Bibliotek
Lektion 121: 3 Nefi 11:18-41


Lektion 121

3 Nefi 11:18-41

Indledning

Efter nefitterne var gået frem og havde følt på Frelserens sår i hænderne, på fødderne og i siden, gav Herren Nefi og andre magt til at døbe og udføre andre præstedømmefunktioner. Frelseren advarede også folket om splid og lovede, at de, der efterlever hans lære, skal arve Guds rige.

Forslag til undervisningen

3 Nefi 11:18-27

Jesus Kristus giver Nefi og flere andre myndighed til at døbe

Skriv følgende spørgsmål på tavlen før undervisningen: Hvem kan døbe mig? Hvordan udføres en dåb?

Dersom du underviser en eller flere elever, som for nylig har tilsluttet sig Kirken, kan du indlede denne lektion med at bede dem om at fortælle om deres oplevelser i forbindelse med at lære om Kirken. Spørg, om de overvejede de to spørgsmål på tavlen, da de besluttede sig for at blive døbt.

Du kan også indlede denne lektion ved at bede eleverne om at forestille sig, at en af deres venner for nylig har bestemt sig for at tilslutte sig Kirken og har stillet dem de to spørgsmål på tavlen. Bed eleverne om at forklare, hvordan de ville besvare disse spørgsmål. Du kan også bede to elever om at bruge disse spørgsmål som en del af et rollespil mellem et medlem af Kirken og en af deres venner.

Mind eleverne om, at de i den forrige lektion lærte om, at Jesus Kristus viste sig for en gruppe nefitter. Jesus Kristus opfordrede dem til selv at komme og se hans guddommelighed, og at han var opstanden ved at føle mærkerne i hans hænder, fødder og side. Forklar, at Frelseren umiddelbart efter denne hændelse, belærte folket om sin lære, som var at tro på ham, lade sig døbe og modtage Helligånden.

Bed en elev om at læse 3 Nefi 11:18-22 højt. Bed resten af klassen om at følge med og se efter svar på spørgsmålet Hvem kan døbe mig? Bed en elev om at skrive svarene på tavlen under spørgsmålet. Selv om eleverne måske bruger andre ord, bør de fremkomme med følgende sandhed: Dåb kan kun udføres af en person med behørig myndighed. (Hvis dette svar ikke allerede er skrevet på tavlen, kan du måske tilføje det).

For at hjælpe eleverne til at forstå denne sandhed kan du kort forklare, at dåb kun kan udføres af en person, som bærer Det Aronske Præstedømme L&P 20:46) eller af en, som har fået overdraget Det Melkisedekske Præstedømme (se L&P 20:38-39; 107:10-11). Desuden må denne person handle under ledelse af en præstedømmeleder, som har præstedømmenøgler til at bemyndige denne ordinance (det er biskoppen, grenspræsidenten eller missionspræsidenten).

  • Hvorfor tror I, at Herren kræver, at dåbsordinancen udføres af en bemyndiget præstedømmebærer?

Bed en elev om at læse 3 Nefi 11:23-27 højt. Bed resten af klassen om at følge med og se efter svar på spørgsmålet Hvordan udføres en dåb? Bed en elev om at skrive svarene på tavlen under spørgsmålet.

  • Hvad gør man under dåben, hvis ordene i ordinancen ikke udtales korrekt eller den, der døbes, ikke kommer helt ned i vandet? (Så gentager man ordinancen). Hvilken sandhed kan vi lære af det? (Selv om eleverne måske bruger andre ord, bør de fremkomme med følgende sandhed: Dåb må udføres på den måde, som Herren har anvist. Du kan eventuelt skrive denne udtalelse på tavlen).

  • Hvorfor tror I, at det er vigtigt, at dåb udføres præcis på den måde, Herren har anvist?

For at hjælpe eleverne til at forstå vigtigheden af de sandheder, som I har drøftet i forbindelse med 3 Nefi 11:18-27, kan du eventuelt stille nogle af følgende spørgsmål:

  • Hvilke følelser havde I, da I blev døbt? Hvad betyder det for jer at vide, at I er blevet døbt af en person med den rette myndighed og på den måde, som Herren har foreskrevet?

  • Hvor længe siden er det, I sidst har overværet en dåb? Hvad følte I ved den lejlighed?

Hvis nogle af dine elever bærer Det Aronske Præstedømme, så spørg:

  • Hvordan påvirker det jer at vide, at I har myndighed til at døbe? (Du kan måske finde ud af, om nogle af dine elever har haft mulighed for at døbe nogen. Hvis de har, så bed dem om at fortælle, hvad de følte og lærte ved den lejlighed).

Du kan eventuelt fortælle om dine egne oplevelser og følelser om dåbsordinancens hellighed.

3 Nefi 11:28-30

Jesus Kristus fortæller, at strid kommer fra Djævelen

Skriv ordet mundhuggeri på tavlen.

  • Hvad er mundhuggeri? (Skænderi, konflikt eller ordstrid).

Bed eleverne om i deres skriftstudiebog kort at beskrive nogle situationer eller aktiviteter, hvor der kan opstå mundhuggeri. Når eleverne har haft tid nok til at skrive, så bed en elev om at læse 3 Nefi 11:28-30 højt. Bed resten af klassen om at følge med og finde frem til det, som nogle af nefitterne mundhuggedes over.

  • Hvad var det, som nogle af nefitterne tilsyneladende havde været oppe at strides om? (Dåbsordinancen (se også 3 Ne 11:22) og Kristi lære).

  • Hvor stammer »stridens ånd« fra ifølge 3 Nefi 11:29? (Skriv følgende sandhed på tavlen: Stridens ånd er ikke af Gud, men af Djævelen. Du kan eventuelt foreslå eleverne at markere denne sandhed i 3 Nefi 11:29).

  • Hvorfor tror I, det er vigtigt at undgå mundhuggeri, når vi taler med andre om evangeliet? Hvorfor er indædte diskussioner den forkerte måde at undervise om evangeliet på? (Eleverne kan fremkomme med forskellige svar, men sørg for at de forstår, at når vi strides eller skændes med andre om evangeliet, så vil Helligånden ikke være til stede og røre hjertet ved at undervise eller vidne for dem, vi prøver at undervise).

Skriv følgende udtalelse af præsident James E. Faust fra de Det Første Præsidentskab på tavlen for at understrege alvoren af konsekvenserne ved mundhuggeri. Du kan eventuelt opfordre eleverne til at skrive det i deres skrifter ud for 3 Nefi 11:29. (Udtalelsen findes i »Hvad jeg ønsker, min søn skal vide, før han tager på mission«, Stjernen, juli 1996, s. 43).

»Når der er splid, vil Herrens Ånd forlade jer, uanset hvem der har skylden« (præsident James E. Faust).

  • Hvornår har I følt Herrens Ånd trække sig på grund af strid? Hvordan mærkede I, at Ånden trak sig?

Påpeg Frelserens udtalelse om strid i 3 Nefi 11:30: »Det er min lære, at sådant skal afskaffes.«

  • Hvordan kan vi afskaffe strid og mundhuggerier? (Svarene kan omfatte følgende: Vi kan bestræbe os på at være fredsstiftere (se 3 Ne 12:9). Vi kan bede om visdom og tålmodighed til at overvinde stridigheder. Vi kan prøve at undgå situationer, hvor vi bliver fristet til at strides med andre).

  • Hvornår har I følt, at I blev velsignet for at undgå eller overvinde strid?

  • Hvordan kan det hjælpe jer at huske på Frelserens belæring i 3 Nefi 11:29-30, når I står midt i en strid eller i en situation, som let kan ende i strid?

Du kan eventuelt fortælle om en oplevelse, du har haft, hvor du blev velsignet for din indsats for at undgå eller overvinde strid. For at opmuntre eleverne til at anvende det, de har lært af 3 Nefi 11:28-30, kan du bede dem om at tjekke deres liste over situationer eller aktiviteter, som let kunne føre til strid. Bed dem om at sætte og skrive nogle mål ned om, hvordan de vil undgå eller overvinde strid i de situationer, som de har anført.

3 Nefi 11:31-41

Jesus Kristus forkynder sin lære

Skriv følgende på tavlen for at forberede eleverne til studiet af 3 Nefi 11:31-41:

Billede
Action

Bed eleverne om kort at fortælle deres klassekammerater om noget, de har gjort for nylig, som havde en positiv konsekvens, og hvad den konsekvens var. Du kan eventuelt også spørge dem om noget, de har gjort eller set, som resulterede i noget negativt. (Advar eleverne mod at fortælle om noget, der er upassende eller for personligt).

Læs 3 Nefi 11:31 for klassen. Forklar, at resten af 3 Nefi 11 indeholder Jesu Kristi forkyndelse af hans lære til det nefitiske folk. Dette kapitel omhandler også konsekvenserne af enten at tage imod eller afvise hans lære.

Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen: 3 Nefi 11:32-34; 3 Nefi 11:35-36; 3 Nefi 11:37-38; 3 Nefi 11:39-40. Del eleverne op parvis og giv hvert par til opgave at studere en af skriftstedshenvisningerne. Bed dem om at finde frem til de handlinger og konsekvenser, som Jesus Kristus belærte om. (Du kan eventuelt foreslå eleverne at sammenligne disse belæringer med den 4. trosartikel).

Når eleverne har haft tid nok til at studere, så bed nogle få af dem om at fortælle, hvilke handlinger og konsekvenser, de har fundet frem til. Lad dem skrive deres svar på tavlen under enten Handling eller Konsekvens. Når eleverne fortæller om deres skriftsteder, så stil nedenstående spørgsmål:

Spørg parret, som læste 3 Nefi 11:32-34:

  • Hvordan hjælper Helligånden os til at tro på Jesus Kristus og vor himmelske Fader? (Helligånden vidner om vor himmelske Fader og Jesus Kristus). Hvornår har Helligånden vidnet for jer om, at vor himmelske Fader og Jesus Kristus lever og elsker jer?

Spørg parret, som læste 3 Nefi 11:35-36:

  • Hvordan indbyder vores valg om at tro på vor himmelske Fader og Jesus Kristus til Helligåndens indflydelse i vores liv ifølge disse vers?

Spørg parret, som læste 3 Nefi 11:37-38:

  • Hvilke ligheder fandt I mellem 3 Nefi 11:37 og 3 Nefi 11:38?

  • Hvilke gode egenskaber kendetegner et lille barn? Hvorfor tror I, at det er vigtigt at »blive som et lille barn«?

Spørg parret, som læste 3 Nefi 11:39-40:

  • Hvordan fremhæver Frelserens lære i disse vers alvoren af vore valg om enten at adlyde eller ikke adlyde hans evangelium?

Bed eleverne om at sammenfatte de primære handlinger, som Jesus Kristus belærte om, at vi må foretage for at kunne indtræde i himmeriget. Eleverne bruger måske andre ord, men sørg for, at de kommer frem til følgende sandhed: For at indtræde i himmeriget må vi omvende os, tro på Jesus Kristus, blive døbt og modtage Helligånden. Du kan eventuelt afslutte med at bære dit vidnesbyrd om denne sandhed. Tilskynd eleverne til at leve efter Jesu Kristi lære, så de vil blive i stand til at arve Guds rige. Du kan også påminde dem om deres mål om at undgå og overvinde strid.

Kommentar og baggrundsinformation

3 Nefi 11:19-22 Jesus Kristus gav nefitterne myndighed til at døbe

Hvorfor havde profeten Nefi og andre brug for at modtage myndighed til at døbe, når de allerede udførte den ordinance, inden Frelseren kom? Overvej følgende udtalelse af ældste Jeffrey R. Holland fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Selvom disse nefitter havde myndighed til at døbe i den gamle mosaiske uddeling, bad Kristus Nefi om at komme frem til sig for at bekræfte hans præstedømmemyndighed til at døbe i den nye uddeling og måske ved samme lejlighed at ordinere ham som apostel. Derpå kaldte han en anden gruppe frem og instruerede i, hvordan man døber, og gjorde opmærksom på, at der ikke skulle være »mundhuggerier« blandt dem om denne afgørende lære« (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon, 1997, s. 259-260).

3 Nefi 11:28. Strid ikke omkring læresætninger

Ældste Robert D. Hales fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret, hvorfor det er vigtigt for sidste dage hellige at undgå mundhuggeri:

»Fordi … kraften ligger i Herrens Ånd, må vi aldrig blive stridbare, når vi drøfter vores tro. Som næsten enhver missionær lærer, jager det altid Ånden væk at slå folk i hovedet med Bibelen. Frelseren har sagt: ›Den, der har stridens ånd, er ikke af mig‹ (3 Ne 11:29). Mere ærgerligt end, at Kirken beskyldes for ikke at være kristen, er det, når Kirkens medlemmer reagerer på sådanne beskyldninger på en ukristen måde! Må vore samtaler med andre altid være kendetegnet af Åndens frugter – ›kærlighed, glæde, fred, tålmodighed, venlighed, godhed, trofasthed, mildhed og selvbeherskelse‹ (Gal 5:22-23)« (se »Kristent mod: prisen for at være discipel«, Liahona, nov. 2008, s. 73).

3 Nefi 11:33-34 Dåbsordinancen er essentiel

Profeten Joseph Smith underviste om, at dåbsordinancen er afgørende for at kunne indtræde i Guds rige:

»Dåb er et tegn for Gud, for engle og for himlen om, at vi gør Guds vilje, og der findes ikke nogen anden vej under himlen, hvorved Gud har fastsat, hvorledes mennesket kan komme til ham for at blive frelst og komme ind i Guds rige undtagen ved tro på Jesus Kristus, omvendelse og dåb til syndernes forladelse, og en hvilken som helst anden vej eller retning er forgæves; derpå vil I få forjættelsen om den Helligånds gave« (Profeten Joseph Smiths lærdomme, s. 237).

Udskriv