med profeter og apostle på jorden igen, blev himlen atter åbnet med syn og åbenbaringer. Mange af de åbenbaringer, som profeten Joseph Smith fik, blev nedskrevet i den bog, som blev kendt som Lære og Pagter. Den indeholder yderligere indsigt om principper og ordinancer og er en værdifuld kilde angående præstedømmets opbygning. Derudover har vi endnu en bog med hellig skrift, som hedder Den Kostelige Perle. Den indeholder Moses’ Bog, som blev åbenbaret til profeten Joseph Smith, og Abrahams Bog, som Joseph Smith oversatte fra en ægyptisk rulle, som han havde købt. Fra disse skrifter lærer vi ikke kun en hel masse om Moses, Abraham, Enok og andre profeter, men også mange flere detaljer om skabelsen. Vi lærer, at alle profeterne blev undervist i Jesu Kristi evangelium lige fra begyndelsen – selv i Adams dage« (se Liahona, maj 2006, s. 67-68).

Joseph Smiths oversættelse af Bibelen genindfører også mange tydelige og dyrebare sandheder. Joseph Smiths oversættelse af Bibelen er »en revision eller oversættelse af den engelske King James’ Bible, som Joseph Smith påbegyndte i juni 1830. Gud havde befalet ham at foretage oversættelsen, og han betragtede det som en del af sit kald som profet …

Joseph Smiths Oversættelse har gengivet nogle af de tydelige og dyrebare ting, som ikke længere findes i Bibelen (1 Ne 13). Skønt den ikke er Kirkens officielle bibel, rummer oversættelsen mange interessante oplysninger og giver en meget bedre forståelse af Bibelen. Den er også et vidnesbyrd om profeten Joseph Smiths guddommelige kald og mission« (Guide til Skrifterne, »Joseph Smiths Oversættelse«, scriptures.lds.org; se også 2 Ne 3:11; History of the Church, 1:238).

Med fortsat åbenbaring i Herrens kirke, er det en stadig igangværende proces at tilvejebringe tydelige og dyrebare evangeliske læresætninger og principper til folk over hele verden. Den inspirerede undervisning af Herrens profeter og apostle er afgørende for forståelsen af evangeliets tydelige og dyrebare sandheder.

1 Nefi 10-14 Oversigt over Nefis syn

Billede
Nefis syn

Udskriv