Bibliotek
Lektion 67: Mosija 27


Lektion 67

Mosija 27

Indledning

Alma den Yngre og Mosijas sønner gjorde oprør mod deres fædre og Herren og forsøgte at tilintetgøre Guds kirke. Deres bestræbelser ophørte, da en engel, der var blevet sendt som svar på de retskafnes bønner, kaldte dem til omvendelse. Som følge af denne mirakuløse oplevelse blev de født på ny gennem Jesu Kristi forsoning, og de rejste rundt over hele Zarahemlas land for at forkynde evangeliet og gøre den skade, de havde forvoldt, god igen.

Forslag til undervisningen

Mosija 27:1-22

En engel kalder Alma den Yngre og Mosijas sønner til omvendelse

Sammenfat Mosija 27:1-7 som baggrund for denne lektion ved at forklare, at mange af de vantro i Zarahemla begyndte at forfølge dem, der tilhørte Kirken. Da kong Mosija bekendtgjorde en proklamation, der forhindrede sådanne gerninger, adlød størstedelen af folket, og freden blev genoprettet. Men nogle mennesker prøvede fortsat at tilintetgøre Kirken. Fem af disse var Almas søn Alma og kong Mosijas sønner Ammon, Aron, Omner og Himni. Almas søn Alma omtales ofte som Alma den Yngre.

Bed en elev om at læse Mosija 27:8-10 højt. Bed klassen om at finde ord og udtryk, der beskriver Alma den Yngre og Mosijas sønner.

  • Hvilken del af beskrivelsen af Alma og Mosijas sønner springer jer mest i øjnene? Hvorfor? (Skriv ord og udtryk på tavlen, efterhånden som eleverne finder frem til dem. Efterlad plads på tavlen til at skrive endnu en liste senere i lektionen).

Bed eleverne om for sig selv at tænke over følgende spørgsmål:

  • Hvis I havde boet i Zarahemla på det tidspunkt, hvordan tror I så, at I ville have reageret på Almas og Mosijas sønners opførsel?

Vis billedet: Alma den Yngres omvendelse (hæftet Evangelisk kunst, 2009, nr. 77). Bed eleverne om for sig selv at læse Mosija 27:11-13, som omhandler den beretning, billedet skildrer. Bed derpå en elev om at læse Mosija 27:14 højt. Bed klassen om at finde de årsager, som englen gav for at komme til Alma og Mosijas sønner.

Billede
Conversion of Alma the Younger
  • Hvad forklarer dette vers os om, hvordan vi kan hjælpe andre, der kæmper? (Sørg for, at eleverne forstår, at Herren besvarer vore trofaste bønner for andre. Skriv eventuelt dette princip på tavlen og foreslå eleverne, at de skriver det i deres skrifter ud for Mosija 27:14. Foreslå eventuelt også, at de tilføjer en krydshenvisning til Jakob 5:16. Påpeg, at Herren besvarer vore bønner, ikke kun for dem, der kæmper åndeligt, men også for dem, der har andre slags udfordringer og behov).

  • Hvornår har andres bønner gjort en forskel for jer?

  • Hvornår har I følt, at jeres bønner har gjort en forskel for en eller anden?

Bed eleverne om fortsat at bede for andre. Bær vidnesbyrd om, at beretningen om Alma den Yngre og Mosijas sønner er et bevis på, at Herren hører vore bønner på andres vegne. Han tilsidesætter ikke de menneskers handlefrihed, vi beder for, men han hører vore bønner, og han besvarer dem på hans egen måde og i hans egen tid.

Bed en elev om at stille sig op foran i klassen og læse Mosija 27:15-16 højt. Forklar, at det er englens ord til Alma og Mosijas sønner. Fremhæv, at englen talte »med en tordenrøst, hvilket fik jorden … til at ryste« (Mosi 27:11).

  • Hvad gør indtryk på jer med hensyn til det, som englen gjorde og sagde? Hvorfor gør det indtryk på jer?

Sammenfat Mosija 27:19-22 ved at forklare, at da englen havde overbragt sit budskab, kunne Alma ikke tale. Han blev svag og blev hjælpeløs båret hen til sin far (se Mosi 27:19). Da Almas far hørte, hvad der var sket, »frydede [han] sig, for han vidste, at det var Guds kraft« (Mosi 27:20). Han samlede folket, »så de kunne bevidne, hvad Herren havde gjort for hans søn« (Mosi 27:21). Han samlede også præsterne, og de fastede og bad om, at hans søn måtte få sin styrke tilbage og være i stand til tale (se Mosi 27:22).

Mosija 27:23-31

Alma den Yngre omvender sig og bliver født på ny

Vend tilbage til den liste, der beskriver Alma og Mosijas sønner, som du tidligere skrev på tavlen. Kald denne liste Før. Skriv Efter på den anden side af tavlen. Bed eleverne om at læse Mosija 27:23-24, 28-29 og finde ord og udtryk, der viser, hvordan Alma forandrede sig. Giv et par elever mulighed for at skrive disse ord og udtryk på tavlen.

  • Hvad gjorde Alma ifølge Mosija 27:24 og 28, som førte til denne forandring? Hvad gjorde Herren? Hvorfor er det vigtigt at vide, hvad vi skal gøre, når vi stræber efter at ændre os og følge Frelseren? Hvorfor er det vigtigt at vide, hvad Herren vil gøre for os?

  • Hvordan kan det for en, der tror, at man ikke kan få tilgivelse, være en hjælp at lære om Almas oplevelse?

Bed en elev om at læse Mosija 27:25-26 højt. Bed klassen om at finde frem til den læresætning, som Herren belærte Alma om. (Selv om eleverne bruger andre ord, så sørg for, at de forstår, at vi må hver især blive født på ny gennem Jesu Kristi forsoning. Skriv eventuelt denne sandhed på tavlen).

Forklar, at når man bliver født på ny, betyder det, at man lader Herrens Ånd bevirke en mægtig forandring i ens hjerte, så man ikke længere har noget ønske om at gøre ondt, men snarere ønsker at stræbe efter det, der hører Gud til (se Mosi 5:2).

Forklar eventuelt også, at selv om en mægtig forandring i hjertet tilsyneladende skete hurtigt for Alma og Mosijas sønner, forandres de fleste af os mere gradvist gennem forsoningen. Det er snarere en proces end en begivenhed. Hjælp eleverne til bedre at forstå denne lære ved at opfordre dem til at læse følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson:

»Vi må passe på ikke at blive mismodige og miste håbet, når vi forsøger at blive mere og mere som Gud. Det er en livslang proces at blive som Kristus, og udviklingen og forandringerne kommer ofte så langsomt, at det næsten ikke kan mærkes. Skrifterne rummer storslåede beretninger om mennesker, hvis liv ændrede sig drastisk på et øjeblik: Alma den Yngre, Saulus på vej til Damaskus, Enosh, der beder hele natten, og kong Lamoni. Sådanne fantastiske eksempler på kraften til at ændre selv mennesker, som var fanget i synd, giver os tillid til, at forsoningen kan nå ud til alle, selv der, hvor det ser mest håbløst ud.

Men vi må være forsigtige, når vi taler om sådanne bemærkelsesværdige eksempler. Selv om de er ægte og stærke, så er de undtagelser, som bekræfter reglen. For hver gang der er én Paulus, én Enosh og én kong Lamoni, er der hundrede tusinder mennesker, for hvem omvendelsesprocessen er meget mere udefinerlig, langt mere umærkelig. Dag for dag kommer de Herren nærmere, uden at de rigtigt kan se, at de opbygger et guddommeligt liv. De lever i ubemærkethed som gode, hjælpsomme og pligtopfyldende mennesker« (»En stor forandring i hjertet, Stjernen, mar. 1990, s. 7).

Når eleverne har fortalt det, de har lært af denne udtalelse, beder du dem om at bruge et par minutter på at besvare et af følgende spørgsmål i deres skriftstudiebog. (Skriv eventuelt disse spørgsmål på tavlen, før klassen begynder, forbered et uddelingsark eller læs spørgsmålene langsomt, så eleverne kan skrive dem i deres skriftstudiebog).

  • Hvordan har I ændret jer i kraft af forsoningen, når I har omvendt jer og gjort jeres bedste for at følge Frelseren?

  • Nævn en ting I kan gøre for fuldt og helt at komme til Herren, så I kan blive forandret i kraft af forsoningen.

Bed et par elever om at gengive det, som de har skrevet, og fortælle om den forandring, der kan ske i os, når vi omvender os og udøver tro på Jesus Kristus og hans forsoning. (Mind eleverne om, at de ikke behøver at fortælle noget, der er for personligt eller privat. Sørg for, de forstår, at de ikke bør tale om deres tidligere synder).

Mosija 27:32-37

Alma den Yngre og Mosijas sønner rejser rundt overalt i landet i deres bestræbelser på at gøre den uret, de har begået, god igen og styrke Kirken

Forklar, at sand omvendelse er en forandring i hjertet, ikke kun en beslutning om at ophøre med at gøre det forkerte. Bed en elev om at læse Mosija 27:32-37 højt. Bed klassen om at finde frem til det, som Alma og Mosijas sønner gjorde, idet de gjorde mere end blot at ophøre med det forkerte, de havde gjort.

  • Hvilket bevis ser I på, at Alma og Mosijas sønner virkelig ændrede sig?

  • Hvad kan vi lære af deres eksempel?

Elevernes svar kan være:

Selv de, der gør oprør mod Herren og hans lærdomme, kan få tilgivelse.

For virkelig at omvende sig må en person gøre alt, hvad der er muligt, for at gøre den skade god igen, som han eller hun har forvoldt. (Forklar eventuelt, at vi sommetider bruger ordet erstatning om den handling, hvor forvoldt skade gøres god igen og vore ukloge valg korrigeres).

Vi kan gennem Jesu Kristi forsoning blive forandret til en tilstand af retfærdighed.

Afslut ved at bære vidnesbyrd om, at beretningen om Alma og Mosijas sønner er et eksempel på, at Jesu Kristi forsoning kan forandre os. Bær vidnesbyrd om Frelserens ønske om at tilgive alle, der ligesom disse unge mænd udøver tro på ham og stræber efter at følge ham.

Kommentar og baggrundsinformation

Mosija 27:25. Født på ny

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har beskrevet processen med at blive født på ny:

»Vi indleder processen, hvorved vi fødes på ny, ved at udøve tro på Kristus, omvende os fra vore synder og blive døbt ved nedsænkning til syndernes forladelse af en, der har præstedømmets myndighed

… Og når vi træder op af dåbens vande, har vores sjæl brug for bestandig nedsænkning i og mætning med Frelserens evangeliums sandhed og lys. Sporadiske og overfladiske dyp i Kristi lære og delvis deltagelse i hans genoprettede kirke kan ikke fremkalde den åndelige forandring, der sætter os i stand til at leve et nyt liv. I stedet kræves der troskab mod vore pagter, vedholdende forpligtelse, og at vi giver hele vores sjæl til Gud, hvis vi vil modtage evighedens velsignelser …

Fuldstændig nedsænkning i og mætning med Frelserens evangelium er grundlæggende trin i processen, hvorved man fødes på ny« (»I skal fødes på ny«, Liahona maj 2007, s. 21).

Ældste Bruce R. McConkie, også fra De Tolv Apostles Kvorum, har forklaret:

»Vi fødes på ny, når vi dør, hvad angår uretfærdighed, og vi lever, hvad angår det, der hører Ånden til. Men det sker ikke på et øjeblik eller pludseligt. Det … er en proces. At blive født på ny sker gradvist bortset fra nogle få isolerede tilfælde, der er så mirakuløse, at de bliver nedfældet i skrifterne. Med hensyn til flertallet af Kirkens medlemmer fødes vi på ny lidt efter lidt, og vi fødes på ny til yderligere lys og yderligere kundskab, hvad angår retskaffenhed, når vi holder befalingerne …

Hvis vi som medlemmer af Kirken planlægger en kurs mod evigt liv, hvis vi begynder processerne med åndelig genfødsel og går i den rigtige retning, hvis vi planlægger en kurs med helliggørelse af vores sjæl og lidt efter lidt går i den retning, hvis vi planlægger en kurs mod at blive fuldkomne samt trin for trin og etape for etape fuldkommengør vores sjæl ved at overvinde verden, så er det absolut garanteret – det hersker der ikke den mindste tvivl om – at vi opnår evigt liv. Selv om vi har en åndelig genfødsel foran os, en fuldkommengørelse foran os, det fulde omfang af helliggørelse foran os – hvis vi planlægger en kurs og følger den efter bedste evne i dette liv, da vil vi, når vi går ud af dette liv, fortsætte ad nøjagtig den samme kurs« (»Jesus Christ and Him Crucified«, Brigham Young University 1976 Speeches, 5. sep. 1976, s. 5-6, speeches.byu.edu).

Udskriv