Bibliotek
Hjemmestudiedel 25


Hjemmestudielektion

3 Nefi 11:18-16:20 (Del 25)

Forberedelsesmateriale til hjemmestudielæreren

Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner

Følgende resumé af læresætninger og principper, som eleverne lærte om, da de studerede 3 Nefi 1-11:17 (del 25) er ikke beregnet til at være en del af din lektion. Lektionen er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens tilskyndelser når du overvejer elevernes behov.

Dag 1 (3 Nefi 11:18-12:48)

Eleverne lærte, at dåb må udføres af en person med den rette myndighed og på den måde, som Herren har foreskrevet. De læste også om Kristi lære og lærte, at Helligånden vidner om vor himmelske Fader og Jesus Kristus. I deres studie af saligprisningerne og Frelserens forklaring af den højere lov, lærte de, at dersom vi lever i overensstemmelse med Jesu Kristi belæringer, vil vi blive velsignet og forberedt på at indtræde i himmeriget. De lærte også, at når vi kommer til Kristus og holder hans bud, kan vi blive mere lig ham og vor himmelske Fader, som er fuldkomne.

Dag 2 (3 Nefi 13)

Ud fra Frelserens belæringer om motivet til at give almisser, bede og faste, lærte eleverne at dersom vi gør retfærdige gerninger for at behage vor himmelske Fader, vil han velsigne os åbenlyst. Da de læste Frelserens belæringer om, at det er umuligt at tjene to herrer på samme tid, lærte de følgende principper: For at Gud kan være vores herre, må vi elske og tjene ham frem for noget andet i verden). Hvis vi først søger Guds rige, vil han hjælpe os med vore timelige behov.

Dag 3 (3 Nefi 14)

Frelserens belæringer om ikke at dømme uretfærdigt, hjalp eleverne til at forstå, at vi skal stå ril regnskab for vores dom over andre. De lærte også, at vor himmelske Fader velsigner os, når vi beder om hans hjælp. Eleverne tegnede billeder af Frelserens belæringer og lærte, at vi må gøre vor himmelske Faders vilje for at kunne komme i himmeriget.

Dag 4 (3 Nefi 15-16)

Eleverne lærte, at Jesus Kristus er ophav til alle evangeliets love og befalinger. Hvis vi ser hen til ham ved at holde hans befalinger og holde ud til enden, vil han give os evigt liv. Da eleverne læste Frelserens ord om de »andre får« (3 Ne 15:21), lærte de, at Gud nærer omsorg for alle sine børn og manifesterer sig for dem. De lærte også, at Gud giver os viden i forhold til vores tro og lydighed.

Indledning

I denne lektion vil eleverne skulle tænke over, hvordan splid påvirker deres evne til at føle Ånden. De vil også skulle tænke over, hvem der har været gode eksempler for dem og overveje, hvordan de kan selv kan være bedre eksempler for andre.

Forslag til undervisningen

3 Nefi 11:18-41

Jesus Kristus klarlægger, hvordan dåben skal udføres, fordømmer splid og forkynder sin lære

Skriv ordet strid på tavlen og bed eleverne om at definere ordet (skænderi, konflikt eller disputs).

Bed eleverne om kort at anføre nogle situationer eller aktiviteter på tavle, hvor der let kan opstå strid. (Du kan eventuelt bede en elev om at skrive, mens klassen svarer). Når I udfører denne aktivitet, så undgå det, som ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum kaldte »modstanderens taktik«, som kan skabe »heftig diskussion eller kontrovers« (The Lord’s Way, 1991, s. 139).

Mind eleverne om at de i 3 Nefi 11 læste, at Jesus Kristus viste sig for de nefitter, der var samlet ved templet. Bed en elev om at læse 3 Nefi 11:28 højt, og bed klassen om at finde ud, hvad det var, som nefitterne havde stredes over. (For at hjælpe eleverne til at bedre at forstå dette vers, kan du være nødt til at forklare, at ordet mundhuggeri betyder skænderi).

Spørg: Hvorfor tror I, det er vigtigt at undgå mundhuggeri eller strid, når vi taler med andre om evangeliet?

Skriv følgende på tavlen: Stridens ånd er ikke af Gud, men … bed en elev om at læse 3 Nefi 11:29-30 højt og de øvrige elever om at finde frem, hvor stridens ånd kommer fra. Sandheden, de finder frem til, kan udtrykkes som følger: Stridens ånd er ikke af Gud, men af Djævelen. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne understreger denne sandhed i deres skrifter.

Spørg: Hvordan kan det hjælpe jer at huske på Frelserens belæring i 3 Nefi 11:29-30, når I står midt i en situation, som let kan ende i strid? (Du kan eventuelt påpege nogle af de bestemte situationer, som står på tavlen eller lade eleverne overveje en situation, hvor nogle ønsker at diskutere bestemte ting ved evangeliet).

Læs eller skriv følgende udtalelse af præsident James E. Faust fra de Det Første Præsidentskab på tavlen for at understrege alvoren af konsekvenserne ved mundhuggeri: »Når der er splid, vil Herrens Ånd forlade jer, uanset hvem der har skylden« (»Hvad jeg ønsker, min søn skal vide, før han tager på mission«, Stjernen, juli 1996, s. 43).

Du kan eventuelt foreslå eleverne, at de skriver denne sandhed i deres skrifter eller i deres skriftstudiebog.

Spørg: Har I nogensinde følt Herrens Ånd trække sig på grund af strid? Hvordan føltes det?

Påpeg Frelserens udtalelse om strid i 3 Nefi 11:30: »Det er min lære, at sådant skal afskaffes.« Stil derpå følgende spørgsmål:

  • Hvordan kan vi afskaffe strid og mundhuggerier?

  • Hvordan kan vi komme overens med andre og undgå strid?

  • Hvornår har I følt, at I blev velsignet for at undgå eller overvinde strid?

Du kan eventuelt fortælle om en oplevelse, du har haft, hvor du blev velsignet for din indsats for at undgå eller overvinde strid. Henvis eleverne til listen på tavlen og lad dem vælge en situation, som de måske føler ofte fører til strid. Giv dem tid til at skrive et mål for, hvordan de vil forsøge at undgå eller overvinde strid i den situation.

3 Nefi 12-16.

Jesus Kristus belærer om principper, som hjælper hans børn frem mod fuldkommenhed

Bed eleverne om at rejse sig og fremsige 3 Nefi 12:48 udenad. Du skal måske lade dem øve det et par gange, så de kan fremsige dette mesterskriftsted perfekt. Bed eleverne om at bruge deres skrifter til at finde nogle af de kendetegn på fuldkommenhed, der nævnes i 3 Nefi 12:1-12 og som de håber på at udvikle i større grad.

Læg en lille smule salt i en ske og bed eleverne om at gætte, hvad det er. Bed så en elev om at komme frem og finde ud af det ved at smage på det. Når eleven har fundet frem til, at det er salt, så spørg klassen om, hvad salt gør godt for. Når eleverne har svaret, så sørg for at det står klart, at salt salter maden og det bruges til at konservere kød.

Bed eleverne om at læse 3 Nefi 12:13 og finde frem til, hvad Frelseren sammenlignede salt med. Når eleverne svarer, så forklar at han ikke alene henviste til folkeskaren ved templet den dag, men også til alle, der bliver døbt ind i hans pagt.

Spørg: Hvordan kan vi, som følger Jesus Kristus, være som salt? (Vi kan hjælpe med at bevare eller redde mennesker og gøre verden til et bedre sted ved at gøre godt mod andre).

Forklar at ordet kraft i 3 Nefi 12:13 ikke kun går på saltets smag, men også på dets egenskab som konserveringsmiddel.

Bed en elev om at læse følgende udtalelse af Carlos E. Asay fra De Halvfjerds om, hvordan salt kan miste sin kraft:

»Salt mister ikke sin kraft med årene. Kraften går tabt ved opblanding og forurening. Tilsvarende … forlader kraften og særpræget … en mand, hvis han forurener sit sind med urene tanker, skænder sin mund ved at tale andet end det, der er sandt, og misbruger sin styrke ved at udføre noget ondt« (»Jordens salt: menneskenes kraft og frelsere for menneskene«, Den danske Stjerne, okt. 1980, 72).

Spørg: Hvorfor må vi være rene for at kunne øve god indflydelse på andre?

Vis eleverne en lommelygte. Tænd for den og bed eleverne om at læse 3 Nefi 12:14-16 og se, hvordan Frelseren brugte lyset for at undervise om den rolle hans pagtsfolk spiller for verden. Inden de læser, kan det være en hjælp at forklare, at skæppe er en kurv.

Spørg: Hvordan kan kirkemedlemmer, der holder deres pagter, være et lys for andre?

Tildæk lyset med en kurv eller et håndklæde og stil følgende spørgsmål:

  • På hvilke måder kan vi fristes til at skjule vores lys?

  • Hvorfor ønsker Frelseren ifølge 3 Nefi 12:16, at vi viser et godt eksempel? (Når vi viser et retfærdigt eksempel, kan vi hjælpe andre til at ære vor himmelske Fader. Du kan eventuelt foreslå, at eleverne skriver dette princip ned i deres skrifter).

  • Hvilket retfærdigt eksempel har hjulpet jer nærmere vor himmelske Fader og styrket jeres ønske om at efterleve evangeliet?

Tilskynd eleverne til at være som salt og lys for verden ved at være retskafne eksempler.

Forklar at Frelseren fortsatte med at undervise nefitterne om, at den virkelige belønning for at adlyde budene ville komme, når de dyrkede Gud uden hykleri og når deres hjerte ikke hang ved jordisk gods eller ære. Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen: 3 Nefi 13:22; 13:31-33; 14:7-8; 15:9; 16:13. Bed eleverne om at søge i disse vers og finde nogle af de belønninger, som vor himmelske Fader lover os, hvis vi har hjertet indstillet på at leve retskaffent. Bed dem om at fortælle om det, de har fundet frem til, når de har haft tid nok.

Bær dit vidnesbyrd om at vor himmelske Fader og Jesus Kristus vil hjælpe og velsigne eleverne i deres bestræbelser på at overvinde strid og være retskafne eksempler for verden.

Næste del (3 Nefi 17-22)

Fortæl eleverne, at når de studerer 3 Nefi 17-22 vil de læse om, at Jesus Kristus græd, da han var sammen med nefitternes børn. Bed dem om at lede efter svar på følgende spørgsmål: Hvad gjorde han for dem? Hvilke andre mirakler udførte Jesus, da han betjente nefitterne?

Udskriv