Bibliotek
Lektion 126: 3 Nefi 17


Lektion 126

3 Nefi 17

Indledning

Da Frelserens første dag med nefitterne lakkede mod enden, bemærkede han, at mange ikke helt forstod hans ord. Han lærer dem, hvordan de kan modtage større forståelse og understreger vigtigheden af bede og grunde. Folket græd, da han fortalte, at han ville forlade dem. Fyldt af medfølelse blev Frelseren lidt længere for at helbrede de syge, bede for folket og velsigne deres børn. Nefitterne blev fyldt af stor glæde.

Forslag til undervisningen

3 Nefi 17:1-3

Jesus pålægger nefitterne at grunde over hans ord og bede om forståelse

Bed eleverne om at forestille sig, at de er i følgende situation: Du og en ven har billetter til første række ved en general- eller regionalkonference, hvor profeten skal tale. I hilser begge på ham, mens I er der. Da konferencen er forbi tager du og din ven hjem.

  • Hvad tror du, at du og din ven taler om efter mødet?

Mind eleverne om at Jesus Kristus havde undervist nefitterne det meste af dagen. Da han gjorde sig klar til at tage af sted, bemærkede han, at folket ikke helt forstod, hvad han havde belært dem om. Bed eleverne om at læse 3 Nefi 17:1-3 for sig selv og se efter, hvad Frelseren fortalte nefitterne, at de skulle gøre for at opnå større forståelse. (Du kan foreslå, at de understreger det, de finder). Spørg, når de har fortalt om det, de har fundet:

  • Hvad vil det sige at grunde?

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab: Bed klassen om at lytte efter, hvad han siger, det betyder at grunde over eller granske.

Billede
Præsident Henry B. Eyring

»Men at læse, studere og granske er ikke en og samme ting. Vi læser nogle ord, og vi får måske nogle ideer. Vi studerer, og vi afdækker måske temaer og sammenhænge i skriften. Men når vi gransker, indbyder vi til åbenbaring gennem Ånden. For mig er granskningen tankevirksomheden og bønnerne, efter at jeg har læst og studeret skriften nøje« (»Tjen med Ånden«, Liahona, nov. 2010, s. 60).

  • Hvorfor tror I, at granskning og bøn tilsammen kan hjælpe os til bedre at forstå, hvad vi lærer i Kirken og til seminar?

Påpeg Frelserens instruks i 3 Nefi 17:3 til nefitterne om, at de skulle »forbered[e deres] sind til morgendagen«, hvor han ville vende tilbage og undervise dem igen.

  • Hvad kan man gøre for at forberede sit sind, inden man deltager i Kirken eller seminar?

  • Hvilken forskel gør det, når vi forbereder vores sind på sådanne muligheder for at lære?

Skriv, for at hjælpe eleverne til at finde et princip, der belæres om i 3 Nefi 17:1-3, følgende delvise udtalelse på tavlen og bed eleverne om at fuldføre den ud fra det, de har lært.

Ved at grunde over og bede til Faderen, kan vi …

(Selv om eleverne måske bruger andre ord, bør de fremkomme med følgende princip: Ved at grunde over og bede til Faderen, kan vi få større forståelse.

Skriv følgende på tavlen:

Forberede mit sind inden jeg tager i kirke eller til seminar

Grunde over det, jeg hører i Kirken eller til seminar

Bede om det, jeg hører i Kirken eller til seminar

Bed eleverne om at vælge en af de handlinger, der er nævnt på tavlen. Giv dem tid til at tænke over (1) hvordan de har gjort det og (2) hvordan det har hjulpet dem til at lære mere i Kirken eller til seminar. Bed nogle få elever om at fortælle klassen om det, de er kommet frem til. Tilskynd eleverne til at overveje, hvordan de kan forbedre sig inden for et af de tre områder og lægge planer for, hvordan de vil gøre det. Du kan eventuelt foreslå at skriver deres planer ned i deres skriftstudiebog. Fortæl eleverne, at den næste del af lektion vil give dem mulighed for at øve sig i at grunde over.

3 Nefi 17:4-25

Frelseren helbreder de syge blandt nefitterne, beder til Faderen for folket og velsigner deres børn.

Billede
Jesus underviser på den vestlige halvkugle

Vis billedet »Jesus underviser på den vestlige halvkugle« (62380; Evangelisk kunst [2009], nr. 82). Bed en elev om at læse 3 Nefi 17:4. Påpeg udtrykket »nu drager jeg til Faderen.« Bed eleverne om at forestille sig, at de lige har tilbragt en dag med Frelseren og at han så siger, at han må videre. Lad et par elever fortælle om, hvordan de ville føle det i den situation. Bed en elev om at læse 3 Nefi 17:5 højt og lad klassen finde frem til, hvordan nefitterne reagerede, da Frelseren sagde, at han skulle af sted.

Forklar, at var det ikke for nefitternes retfærdige ønske, så havde de begivenheder, som beskrives i 3 Nefi 17 og 18 måske aldrig fundet sted. Følgende aktivitet er udformet for at hjælpe eleverne til en større forståelse af den kærlighed, som Jesus Kristus havde for folket og til, at de på egen hånd kan finde sandheder i skriften om Jesu Kristi karakter. Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen og bed eleverne om at skrive dem ned i deres skriftstudiebog.

3 Nefi 17:6-10

3 Nefi 17:11-18

3 Nefi 17:19-25

Læs følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson:

Billede
Præsident Ezra Taft Benson

»Den, som lever nærmest efter Kristi mønster, vil være det største, mest velsignede og gladeste menneske. Det har intet at gøre med jordisk rigdom, magt eller prestige. Det eneste sande bevis på vores storhed, hvor velsignede vi er, og hvor glade vi er, ses i, hvor meget vi er kommet til at ligne Mesteren, Jesus Kristus. Han er den sande vej, den fulde sandhed og livet i overflod« (»Jesus Kristus – gaver og forventninger«, Stjernen, dec. 1987, s. 3).

Giv eleverne 5 til 10 minutter til for sig selv at studere de skriftstedshenvisninger, du har skrevet på tavlen. Lad dem finde frem til nogle sandheder om Frelserens karakter. Når de studerer bør de kunne udlede mindst en sandhed for hver skriftpassage. Bed dem om at skrive de sandheder, de finder, ned.

Når eleverne er færdige med at studere, så bed nogle af dem om at skrive en sandhed, de har fundet frem til om Frelseren ud for det modsvarende skriftsted på tavlen. Når eleverne har færdiggjort denne aktivitet, så stil følgende spørgsmål:

  • Hvorfor er det vigtigt for os at kende disse sandheder om Frelseren?

  • Hvilket bevis fandt I på, at Frelseren er lydhør over for vore behov og ønsker?

  • Hvilken del af denne beretning, gjorde størst indtryk på jer? Hvorfor?

  • Hvorfor tror I, at folkemængden blev overvældet af glæde? (Se 3 Nefi 17:18).

  • Hvorfor tror I, at Frelserens glæde var fuldkommen den dag? (Se 3 Nefi 17:20).

Bed eleverne om at sammenfatte, hvad de har lært af 3 Nefi 17:6-25. Eleverne kan komme med forskellige svar. En sandhed, de måske finder frem til er, at Frelseren har stor medfølelse med os. Skriv denne sandhed på tavlen. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne skriver dette eller en sandhed, de har fundet frem til, i marginen på deres skrifter tæt på 3 Nefi 17:6.

Læs følgende udtalelse for at hjælpe eleverne til indse, at forståelse for Jesu Kristi karakter kan øge vores tro:

»Du kan udøve tro på Kristus, når du har en forsikring om, at han eksisterer, har en korrekt idé om hans karakter og en viden om, at du stræber efter at leve i overensstemmelse med hans vilje« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 159).

  • Hvordan hjælper en forståelse af Frelserens medfølende natur jer til at udøve tro på ham?

Påpeg udtrykket »der på en eller anden måde var plaget« 3 Nefi 17:9.

  • Hvilken type lidelse og dårligdom kan der lægge i at være plaget på »en eller anden måde«? (Alle lidelse og dårligdomme af fysisk, følelsesmæssig, mental eller åndelig art).

Bed eleverne om at overveje, hvordan de kan være plagede, og hvad de ville bede Frelseren om at helbrede dem for, hvis han personligt skulle velsigne dem. Mind dem om, at selvom Frelseren ikke er her for personligt at tjene os, så er hans kraft til at velsigne og helbrede os tilgængelig gennem præstedømmet.

  • Hvem går I til for at bede om en præstedømmevelsignelse?

  • Hvornår har I sidst følt Frelserens helbredende indflydelse i jeres liv?

Mind eleverne om at princippet med at grunde over, som de drøftede i begyndelsen af lektionen. Forklar at en måde, som de kan grunde over noget på, er ved at visualisere sig ind i bestemte situationer, som de læser om i skriften. Bed eleverne om at prøve at se sig selv blandt nefitterne på den tid, som der berettes om i 3 Nefi 17. Giv eleverne tid til at i deres skriftstudiebog at skrive, hvad de kunne have hørt, set, følt og lært, hvis de havde været blandt nefitterne og nydt omgang med Frelseren ved den lejlighed. Du kan eventuelt foreslå, at de skriver om en plage, som de ville have bedt Frelseren om at helbrede dem for. Når de er færdige med at skrive, så overvej at bede nogle få elever om at læse det, de har skrevet, op for klassen. Sørg for at de forstår, at de ikke må føle sig pressede til at fortælle om noget, der er for personligt eller privat.

Når nogle få af eleverne har fortalt, hvad de har skrevet, kan du eventuelt bede en eller to af dem om at fortælle, hvordan de er kommet til kundskab om at Jesus Kristus elsker dem og føler med dem. Tilskynd eleverne til at grunde over denne lektion og stole på Frelserens medfølelse, når de sætter deres lid til, at han vil hjælpe dem med deres ønsker, svagheder, hjertesorger og prøvelser.

Udskriv