Bibliotek
Hjemmestudiedel 24


Hjemmestudielektion

3 Nefi 1-11:17 (Del 24)

Forberedelsesmateriale til hjemmestudielæreren

Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner

Følgende resumé af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede 3 Nefi 1-11:17 (del 24) er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Lektionen er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser, når du overvejer elevernes behov.

Dag 1 (3 Nefi 1)

Da eleverne studerede opfyldelsen af lamanitten Samuels profetier om Kristi fødsel, lærte de, at Herren vil lade alt, som han har talt gennem sine profeter gå i opfyldelse. Gennem de trofastes eksempel, selv da de ikke-troende planlagde at udrydde dem, lærte eleverne, at vi kan vælge at tro på Jesus Kristus og forblive trofaste, når vi konfronteres med Satans løgne. De unge lamanitters oprør viste eleverne, at vores eksempel kan have en dårlig indflydelse på andres tro og retskaffenhed, hvis vi giver efter for fristelse.

Dag 2 (3 Nefi 2-5)

I forbindelse med studiet af folkets vigende retskaffenhed kunne eleverne observere, at dersom vi glemmer tidligere åndelige oplevelser, bliver vi sårbare over for Satans fristelser og bedrag. Da eleverne analyserede Giddianhis svigefulde brev til Lakoneus, kunne de se, hvordan Satan og hans håndlangere ofte benytter sig af smiger, tomme løfter og trusler til at føre folk på afveje. Af de nefitter og lamanitter, som havde held med at forsvare sig mod gadiantonrøverne, kunne eleverne lære, at når vi forbereder os åndeligt og timeligt, vil Herren styrke os til at overvinde udfordringer. Da eleverne læste, at nefitterne priste Herren for deres udfrielse, lærte de, at anerkendelse af Guds godhed og nåde i udfrielsen af vore vanskeligheder hjælper os til at forblive ydmyge. Nefitternes indsats for at forkynde evangeliet og Mormons erklæring om sin pligt viste, at vi som Jesu Kristi disciple har et ansvar for undervise andre om vejen til evigt liv.

Dag 3 (3 Nefi 6-10)

Da eleverne læste, hvordan nefitterne og lamanitterne igen faldt hen i ugudelighed, opdagede de, at vi giver Satan større mulighed for at friste og føre os ud i synd, når vi bliver stolte. Men det gode eksempel, som de trofaste blandt folket udviste, viste os, at vi kan vælge at være ydmyge uanset, hvilke omstændigheder vi står i. Da det nefitiske styre gik i opløsning, viste de, som fulgte Nefi, at dersom vi vil omvende os og følge Herrens tjenere, kan vi nyde Helligåndens indflydelse i vores liv. Efter de frygtelige ødelæggelser hørte folk over hele landet Jesu Kristi røst forkynde gennem mørket, at dersom vi vil komme til ham med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, ville han helbrede os og give os evigt liv.

Dag 4 (3 Nefi 11:1-17)

Da eleverne læste om Faderens introduktion af Jesus Kristus, så de, at Helligånden ofte taler til os gennem vore følelser. De lærte også, at når vi lærer at lytte til Herrens røst gennem Helligånden, vil vi blive i stand til at forstå hans kommunikation til os. Af beretningen om, hvordan Frelseren indledte sin tjenestegerning blandt nefitterne, lærte eleverne, at Jesus Kristus opfordrer os alle til at få et personligt vidnesbyrd om, at han er vor Frelser, og at vi har pligt til at vidne om ham, når vi én gang har modtaget et vidnesbyrd.

Indledning

Aktiviteten til 3 Nefi 1-7 i denne lektion fremhæver nogle af de læresætninger og principper, som kan hjælpe eleverne til at få en bedre forståelse af, hvad det vil sige at være omvendt til Jesu Kristi evangelium. Undervisningsaktiviteten til 3 Nefi 8-10 giver eleverne mulighed for at tænke over deres vidnesbyrd om Frelseren, når de lærer om hans tilsynekomst blandt Lehis efterkommere i 3 Nefi 11.

Forslag til undervisningen

3 Nefi 1-7

Undere og tegn på Jesu Kristi fødsel; folket svinger mellem retfærdighed og ugudelighed indtil landet står uden styre

Tegn en streg lig denne på tavlen:

Billede
en bølgestreg

Spørg: Hvordan vil I ud fra det, I har studeret den forløbne uge, sige, at denne streg repræsenterer nefitterne i 3 Nefi 1-7? (Du kan eventuelt lade eleverne skimme kapitelresumeerne til 3 Nefi 1-7 igennem for at genopfriske, hvordan nefitterne svingede mellem retfærdighed og ugudelighed i tiden fra år 1 e.Kr. til 33 e.Kr.).

For at hjælpe eleverne til at tænke over, hvad vi kan lære af 3 Nefi 1-7 om at blive oprigtigt omvendt til Jesus Kristus og hans evangelium, kan du bede en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Marion G. Romney fra Det Første Præsidentskab højt. (Lav om muligt en kopi til hver elev og bed dem om at understrege de udtryk eller ord, som de føler beskriver en omvendt person bedst).

»Omvendelse er en åndelig og moralsk forandring. Ordet omvendt rummer mere end blot mental accept af Jesus og hans lærdomme, men også en motiverende tro på ham og hans evangelium … Hos en, der er oprigtigt og totalt omvendt, er ønsker om ting, der er i modstrid med Jesu Kristi evangelium, faktisk døde, og erstattet af en kærlighed til Gud med en fast og fremherskende beslutning om at holde hans befalinger« (Conference Report, områdekonference i Guatemala 1977, s. 8).

Spørg: Hvilke udtryk eller ord føler I beskriver en omvendt person bedst?

Tegn følgende oversigt på tavlen eller forbered den som uddelingsark til eleverne:

Overbevisninger og handlinger som fører til omvendelse

Overbevisninger og handlinger som hæmmer omvendelse

3 Nefi 1:15-23, 27-30

3 Nefi 2:1-3; 3:1-10

3 Nefi 4:7-12, 30-33

3 Nefi 6:13-18; 7:1-5

3 Nefi 7:15-22

Tildel hver elev en af skriftstedshenvisningerne i oversigten. Giv eleverne tid til i deres tildelte passager at finde de overbevisninger og handlinger, som enten fører til eller hæmmer omvendelse. Mange af de principper, som eleverne finder frem til, vil også være at finde under Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner for dag 1-3 i begyndelsen af denne lektion. Når eleverne fortæller om, hvad de har fundet frem til, så skriv deres svar på tavlen eller bed dem om at skrive det på deres uddelingsark. Hjælp eleverne til at anvende de principper, de finder frem til, ved at stille spørgsmål som disse om en eller flere af de sandheder, de har identificeret:

  • Hvordan har I, eller nogen I kender, efterlevet denne sandhed eller erfaret dette princip?

  • Hvilket råd ville I give for at hjælpe nogen til at omvende sig mere inderligt og være mere åndeligt standhaftige ud fra de sandheder, I har afdækket her?

3 Nefi 8-11:17

Stor ødelæggelse og mørke er tegn på Jesu Kristi død; efter sin opstandelse besøger han Lehis efterkommere

Bed en elev om at opsummere begivenhederne i 3 Nefi 8 og fortælle klassen, hvilke følelser eller indtryk han eller hun oplevede i forbindelse med studiet af dette kapitel i løbet af ugen. Bed en elev om at læse 3 Nefi 8:20-23. Bed klassen om at forklare, hvorfor det beskrevne tegn i versene er et passende tegn for Jesu Kristi død. For at understrege hvilket mørke nefitterne oplevede, kan du eventuelt bruge følgende aktivitet:

Giv hver elev en lommelygte og sluk for al lys i lokalet. (Hvis du ikke har tilstrækkelig mange lommelygter, må eleverne dele). Bed eleverne om at tænde for deres lommelygter, og bed et par stykker af dem om at skiftes til at læse højt fra 3 Nefi 9:13-20. Bed resten af klassen om at følge med og lægge mærke til de sandheder, som folk lærte om Jesus Kristus, da de oplevede mørket efter hans død. Tænd lyset og opsummer på tavlen de sandheder, som eleverne har fundet frem til. Læg vægt på følgende principper: Jesus Kristus er verdens liv og lys. Hvis vi kommer til Kristus med et sønderknust hjerte og en angerfuld ånd, vil han tage imod os, helbrede os og give os evigt liv.

Sammenfat 3 Nefi 11:1-7 ved at forklare, at de mennesker, som overlevede ødelæggelserne, samledes ved templet i landet Overflod.

Vis billedet: Jesus underviser på den vestlige halvkugle (62380; Evangelisk kunst, 2009, nr. 82) eller Jesus helbreder nefitterne (Evangelisk kunst, nr. 83). Bed eleverne om at prøve at se begivenhederne i 3 Nefi 11:8-17 for sig, mens du læser versene højt. Hold pauser i din oplæsning og bed eleverne om at fortælle, hvad de føler, når de visualiserer den hændelse, hvor nefitterne »en for en« gik frem til Frelseren, som det beskrives i 3 Nefi 11:15.

Stil eleverne følgende spørgsmål efter at have læst 3 Nefi 11:8-17. Lad dem få et par minutter til stille at overveje spørgsmålene, inden de svarer. (Sørg for, at der er tilstrækkelig tid til, at eleverne kan svare på disse spørgsmål uden, at de føler, at der bliver skyndet på dem, når de fortæller om deres tanker og vidnesbyrd).

  • Hvad ville I have sagt til Frelseren, hvis I havde været blandt nefitterne og havde mulighed for at mærke Frelserens sår?

  • Hvorfor tror I, at det er væsentligt, at Jesus Kristus henledte opmærksomheden på »det bitre bæger«, da han præsenterede sig for nefitterne? (3 Nefi 11:11).

  • Hvad er »det bitre bæger«, som Jesus Kristus omtalte? (Se L&P 19:16-19).

Bær dit vidnesbyrd om Frelseren og det lys, det har bragt dit liv at følge ham. (Du kan eventuelt også opmuntre eleverne til at huske de følelser, de havde under denne lektion og skrive dem ned i deres dagbog, når de kommer hjem).

Næste del (3 Nefi 11:18-16:20)

Bed eleverne om at overveje følgende spørgsmål, når de studerer næste del: Anser jeg nogen for at være min fjende? I så fald, hvordan behandler jeg så folk? Hvad betragter Gud som vigtige dyder hos mig? Er det acceptabelt at dømme andre mennesker? Eleverne kan finde svarene på disse spørgsmål, når de studerer Frelserens ord i del 25.

Udskriv