Bibliotek
Hjemmestudiedel 3


Hjemmestudielektion

1 Nefi 7-14 (Del 3)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner

Følgende resumé af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede 1 Nefi 7-14 (del 3) er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Lektionen er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, idet du overvejer elevernes behov.

Dag 1 (1 Nefi 7)

Da eleverne læste om, hvordan Lehis sønner vendte tilbage til Jerusalem for at føre Ismaels familie med sig til det forjættede land, så lærte de, at Herren befaler os at blive gift og opdrage børn til ham, og at Gud besvarer bønner i forhold til vores tro.

Dag 2 (1 Nefi 8)

Eleverne studerede Lehis syn om livets træ. De lærte, at det giver stor glæde og lykke at komme til Jesus Kristus og tage del i forsoningen. Da de læste om de forskellige grupper mennesker i drømmen og deres sejr eller forlis med hensyn til at nå livets træ og spise af frugten, lærte de også om følgende principper: Stolthed, verdslighed og eftergivenhed over for fristelser kan afholde os fra at modtage forsoningens velsignelser. Hvis vi holder fast i Guds ord, vil det hjælpe os til at modstå fristelse og verdslig indflydelse. At holde fast i Guds ord hjælper os til at komme nærmere på Herren og til at modtage forsoningens velsignelser.

Dag 3 (1 Nefi 10-11)

Eleverne lærte, hvad der skete, da Nefi stræbte efter selv at »se, og høre og kende« (1 Ne 10:17) de ting, som hans far havde set. Gennem Nefis eksempel så de, at Gud åbenbarer sandheden til dem, som oprigtigt søger ham. Nefi modtog et syn, som lærer os om Guds kærlighed til os, som han har udtrykt gennem at give os sin Søn. Eleverne havde mulighed for at nedskrive, hvad det betyder for dem.

Dag 4 (1 Nefi 12-14)

I den sidste del af synet, så Nefi, hvordan Herren banede vej for genoprettelsen. Han kom til kundskab om, at tydelige og dyrebare sandheder ville blive fjernet fra Bibelen, men at Mormons Bog og sidste dages skrifter ville gengive de tydelige og dyrebare sandheder, som hjælper os til at vide, at Jesus Kristus er Guds Søn, og hvordan vi kan komme til ham. Nefi så også de sidste dage. Eleverne tænkte over det princip, at dersom vi lever retfærdigt og holder vore pagter, vil Guds kraft hjælpe os til at sejre over ondt.

Indledning

Fokus i denne uges lektion er Lehis syn i 1 Nefi 8. Når du underviser i denne lektion så understreg den glæde, som Jesu Kristi forsoning kan give os, og hvordan vi kan opleve forsoningens velsignelser ved at efterleve Guds ord. Eleverne skal bruge deres skrifter, elevens hæfte og skriftstudiebog i denne lektion.

Forslag til undervisningen

1 Nefi 7

Herren befaler Lehis sønner at tage tilbage til Jerusalem efter Ismael og hans familie

Vis et billede af et ægtepar og deres børn – måske et billede af din egen familie eller en elevs, som du har bedt om at medbringe et billede.

Spørg eleverne: Hvorfor er familier så afgørende i Guds plan for vores lykke?

Bed eleverne om at læse og opsummere 1 Nefi 7:1-5. Spørg, hvilke principper vi lærer om i disse skriftsteder. (Eleverne kan nævne forskellige principper. Princippet, som fremhæves i elevens hæfte, er at Herren har givet os befaling om at gifte os og opdrage børn til ham.

Under lektionen på dag 1 fik eleverne til opgave at spørge en forælder, kirkeleder eller lærer om at foreslå tre måder, hvorpå de unge i dag kan forberede sig på ægteskab og det at opfostre børn til Herren. Bed nogle få elever om at fortælle om det, som de har lært.

1 Nefi 8

Lehi fik et syn om livets træ

Mind eleverne om, at efter Nefi og hans brødre havde bragt Ismael og hans familie ud i ørkenen, fik Lehi et syn. Lad en elev læse 1 Nefi 8:10-13 højt, mens en anden elev tegner på tavlen eller på et stykke papir, hvad disse vers beskriver. Hvis du synes, det er mere passende for din klasse, kan du eventuelt vise billedet af Lehis drøm (06048 090; Evangelisk kunst, 2009, nr. 69) og bede eleverne om at finde de billeder, som beskrives i versene.

Spørg eleverne: Ifølge Lehis beskrivelse af træets frugt, hvad er det så, der gør den tillokkende for jer?

Mind dem om, at frugten på træet symboliserer »den største af alle Guds gaver« (1 Ne 15:36) – nemlig Jesu Kristi forsoning. Hvis du har fået en elev til at tegne billedet, kan du eventuelt skrive, hvad frugten symboliserer.

Spørg eleverne: Hvad kan vi lære af 1 Nefi 8:10-13 om det at tage imod forsoningens velsignelser? (Selv om eleverne kan bruge forskellige ord til at udtrykke det, så sørg for, at følgende princip står klart: At komme til Jesus Kristus og tage del i hans forsoning giver glæde og lykke. Du kan eventuelt skrive dette princip på tavlen).

Under deres lektion på dag 2 blev eleverne bedt om at besvare spørgsmålet: »Hvornår har Frelserens forsoning bragt dig glæde og lykke?« Bed eleverne om at finde deres skriftstudiebog og læse deres svar for sig selv.

Tilskynd flere af eleverne til at læse eller fortælle om det, de har skrevet for at hjælpe dem til at dele meningsfulde sandheder og vidnesbyrd med hinanden. Du kan eventuelt også fortælle om engang, hvor forsoningen bragte dig glæde og lykke.

Forklar at Lehis syn ikke alene lærer os, at forsoningen bringer stor glæde; det viser også, hvad vi må gøre for at modtage forsoningens velsignelser. Bed eleverne om at gennemgå 1 Nefi 8:19-26 og tegne de andre symboler fra Lehis syn eller lad dem finde de andre symboler på billedet i Lehis drøm. Når de tegner eller finder frem til symbolerne, så bed dem om at forklare, hvad de forskellige symboler betyder. (Hvis de har brug for hjælp, så henvis dem til at bruge det kort, de færdiggjorde i elevhæftet).

Bed en elev om at læse 1 Nefi 8:30 højt. Stil dernæst følgende spørgsmål:

  • Hvilken rolle spillede jernstangen – Guds ord – i Lehis syn?

  • Hvad lærte I om vigtigheden af Guds ord, da I studerede 1 Nefi 8?

  • Hvilke udtryk i 1 Nefi 8:30 antyder, at vi må omvende os for at modtage forsoningens velsignelser?

  • Hvad tror I det betyder, at trænge sig frem, idet man bestandigt holder fast i jernstangen?

Skriv et eller to evangeliske principper, som de læste om i elevens hæfte: Hvis vi holder fast i Guds ord, vil det hjælpe os til at modstå fristelse og verdslig indflydelse. At holde fast i Guds ord hjælper os til at komme nærmere på Herren og til at modtage forsoningens velsignelser.

Bed eleverne om at forestille sig, at de er missionærer og har mulighed for at vidne om vigtigheden af at studere Guds ord og efterleve principperne i dem. Bed dem om at fortælle, hvad de ville sige ud fra deres erfaringer. Overvej at fortælle om dine følelser for skriftens kraft og profeternes ord som en hjælp til at komme nærmere på Frelseren.

1 Nefi 10-14

Nefi modtog på grund af tro og ihærdighed personlig åbenbaring om de ting, hans far havde belært om og mange andre ting

Bed en elev om at læse 1 Nefi 10:17, 19 højt. Bed klassen om finde frem til de velsignelser, som kommer, når vi flittigt søger Herrens vejledning. Bed en eller to elever om at fortælle, hvad de tror, det betyder at »søge flittigt«. Under lektionen på dag 3 blev de bedt om nedskrive, hvad det betyder i elevens hæfte).

Opsummer 1 Nefi 11-14 ved at fortælle, at Nefi modtog personlig åbenbaring, fordi han søgte Herren flittigt. Han så Jesu Kristi tjenestegerning og forsoning (1 Ne 11), udryddelsen af sit folk på grund af deres stolthed og ugudelighed (1 Ne 12), de første indvandrere I det forjættede land og genoprettelsen af tydelige og dyrebare sandheder (1 Ne 13) og retfærdige folk, som kæmper mod den store og vederstyggelige kirke i de sidste dage (1 Ne 14).

Bemærk: Som forberedelse til følgende aktivitet kan du eventuelt gennemgå den tilsvarende lektion i dette hæfte og materialet i elevens hæfte til dag 4 i denne del.

Bed eleverne om at vælge et af kapitlerne i 1 Nefi 11-14 og gøre følgende. (Du kan eventuelt lade dem gøre dette på tavlen eller på et stykke papir).

  • Skriv et resumé af det valgte kapitel.

  • Skriv et af de evangeliske principper, der undervises om i det kapitel. (De kan både skrive det princip, som er fremhævet i elevens hæfte eller skrive et, de selv har fundet frem til).

  • Skriv, hvordan princippet angår os i dag.

Når de har haft tilstrækkelig tid til at forberede sig, så bed eleverne om at fortælle, hvad de har skrevet. Bed en eller to elever om at bære deres vidnesbyrd om de principper, som de har lært om i deres studium af 1 Ne 7-14 i denne uge.

Inden du afslutter klassen, så mind dem om at huske deres skriftstudiebog og at følge op på de forskellige opgaver.

Næste del (1 Nefi 15-19)

I næste del vil eleverne lære mere om de prøver, som Lehi og hans folk mødte på deres fortsatte færd gennem ørkenen og over havet mod det forjættede land. Forestil jer deres overraskelse, da de vågnede en morgen og opdagede »en rund kugle af kunstfærdig forarbejdning« – Liahona. Hvordan virkede liahonaen, og hvordan vejledte den dem? Hvorfor irettesatte Nefi sine brødre på skibet? Hvordan beskrev Nefi det forjættede land?

Udskriv