Bibliotek
Lektion 120: 3 Nefi 11:1-17


Lektion 120

3 Nefi 11:1-17

Indledning

Efter ødelæggelsen og tre dages totalt mørke, som vidnede om Frelserens død, samledes ca. 2500 nefitiske mænd, kvinder og børn rundt om templet i landet Overflod (se 3 Ne 17:25). Da de talte med hinanden, hørte de vor himmelske Faders røst, hvor han præsenterede sin søn Jesus Kristus, som så viste sig. Jesus Kristus indbød folket til personligt at vidne, at han var blevet slået ihjel for verdens synder. En for en nærmede de sig ham og mærkede sårene i hans side og mærkerne efter naglerne i hans hænder og fødder.

Forslag til undervisningen

3 Nefi 11:1-7

Nefitterne hørte Faderens røst forkynde, at hans Søn ville komme

Spil noget opbyggeligt musik eller noget fra en generalkonference stille i baggrunden, når eleverne kommer ind i klassen – bare så man lige kan høre det. Stop afspilningen, når det bliver tid til at åbne med bøn og åndelig tanke. Spørg efter bønnen, om eleverne hørte det, der blev spillet. (Hvis du ikke har mulighed for at udføre denne aktivitet, så overvej at lade en elev læse sagte op fra 3 Nefi 11, når eleverne kommer ind i klasselokalet. Hvis du vælger denne løsning, er det bedst, hvis eleven får opgaven en dag i forvejen, måske en elev, som gerne kommer tidligt).

  • Hvad må et menneske gøre for at høre og forstå en sagte røst?

  • Hvad var budskabet i musikken (eller generalkonferencetalen eller skriftstedet) som blev spillet, da I kom ind i klasseværelset?

  • Var det let eller svært at høre og forstå ordene, da alle kom ind i klassen? Hvorfor?

Bed en elev om at læse 3 Nefi 11:1-3 højt. Bed resten af klassen om at følge med og se efter, hvad nefitterne havde svært ved at forstå.

  • Hvordan beskrives stemmen i 3 Nefi 11:3? (Du kan eventuelt foreslå, at eleverne understreger beskrivelsen af stemmen i deres skrifter).

  • Hvilken virkning havde stemmen på dem, som hørte den?

Bed eleverne om at læse 3 Nefi 11:4-7 for sig selv og se efter, hvad det var, nefitterne gjorde anderledes for at forstå røsten, tredje gang den lød.

  • Hvad gjorde nefitterne anderledes tredje gang, de hørte røsten?

  • Ud fra det I har læst i 3 Nefi 11:7, hvis røst var det så, folket hørte? (De hørte vor himmelske Faders stemme, som introducerede Sønnen, Jesus Kristus).

Overvej at bede eleverne om at læse Helaman 5:30 for at finde en anden beskrivelse af Herrens stemme.

  • Hvordan svarede den stemme, som nefitterne hørte, til de tilskyndelser, vi modtager fra Helligånden? (Eleverne bruger måske andre ord, men sørg for, at de kommer frem til følgende sandhed: Helligånden taler ofte til os gennem vore følelser).

  • Hvorfor er det vigtig at være opmærksom på den inspiration, vi får fra Herren gennem Helligånden?

Bed eleverne om at fortælle om oplevelser, de har haft, hvor de har følt Helligåndens inspiration komme til deres sind eller hjerte. Bed dem om at beskrive, hvordan det føltes. Du kan også fortælle om en af dine egne oplevelser.

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum om det, vi må gøre for at kunne høre og forstå Herrens røst gennem Helligånden:

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Helligånden får ikke vores opmærksomhed ved at råbe. Den ryster os aldrig med en tung hånd. Ånden hvisker. Den berør os så blidt, at vi måske slet ikke opfatter det, hvis vi er for travlt optagede.

Lejlighedsvis trænger Ånden sig tilpas hårdt på eller tilpas mange gange til, at vi opdager det, men ud fra min erfaring er det sådan det meste af tiden, at giver vi ikke agt på denne blide berøring, lytter vi ikke til følelserne, så vil Ånden fortrække sig fra os og vente, indtil vi gennem vores opførsel og udtryk søger og lytter« (»How Does the Spirit Speak to Us?«, New Era, feb. 2010, s. 3).

  • Hvilket princip kan vi lære af 3 Nefi 11:1-7 og af præsident Packer? (Eleverne fremkommer sikkert med forskellige svar, men sørg for, at de identificerer følgende sandhed: Når vi lytter til Herrens røst gennem Helligånden, vil vi være i stand til at forstå hans kommunikation til os.

  • Hvad hjælper jer til at berede jeres sind og hjerte til at høre og forstå Helligåndens hvisken?

3 Nefi 11:8-17

Jesus Kristus viser sig for nefitterne og opfordrer dem til en for en at mærke sårene i sine hænder, fødder og side

Bed en elev om at læse 3 Nefi 11:8-10 højt. Bed resten af klassen om at følge med og forestille sig, hvordan det må have været at være blandt nefitterne på det tidspunkt. Vis billedet »Jesus underviser på den vestlige halvkugle« (62380; Evangelisk kunst, 2009, nr. 82), og spørg:

Billede
Jesus underviser på den vestlige halvkugle
  • Hvilke tanker og følelser, tror I, at I ville have gjort jer og følt, hvis I havde været blandt nefitterne, da Frelseren besøgte dem?

Mind eleverne om det mørke og den ødelæggelse, som nefitterne lige havde oplevet, inden Frelseren kom til syne. Bed derefter en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum højt, hvori han taler om betydningen af Frelserens besøg hos nefitterne:

Billede
Ældste Jeffrey R. Holland

»Den tilsynekomst og den erklæring udgjorde hele omdrejningspunktet, det største øjeblik i hele Mormons Bog. Det var tilkendegivelsen og erklæringen, som havde oplyst og inspireret enhver nefitisk profet i de foregående 600 år, for ikke at nævne deres israelitiske og jereditiske forfædre i tusinder af år før det.

Alle havde talt om ham, sunget om ham, drømt om ham og bedt om hans tilsynekomst – og her var han så rent faktisk. Det var dagen! Den Gud, som kunne forvandle enhver mørk nat til strålende morgengry, var kommet« (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 250-251).

Forklar klassen, at den næste del af lektionen er udformet til, at de selv tænker over Frelserens besøg. Forbered, inden klassen begynder, vejledning og spørgsmål som uddelingsark til hver elev (eller skriv dem på tavlen eller lav en plakat). Giv eleverne tilstrækkelig tid til at læse 3 Nefi 11:11-17 og følge vejledningen på uddelingsarket. Tilskynd dem til nøje at overveje betydningen af de enkelte vers, når de studerer dem.

  1. Læs 3 Nefi 11:11-12 for dig selv. Se efter, hvad Jesus Kristus ønskede, at folket skulle vide om ham og om det, han havde gjort under sin jordiske tjeneste. Tænk over følgende spørgsmål:

    • Hvilke eller hvilken af Frelserens udtalelser i 3 Nefi 11:11 har størst betydning for dig? Hvorfor?

    • Hvad mente Frelseren, da han sagde: »Jeg har drukket af det bitre bæger, som Faderen har givet mig «? Hvorfor er det vigtigt at vide, at Jesus Kristus altid gjorde sin Faders vilje?

  2. Læs 3 Nefi 11:13-15, og tænk over følgende spørgsmål:

    • Hvad bad Frelseren nefitterne om at gøre? Hvad ønskede han, at de skulle vide af det?

    • Folket gik hen til Frelseren »en for en, indtil de alle var kommet frem« (3 Ne 11:15). Tænk på, at skaren talte ca. 2500 mennesker (se 3 Ne 17:25). Hvad siger det om Frelserens følelser for os hver især?

  3. Svar på følgende spørgsmål i skriftstudiebogen:

    • Hvorfor tror du, at Herren ønskede, at folket »en for en« skulle se og røre ham?

    • Hvordan tror du, at det ville påvirke dig at være i stand til at røre de sår, Frelseren fik, da han sonede for dine synder?

  4. Overvej at skrive følgende sandhed i margenen af dine skrifter ved 3 Nefi 11:11-15. Jesus Kristus opfordrer mig til at få et personligt vidnesbyrd om, at han er min Frelser. Svar på følgende spørgsmål i skriftstudiebogen:

    • Hvilke oplevelser har ført til, at du har opnået et vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er din Frelser?

    • Hvad tror du, at Frelseren ønsker, at du gør for at styrke dit vidnesbyrd om ham?

    • Hvornår har du følt, at Frelseren kender dig og har velsignet dig personligt?

Når eleverne har haft tilstrækkelig tid til at færdiggøre denne aktivitet, beder du en af dem om at læse 3 Nefi 11:16-17 højt. Bed resten af klassen om at følge med og se efter, hvad folket gjorde efter den personlige oplevelse med Frelseren. Forklar eventuelt, at hosianna er »et hebraisk ord, som betyder ›frels os‹ og som anvendes ved lovprisning og bøn« (Guide til Skrifterne, »Hosianna«; se også scriptures.lds.org).

  • Hvorfor tror I, at folket råbte »hosianna«, efter de havde haft den oplevelse med Frelseren?

Bed eleverne om at kigge nærmere på 3 Nefi 11:15. Bed dem om at finde frem til, hvad folket gjorde, efter de havde set og mærket Frelserens sår. (Folket vidnede om, at det var Jesus Kristus).

  • Har vi brug for at se og røre ved Frelseren for at vide, at han lever? (Se Moro 10:5). Hvordan kan vi bære vidnesbyrd om Jesus Kristus?

  • Hvordan kan vi anvende 3 Nefi 11:15 på os selv? Hvad kan vi hver især gøre, efter vi har modtaget et vidnesbyrd om Jesus Kristus? (Når vi modtager et personligt vidnesbyrd om Jesus Kristus, er det vores ansvar at aflægge vidnesbyrd om ham).

Afslut lektionen med at opfordre eleverne til at fortælle om gange, hvor de har båret vidnesbyrd for andre om Jesus Kristus. Hvis tiden tillader det, så indbyd dem, der ønsker det, til at bære et kort vidnesbyrd om Frelseren og måske fortælle, hvordan de fik deres vidnesbyrd. Hvis der er tid til det, kan du også bede dem om at fortælle noget af det, de har skrevet ned eller har følt under deres studium af 3 Nefi 11 i dag.

Kommentar og baggrundsinformation

3 Nefi 11:3. »En sagte røst«

Præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, hvordan Helligåndens røst virker på vores sind og hjerte:

»Åndens røst kommer snarere som en følelse end en lyd. I vil, ligesom jeg har lært, lære at »lytte« efter den røst, som snarere føles end høres

Helligåndsgaven vil, hvis man indvilliger, vejlede og beskytte jer, og endda korrigere ens handlinger. Det er en åndelig stemme, der trænger ind i sindet, som en tanke eller en følelse, der indskydes i jeres hjerte …

Det forventes ikke, at I går igennem livet uden at begå fejl, men I vil ikke begå større fejltagelser uden først at være blevet advaret ved Åndens tilskyndelse« (»Råd til de unge«, Liahona, nov. 2011, s. 17-18).

Udskriv