Bibliotek
Lektion 124: 3 Nefi 14


Lektion 124

3 Nefi 14

Indledning

Da Jesus Kristus forsatte sin forkyndelse ved templet i landet Overflod, advarede han folket mod at dømme andre og rådede dem til at søge velsignelser fra vor himmelske Fader ved at bede og gøre hans vilje. Frelseren advarede dem også mod falske profeter og understregede vigtigheden af at gøre Guds vilje.

Forslag til undervisningen

3 Nefi 14:1-6

Frelseren belærer om at dømme retfærdigt

Læs følgende beretning af præsident Thomas S. Monson for at forberede eleverne på at studere Frelserens belæringer om at dømme retfærdigt:

Billede
Præsident Thomas S. Monson

»Et ungt par, Lisa og John, flyttede til et nyt nabolag. Da de en morgen spiste morgenmad, kiggede Lisa ud af vinduet og så naboen hænge vasketøj op.

›Det vasketøj er ikke rent!‹ udbrød Lisa. »Vores nabo ved ikke, hvordan man vasker tøjet rent!«

John så på, men sagde ikke noget.

Hver gang Lisas nabo hængte sit vasketøj til tørre, kom Lisa med den samme bemærkning.

Nogle uger senere blev Lisa overrasket, da hun kastede et blik ud af sit vindue og så noget rent og flot vasketøj hænge i naboens have. Hun sagde til sin mand: ›Se John – hun har endelig lært at vaske rigtigt! Hvordan mon hun gjorde det!‹

John svarede: ›Kære skat, det jeg kan godt fortælle dig. Det vil sikkert interessere dig, at jeg stod tidligt op i morges og pudsede vores vinduer!‹« (»Kærligheden ophører aldrig«, Liahona, nov. 2010, s. 122).

  • Hvad kan vi lære af denne beretning?

Forklar, at 3 Nefi 14 indeholder en fortsat beretning om Frelserens belæringer af nefitterne ved templet. Bed en elev om at læse 3 Nefi 14:1-2. Bed resten af klassen om at følge med og finde den advarsel mod at dømme andre, som Jesus Kristus gav. Udtrykket »med det mål, I måler« refererer til den målestok, et menneske bruger til at måle eller dømme et andet menneske.

  • Hvordan vil I med jeres egne ord formulere den sandhed, vi finder i 3 Nefi 14:2? (Elevernes svar bør afspejle følgende sandhed: Vi vil blive dømt efter samme målestok, som vi dømmer andre ud fra.

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum for at hjælpe eleverne til at forstå Frelserens befaling »døm ikke« i 3 Nefi 14:1. Bed resten af klassen om at lytte efter, hvilken type dom vi skal undlade at fælde over andre.

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Den endelige dom … er en fremtidig begivenhed, hvor vi alle skal stå foran Kristi dommersæde og dømmes efter vore handlinger … Jeg tror, at befalingen ›døm ikke‹ i skriften primært går på denne endelige dom …

Hvorfor gav Frelseren os befaling om ikke at dømme? Jeg tror, at denne befaling blev givet, fordi vi mener, at vi afsiger en endelig dom, når vi siger, at en bestemt person havner i helvede (eller i himlen) på grund af en bestemt gerning eller på et bestemt tidspunkt. Når vi gør det – og det er en stor fristelse – skader vi os selv og den person, som vi således dømmer …

Evangeliet er et håbets evangelium, og ingen af os er bemyndiget til at benægte forsoningens kraft til at fremkalde en renselse af den enkeltes synder, tilgivelse eller forandring af sit liv til passende« (»›Judge Not‹ and Judging«, Ensign, aug. 1999, s. 7, 9).

  • Hvordan hjælper ældste Oaks’ udtalelse jer til at forstå Frelserens befaling »døm ikke«?

Vis en lille del af et eller andet materiale, fx en lille træsplint. Vis så (eller tegn på tavlen) en træbjælke eller et stort stykke træ. Forklar eleverne, at Frelseren brugte billedet med en splint og en bjælke for at illustrere, hvilke problemer det afstedkommer, når vi dømmer andre uretfærdigt. Bed en elev om at læse 3 Nefi 14:3-5 højt, og bed resten af klassen om at tænke over, hvad splinten og bjælken er et billede på.

  • Hvad er splinten billede på? (Den fejl vi ser hos andre). Hvad er bjælken billede på? (Vore egne fejl).

Påpeg, at Frelseren i sin lignelse har fokus på ting, som sidder fast i øjet. Sådanne ting påvirker et menneskes syn.

  • Hvordan kan vore fejl påvirke den måde, vi ser andre på?

Bed eleverne om at overveje, hvorvidt det nogensinde er passende at dømme andre mennesker. Giv dem et øjeblik til at tænke over dette spørgsmål. Forklar derefter, at profeten Joseph Smith i sin inspirerede oversættelse af Matthæus 7:1 tydeliggjorde Frelserens belæringer om at dømme andre. I følge Joseph Smith sagde Frelseren: »Døm ikke uretfærdigt, for at I ikke skal dømmes, men døm en retfærdig dom« (JSO, Matt 7:1). Bed en elev om at læse følgende forklaring i Tro mod sandheden:

»Af og til føler nogle mennesker, at det er forkert at dømme andre. Selv om det er rigtigt, at du ikke skal fordømme andre eller dømme dem uretfærdigt, så er det nødvendigt, at du tager stilling til ideer, situationer og mennesker gennem hele dit liv. Herren har givet mange befalinger, som du ikke kan holde uden at foretage en bedømmelse« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 18-19).

Bed eleverne om at læse 3 Nefi 14:6 for sig selv for at hjælpe dem til at se, hvad Frelseren sagde om vigtigheden af at dømme rigtigt. Bed dem om at finde frem til nogle bedømmelser, som han rådede os til at foretage. Bed dem om at fortælle, hvad de har fundet frem til.

  • Hvad betyder det at give det, der er helligt til hundene, eller at kaste perler for svin? (At dele noget helligt med nogen, som ikke påskønner det eller respekterer helligheden af det).

  • På hvilken måde fordrer Frelserens råd i 3 Nefi 14:6, at vi bedømmer andre?

Læs, når eleverne har svaret, ældste Dallin H. Oaks’ udtalelse om andre situationer, hvor vi kan være nødt til at dømme retfærdigt:

»Vi udøver alle en bedømmelse, når vi vælger vores venner, når vi vælger, hvordan vi vil bruge vores tid og vores penge, og selvfølgelig når vi vælger vores evige ægtefælle

… En retfærdig dom vil være styret af Herrens Ånd, ikke af vrede, hævn, jalousi eller selviskhed« (»›Judge Not‹ and Judging«, s. 9).

  • Hvorfor er det vigtigt at dømme retfærdigt, når vi vælger venner, beslutter hvordan vi vil bruge vores tid eller penge eller vælger en evig partner?

  • I hvilke andre situationer kan vi være nødt til at bedømme andre? (Eleverne kan måske nævne, at man må vælge mellem arbejdsgivere, eller hvorvidt man siger ja tak til et tilbud om en date).

3 Nefi 14:7-11

Frelseren belærer om, hvordan man søger vor himmelske Faders velsignelser

Bed eleverne om at læse 3 Nefi 14:7-11 for sig selv og se efter Frelserens belæringer om vor himmelske Faders villighed til at besvare vore bønner. Forklar, at hvis selv venlige og kærlige, men jordiske og ufuldkomne fædre vil give deres børn brød og fisk i stedet for sten og slanger, så vil vor himmelske Fader, som er fuldkommen, venligt og kærligt med sikkerhed besvare sine børns bønner om hjælp.

  • Hvilke principper kan vi lære af 3 Nefi 14:7-11? (Eleverne kan fremkomme med forskellige principper. Et princip, som du kan understrege, er, at vor himmelske Fader velsigner os, når vi beder om hans hjælp).

  • Hvorfor er det vigtigt for jer at vide, at vor himmelske Fader vil besvare jeres bønner?

  • Hvornår har I følt vor himmelske Faders kærlighed til jer gennem den måde, som han besvarede jeres bønner på? (Du kan eventuelt give eleverne et øjeblik til at tænke over dette spørgsmål inden, de svarer på det. Du kan også overveje at fortælle om en af dine egne oplevelser).

3 Nefi 14:12-27

Frelseren belærer om vigtigheden af at gøre vor himmelske Faders vilje

Bed eleverne om at læse 3 Nefi 14:12 for sig selv og dernæst overveje, hvordan Frelserens belæringer i dette vers kan hjælpe dem til at blive mere lig vor himmelske Fader.

  • Hvordan kan det at adlyde rådet i 3 Nefi 14:12 hjælpe os til at blive mere lig vor himmelske Fader?

Informer eleverne om, at da Frelseren fortsatte sine belæringer, brugte han stærke lignelser for at vi kan forstå vigtigheden af at gøre vor himmelske Faders vilje.

Udfør følgende aktivitet for at forberede eleverne til at studere Frelserens lignelser i 3 Nefi 14:

Del eleverne op i grupper på to, tre eller fire. Giv hver elev et stykke papir. Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen og giv en til hver gruppe: 3 Nefi 14:13-14; 3 Nefi 14:15-20; 3 Nefi 14:24-27. (Har du en stor klasse, kan den samme henvisning gives til mere end en gruppe). Bed eleverne om at læse deres tildelte skriftsteder og lave en illustration over de lignelser, Frelseren brugte. Bed dem også om at skrive, hvad de har lært af lignelserne.

Lad efter tilstrækkelig tid eleverne vise deres tegninger for klassen og forklare, hvad de har lært. Stil spørgsmål lig følgende, når eleverne fortæller om det, de har lært:

  • Hvordan kan det at adlyde Jesu Kristi bud sammenlignes med at vandre på en snæver sti? Hvordan kan det at afvise Jesu Kristi bud sammenlignes med at vandre på en bred sti? (Se 3 Ne 14:13-14). På hvilke måder adskiller Frelserens lære sig fra verdens lære?

  • Hvorfor kan en ulv tænkes at komme i fåreklæder? (Se 3 Ne 14:15). Hvad siger denne lignelse os om falske profeters ønsker og handlinger?

  • Dersom træerne i 3 Nefi 14:16-20 repræsenterer mennesker, hvad kan frugterne så være et billede på? (Svarene kan omfatte menneskers tanker, ord, handlinger og påvirkning af andre).

  • Hvordan kan det sammenlignes med en mand, der bygger sit hus på en klippe, at vi følger Frelserens ord, når vi hører dem? (Se 3 Ne 14:24-25). Hvis vi derimod vælger ikke at følge Frelserens ord, hvordan kan det så sammenlignes med en mand, der bygger sit hus på sand? (Se 3 Ne 14:26-27).

    Bed en elev om at læse 3 Nefi 14:21-23 højt, når eleverne er færdige med deres fremlæggelse og debat.

  • Hvad kan vi lære af 3 Nefi 14:21? (Eleverne bruger måske andre ord, men sørg for, at de kommer frem til følgende sandhed (skriv den på tavlen): Vi må gøre vor himmelske Faders vilje for at kunne indtræde i himmeriget.

  • Hvordan svarer denne sandhed til billedet af den brede og den snævre sti, de gode og de fordærvede træer og den vise mand og tåben?

Giv eleverne et øjeblik til at tænke over, hvad de har lært af 3 Nefi 14. Bed dem om i deres skriftstudiebog at beskrive, hvordan de vil forbedre deres bestræbelser på at følge Frelserens lære i 3 Nefi 14. Lad nogle få elever opsummere, hvad de har lært og fortælle, hvad de vil gøre med det, de har lært, hvis tiden tillader det. Du kan eventuelt afslutte med at bære dit vidnesbyrd om de velsignelser, du har modtaget, fordi du har gjort vor himmelske Faders vilje.

Udskriv