Bibliotek
Hjemmestudiedel 2


Hjemmestudielektion

1 Nefi 1-6; 9 (Del 2)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner

Følgende resumé af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede 1 Nefi 1-6; 9 (del 2) er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Lektionen er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, idet du overvejer elevernes behov.

Dag 1 (1 Nefi 1)

Da eleverne læste om Lehis profeti og formaning til folket om at omvende sig, lærte de, at profeterne advarer mod at begå synd og underviser om frelse gennem Jesus Kristus. De lærte desuden, at Herrens milde barmhjertighed gælder alle, der udøver tro på ham.

Dag 2 (1 Nefi 2)

Lehi handlede på Herrens befaling om at forlade Jerusalem. Han var et eksempel på princippet om, at dersom vi er trofaste og lydige, vil Herren hjælpe os i svære tider. Nefi viste en lydigt ånd og lærte på egen hånd, at når vi påkalder Gud, kan han blødgøre vores hjerte, så vi kan tro hans ord. Eleverne lærte, at Gud velsigner de lydige og trofaste.

Dag 3 (1 Nefi 3)

Da Lehi fortalte Nefi og hans brødre om Guds befaling om, at de skulle vende tilbage til Jerusalem og få fat i bronzepladerne, reagerede Nefi med at vidne om, at dersom vi vil gøre det, som Herren befaler, vil han åbne en udvej for os, så vi kan udføre det. Nefi og hans brødre fandt det svært at opfylde Herrens befaling. Nefis beslutsomhed omkring at vende tilbage til Jerusalem hjalp eleverne til at se, at når vi udøver tro på Gud og stræber efter at gøre det, han beder os om, så vil han lede os ved Helligånden, også selv om vi ikke kan se udfaldet.

Dag 4 (1 Nefi 5-6; 9)

Da eleverne studerede Lehis oplevelse med at granske bronzepladerne, lærte de om følgende princip: Når vi gransker skrifterne, kan vi blive fyldt af Helligånden og modtage åbenbaring. Da eleverne lærte om Nefis hensigt med at skrive sin optegnelse, lærte de også, at formålet med Mormons Bog er at overbevise alle mennesker om at komme til Jesus Kristus.

Indledning

Denne uges lektion vil give eleverne en chance for at gennemgå og drøfte det, de har lært af Lehis families eksempel og deres troshandlinger. Når du giver denne lektion, så fremhæv Nefis trofaste lydighed mod Herrens befalinger og hans flittige søgen efter at komme til kundskab om sandfærdigheden af »alle de ord, som [hans] far havde talt« (1 Ne 2:16). Når eleverne følger Nefis eksempel på lydighed, vil de opbygge deres eget vidnesbyrd om evangeliet.

Følg denne formaning af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolvs Apostles Kvorum i din undervisning:

»Vi må genoplive og genindsætte den primære lære i Kirken – i hjemmet, fra talerstolen, ved vore administrative møder og ikke mindst i klasseværelset. Inspireret undervisning må aldrig blive en glemt kunstart i Kirken, og vi må sikre os, at vores stræben efter den ikke blive en glemt tradition …

… Må vi højne undervisningen i hjemmet og i Kirken og forbedre vores indsats for at oplyse og vejlede« (»En lærer, der er kommet fra Gud«, Stjernen, juli 1998, s. 26, 28).

Forslag til undervisningen

1 Nefi 1

Herren viser den trofaste sin milde barmhjertighed

Skriv følgende princip på tavlen: Herrens milde barmhjertighed gælder alle, som udøver tro på ham. Bed eleverne om skimme 1 Nefi 1 igennem og finde det vers, hvori der undervises om denne sandhed (vers 20).

Stil følgende spørgsmål for at hjælpe eleverne til at mindes og opsummere det, de har lært i deres studium af 1 Nefi 1-6; 9 i løbet af ugen:

  • Hvordan viste Herren ud fra de kapitler, I har studeret i denne uge, sin milde barmhjertighed mod Lehi og hans familie?

  • Hvordan var Lehi og hans familie eksempler på lydighed og tro?

  • Hvornår har I set Herren vise sin milde barmhjertighed mod jer eller nogen I kender?

Du kan eventuelt fortælle om engang, hvor Herren viste dig og din familie sin inderlige barmhjertighed, da I handlede i tro eller fortælle en beretning, som du har fundet i et af Kirkens tidsskrifter. Tilskynd eleverne til at holde øje med eksempler på Herrens store barmhjertighed mod de trofaste i deres studium af Mormons Bog i årets løb.

1 Nefi 2

Herren kan blødgøre vores hjerte til at tro på hans ord

Mind eleverne om, at efter Lehi havde fået befaling om at forlade Jerusalem med sin familie, så gjorde hans søn, Nefi, en personlig indsats for at kende og forstå sandfærdigheden af sin fars åbenbaringer. Bed en elev om at læse 1 Nefi 2:16, 19 højt.

Spørg eleverne: Selvom Nefi ikke murrede, hvilke tegn finder vi så på 1 Nefi 2:16, at det kan have været svært for ham at forlade Jerusalem? (Nefi skrev, at han bad om forståelse, og at Herren blødgjorde hans hjerte. Dette antyder, at det ikke var let for ham at forlade Jerusalem, så Herren hjalp ham til at acceptere det).

Spørg: Hvilke tegn ser I på, at selv om Lehi og hans familie var lydige mod Herren, så var livet ikke let for dem? (Se 1 Ne 2:4, 11).

Bed eleverne om at fortælle, hvilke tanker de har gjort sig om Nefis ønsker, og hvad han gjorde for at acceptere de befalinger, som Herren gav gennem hans far.

Bed nogle få elever om at fortælle, hvad de skrev i deres skriftstudiebog på dag 2, opgave 4: Fortæl om engang, hvor I ligesom Nefi blev kaldet til noget af vor himmelske Fader og oplevede, at jeres hjerte blev blødgjort af Ånden eller om engang, hvor I fik et vidnesbyrd om noget, som Herren sagde.

Bær dit vidnesbyrd om, at når vi påkalder Herren, kan han blødgøre vores hjerte, så vi tror på hans ord.

Bed eleverne om at overveje, hvad de kan gøre for at styrke deres vidnesbyrd og modtage en personlig bekræftelse, som Nefi gjorde. Giv dem mulighed for at fortælle om deres ideer, hvis de har lyst. Tilskynd dem til at handle efter deres tanker og indtryk.

1 Nefi 3-4

Herren vil berede en udvej, hvis vi trofast adlyder hans bud

Lad hver elev arbejde sammen med en makker. Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen: 1 Nefi 3:6-7 og 1 Nefi 4:6-13. Bed eleverne om at læse skriftstederne og drøftende følgende spørgsmål med deres makker:

  • Hvad synes I, der er vigtigt i Nefis udtalelse »alligevel gik jeg af sted«? (1 Ne 4:7).

  • Hvordan gjorde Nefis tro det muligt for ham at få fat i bronzepladerne?

Forklar, når eleverne har drøftet deres indblik, som de har fundet frem til med deres makker, at Herren kan bede os om at gøre noget uden umiddelbart at afsløre, hvorfor, hvornår eller hvordan vi skal gøre det, ligesom han gjorde over for Nefi og hans brødre. Nefi lærte først hvordan, hvornår og hvorfor Herren ville hjælpe ham efter han lod Helligånden vejlede sig og efter han besluttede sig for at handle i tro. Bær dit vidnesbyrd om, at når vi udøver tro på Gud og stræber efter at gøre, hvad han beder os om, selv om vi ikke kan se, hvad det skal føre til, så vil han lede os gennem Helligåndens indflydelse.

Hvis tiden tillader det, kan du eventuelt spørge eleverne, om de har spørgsmål eller ønsker at fortælle om tanker, de har gjort sig i forbindelse med studiet af 1 Nefi 5-6, 9. Du kan fx bede dem om at fortælle, hvordan de svarede på opgave 4, hvor de blev bedt om at beskrive engang, hvor de havde gransket skrifterne og følt Herrens Ånd.

Afslut med at bede en elev om læse mesterskriftstedet 1 Nefi 3:7 højt (eller citere det fra hukommelsen). Stil dernæst følgende spørgsmål:

  • Hvilket princip lærer vi af 1 Nefi 3:7 omkring lydighed mod Herrens bud? (Eleverne bør være i stand til at udtrykke, at princippet om, at dersom vi stræber efter at gøre, hvad Herren befaler, så vil han sørge for en måde, vi kan gøre det på.

  • Hvad var resultaterne af Lehis og Nefis lydighed mod Herrens befalinger, ifølge det I læste i 1 Nefi 1-6 og 9?

  • Hvornår har Herren beredt en vej for jer, så I kunne adlyde en befaling?

Bed eleverne om at tænke over et område, hvor de kan være bedre til at vise deres lydighed mod Gud. Du kan eventuelt afslutte lektionen med at vidne om de velsignelser, du har oplevet i dit liv som følge af din bestræbelse på at adlyde Herrens befalinger.

Næste del (1 Nefi 7-14)

Til næste del skal eleverne læse om Lehis og Nefis syn. Lehis og Nefis syn af livets træ er noget, vi kan anvende i dag. Nefis beretning om sit syn omfatter beskrivelser af Jesu Kristi fødsel, tjenestegerning og forsoning; ikke-jødernes opdagelse af Amerika og tabet af vigtige sandheder fra Bibelen og gengivelsen af dem i Mormons Bog. Nefis berettelse om sit syn afsluttes med en beskrivelse af evangeliets gengivelse.

Udskriv