Bibliotek
Lektion 33: 2 Nefi 17-20


Lektion 33

2 Nefi 17-20

Indledning

I 2 Nefi 17-20 skriver Nefi en beretning om Esajas, der prøver at overtale Judas konge og hans folk til at sætte deres lid til Herren frem for til verdslige forbund. Esajas profeterede ved at bruge sindbilleder om begivenheder på sin egen tid, om Jesu Kristi fødsel og om udryddelsen af de ugudelige ved Herrens andet komme.

Forslag til undervisningen

2 Ne 17-18; 19:1-7

Folket i Judas rige afviser at sætte deres lid til Jesus Kristus

Begynd klassen med at bede eleverne nævne så mange beskrivende titler om Jesus Kristus, de kan. Skriv deres svar på tavlen. Bed dem derpå læse 2 Nefi 17:14. Føj titlen Immanuel til listen på tavlen, eller sæt en ring om, hvis den allerede står der. Bed eleverne om at finde ud af, hvad dette navn betyder i Matthæus 1:23 eller i Guide til Skrifterne.

  • Hvad betyder titlen Immanuel? (»Gud med os«)

Påpeg, at betydningen af Esajas’ profeti om Immanuel udlægges i Matthæus 1:18-25. Bed en elev om at læse disse skriftsteder højt.

  • Hvordan blev Esajas’ profeti om Immanuel opfyldt?

  • Hvornår har I rent faktisk oplevet Herren som Immanuel, eller »Gud med os«, i jeres tilværelse?

Forklar, at 2 Nefi 19:6-7 er en af de mest velkendte profetier om Frelseren. Læs skriftstederne højt. Påpeg, at disse skriftsteder indeholder adskillige titler for Jesus Kristus. (Hvis nogle af disse titler ikke allerede er på tavlen, tilføjes de).

  • Hvilke af disse titler beskriver bedst, hvordan I føler omkring Frelseren? Hvorfor?

Før du giver resten af denne lektion, kan du give eleverne lidt historisk baggrund for 2 Nefi 17-18. Forklar, at disse kapitler hyppigt omtaler tre, små riger – Juda, Israel og Syrien – og deres konger, såvel som Det Assyriske Rige, som stræbte efter at erobre de tre mindre riger. Det kan være nyttigt at lade eleverne slå op på kort 1, 3 og 5 i afsnittet Bibelske landkort og fotografier i Guide til Skrifterne, som viser de geografiske områder, der henvises til i disse kapitler. Hjælp eventuelt også eleverne til at forstå baggrunden for disse kapitler ved at vise følgende kort (tilpasset fra Victor L. Ludlow, Isaiah: Prophet, Seer, and Poet, 1982, s. 140). Henvis til det efter behov i løbet af lektionen.

Rige

Juda

Syrien

Israel

Hovedstad

Jerusalem

Damaskus

Samaria

Territorium eller stammeområde

Juda

Aram

Efraim

Leder

Akaz (konge), af Davids hus

Resin (konge)

Peka (konge), Remaljas søn

Skriv forbund på tavlen.

  • Hvad er et forbund? (Mulige svar kan være en forbindelse, forening, traktat eller pagt).

  • Hvilke årsager kunne der være til, at et land ønsker at indgå forbund med andre lande?

Forklar, at kongerne i Israel og Syrien ønskede, at kong Akaz i Juda skulle slutte forbund med dem mod det mægtige rige Assyrien, mens profeten Esajas’ tjente i Judas rige. Da kong Akaz nægtede, angreb Israel og Syrien Juda i deres bestræbelser på at gennemtvinge et forbund og anbringe en anden regent på Judas trone (se 2 Ne 17:1, 6). 2 Nefi 17-18 beskriver det råd, profeten Esajas gav kong Akaz, da kongen skulle beslutte, hvordan Juda skulle forsvares mod de trusler, Israel, Syrien og Assyrien fremkom med.

Bed en elev om at læse 2 Nefi 17:1-2.

  • Hvad tror I, det betyder, at Akaz’ »hjerte skælvede, og hans folks hjerte, ligesom træerne i skoven skælver for vinden«? (Akaz og hans folk var bange og usikre på, hvad de skulle gøre efter Israels og Syriens angreb på dem).

Forklar, at eftersom Akaz frygtede Israel og Syrien, overvejede han at indgå forbund med Assyrien for at beskytte sit rige (se 2 Kong 16:7). Esajas fortalte Akaz, at hvis han (Akaz) ville sætte sin lid til Herren i stedet for at indgå politiske forbund, ville Herren beskytte Judas rige.

Bed en elev om at læse 2 Nefi 17:3-8 højt. Forklar, at udtrykket rygende fakkelstumper henviser til en udbrændt fakkel. Herren sagde i bund og grund: »Vær ikke opskræmt over angrebet. Disse to konger har ikke ret meget ild tilbage.« Israel og Syrien havde brugt al deres styrke. De ville snart blive knust af Assyrien og ville ikke længere være nogen trussel mod Juda.

Lad flere elever skiftes til at læse højt fra 2 Nefi 17:9, 17-25. Mens klassen læser, lader du dem finde frem til, hvad Herren åbenbarede, der ville ske for folket i Juda, hvis de satte deres lid til politiske forbund i stedet for at stole på Herren.

  • Hvad ville der ifølge disse vers ske, hvis Akaz ikke satte sin lid til Herren? (Juda ville blive tilintetgjort).

Bed en elev om at læse 2 Nefi 17:10-12 højt. (Forklar eventuelt, at da Esajas rådede Akaz til at bede om et tegn, tilskyndede han i virkeligheden Akaz til at søge Herrens råd angående sit problem. Da Akaz nægtede, sagde han, at han ikke behøvede Guds hjælp, og at han agtede at stole på sin egen dømmekraft).

Bed en elev om at læse 2 Nefi 17:13-14. Bed eleverne igen lægge mærke til ordet Immanuel i 2 Nefi 17:14 samt dets betydning »Gud med os«.

  • Hvorfor var det vigtigt for Akaz, at han ønskede, at Gud skulle være med ham under krisen i hans rige?

  • Hvorfor er det vigtigt for os at vende os til Herren, frem for kun at stole på vores egen visdom?

Læs 2 Nefi 18:5-8 højt for eleverne. Når du læser vers 6, forklarer du, at ordet Siloa sommetider henviser til Jesus Kristus. Når du læser vers 8, forklarer du udtrykket »nå dem helt til halsen« ved at påpege, at hovedet, eller hovedstaden, i Juda var Jerusalem. Esajas profeterede, at assyrerne ville nå frem til Jerusalems mure – med andre ord helt til byens hals. Denne profeti blev opfyldt, da 185.000 assyriske hærfolk kom og angreb Jerusalem og stoppede ved byens mure. Herren forsvarede sit folk ved at sende engle, der ødelagde den angribende hær (se 2 Kong 19:32-35).

Bed eleverne om at læse 2 Nefi 18:9-10 for sig selv og finde frem til Herrens advarsel til dem, der ville samarbejde for at kæmpe mod Juda.

  • Hvad ville konsekvenserne være for dem, der ville kæmpe imod Juda?

  • Hvorfor ville disse folkeslag ifølge 2 Nefi 18:10 blive tilintetgjort?

Mind eleverne om, at kong Akaz frygtede Israels og Syriens trussel, og han tænkte på at forene sine styrker med Assyriens. Bed eleverne om at læse 2 Nefi 18:11-13 for sig selv.

  • Hvad sagde Herren med hensyn til, at Juda skulle indgå et forbund (slutte sig til Assyrien)?

  • Hvem sagde Esajas, at folket skulle sætte deres lid til?

For at hjælpe eleverne til at anvende disse kapitler i deres tilværelse, kan du spørge:

  • Hvilke farer er der ved at sætte vores lid til verdens styrke og indflydelse frem for til Herren? (Bed eleverne tænke på situationer, der kunne friste dem til at træffe beslutninger ud fra frygt).

  • Hvornår har I vendt jer til Gud for at få styrke, hvor I først var fristede til at vende jer til andre kilder? Hvordan hjalp Gud jer? Hvad lærte du af denne oplevelse?

Bær vidnesbyrd om, at Gud vil være med os, når vi sætter vores lid til ham, selv i vanskelige og frygtindgydende tider. (Skriv eventuelt dette princip på tavlen).

2 Nefi 19:8-21; 20:1-22

Esajas beskriver tilintetgørelsen af de ugudelige ved det andet komme

Sammenfat den historiske baggrund i 2 Nefi 19-20 ved at forklare, at Ahaz forkastede Esajas’ råd og valgte at indgå et forbund med Assyrien (se 2 Kong 16:7-20). Juda blev en vasalstat, der betalte skat til Assyrien for beskyttelse mod truslen fra Syrien og Israel. Som Esajas profeterede, besejrede Assyrien til syvende og sidst disse mindre riger – Damaskus (Syrien) i 732 f.Kr. og Samaria (Israel) i 722 f.Kr. Assyrien havde også løbet hele Juda over ende med undtagelse af Jerusalem i 701 f.Kr.

Forklar, at da Assyrien besejrede Syrien og Israel og belejrede Judas hovedstad, Jerusalem, var Akaz ikke længere konge over Juda. En retskaffen konge, Hizkija, sad da på tronen. Eftersom Hizkija satte sin lid til Herren, forsvarede Herren byen Jerusalem mod den assyriske hærs belejring. Om natten slog Herrens engel assyrernes lejr. Om morgenen blev 185.000 soldater i den assyriske hær fundet døde (se 2 Kong 19:34-35; 2 Krøn 32:21; Es 37:36).

Esajas’ profeti i 2 Nefi 19-20 fokuserer på de straffedomme, der ville komme over Israel og Juda ved Assyriens hånd. Esajas advarede Israel om, at tilintetgørelse og fangenskab snart ville komme over dem, og han forudsagde et senere angreb på Juda. De messianske profetier i 2 Nefi 17-18 uddybes yderligere i 2 Nefi 19-20. Profetien om Immanuel behandles mere udførligt i 2 Nefi 19, hvor Esajas lover nyt lys og en ny leder: Hizkija historisk set, og Messias profetisk set. Den er et eksempel på en profeti, der går i opfyldelse på to måder. Den er også et eksempel på et sindbillede, hvilket vil sige, at én begivenhed tjener som en profeti om en fremtidig begivenhed. Esajas’ profeti om Assyriens ødelæggelse i 2 Nefi 20 er et sindbillede på de ugudeliges tilintetgørelse ved det andet komme.

Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen: 2 Nefi 19:12, 17, 21; 20:4. Lad eleverne finde frem til et udtryk, der gentages i disse vers. Skriv udtrykket på tavlen. (»Trods alt dette har hans vrede ikke lagt sig, men hans hånd er stadig strakt ud.« Forklar, at disse vers handler om de konsekvenser, der overgår folk, der gør oprør mod Herren og nægter at omvende sig. De udtrykker Herrens mishag mod mennesker, der fremturer i synd.

Forklar, at lignende ord i andre skriftsteder bruges til at udtrykke Herrens barmhjertighed mod dem, der omvender sig. Selv om han er retfærdighedens Gud, er han også uendelig barmhjertig mod dem, der kommer til ham. Bed en elev om at læse 2 Nefi 28:32 højt. Læs herefter følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolvs Apostles Kvorum:

»Til alle jer, som tror, at I er fortabte eller uden håb, eller som tror, at I har gjort alt for meget, som var alt for forkert alt for længe, til alle dem af jer, som frygter, at I er strandet et eller andet sted på livets kolde slette og er kørt galt med jeres håndkærre på vejen, proklamerer denne konference Jahves ufravigelige budskab: ›[Min] hånd er stadig strakt ud‹ (se Es 5:25; 9:17, 21). ›Jeg rækker min arm ud til dem,‹ siger han, ›[og selvom de] forkaster … mig … vil jeg [alligevel] være barmhjertig mod dem … hvis de vil omvende sig og komme til mig, for min arm er rakt ud hele dagen lang, siger Herren, Hærskarers Gud‹ (2 Ne 28:32). Hans nåde varer evigt, og hans hånd er stadig udstrakt. Hans kærlighed er Kristi rene kærlighed, den næstekærlighed, der aldrig hører op, den medfølelse, der varer ved, selv når al anden styrke forsvinder (se Moro 7:46-47)« (»Profeter i landet igen«, Liahona, nov. 2006, s. 106-107).

Bed eleverne om med egne ord at formulere en sandhed, som de lærer af disse vers. (Sørg for, at eleverne forstår, at Jesus Kristus er en Gud, der dømmer og er barmhjertig. Hans barmhjertighed er strakt ud til dem, der omvender sig og holder hans befalinger).

  • Hvordan vil I anvende dette princip i jeres liv?

Esajas forudså, at Herrens folk i de sidste dage ville vende sig til ham og ophøre med at stole på disse ugudelige forbund for sikkerhed og fred. Forsikr eleverne om, at når vi sætter vores lid til Herren, behøver vi ikke frygte de domme, der vil komme over folket på jorden op til det andet komme.

Kommentar og baggrundsinformation

2 Nefi 19:6-7 »Herredømmet skal ligge på hans skulder«

Ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum har skrevet, at selv om vi ofte forbinder Esajas’ profeti i 2 Nefi 19:6-7 med Kristi fødsel, bliver den også opfyldt på tidspunktet for tusindårsriget:

»Det faktum, at herredømmet skal hvile på hans skuldre, bekræfter, at hele verden en dag vil anerkende – at han er Herrers Herre og kongers Konge, der en dag skal herske over jorden og sin kirke i egen høje person« (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 80).

Ældste Holland forklarede også betydningen af de forskellige titler, der anvendes for Herren Jesus Kristus i disse vers:

»Som ›Underfuld Rådgiver‹ er han vores mellemmand, han går i forbøn for os og forsvarer os i himlens store retssal …

Selvfølgelig er Kristus, som Esajas nævnte, ikke blot vores talsmand, men også dommer (se Mosi 3:10; Moro 10:34; Moses 6:57). Det er i rollen som dommer, at vi kan finde endnu større forståelse for Abinadis gentagelse af, at ›Gud selv‹ skal komme ned og forløse sit folk (Mosi 13:28; se også Mosi 13:34; 15:1; Alma 42:15). Det er som om, at dommeren i himlens store retssal nødig vil bede andre end sig selv om at bære den byrde hos de skyldige mennesker, der står tiltalt, og tager sin kappe af og kommer ned til jorden for personligt at bære deres slag. Kristus som nådig dommer er et lige så smukt og vidunderligt begreb som Kristus som rådgiver, mellem- og talsmand.

›Mægtige Gud‹ viser noget om Guds kraft, hans styrke, almægtighed og uovervindelige indflydelse. Esajas ser ham altid som i stand til at overvinde følgerne af synd og overtrædelse for sit folk og for evigt triumferende over Israels undertrykkere.

›Evige Fader‹ understreger den fundamentale lære om, at Kristus er Fader – Skaber af utallige verdener, Faderen til det opstandne fysiske liv gennem opstandelsen, Faderen til evigt liv for sine åndeligt avlede sønner og døtre og den, der handler på Faderens (Elohims) vegne gennem guddommeligt overdraget myndighed. Alle bør stræbe efter at blive født i ham og blive hans sønner og døtre (se Mosi 5:7).

Endelig bør vi med udtrykket ›Fredsfyrsten‹ glæde os over, at når Kongen kommer, vil der ikke længere være krig i menneskenes hjerte eller blandt folkeslag i verden. Dette er en fredelig konge, kongen af Salem, den by der senere bliver til Jeru-Salem. Kristus vil komme med fred til dem, som vil anerkende ham i jordelivet, uanset hvilken tidsalder de har levet i, og han vil bringe fred til alle i hans tusindårsrige og herlighedsriger derefter« (Christ and the New Covenant, s. 80-82).

Udskriv