Bibliotek
Lektion 31: 2 Nefi 11 og 16


Lektion 31

2 Nefi 11 og 16

Indledning

I 2 Nefi 11 udtrykker Nefi sin kærlighed til Esajas’ ord. Han vidner også om, at Jakob og Esajas har set »forløser[en], ligesom jeg har set ham« (2 Ne 11:2). 2 Nefi 16 indeholder Esajas’ beretning om at blive renset for sine synder og kaldet til profet, da han »så … Herren sidde på en trone« (se 2 Ne 16:1, 5-8). Både Nefi og Jakob forklarede værdien af at anvende Esajas’ skrivelser på os selv (se 1 Ne 19:23; 2 Ne 6:5; 11:2), og Herren erklærede, at »betydningsfulde er Esajas’ ord (3 Ne 23:1). 2 Nefi 11 indeholder en del af Nefis forklaring på inddragelsen af Esajas’ profetier i sin optegnelse og tjener således som en introduktion til Esajas’ ord i 2 Nefi 12-24. 2 Nefi 25 fungerer som en konklusion på disse kapitler og indeholder Nefis vejledning til, hvordan man forstår Esajas’ ord (se lektion 35 i dette hæfte).

Forslag til undervisningen

2 Nefi 11

Nefi udtrykker sin fryd ved at vidne om, at frelse kommer gennem Jesus Kristus

Bed tre elever om hver for sig og for sig selv at skrive en sætning om, hvad der skete, sidste gang klassen var sammen. Giv dem ikke lov til at sammenligne eller tale om det, de skriver. For at illustrere fordelene ved at have mere end ét vidne lader du disse tre elever læse deres sætning højt. Når den første elev har læst sin sætning, spørger du klassen, om den er en fyldestgørende udlægning af det, der skete, sidst de afholdt klasse. Lad derpå den anden elev læse sin sætning, og spørg, om den er en fyldestgørende udlægning af deres klasse sidste gang. Stil det samme spørgsmål, når den tredje elev har læst sin sætning.

  • Hvilke fordele er der ved at have flere forskellige vidner?

Forklar, at Herren kalder profeter til at være hans vidner for verden. Bed eleverne om at tænke over, hvad det har betydet for dem at høre profeter vidne om Jesus Kristus.

Skriv følgende udtalelse på tavlen: Ved at studere profeternes vidnesbyrd om Jesus Kristus kan vi styrke vores tro på Jesus Kristus og fryde os i ham.

Bed en elev om at læse 2 Nefi 11:2-3.

  • Hvad oplevede Nefi, Esajas og Jakob i henhold til disse vers, der satte dem i stand til at være særlige vidner om Jesus Kristus?

  • Hvorfor tror I, det er vigtigt at have et vidnesbyrd om Jesus Kristus fra flere forskellige profeter? (Se også Mosi 13:33-35).

Bed eleverne om at lade øjet glide hen over den første linje i hvert vers i 2 Nefi 11:4-6 og se efter et udtryk, som Nefi gentog i hvert vers.

  • Hvad vil det sige, at man »fryder sig ved« noget? (Forklar eventuelt, at ordene fryde sig leder tanken hen på en følelse, der er dybere end blot at kunne lide eller være interesseret i noget. Det rummer en oplevelse af glæde og tilfredsstillelse).

Lad eleverne læse 2 Nefi 11:4-7 for sig selv og finde frem til noget af det, der frydede Nefi. Del derpå klassen op i par. Bed eleverne om at fortælle om de udtryk, der gør mest indtryk på dem og hvorfor. Bed dem også om at fortælle, hvad der fryder dem eller leder dem til at glæde sig over Jesus Kristus.

Læs 2 Nefi 11:8 højt og lad eleverne se efter årsager til, at Nefi medtog Esajas’ skrivelser i sin optegnelse.

  • Hvad håbede Nefi, at hans folk og fremtidige læsere af Mormons Bog ville opleve, når de læser Esajas’ ord?

Følgende oversigt giver nogle eksempler på, hvorfor Nefi medtog Esajas’ skrivelser i sin optegnelse:

  1. Esajas havde set Frelseren, ligesom Nefi og Jakob havde set ham (se 2 Ne 11:2-3; se også 2 Ne 16:1-5, som beskriver et syn, Esajas havde, hvori han så Frelseren).

  2. Nefi frydede sig ved at vidne om Kristus, og Esajas vidnede også om Kristus (se 2 Ne 11:4, 6; se også 2 Ne 17:14 og 19:6-7, to eksempler på Esajas’ profetier om Frelseren).

  3. Nefi frydede sig ved Herrens pagter (se 2 Ne 11:5). Esajas’ profetier vedrører Herrens pagter. Fx profeterede han om templer i de sidste dage (se 2 Ne 12:1-3).

Forklar, at eleverne i denne og de tre næste lektioner skal studere og tale om Esajas’ ord i 2 Nefi 12-24. Bed dem om i disse kapitler at søge efter sandheder, der styrker deres vidnesbyrd om Frelseren og får dem til at glæde sig over ham. Bed eleverne om at fortælle deres familie og venner om nogle af deres yndlingsvers i disse kapitler.

2 Nefi 16

Esajas kaldes til at tjene som profet

Forklar, at klassen i dag som det næste skal studere 2 Nefi 16, fordi det indeholder Esajas’ beretning om et syn, hvori han modtog kaldet som profet. For at forberede eleverne til at forstå dette syn kan du forklare, at Esajas’ skrivelser indeholder symbolsk sprog. Skrifterne er rige på symboler, sindbilleder og billedlige udtryk. Påpeg, at Nefi i nogle af de vers, de tidligere har læst, erklærede: »Alt det, som Gud har givet mennesket fra verdens begyndelse, er sindbilleder på [Jesus Kristus]« (2 Ne 11:4). Anvendelsen af symboler og sindbilleder er en af de måder, hvorpå skrifterne lærer os om Herrens frelsende mission.

Skriv følgende ord og udtryk på tavlen: slæb, serafer (engle) hver med seks vinger, røg, glødende kul.

Spørg eleverne, hvilke tanker der kommer til dem, når de ser eller hører disse ord. Efter en kort samtale forklarer du, at Esajas brugte disse ord i sin beretning om sit kald til at blive Guds profet. (Prøv at hjælpe eleverne til at forstå de betydninger, Esajas havde i sinde. Vær forsigtig med ikke at overanalysere betydningerne af symbolsk sprog. Hjælp i stedet eleverne til at se, hvordan Esajas’ budskab gør sig gældende i deres tilværelse).

Bed en elev om at læse 2 Nefi 16:1.

Forklar, at ordet slæb i dette vers henviser til en kappes kant eller skøder.

Bed en elev om at læse 2 Nefi 16:2-3 højt. Forklar, at »serafer« er engle, der opholder sig i Guds nærhed.

  • Hvad kunne serafernes seks vinger repræsentere? (Foreslå eleverne at læse L&P 77:4 som en ledetråd. Billedet med vingerne er et symbol på kraften til at bevæge sig og handle).

  • Hvilke ord tilkendegiver serafernes holdning over for Herren?

  • Hvornår har I følt en lignende holdning over for Gud?

Lad en elev læse 2 Nefi 16:4 og Johannes’ Åbenbaring 15:8 højt. Bed klassen om at se efter betydningen af udtrykket »fyldtes med røg«. (Du er måske nødt til at hjælpe eleverne til at forstå, at røgen repræsenterer Herrens nærvær, magt og herlighed). Overvej at foreslå eleverne at skrive Åb 15:8 i margenen på deres skrifter ud for 2 Nefi 16:4.

Bed en elev om at læse 2 Nefi 16:5 højt. Bed klassen om at se efter ord, der udtrykker, hvordan Esajas følte sig i Herrens nærhed.

  • Hvad tror I, Esajas mente, da han sagde: »Det er ude med mig; for jeg er en mand med urene læber«? (Du skal måske gøre dem opmærksomme på noten til 2 Ne 16:5. Esajas udtrykte, at han følte sig uværdig til at være i Herrens nærhed).

Giv eleverne mulighed for et øjeblik at overveje, hvorfor Esajas kan have følt sådan. Forklar, at flere profeter har udtrykt, hvor utilstrækkelige de følte sig, da de modtog deres kald. Præsident Spencer W. Kimball beskrev den telefonsamtale, hvori præsident J. Reuben Clark jun. fra Det Første Præsidentskab oplyste ham om, at han var blevet kaldet til De Tolvs Kvorum:

»›Åh, bror Clark! Ikke mig, vel? Du kan ikke mene mig? Det må være en fejl. Jeg kan ikke have hørt rigtigt.‹ Alt imens satte jeg mig ved siden af stolen og ned på gulvet …

›Åh, bror Clark! Det lyder helt umuligt. Jeg er så svag og ubetydelig og uduelig og har mine begrænsninger‹« (Kirkens præsidenters lærdomme: Spencer W. Kimball, 2006, s. xxiii).

Hjælp eleverne til at forstå, at Esajas, en retskaffen mand, følte at »det [var] ude med [ham]«, og at han følte sig uren i Herrens nærhed. Hvem blandt os ville ikke føle os uværdige ved at stå foran Gud?

Skriv følgende sandhed på tavlen: Vi kan blive renset for vores uværdighed i kraft af Jesu Kristi forsoning.

Vis om muligt eleverne et stykke trækul eller et brændt stykke træ. Spørg dem, hvordan det ville se ud, hvis det lige var blevet taget ud af ilden.

  • Hvad ville der ske, hvis en person rørte ved et stykke glødende kul?

Læs 2 Nefi 16:6-7 højt. Bed eleverne om at læse videre for sig selv og lægge mærke til Esajas’ oplevelse med et glødende kul.

  • Hvad betød det ifølge 2 Nefi 16:7, da englen symbolsk rørte ved Esajas’ læber med et stykke glødende kul? (Du skal måske forklare, at det glødende kul er et symbol på rensning. Da englen i Esajas’ syn rørte ved hans læber med kullet, repræsenterede det, at Herren rensede Esajas for hans uværdighed og tilgav ham hans synder).

Giv eleverne et øjeblik til at tænke over tidspunkter, hvor de har følt Jesu Kristi forsonings rensende kraft.

Bed eleverne om at læse 2 Nefi 16:8-13 for sig selv. Bed en elev om at sammenfatte det, som Herren sagde om Esajas’ tjenestegerning blandt folket. (Du kan måske fortælle, at Herren forklarede Esajas, at selv når han prædikede for de oprørske israelitter, ville han i det store og hele blive ignoreret, men han skulle fortsætte med at prædike, indtil »byerne ligger øde uden indbyggere«. Med andre ord vil Herren i sin nåde fortsætte sin frelsende gerning gennem sine tjenere »så længe tiden varer, eller jorden står, eller der på dens overflade findes et eneste menneske, der kan frelses« (Moro 7:36).

Forklar, at Esajas blev et stærkt vidne om Herren Jesus Kristus og hans evangelium. Bær vidnesbyrd om, at Frelseren virkelig lever og kan tilgive os vore synder, og når vi oplever forsoningens kraft i vores tilværelse, kan vi også være et vidne om Frelseren.

Kommentar og baggrundsinformation

2 Nefi 16:2-3 Har engle vinger?

»En Guds engel har aldrig vinger« (Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 191). Hvorfor beskrev Esajas så engle som havende vinger? Ældste Bruce R. McConkie forklarede, at denne beskrivelse er symbolsk: »Det faktum, at disse hellige væsener blev vist for ham med vinger, var blot for at symbolisere deres ›kraft til at bevæge sig, til at handle osv.‹, som det også var blevet vist i åbenbaringer til andre (L&P 77:4)« (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 703).

Udskriv