Bibliotek
Lektion 40: 2 Nefi 31


Lektion 40

2 Nefi 31

Indledning

Mange år før Jesus Kristus blev født, fik Nefi en åbenbaring om Frelserens dåb. Da Nefi fortalte sit folk om denne åbenbaring, belærte han om det, han kaldte »Kristi lære« – at for at få evigt liv må vi udøve tro på Jesus Kristus, omvende os fra vore synder, blive døbt, modtage Helligånden og holde ud til enden.

Forslag til undervisningen

2 Nefi 31:1-13

Nefi belærer om, at når vi bliver døbt, følger vi Frelserens eksempel.

Begynd undervisningen med at stille eleverne følgende spørgsmål:

  • Hvad husker I om jeres dåb? Hvordan havde I det, da I blev døbt?

Forklar, at da eleverne blev døbt, fulgte de en fremgangsmåde, der altid har været en del af Jesu Kristi evangelium. Nefi brugte et bestemt udtryk med henvisning til denne fremgangsmåde. Bed eleverne om at lede efter dette udtryk, som findes i 2 Nefi 31:2 og 2 Nefi 31:21. Når de har fundet frem til udtrykket »Kristi lære«, spørger du:

  • Hvilke ord eller udtryk i 2 Nefi 31:2, 21 angiver vigtigheden af »Kristi lære«? (Det kan være svar som »jeg må tale angående«, »ikke givet nogen anden vej« og »eneste og sande lære«).

Vis billedet Johannes Døber døber Jesus (62133; hæftet Evangelisk Kunst, 2009, nr. 35). Bed eleverne studere 2 Nefi 31:5-9 for sig selv og finde de udtryk, der tydeliggør, hvorfor Jesus Kristus blev døbt. (Foreslå eventuelt, at de markerer disse udtryk). Efter et par minutter beder du eleverne om at læse de udtryk, de har fundet.

Billede
Johannes Døber døber Jesus
  • Hvad tror I, at det vil sige at »opfylde al retfærdighed«? (Når eleverne har svaret, kan du eventuelt forklare, at det betyder at holde befalingerne. Præsident Joseph F. Smith har sagt: »›At opfylde al retfærdighed‹ er at opfylde loven« (i Conference Report, apr. 1912, s. 9)).

Bed en elev om at læse 2 Nefi 31:10-12 højt.

  • Hvordan forklarer disse vers vigtigheden af dåb? (Nefi belærer om, at dåb er en befaling fra vor himmelske Fader, at den er påkrævet for at kunne modtage Helligåndsgaven, og at den er nødvendig i vore bestræbelser på at følge Jesus Kristus).

Bed eleverne om at sammenfatte læresætninger og principper, de har lært af 2 Nefi 31:5-12. Når de udveksler tanker, må du være sikker på, de forstår følgende principper:

Jesus Kristus er det fuldkomne eksempel på lydighed, som vi skal følge.

Vi skal følge Jesus Kristus, blive døbt og modtage Helligånden.

Skønt Jesus Kristus var uden synd, blev han døbt for at opfylde al retfærdighed.

Bed en elev om at læse 2 Nefi 31:13 højt. Henled elevernes opmærksomhed på udtrykkene »med hjertets faste forsæt«, »uden at handle hyklerisk og bedragerisk over for Gud« og » med oprigtig hensigt«. Foreslå eventuelt, at de markerer disse udtryk.

  • Hvad betyder disse udtryk for jer? (Påpeg eventuelt, at alle tre udtryk henviser til behovet for at være oprigtige i vore bestræbelser på at udøve tro på Frelseren, omvende os fra vore synder og følge Frelserens eksempel).

Stil spørgsmål som følgende for at hjælpe eleverne til en dybere forståelse af, hvordan man kan følge Frelserens eksempel i flere forskellige situationer:

  • Hvordan kan disse udtryk gælde for aktiviteter som dagligt skriftstudium og deltagelse i kirkemøder?

  • Hvad er forskellen på at »sige en bøn« og bede »med hjertets faste forsæt«?

  • Hvad er forskellen på at spise nadverbrødet og nyde nadverbrødet »med oprigtig hensigt«?

  • Hvad er forskellen på at sige, at man er ked af noget, man har gjort, og at omvende sig »med hjertets faste forsæt«?

2 Nefi 31:14-21

Nefi belærer om, at vi efter dåben skal modtage Helligånden og fortsat følge Frelserens eksempel

Forklar, at Nefi talte om en port, der åbner for en sti. Bed en elev om at læse 2 Nefi 31:17-18 højt. Når eleven er færdig med at læse, tegner du en enkel illustration som følgende på tavlen:

Billede
port og sti
  • Hvad er porten ifølge 2 Nefi 31:17? (Omvendelse og dåb. Skriv Omvendelse og dåb under porten). Hvordan er omvendelse og dåb ligesom en port?

  • Hvad leder stien hen til ifølge 2 Nefi 31:18? (Evigt liv. Skriv Evigt liv for enden af stien. Forklar eventuelt, at der med udtrykket »evigt liv« menes ophøjelse i det celestiale rige).

  • Nefi belærte om, at vi efter dåben modtager Helligåndsgaven (se 2 Ne 31:13-14). Hvad gør Helligånden for os ifølge 2 Nefi 31:17-18? (Hjælp eleverne til at forstå, at Helligånden vidner om Faderen og Sønnen og giver forladelse for vore synder).

  • Hvorfor er det afgørende for os at få et vidnesbyrd om Faderen og Sønnen gennem Helligånden?

For at fremme elevernes forståelse af Helligåndens rolle i forbindelse med tilgivelse for synder skal du måske forklare udtrykket »dåben med ild og med Helligånden« (2 Ne 31:13-14; se også v. 17). Lad en elev læse følgende udtalelse af ældste David A. Bednar fra De Tolvs Apostles Kvorum. Bed klassen om at lytte efter, hvad det vil sige at blive døbt med ild og med Helligånden.

»Dåbens port fører til den snævre og trange sti …

Vi bliver befalet og belært om at leve således, at vores faldne natur bliver forandret ved Helligåndens helliggørende kraft. Præsident Marion G. Romney har sagt, at dåben med ild ved Helligånden ›omvender [os] fra det kødelige til det åndelige. Den renser, helbreder og gør vores sjæl ren … Tro på Herren Jesus Kristus, omvendelse og dåb med vand er alle en forberedelse og en forudsætning for denne dåb med ild, men (dåben med ild) er fuldendelsen. At modtage (dåben med ild) er at få éns klæder vasket i Jesu Kristi forsonende blod‹ (Learning for the Eternities, komp. George J. Romney, 1977, s. 133; se også 3 Ne 27:19-20).

Når vi bliver født på ny og stræber efter altid at have hans Ånd hos os, helliggør og forædler Helligånden således vores sjæl som ved ild (se 2 Ne 31:13-14, 17). I sidste ende skal vi stå pletfrie for Gud« (»Skyldfrie hænder og et rent hjerte«, Liahona, nov. 2007, s. 81).

  • Hvad sagde ældste Bednar og præsident Romney, at »dåben med ild« gør for os?

  • Hvilke yderligere velsignelser kan vi få ved Helligåndens indflydelse?

  • Hvordan »stræber [I] efter altid at have hans Ånd« hos jer?

  • Hvornår har I følt Helligånden virke i jeres tilværelse?

Forklar, at i 2 Nefi 31:18 betyder ordet snævre smal, streng, krævende og ingen plads til afvigelse. Nefi anvendte dette ord til at beskrive den sti, vi er nødt til at følge efter dåben for at få evigt liv. Bed eleverne om i tavshed at tænke over følgende spørgsmål:

  • Hvad er vi nødt til at gøre efter dåben for at forblive på stien til evigt liv?

Når eleverne har tænkt over dette spørgsmål, beder du dem om at finde svar i 2 Nefi 31:15-16, 19-21. Foreslå eventuelt, at de markerer ord eller udtryk, der forklarer, hvad vi skal gøre for at få evigt liv. Bed nogle få elever om at fortælle, hvad de har markeret, når de har haft tid nok. Mens de svarer, skriver du deres svar på tavlen. Din illustration bør se nogenlunde således ud:

Billede
Eternal Life Steps

Vær sikker på, at eleverne forstår, at hvis vi lever i overensstemmelse med Kristi lære, får vi evigt liv.

Bed som afslutning på denne lektion en elev om at læse 2 Nefi 31:20 højt. Påpeg, at 2 Nefi 31:19-20 er et mesterskriftsted. Bed eventuelt eleverne om at markere disse skriftsteder så tydeligt, at de let vil kunne finde dem. Bed dem om at svare på et af følgende spørgsmål i deres skriftstudiebog:

  • Hvad giver jer ud fra det, I har studeret i denne lektion, håb om, at I kan få evigt liv?

  • Hvordan har den pagt, I har indgået i dåben, haft indflydelse på jeres tilværelse?

Mesterskriftsted – 2 Nefi 31:19-20

Læs følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Der kan ligge stor styrke i at lære skriftsteder udenad. At lære et skriftsted udenad er som at danne et nyt venskab. Det er som at finde en ny person, der kan hjælpe, når det kniber, komme med inspiration og trøst samt være en kilde til motivation i forbindelse med nødvendige forandringer« (»Skrifternes styrke«, Liahona, nov. 2011, s. 6).

Skriv på en plakat (eller et stykke papir) jeg har lært 2 Nefi 31:19-20 udenad. Anbring plakaten på et sted, hvor eleverne kan se den. Bed eleverne om at lære disse skriftsteder udenad selv eller sammen med deres familie. Tilskynd dem til at underskrive plakaten de kommende dage, når de har lært skriftstederne udenad. Hvis de lærer dem udenad sammen med deres familie, må de også skrive deres families navne på plakaten. Husk at skræddersy denne udfordring til den enkeltes evner og omstændigheder, så hver elev kan få en succesoplevelse.

Bær dit vidnesbyrd om værdien af at kunne skriftsteder udenad, som fx 2 Nefi 31:19-20 der indeholder ord om håb.

Bemærk: På grund af indholdet og længden af dagens lektion foretrækker du måske at bruge denne aktivitet en anden dag, hvor du har mere tid.

Kommentar og baggrundsinformation

2 Ne 31:2, 21 »Kristi lære«

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

»›Kristi lære‹, som Nefi belærte om i sin storslåede, sammenfattende tale, fokuserer på tro på Herren Jesus Kristus, omvendelse, dåb ved nedsænkning, modtagelse af Helligåndsgaven og at holde ud til enden. I denne erklæring forsøger han ikke at dække hele frelsesplanen, det kristne livs dyder eller de belønninger, som venter os i forskellige grader af himmelsk herlighed. I denne erklæring står der intet om præstedømmets embeder, templets ordinancer eller mange andre sande læresætninger. Alt dette er vigtigt, men som det bruges i Mormons Bog er ›Kristi lære‹ enkel og direkte. Det fokuserer udelukkende på evangeliets første principper med en opmuntring til at holde ud, blive ved og fortsætte. Det er i sandhed i tydeligheden og enkelheden ved ›Kristi lære‹, at dens virkning findes. Nefi vidste, at det ville være sådan. Han skrev: ›Jeg [vil] tale tydeligt til jer i overensstemmelse med tydeligheden af min måde at profetere på‹ (2 Ne 31:2)« (Christ and the New Covenant, The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 49-50).

2 Nefi 31:13. »Uden at handle hyklerisk«

Ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum har talt om ikke at handle hyklerisk:

»Efterlever vi rent faktisk evangeliet, eller viser vi bare et skær af retskaffenhed, så de omkring os antager, at vi er trofaste, når vores hjerte og usete gerninger i virkeligheden ikke er tro mod Herrens lærdomme?

Ifører vi os blot et ›skær af gudsfrygt‹, mens vi ›fornægter dens kraft‹?(JS–H 1:19).

Er vi reelt retskafne, eller foregiver vi blot lydighed, når vi tror, at andre ser os?

Herren har gjort det klart, at han ikke lader sig narre af det ydre, og han har advaret os mod at være falske over for ham eller andre. Han har rådet os til at være på vagt mod dem, som fremviser en falsk facade og tager en strålende maske på for at skjule en mørkere side« (»Tro mod sandheden«, Stjernen, juli 1997, s. 14.

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har rådet medlemmer til at handle med oprigtig hensigt og ikke mekanisk gøre det, der hører sig til:

»Når vi følger disse mest grundlæggende lærdomme, åbner der sig for os prægtige forbindelser til Kristus på talrige måder: Bøn, faste og meditation om hans hensigter, kraften fra skrifterne og at tjene andre og ›bistå de svage, opløft[e] de nedhængende hænder, og styrk[e] de matte knæ‹ (L&P 81:5). Frem for alt, så udvis ›Kristi rene kærlighed‹, den gave, som ›aldrig [hører] op‹, som ›tåler alt, tror alt, håber alt og udholder alt‹ (se Moro 7:45-47). Snart vil vi med den slags kærlighed se, at der i vores liv er mange veje, der fører til Mesteren, og at hver gang vi rækker ud til ham, hvor lidt det end er, opdager vi, at han ivrigt har prøvet at nå os …

Mit ønske i dag for os alle … er, at vi må få mere direkte, personlig erfaring med Frelserens eksempel. Nogle gange søger vi himlen alt for indirekte og fokuserer på programmer, historien eller andres erfaringer. De er vigtige, men ikke så vigtige som personlig erfaring, det at være en sand discipel eller den styrke, der kommer af førstehåndserfaring med hans majestætiske berøring« (»At udbedre det ødelagte«, Liahona, maj 2006, s. 70).

2 Nefi 31:13, 17-18. »Modtag Helligånden«

Ældste David A. Bednar har sagt:

»Ordinancen, der består i at bekræfte et nyt medlem af Kirken samt overdragelse af Helligåndsgaven, er både enkel og dybsindig. Værdige bærere af Det Melkisedekske Præstedømme lægger deres hænder på en persons hoved og kalder ham eller hende ved navn. Derefter bliver denne person med det hellige præstedømmes myndighed og i Frelserens navn bekræftet som medlem af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige og denne vigtige sætning lyder: ›Modtag Helligånden.‹

Denne ordinances enkelhed kan medføre, at vi overser dens betydning. Disse to ord – »Modtag Helligånden« – er ikke en passiv erklæring, de udgør snarere et præstedømmepåbud – en bemyndiget formaning til at handle og ikke blot være genstand for handling (se 2 Ne 2:26). Helligånden bliver ikke virksom i vores liv, blot fordi der lægges hænder på vores hoved og de to vigtige ord udtales. Når vi modtager denne ordinance, accepterer vi hver især et helligt og vedvarende ansvar for at ønske, søge, arbejde og leve, således at vi faktisk ›modtager Helligånden‹ og dennes medfølgende åndelige gaver …

At bede, studere, samles, tilbede, tjene og adlyde er ikke isolerede, uafhængige punkter på en lang evangelisk tjekliste over gøremål. Hver af disse retfærdige handlinger er snarere en vigtig del af en overordnet åndelig søgen efter at opfylde befalingen om at modtage Helligånden. Befalingerne fra Gud, som vi adlyder, og de inspirerede råd fra Kirkens ledere, som vi følger, fokuserer hovedsageligt på at opnå Åndens ledsagelse. I bund og grund er kernen i alle evangeliske læresætninger og aktiviteter, at vi kommer til Kristus ved at modtage Helligånden i vores liv« (»Modtag Helligånden«, Liahona, nov. 2010, s. 95, 97).

Følgende udtalelse beskriver nogle af de velsignelser, vi kan få, når vi er værdige til Helligåndens ledsagelse:

»Helligånden kan vejlede dig i dine beslutninger og beskytte dig mod fysisk og åndelig fare …

Han er Talsmanden (Joh 14:26) … Åndens tilskyndelser kan berolige dig, stilne de nagende bekymringer i dit liv og trøste dig, når du sørger. Helligånden kan fylde dig med ›med håb og fuldkommen kærlighed‹ og ›lære dig rigets fredsskabende sandheder‹ (Moro 8:26; L&P 36:2) …

Den fulde glæde af Helligåndsgaven omfatter at modtage åbenbaring og trøst samt at kunne betjene og velsigne andre gennem åndelige gaver og at blive helliggjort fra synd og forberedt til ophøjelse i det celestiale rige« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 65, 66, 67).

2 Nefi 31:15-16 »Hold ud til enden«

Udtrykket at »holde ud til enden« bruges ofte for at fremhæve behovet for, at man tålmodigt holder ud gennem livets svære prøver. Ældste Joseph B. Wirthlin forklarede, at det at holde ud til enden også betyder at fortsætte i trofasthed mod Kristus:

»At holde ud til enden er læren om at fortsætte på den sti, der fører til evigt liv, efter at man er trådt ind på denne sti ved tro, omvendelse, dåb og modtagelse af Helligånden. At holde ud til enden kræver hele vores hjerte, eller som profeten Amaleki fra Mormons Bog siger: ›… kom til ham og giv ham hele din sjæl som et offer til ham og vedbliv i faste og bøn og hold ud til enden; og så sandt, som Herren lever, skal du blive frelst‹(Omni 1:26).

At holde ud til enden betyder, at vi har slået dybe rødder i den evangeliske jord, har overholdt Kirkens lærdomme, har tjent vore medmennesker ydmygt, har levet et kristent liv og holdt vore pagter. De, der holder ud, er ligevægtige, vedholdende, ydmyge, udvikler sig konstant og er uden svig. Deres vidnesbyrd er ikke bygget på verdslige grunde – det er bygget på sandhed, kundskab, erfaring og på Ånden« (»Stræb fremad«, Liahona, nov. 2004, s. 101).

2 Nefi 31-33 Helligånden

Nefis afsluttende belæringer i Mormons Bog indeholder mange sandheder om Helligånden. Fx:

  1. Helligånden gør os i stand til at tale med »engles tunge« (se 2 Ne 31:13).

  2. Syndsforladelse kommer i kraft af Helligånden (se 2 Ne 31:17).

  3. Helligånden vidner om Faderen og Sønnen (se 2 Ne 31:18).

  4. Helligånden viser os alt det, som vi skal gøre (se 2 Ne 32:5).

  5. Helligånden lærer mennesker at bede (se 2 Ne 32:8).

  6. Når en person taler ved Helligåndens kraft, overfører Helligånden disse ord til hjertet hos andre (se 2 Ne 33:1).

Udskriv