Bibliotek
Lektion 160: Moroni 10:8-26, 30-34


Lektion 160

Moroni 10:8-26, 30-34

Indledning

Efter at have undervist om, hvordan man får et vidnesbyrd om sandheden af alt gennem Helligånden, formanede Moroni dem, der ville læse hans ord, til at modtage og anerkende åndelige gaver. Moroni afsluttede optegnelsen af Mormons Bog ved at formane alle mennesker til at komme til Jesus Kristus, gribe fat i enhver god gave, han tilbyder, og blive fuldkommengjort ved ham.

Forslag til undervisningen

Moroni 10:8-26

Moroni forklarer om Åndens gaver og formålet med dem i Herrens værk

Bed eleverne om at tænke på et tidspunkt, hvor vor himmelske Fader hjalp dem til at gøre noget, de ikke selv kunne have gjort. Bed eleverne om at læse Moroni 10:8 for sig selv og finde det udtryk, der beskriver de åndelige evner eller velsignelser, som Gud giver de trofaste (»Guds gaver«). Forklar, at vi ofte omtaler disse gaver som Åndens gaver eller åndelige gaver.

  • Hvorfor giver Gud ifølge Moroni 10:8 Åndens gaver til sine børn? (Når eleverne har svaret, skriver du følgende sandhed på tavlen: Gud giver Åndens gaver til gavn for sine børn.

Bed eleverne om at læse Moroni 10:9-16 for sig selv og finde de af Guds gaver, som Moroni beskriver i disse vers. Foreslå eventuelt eleverne at markere det, de finder.

  • Hvilke af Åndens gaver fandt I i disse vers? (Mens eleverne svarer, kan du eventuelt skrive deres svar på tavlen).

  • Hvilke eksempler på disse gaver har I set i Kirken?

  • Hvornår har I set mennesker blive velsignet, fordi andre har udøvet deres åndelige gaver? (Vær eventuelt forberedt på at komme med et eksempel, du har set).

  • Hvordan kan Åndens gaver gavne den person, der får dem?

Bed en elev om at læse Moroni 10:19, 24 højt. Bed klassen om at følge med og lede efter en hindring for at modtage og anerkende åndelige gaver.

  • Hvilken hindring for at modtage og anerkende åndelige gaver fandt I?

  • Hvorfor tror I, at mennesker i en vantro tilstand ikke kan anerkende eller modtage Guds kraft og gaver?

Bed eleverne om at læse Moroni 10:25-26 for sig selv og finde ud af, hvad der vil ske dem, der forkaster Guds gaver og kraft. Lad dem fortælle, hvad de har fundet frem til.

Bed et par elever om at skiftes til at læse højt fra Moroni 10:20-23. Bed klassen om at følge med og finde de velsignelser, der er ved at have tro, håb og næstekærlighed. (Forklar eventuelt før eleverne læser, at der med udtrykket » tjenligt for mig« i Moroni 10:23 menes det, der er i harmoni med Guds vilje).

  • Hvilke velsignelser får de mennesker, der har tro, håb og næstekærlighed ifølge Moronis forklaring?

Mens eleverne svarer, skriver du følgende princip på tavlen: Hvis vi har tro, bliver vi i stand til at gøre det, som Frelseren ønsker, vi skal gøre. Foreslå dem eventuelt at markere dette princip i Moroni 10:23.

  • Hvordan tror I, at de to principper på tavlen kan have forbindelse til hinanden? (Hvis vi har tro, giver Gud os de gaver, vi har brug for, så vi kan udføre det værk, han ønsker, vi skal gøre).

  • Hvordan kan jeres kundskab om disse to principper hjælpe jer nu og i fremtiden?

Skriv følgende ufuldstændige udsagn på tavlen. Hjælp eleverne til at se, hvordan løftet i Moroni 10:23 er blevet opfyldt eller kan blive opfyldt hos dem, ved at give dem et par minutter til at færdiggøre et af udsagnene i deres skriftstudiebog:

Jeg har erfaret løftet i Moroni 10:23, da …

Løftet i Moroni 10:23 kan hjælpe mig, når …

Efter en passende tid beder du eleverne om at fortælle sidemanden, hvad de har fundet frem til.

Moroni 10:30-34

Moroni opfordrer alle til at komme til Jesus Kristus og blive fuldkomne i ham

Skriv ordet Fuldkommenhed på tavlen. Skriv nedenunder Muligt eller umuligt?

Bed eleverne om at fortælle, hvad de tænker om spørgsmålet på tavlen. Efter en kort samtale lader du en elev læse 3 Nefi 12:48 højt.

  • Hvad er ifølge Frelseren det endelige mål, vi skal nå? (At blive fuldkomne). Hvordan er det muligt?

Når eleverne har delt deres tanker, beder du en elev om at læse følgende forklaring af præsident James E. Faust fra Det Første Præsidentskab

Billede
Præsident James E. Faust

»Fuldkommenhed er et evigt mål. Selv om vi ikke kan blive fuldkomne i livet på jorden, så er det en befaling, at vi stræber efter at blive det, hvilken befaling vi til syvende og sidst, gennem forsoningen, kan holde« (se Liahona, juli 1999, s. 19).

Forklar, at selv om fuldkommenhed ikke kan opnås i dette liv, kan vi til sidst blive fuldkomne. Moroni forklarede, hvad vi kan gøre for at blive fuldkomne ved Jesu Kristi forsoning. Skriv følgende oversigt på tavlen, men udelad svarene i parentes.

Det, som jeg skal gøre …

Det, som Gud lover …

(Svarene kan være, at vi skal komme til Jesus Kristus, stræbe efter og få gode gaver, undgå onde gaver og alt urent, fornægte os selv al gudløshed og elske Gud af al vores kraft, sind og styrke).

(Svarene kan være, at han opfylder sine pagter, hans nåde er tilstrækkelig for os, vi bliver fuldkomne i Jesus Kristus, vi modtager Guds nåde, vi bliver helliggjorte og får forladelse for vore synder og vi bliver hellige, uden plet).

Bed eleverne om at finde udtryk i Moroni 10:30-33, der beskriver, hvad vi må gøre, og hvad Gud lover at gøre for at hjælpe os til at blive rene og fuldkomne. Bed en elev om at skrive elevernes svar i de rigtige kolonner. Påpeg, at ordet nåde omfatter den guddommelige hjælp og styrke, vi får takket være Jesus Kristi forsoning.

  • Hvilken udtalelse ville I skrive under oversigten for at sammenfatte det, som Moroni lærer os om at blive rene og fuldkomne? (Eleverne bruger måske andre ord, men de bør afspejle følgende sandhed: Når vi kommer til Jesus Kristus, kan vi blive rensede og fuldkomne ved hans forsoning).

Giv om muligt eleverne en kopi af følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum. Bed en elev om at læse udtalelsen højt, mens resten af klassen følger med. Bed klassen om, før eleven læser, at lytte nøje efter og overveje, hvad de kan gøre for at komme til Jesus Kristus efter at have studeret Mormons Bog i år.

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Den afsluttende, sidste og ensomme appel i vores religions slutsten og den mest korrekte bog, der nogensinde er skrevet, er ikke at røre det urene, det er at blive hellig og pletfri, at være ren. Og den renhed kan kun komme ved det Lams blod, som bar vores lidelse og sorger, det Lam der blev såret for vore overtrædelser og sønderknust for vore synder, det Lam der blev foragtet og plaget, men vi regnede ham ikke for noget (se Mosi 14) …

Renhed – ved Lammets blod. Det er det, denne bog trygler om« (»A Standard unto My People«, tale til CES-lærere, 9. aug. 1994, s. 13-14, si.lds.org).

Bed eleverne om at finde udtryk i Moroni 10:32-33, der understreger, at vi kun kan blive fuldkomne »i Kristus«, eller ved hans forsonings rensende kraft og nåde.

  • Hvorfor har vi brug for Jesu Kristi forsoning for at blive rene fuldkomne?

  • Hvilke udtryk i Moroni 10:32-33 synes I er opmuntrende, mens I stræber efter renhed og det evige mål, som er fuldkommenhed?

Bed eleverne om at vælge et eller to udtryk fra den første kolonne i oversigten på tavlen. Giv dem et par minutter til i deres skriftstudiebog at skrive alle tanker eller indtryk, de har om, hvordan de kan forbedre sig på disse områder.

Afslut lektionen ved at læse Moroni 10:34 for klassen. Bed eleverne om at følge med og finde bevis på, at Moroni havde tro på og håb i Jesus Kristus. Når de har fremlagt det, de har fundet, beder du dem om at skrive alle de tanker eller indtryk, de har, nu hvor de afslutter dette års studium af Mormons Bog. Overvej at opfordre eleverne til at fortælle klassen, hvad de har skrevet. Bær vidnesbyrd om de velsignelser, som vor himmelske Fader har lovet dem, hvis de vil komme til Jesus Kristus ved at følge hans lærdomme og udøve tro på hans forsoning. Tilskynd eleverne til at gøre deres studium af Mormons Bog til et livslangt projekt.

Tilbageblik på Moroni

Brug lidt tid på at hjælpe eleverne til et tilbageblik på Mormons Bog. Bed dem tænke over, hvad de har lært af denne bog, både i seminar og i deres personlige skriftstudium. Bed dem om nødvendigt kort at gennemgå nogle af kapitelresumeerne i Moroni som en hjælp til at huske. Bed et par elever om at fortælle noget fra Moroni, der har inspireret dem, eller som har hjulpet dem til en større tro på Jesus Kristus.

Kommentar og baggrundsinformation

Moroni 10:8-19. Åndens gaver

Ældste Bruce R. McConkie beskrev formålene med og årsagerne til at erhverve åndelige gaver:

»[Hensigten med åndelige gaver] er at oplyse, opmuntre og opløfte de trofaste, så de arver fred i dette liv og bliver vejledt mod evigt liv i den næste verden. Deres tilstedeværelse er tegn på guddommeligheden af Herrens værk; hvor de ikke findes, der er Guds kirke og rige ikke. Løftet er, at de aldrig bliver taget bort, så længe jorden fortsætter i sin nuværende tilstand, undtagen på grund af vantro (Moro 10:19), men når den fuldkomne dag kommer, og de hellige opnår ophøjelse, så vil der ikke længere være brug for dem. Som Paulus udtrykte det: ›Når det fuldkomne kommer, skal det stykkevise forgå‹ (1 Kor 13:10).

Trofaste mennesker forventes at søge Åndens gaver af hele deres hjerte. De skal ›stræb[e] efter de største nådegaver‹ (1 Kor 12:31; L&P 46:8), for at ›stræb[e] efter åndsgaverne‹ (Kor 14:1), for at ›[bede] til Gud, som giver rundhåndet‹ (L&P 46:7; Matt 7:7-8). ›… for at det skal blive givet til nogen at få alle disse gaver, så der må findes et overhoved, sådan at hvert medlem kan få gavn deraf‹(L&P 46:29)« (Mormon Doctrine, 2. udg., 1966, s. 314).

Ældste Marvin J. Ashton fra De Tolv Apostles Kvorum har sagt:

»En af de største tragedier i livet forekommer mig at være, når et menneske stempler sig selv som en, der ingen gaver og talenter har …

I Lære og Pagter 46:11-12 lærer vi denne sandhed: ›For alle er ikke blevet givet hver eneste gave; for der er mange gaver, og til enhver er der givet en gave ved Guds Ånd.

Til nogle er der givet en og til andre er der givet en anden, så alle kan få gavn deraf.‹

Gud har givet hver af os et eller flere særlige talenter … Det er op til os selv hver især at finde ud af, hvilke gaver Gud har givet os, og at udvikle dem …

Gud lever. Han velsigner os med gaver. Når vi udvikler og giver af vore gudgivne gaver og talenter med andre, og drager nytte af vore medmenneskers gaver og talenter, så vil verden blive bedre at leve i og Guds værk vil gå fremad med raskere skridt« (»Der er mange gaver«, Stjernen, jan. 1988, s. 17, 19).

Moroni 10:22. »Fortvivlelse skyldes ugudelighed«

Præsident Ezra Taft Benson kom med dette indblik med hensyn til behovet for at gøre godt for at undgå fortvivlelse:

»I Mormons Bog læser vi, at ›fortvivlelse skyldes ugudelighed‹ (Moro 10:22). ›Når jeg gør noget godt, så har jeg det godt,‹ sagde Abraham Lincoln, ›og når jeg gør noget, jeg ved, jeg ikke burde, så har jeg det skidt.‹ Synden får et menneske til at fortvivle og give op. Skønt et menneske måske kan finde en midlertidig glæde ved at synde, så er slutresultatet altid ulykkelighed. ›Ugudelighed har aldrig været lykke‹Alma 41:10). Synd bringer os i disharmoni med Gud og er nedbrydende for ånden. Derfor vil et menneske stå sig godt ved at ransage sig selv og se, om det lever i harmoni med alle Guds love. Hver eneste lov, vi overholder, giver os sin særlige velsignelse. Hver lov, vi bryder, fører en bestemt skade med sig. De, som er bebyrdede med fortvivlelse, bør gå til Herren, for hans åg er godt, og hans byrde er let (se Matt 11:28-30)« (»Fortvivl ikke«, Stjernen, mar. 1987, s. 2).

Moroni 10:34. Moronis farvel

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum fremkom med følgende tanker om Moronis afsluttende ord i Mormons Bog:

»Renhed. Hellighed. Uplettet karakter og samvittighed. Alt dette ved Kristi nåde, som renser vore klæder, helliggør vores sjæl, frelser os fra død og bringer os tilbage til vores guddommelige oprindelse.

Med dette sidste optegnede åndedrag aflagde Moroni vidnesbyrd om sin egen faste tro på en sådan guddommelig forløsning …

Således slutter Mormons Bog, så at sige flyvende med Moroni på løftet om hellig opstandelse (Se Åb 14:6). Det er meget passende, for dette hellige vidnesbyrd – skrevet af profeter, bragt ud af engle, beskyttet af Gud – taler ›ligesom en, der råber fra de døde‹ og formaner os alle til at komme til Kristus og blive fuldkomne i ham, en proces, der kulminerer i den fuldkomne celestiale herlighed« (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 339).

Udskriv