Bibliotek
Lektion 88: Alma 30


Lektion 88

Alma 30

Indledning

Efter et stort slag mellem nefitterne og lamanitterne sænkede freden sig over landet. Omkring to år senere begyndte en mand ved navn Korihor at forkynde, at Gud ikke eksisterede, at der ingen Kristus ville komme, og at der ikke fandtes synd. Han spottede Kirkens ledere og påstod, at de belærte om tåbelige overleveringer. Hans falske lærdomme førte til, at mange mennesker begik alvorlige synder. Korihor blev ført frem for Alma, som vidnede om Jesus Kristus og belærte om, at alt vidner om en allerhøjeste Skaber. Til sidst blev Korihor gjort stum ved Guds kraft og blev overbevist om sandheden. Imidlertid afviste Alma hans forespørgsel om at få talens brug igen, idet Alma sagde, at han igen ville forkynde falske lærdomme, hvis han fik sin stemme tilbage. Korihor tilbragte resten af sine dage med at tigge om mad, indtil han blev trampet til døde af en gruppe nefitter kaldet zoramitterne, der havde skilt sig ud.

Forslag til undervisningen

Alma 30:1-18

Korihor, en antikrist, latterliggør Kristi lære

Før undervisningen stikker du et lille hul i bunden af en dåse sodavand og lader indholdet løbe ud. Vis klassen dåsen uden at afsløre, at den er tom. Spørg, hvem der vil have den, og hvor meget de ville være villige til at betale for den. Lad en elev træde frem, undersøge dåsen og fortælle klassen, hvad der er indeni. (I stedet for en sodavandsdåse kan du bruge en hvilken som helst tom æske, pose eller indpakning, der normalt indeholder noget, eleverne godt kan lide).

  • Hvordan kan falske lærdomme sammenlignes med denne sodavandsdåse? (De ser ofte fristende ud udadtil, men de er tomme indeni ).

Forklar, at eleverne i dagens lektion skal lære om en mand ved navn Korihor. Når de studerer Alma 30, opmuntrer du dem til at tænke over, hvordan Korihors lærdomme efterlod ham og andre i en tilstand af åndelig tomhed.

Fortæl eleverne, at Ammons folk (anti-nefi-lehierne) og nefitterne efter et tidsrum med krig mod lamanitterne påbegyndte en periode med fred. Så forstyrrede Korihor deres fred. Bed eleverne om at læse Alma 30:6, 12 og finde et ord, der beskriver denne mand. (Ordet er antikrist. Forklar, at en definition af dette ord er »hvem som helst eller hvad som helst, som er en forfalskning af evangeliets sande plan for frelse, som åbent eller i det skjulte sætter sig op mod Kristus« (Guide til Skrifterne, »Antikrist«, scriptures.lds.org)).

Forbered følgende opgave på et uddelingsark eller på tavlen inden undervisningen. Hvis du skriver den på tavlen, så bed eleverne om at skrive den af i deres skriftstudiebog. Det vil hjælpe dem til at se, hvordan Satan og de, der tjener ham, bruger falske læresætninger til at lokke os til at begå synd.

Antikristen Korihors falske lærdomme

Falsk lærdom

Budskab

1. Alma 30:13-14

a. Man kan ikke vide, noget er sandt, medmindre man kan se det. Derfor kan man ikke vide, at der skal komme en Kristus.

2. Alma 30:15

b. Der findes ikke synd. Der er ingen almengyldig standard for, hvad der er rigtigt og forkert.

3. Alma 30:16

c. Mennesker har udelukkende fremgang i forhold til egen indsats. Der findes ingen forsoning.

4. Alma 30:17 (begyndende med »at det i dette liv gik enhver …«)

d. Det er umuligt at kende til det, der skal ske i fremtiden, så man skal ikke tro på en Kristus eller følge de menneskers ord, der siger, de er profeter.

5. Alma 30:17 (begyndende med »hvad end et menneske gjorde …«)

e. Forladelse af synd er en tåbelig tanke, der udspringer af falske overleveringer.

6. Alma 30:18

f. Der findes intet liv efter døden, så der er ingen grund til at bekymre sig over en dom efter dette liv.

Del eleverne op parvis. Bed eleverne om sammen at læse Alma 30:12-18. Bed dem om at få Korihors falske lære, som står på den venstre side, til at passe sammen med budskabet i de lærdomme, der står på den højre side. (Svar: 1-d, 2-a, 3-e, 4-c, 5-b, 6-f).

Hjælp eleverne til at analysere Korihors lærdomme og anvende det, de har lært, ved at stille følgende spørgsmål:

  • Hvilken lære er I blevet udsat for, som ligner Korihors lære?

  • Hvad førte Korihors lære til, at folket gjorde ifølge Alma 30:18?

  • Hvorfor tror I, at denne lære førte til, at folket gav efter for fristelse?

  • Hvad kan vi lære af disse vers om farerne ved falsk lære? (Hjælp eleverne til at finde frem til følgende princip: Satan bruger falske læresætninger til at lokke os til at begå synd.

Bed eleverne om at forestille sig i følgende situation:

En ven inviterer jer til at spille et videospil. Da I ankommer til vennens hjem, opdager I, at spillet er voldeligt, og at der er figurer, der er usømmeligt påklædt. Da I tøver med at spille det, spørger vennen, hvorfor I ikke vil spille.

  • Hvad vil I sige? (Eleverne kunne forklare, at spillet bryder med det, de tror på).

  • Hvis jeres ven begynder at kritisere jeres tro ved at sige, at den begrænser jeres frihed, hvordan ville I så svare?

Alma 30:19-60

Korihor kræver et tegn fra Alma og bliver gjort stum ved Guds kraft

Sammenfat Alma 30:19-30 ved at forklare, at Korihor underviste i falsk lære i tre forskellige nefitiske byer. Til sidst blev han ført frem for landets overdommer og for Alma, som var Kirkens leder. Påpeg eventuelt, at et af Korihors hovedargumenter var, at kirkelederne holdt folket i trældom – at deres religion fjernede frihed fra folket. Han anklagede også kirkeledere for at søge personlig vinding ved folkets arbejde.

Bed eleverne om at læse Alma 30:31 for sig selv og finde de beskyldninger, som Korihor rettede mod Alma og andre kirkeledere.

Lad eleverne læse Alma 30:32-35 for at se, hvordan Alma besvarede Korihor.

  • Hvordan har I set sandfærdigheden af Almas svar hos kirkelederne?

Bed to elever om at komme op foran i klassen. Bed dem om at læse Alma 30:37-45 højt, hvor den ene læser Almas ord og den anden Korihors. Bed resten af klassen om at finde det, som Alma fremlagde som bevis for Guds eksistens.

  • Hvilke beviser anførte Alma for Guds eksistens? (Skriv eventuelt elevernes svar på tavlen, efterhånden som de svarer. Du kan også opmuntre eleverne til at markere dem i deres skrifter. Understreg som en del af samtalen, at alting vidner om Gud.

  • Hvilke af de beviser, som Alma remsede op, virker især stærkt på jer? Hvorfor?

Giv eleverne et par minutter til at skrive. Bed dem om at skrive de beviser, som de fandt, der »viser, at der er en Gud« (Alma 30:44). Bed flere elever om at gengive deres liste for klassen.

  • Hvordan påvirker disse beviser jer? Hvordan kan de styrke jeres tro og vidnesbyrd?

Sammenfat Alma 30:46-50 ved at forklare, at Korihor, der stadig ikke godtog de tegn, han havde fået, krævede, at Alma viste ham et tegn på Guds eksistens. Som svar blev Korihor gjort stum ved Guds kraft. Overbevist om Guds kraft skrev Korihor om, hvorfor han havde forkyndt mod Gud Faderen og Jesus Kristus. Bed en elev om at læse Korihors forklaring højt i Alma 30:51-53.

  • Hvad tror I, Korihor mente, da han sagde, at han havde forkyndt de ord, der var »behagelige for det kødelige sind«? (Forklar eventuelt, at Korihors lære appellerede til folkets uretfærdige fysiske ønsker frem for deres retfærdige åndelige ønsker).

Sammenfat Alma 30:54-59 ved at forklare, at Korihor bad Alma om at bede, så forbandelsen kunne fjernes fra ham. Alma afviste det og sagde, at hvis Korihor fik evnen til at tale, ville han igen forkynde falsk lære for folket. Korihor blev stødt ud og gik fra hus til hus og tiggede mad. Til sidst tog han over til zoramitterne, der havde skilt sig ud fra nefitterne, og blev trampet til døde.

Bed eleverne om at læse Alma 30:60 for sig selv og finde det princip, som Mormon belærer om.

  • Hvilket princip belærer Mormon om i dette vers?

Sørg for, at eleverne forstår, at »Djævelen ikke støtter sine børn [sine tilhængere] på den yderste dag«.

  • Hvordan adskiller det sig fra den måde, hvorpå vor himmelske Fader og Jesus Kristus tager sig af os? (Når eleverne taler om dette spørgsmål, kan du eventuelt lade dem læse Alma 36:3).

Bær vidnesbyrd om de sandheder, som du og eleverne har talt om i denne lektion.

Kommentar og baggrundsinformation

Alma 30:52. »Jeg har altid vidst, at der var en Gud«

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum har om vigtigheden af at anerkende de tegn, vi har modtaget om sandheden af evangeliet, sagt:

»Hvis vi ikke giver efter for Helligåndens milde indflydelse, er vi i fare for at blive ligesom Korihor, en antikrist i Mormons Bog. Korihor nøjedes ikke med at undlade at tro på Gud, men han latterliggjorde også Frelseren, forsoningen og profetiens ånd og underviste i den falske lære, at der ingen Gud og Kristus findes.

Korihor var ikke tilfreds med blot at forkaste Gud og stille gå egne veje. Han spottede de troende og krævede, at profeten Alma overbeviste ham med et tegn på Guds eksistens og magt. Almas svar er ligeså meningsfyldt i dag, som det var dengang: ›Du har fået tegn nok, vil du friste din Gud? Vil du sige: Vis mig et tegn, når du har alle disse dine brødres vidnesbyrd og også alle de hellige profeters? Du har skrifterne for dig, ja, og alting viser, at der er en Gud, ja, selve jorden og alt, der er på dens overflade, ja, og dens bevægelse, ja, og også alle planeterne, som bevæger sig i deres regelmæssige bane, vidner om, at der er en allerhøjeste skaber‹(Alma 30:44).

Til sidst fik Korihor et tegn. Han blev slået med stumhed. Han blev slået med stumhed. ›Og Korihor rakte hånden frem og skrev således: … jeg ved, at intet undtagen Guds kraft kunne bringe dette over mig; ja, og jeg har altid vidst, at der var en Gud‹ (Alma 30:52).

Brødre og søstre, I ved måske allerede, dybt i jeres sjæl, at Gud lever. I ved måske ikke alt om ham endnu og forstår ikke alle hans veje, men troens lys er i jer og venter på at blive vækket til live og blive forstærket af Guds Ånd og Kristi lys, som I er født med« (»Søg efter at kende Gud, vor himmelske Fader, og hans Søn, Jesus Kristus«, Liahona, nov. 2009, s. 31).

Udskriv