Bibliotek
Lektion 72: Alma 5:37-62


Lektion 72

Alma 5:37-62

Indledning

Da Alma fortsatte med at forkynde i Zarahemla, advarede han folket om, at beslutningen om at følge eller forkaste hans ord indebar alvorlige konsekvenser. Alma sammenlignede også Jesus Kristus med en god hyrde, der kaldte på dem og ønskede at bringe dem tilbage til sin fold. Han opfordrede folket til at omvende sig og undgå det urene i verden, så de kunne arve himmeriget.

Forslag til undervisningen

Alma 5:37-42, 53-62

Alma advarer de ugudelige og opfordrer alle til at lytte til den gode hyrdes røst

Billede
Jesus bærer det vildfarne lam

Vis billedet: Jesus bærer det vildfarne lam (hæftet Evangelisk kunst, 2009, nr. 64).

  • På hvilke måder er Frelseren den gode hyrde?

Når et par elever har svaret, læses følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson:

»På Jesu tid var hyrden i Palæstina kendt for at beskytte sine får. I modsætning til nutidige fårehyrder gik hyrden altid foran sin flok. Han førte dem. Hyrden kendte hvert eneste får og havde normalt et navn for hver enkelt. Fårene kendte hans stemme og stolede på ham, og de ville ikke følge en fremmed. Således kom fårene til ham, når han kaldte på dem (se Joh 10:14, 16) …

Jesus benyttede denne almindelige illustration fra sin tid til at erklære, at han var den gode hyrde, den sande hyrde. På grund af sin kærlighed til sine brødre og søstre ville han frivilligt give sit liv for dem« (»Et kald til præstedømmet: ›Vogt mine får‹«, Den danske Stjerne, okt. 1983, s. 78, 79; se også John R. Lasater, »Israels hyrder«, Stjernen, juli 1988, s. 65-66).

Hjælp eleverne til at huske baggrunden for Alma 5 ved at forklare, at Alma tog ud for at forkynde for Zarahemlas folk, der var ligesom »får, der ikke har nogen hyrde« (Alma 5:37). Bed eleverne om at genkalde sig Zarahemlas folks udfordringer og det, som Alma opfordrede dem til at gøre. Gennemgå eventuelt kort flere nøglevers fra den foregående lektion som fx Alma 5:14-20 for at minde eleverne om noget af denne baggrund. Vær sikker på, at eleverne forstår, at Zarahemlas folk befandt sig i en frygtelig situation på grund af deres ugudelighed (se Alma 7:3).

Bed to eller tre elever om at skiftes til at læse højt fra Alma 5:37-42. Bed klassen om at finde måder, hvorpå en person kan sige, hvorvidt han eller hun er et af Frelserens får. Når eleverne har fortalt, hvad de har fundet frem til, stiller du følgende spørgsmål:

  • Hvordan har mennesker ligesom får brug for en hyrde?

  • Hvordan viser den gode hyrde sin kærlighed og omsorg for fåret ifølge Alma 5:37-38? (Kristus bliver ved med at kalde på dem i sit navn).

  • Hvordan kan vi ifølge Alma 5:41 afgøre, om vi lytter til den gode hyrdes røst?

  • Hvilke gerninger kan angive, at en person følger den gode hyrde?

Når eleverne har svaret, beder du en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson, som beskrev mænd og kvinder, der har forpligtet sig til at følge Jesus Kristus. (Lav eventuelt en kopi af denne udtalelse til hver elev).

»Hvis du vælger at følge Kristus, vælger du at forandre dig …

Mennesker, der ændres ved Kristus, vil lade Kristus være lederen …

Hans vilje bliver deres vilje (se Joh 5:30).

De vil kun gøre det, det, som behager Herren (se Joh 8:29).

De er ikke alene parate til at dø for Herren, men de er, hvad der er endnu vigtigere, parate til at leve for ham.

Besøg deres hjem, og I vil se, at billederne på deres vægge, bøgerne i deres reoler, musikken de spiller, de ord, de siger, og deres gerninger afslører, at de er kristne.

De står som Guds vidner til alle tider, i alle ting og på alle steder (se Mosi 18:9).

De har Kristus i tankerne, for de vender alle deres tanker mod ham (se L&P 6:36).

De har Kristus i deres hjerte, for deres hjertes attrå vil være til Herren evindelig (se Alma 37:36).

De deltager næsten hver uge i nadveren og vidner på ny for deres evige Fader om, at de er villige til at påtage sig hans Søns navn, altid erindre ham og holde hans bud (se Moro 4:3)« (»Født af Gud«, Stjernen, jan. 1986, s. 4, 5).

Lad eleverne læse Alma 5:53-56 for sig selv og finde holdninger og handlinger, der gør det vanskeligt for nogen at lytte til Frelserens røst. Efter et par minutter beder du nogle få elever om at skrive det på tavlen, de har fundet frem til. Lad dem skrive deres svar, så de optager så meget plads på tavlen som muligt. Bed dem om at tilføje alle holdninger eller handlinger, de har set omkring sig, der gør det vanskeligt at lytte til Frelserens røst. (Elevernes svar kan være at afvise (ignorere) Guds lærdomme, stolthed, forfængelighed, stræbe efter rigdomme og verdens ting, tro at vi er bedre end andre, forfølge de retskafne eller vende de fattige og trængende ryggen. Henled eventuelt elevernes opmærksomhed på Almas gentagne brug af ordet fremture, der understreger, at Zarahemlas folk fremturede i deres syndige adfærd og indstilling).

Lav plads til at skrive midt på tavlen ved at viske en del af elevernes svar ud. Skriv på den tomme plads følg den gode hyrdes røst.

Bed en elev om at læse Alma 5:57 højt. Bed klassen om at finde frem til udtryk, der lærer os, hvordan vi bør reagere på ugudelig påvirkning. (»Drag bort fra de ugudelige«, »skil jer ud« og »rør ikke deres urene ting«). Foreslå eventuelt eleverne at markere disse udtryk i deres skrifter. Påpeg, at disse udtryk understreger behovet for at undgå hvad som helst, der vil fordærve eller besmitte os åndeligt. Hjælp eleverne til at drøfte, hvordan de kan lukke af for forvirring, undgå dårlige påvirkninger og følge den gode hyrdes røst ved fx at stille følgende spørgsmål:

  • Hvad kan en sidste dages hellige ung person gøre for at holde sig væk fra de ugudelige? (Som supplement til elevernes svar kan du overveje at komme med et godt eksempel, du har set hos en af eleverne i klassen. Du kan også bede eleverne komme med gode eksempler, de har set hos hinanden).

  • Hvad er konsekvenserne af at fremture i ugudelighed ifølge Alma 5:56-57? (Hvis vi fremturer i ugudelighed, vil vi ikke være i stand til at høre den gode hyrdes røst, og vi kan ikke tælles blandt de retskafne).

Hvis tiden tillader det, giver du eleverne et par minutter til at overveje følgende spørgsmål. Lad dem eventuelt besvare spørgsmålet i deres skriftstudiebog.

  • Hvad ønsker Herren, I skal gøre for bedre at tage imod hans opfordring om at komme til ham? (Foreslå eventuelt, at svaret kan være noget, som de føler, de har behov for at gøre bedre, eller noget de skal holde op med at gøre).

Bed eleverne om at læse Alma 5:58-62 for sig selv og finde de velsignelser, der er lovet dem, der samler sig med Herren og hans folk. (Foreslå eventuelt, at eleverne markerer disse velsignelser i deres skrifter).

  • Hvordan vil I sammenfatte Herrens løfter til dem, der lytter til hans røst? (Selv om eleverne foreslår forskellige principper, så sørg for, at de forstår, at hvis vi følger Herrens (den gode hyrdes) røst, vil vi samles i hans rige. Skriv eventuelt dette princip på tavlen).

  • Hvilke vaner har I udviklet, der får jer til at lytte til den gode hyrdes røst?

  • Hvordan har disse vaner hjulpet jer til at ignorere nogle af de dårlige påvirkninger, der står på tavlen?

Bær vidnesbyrd om, at når vi lytter til Frelserens ord, vil vi være blandt de retskafne, der skal samles i Herrens rige.

Alma 5:43-52

Alma opfylder sit ansvar for at forkynde omvendelse

Bed eleverne om at nævne de fem fysiske sanser (synet, hørelsen, føle-, lugte- og smagssansen). Overvej at medbringe nogle ting, der giver eleverne mulighed for at bruge disse sanser.

  • Nævn noget, som I har lært gennem jeres fem sanser.

  • Findes der en måde, hvorpå I kan lære noget uden at bruge jeres fem sanser?

Bed et par elever om at skiftes til at læse højt fra Alma 5:44-48. Bed klassen om at finde det, som Alma sagde, at han vidste, og hvordan han vidste det.

  • Hvad vidste Alma ifølge Alma 5:48?

  • Hvad sagde Alma var kilden til hans vidnesbyrd?

  • Hvad havde Alma gjort for at modtage dette vidnesbyrd fra Helligånden?

  • Hvordan kan bøn og faste være med til at give os eller styrke vores vidnesbyrd om evangeliet?

  • Hvornår har I følt, at jeres vidnesbyrd er blevet styrket ved bøn og faste?

Bær vidnesbyrd om, at vi gennem Helligånden selv kan vide, at Jesus Kristus er menneskehedens Forløser. Understreg vigtigheden af at søge og få et personligt vidnesbyrd om, at Jesus Kristus er menneskehedens Forløser, ved at læse følgende udtalelse af ældste M. Russell Ballard fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste M. Russell Ballard

»Det individuelle, personlige vidnesbyrd om evangelisk sandhed, især om Herren Jesu Kristi guddommelige liv og gerning, er afgørende for vores evige liv … Det evige liv er med andre ord betinget af vores egen individuelle og personlige kundskab om vor Fader i himlen og hans hellige Søn. Blot at kende til dem er ikke nok. Vi må have personlige, åndelige oplevelser til at forankre os. Disse kommer ved at søge dem på samme intense, koncentrerede måde, som en sulten person søger efter mad« (»Festmåltid ved Herrens bord«, Stjernen, juli 1996, s. 81).

Giv eleverne tid til at skrive deres svar på følgende spørgsmål. Bed dem også om at skrive det ned, som de vil gøre for at få et vidnesbyrd eller styrke deres vidnesbyrd om Jesus Kristus. Giv dem en opmuntring til at udføre deres mål, selv om det kræver »mange dage« (Alma 5:46).

  • Hvornår har I følt Helligånden vidne for jer om, at Jesus Kristus er verdens Forløser?

Bed eleverne om at læse Alma 5:49-52 for sig selv og finde det, som Alma fortalte folket, at de skulle gøre for at forberede sig på at arve himmeriget.

  • Hvorfor er omvendelse afgørende for, at vi kan træde ind i Guds rige?

Hjælp eleverne til at anvende Almas belæringer om at forberede sig på at træde ind i Guds rige ved at bede eleverne om at læse følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum:

»Hvad hvis dagen for hans komme var i morgen? Hvis vi vidste, at vi skulle møde Herren i morgen – fordi vi kunne se, at vi skulle lide en tidlig død, eller fordi han kom uventet – hvad ville vi da gøre i dag? Hvilke synder ville vi bekende? Hvilke vaner ville vi lægge fra os? Hvilke regnskaber ville vi gøre op? Hvilken tilgivelse ville vi vise? Hvilke vidnesbyrd ville vi aflægge?

Hvis vi ville gøre dette til den tid, hvorfor så ikke nu? Hvorfor ikke stræbe efter freden, mens der er fred at finde?« (»Forberedelse til Kristi andet komme«, Liahona, maj 2004, s. 9).

Afslut ved at give eleverne tid til at overveje, hvad de ville være nødt til at ændre for at være forberedte til at møde Frelseren og træde ind i hans rige. Bed dem om at skrive deres tanker og følelser ned, så de kan læse dem igen senere og blive mindet om at følge op på de tilskyndelser, de får.

Kommentar og baggrundsinformation

Alma 5:46-47. »Åbenbarelsens ånd«

Alma havde set en engel, men han vidnede i Alma 5:46-47 om, at hans vidnesbyrd om Jesu Kristi forløsende mission blev styrket ved Helligånden efter megen faste og bøn. Præsident Heber J. Grant har sagt: »Mange mennesker siger: ›Hvis jeg bare havde set en engel, hvis jeg bare kunne høre en engel proklamere noget, så ville jeg holde trofast ud resten af mit liv!‹ Det havde ikke nogen effekt på disse mænd, Laman og Lemuel, som ikke tjente Herren, og det ville heller ikke have nogen effekt i dag« (i Conference Report, apr. 1924, s. 159).

Præsident Joseph Fielding Smith har forklaret, hvorfor Helligåndens vidnesbyrd kan have større virkning end et englebesøg:

»Kristus har … erklæret, at de tilkendegivelser, vi kan få … ved besøg af en engel, et håndgribeligt, opstandent væsen, ikke vil efterlade det indtryk … som vi får gennem en tilkendegivelse af Helligånden. Personlige besøg kan blive slørede som tiden går, men denne vejledning fra Helligånden fornyes og fortsætter dag efter dag, år efter år, hvis vi lever værdigt til at modtage den« (Lærdomme om Frelse, komp. Bruce R. McConkie, 3 bd., 1977-1980, 1:48).

Følgende udtalelse fra Tro mod sandheden forklarer, hvordan sand omvendelse kommer i stand:

»Omvendelse er en proces, ikke en begivenhed. Man omvender sig som et resultat af ens retskafne indsats for at følge Frelseren. Denne indsats omfatter at udøve tro på Jesus Kristus, omvende sig fra sine synder, blive døbt, modtage Helligåndens gave og holde ud til enden.

Selv om omvendelse er mirakuløst og forandrer ens liv, er det et stille mirakel. Englebesøg og andre spektakulære hændelser bringer ikke omvendelse. Selv Alma, der så en engel, blev først omvendt, efter han havde ›fastet og bedt i mange dage‹ om et vidnesbyrd om sandheden (Alma 5:46). Og Paulus, som så den opstandne Frelser, forklarede: ›Ingen kan sige: Jesus er Herre! undtagen ved Helligånden‹ (1 Kor 12:3)« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 84).

Alma 5:57. »Drag bort fra de ugudelige, og skil jer ud«

Ældste David R. Stone fra De Halvfjerds talte om, at den teknik, man havde anvendt i forbindelse med opførelsen af templet på Manhattan i New York, var et eksempel på at fjerne sig fra verdens indflydelse:

»Alt for mange mennesker i verden er begyndt at ligne det fordums Babylon ved at vandre deres egne veje og følge en gud, hvis billede er i verdens lighed (L&P 1:16).

En af de største udfordringer, vi kommer til at møde, er at kunne leve i verden, men på en eller anden måde ikke at være af verden. Vi må skabe Zion midt i Babylon …

Eftersom jeg var involveret i forberedelserne til templet på Manhattan, gav det mig mulighed for at være i templet ret ofte op til indvielsen. Det var vidunderligt at sidde i det celestiale værelse og at være der i fuldstændig stilhed uden at kunne høre en eneste lyd fra New Yorks travle gader udenfor. Hvordan var det muligt, at templet kunne rumme en så ærbødig stilhed, når storbyens larm og travlhed kun var få meter væk?

Svaret lå i templets konstruktion. Templet var blevet bygget inden for murene af en eksisterende bygning, og templets indre mure var kun forbundet med ydermurene meget få steder. Det er sådan templet (Zion) begrænsede Babylons virkninger eller verden udenfor.

Heri kan der være en lektie for os. Vi kan skabe det sande Zion blandt os ved at begrænse den påvirkning, som Babylon har på os …

Uanset hvor vi er, uanset hvilken by vi bor i, så kan vi opbygge vores eget Zion med det celestiale riges principper og ved altid at stræbe efter at blive de rene af hjertet …

Vi behøver ikke at være som marionetdukker, der styres fra et bestemt sted, tid eller kultur. Vi kan udvise mod og vandre på Herrens stier og følge i hans fodspor« (se »Zion midt i Babylon«, Liahona, maj 2006, s. 90-91, 92, 93).

Udskriv