Bibliotek
Lektion 79: Alma 14


Lektion 79

Alma 14

Indledning

Da Ammonihas folk havde hørt Alma og Amulek prædike, var der nogle, der kom til troen og omvendte sig. Størstedelen af folket var vrede og stræbte efter at tilintetgøre Alma, Amulek og dem, der troede på deres ord. Alma og Amulek blev arresteret, stillet for retten og til sidst fængslet. Ammonihas ugudelige mennesker udstødte de mænd, der troede, og brændte deres hustruer, børn og skrifter, mens Alma og Amulek blev tvunget til at se på. Efter mange dage udfriede Herren Alma og Amulek fra fængslet og tilintetgjorde Ammonihas ugudelige ledere.

Forslag til undervisningen

Alma 14:1-13

Alma og Amulek fængsles, og de troende ammonihaitter udstødes eller brændes

Bed eleverne tænke på de udfordringer, de har haft eller har nu. Bed dernæst en elev om at læse følgende beretning højt:

»Modgang kommer fra forskellige kilder. Du kan af og til møde prøvelser som konsekvens af din egen stolthed og ulydighed. Disse prøvelser kan undgås ved retskaffen levevis. Andre prøvelser er ganske enkelt en naturlig del af livet og kan komme på tidspunkter, hvor du lever retskaffent. Du kan fx opleve prøvelser under sygdom eller usikkerhed ved en kærs død. Modgang kan af og til komme på grund af andres dårlige valg og sårende ord og gerninger.

Din succes og lykke, både nu og i evighederne, afhænger hovedsagelig af din reaktion på livets vanskeligheder« (Tro mod sandheden: Et evangelisk opslagsværk, 2005, s. 101).

Forklar, at eleverne i dagens lektion skal tale om en beretning om et folk, der oplevede alvorlige prøvelser. De fleste af prøvelserne blev påført af andre. Lad eleverne overveje, hvordan de sandheder, de skal tale om i denne lektion, berører dem, uanset hvilke prøvelser, de kommer ud for.

Skriv følgende på tavlen:

Alma og Amulek

Ze’ezrom

Omvendte mænd

Omvendte kvinder og børn

Bed nogle elever om at skiftes til at læse højt fra Alma 14:1-10. Bed klassen om at følge med og finde eksempler på de lidelser, som de mennesker, der står på tavlen, oplevede.

  • Hvad led disse mennesker? (Skriv elevernes svar på tavlen).

Påpeg, at da Amulek så kvindernes og børnenes lidelser, ønskede han at udøve præstedømmets kraft for at redde dem. Lad en elev læse Alma 14:11 højt og bed klassen om at finde Almas svar på Amuleks forespørgsel.

  • Hvorfor tillod Herren, at disse kvinder og børn blev brændt? (Herren tillod, at disse mennesker led, så deres død kunne stå som vidne mod det folk, der dræbte dem. Se også Alma 60:13).

  • Hvordan ville kvinderne og børnene ifølge Alma blive velsignet for deres tillid til Herren?

Du skal måske fremhæve, at det i dette bestemte tilfælde var Herrens vilje at tillade mennesker at lide. Det er imidlertid ikke altid tilfældet. Sørg for, at eleverne ved, at Herren elsker dem og ønsker, at de skal være lykkelige og føle fred i deres tilværelse. Hvis de lider overlast eller mishandles på nogen måde, bør de søge hjælp fra en forælder eller kirkeleder, så de kan løse problemet.

  • Hvilke andre grunde er der til, at Herren kunne tillade, at vi lider? (Svarene kan være, at han ønsker, at vi forstår konsekvenserne af ukloge beslutninger, at vi udvikler tålmodighed, at vi lærer empati for andre, der lider, og at vi forstår, at vi er nødt til at stole på ham).

Skriv følgende sandhed på tavlen: Når vi stoler på Herren, styrker han os i vore prøvelser. Bed dernæst en elev om at læse Alma 14:12-13 højt.

  • Hvordan viste Almas ord hans tillid til Herren?

Bed eventuelt en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Richard G. Scott fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Richard G. Scott

»Alma og Amuleks eksempel er meget belærende. Mens de bestræbte sig på at gøre godt blandt Ammonihas folk, blev de taget til fange. Amulek stolede på sin mere erfarne ledsager, Alma, som lærte ham, at have større tillid til Herren. Tvunget til at iagttage, hvordan kvinder og børn blev brændt ihjel, sagde Amulek: ›Måske vil de også brænde os.‹ Alma svarede: ›Lad det ske efter Herrens vilje‹ – et meget vigtigt princip. ›Men se, vor gerning er ikke fuldført, derfor brænder de os ikke‹ (Alma 14:12-13; fremhævelse tilføjet)« (se »At blive helbredt«, Stjernen, juli 1994, s. 7).

»Dette liv lærer os en dyb tillid – tillid til Jesus Kristus … At have tillid vil sige, at man villigt adlyder uden at vide, hvad det vil føre til (se Ordsp 3:5-7. For at bære frugt må ens tillid til Herren være stærkere og mere varig end ens tillid til egne følelser og erfaringer« (»Stol på Herren«, Stjernen, jan. 1996, s. 16).

Forklar, at eleverne i Alma 14:14-29 kommer til at se flere eksempler på Alma og Amulek, der stoler på Herren. De vil også se, hvordan Herren styrkede dem, så de kunne udføre hans værk.

Alma 14:14-29

Gud udfrier Alma og Amulek fra fængslet og tilintetgør mange ugudelige ledere i Ammoniha.

Del klassen i to grupper. Lad den ene halvdel granske Alma 14:14-19, mens den anden halvdel gransker Alma 14:20-25. Bed begge grupper om at finde ud af, hvad Alma og Amulek led i hænderne på Ammonihas ugudelige ledere. Bed eleverne fortælle om det, de har fundet frem til, når de har haft tid nok. Skriv deres svar på tavlen under »Alma og Amulek«.

  • Hvilke af disse prøvelser ville have været vanskeligst for jer? Hvorfor?

  • Hvornår har I set mennesker lide under prøvelser, selv om de har stræbt efter at være retskafne?

Lad eleverne skiftes til at læse højt fra Alma 14:25-29. Bed klassen om at følge med og lægge mærke til, hvad Herren gjorde for at udfri Alma og Amulek fra fængslet. Hjælp eleverne til at finde og forstå principperne i disse vers ved at stille nogle af eller alle følgende spørgsmål:

  • Hvorfor kunne Alma og Amulek modtage kraft og styrke fra Herren? (Se Alma 14:26, 28).

  • Hvilke principper kan vi lære af Alma og Amuleks oplevelse i fængslet? (Elevernes svar kan variere, men de bør afspejle den sandhed, at hvis vi anråber Herren i tro, styrker han os i vore trængsler og udfrier os på sin egen måde og til sin tid. Foreslå eventuelt, at eleverne markerer udtryk i Alma 14:26, 28, der indeholder dette princip).

  • Hvordan kan mennesker udøve tro på Jesus Kristus i vanskelige tider?

Bed eleverne om at fortælle om oplevelser, de har haft, når de har været vidne til den styrke, vi kan få, når vi udøver tro på Jesus Kristus og ydmygt venter på ham. De kan fortælle om deres egne oplevelser eller oplevelser, som mennesker, de kender, har haft. Du kan også fortælle om en af dine egne oplevelser eller fra nogen, du kender.

Afslut med at bære vidnesbyrd om Herrens kraft til at give os styrke og udfri os fra prøvelser på sin egen måde og til sin tid. Sørg for, at eleverne ved, at når vi stoler på Herrens vilje, vil han øge vores styrke og kraft til at udholde vanskeligheder.

Kommentar og baggrundsinformation

Alma 14:7-11. »Herren tager dem op til sig«

Selv om vi sørger over de retfærdiges død, glæder vi os over at kende til deres belønning i åndeverdenen (se Alma 40:12) og deres endelige tilstand i det celestiale rige (se L&P 76:50-70). Herren har sagt: »Og det skal ske, at de, der dør i mig, ikke skal smage døden, for den skal være sød for dem« (L&P 42:46). Præsident Joseph F. Smith har forklaret:

»Det er rigtigt, at jeg er svag nok til at græde over mine venners og slægtninges død. Jeg græder måske, når jeg ser andres sorg. Jeg har i min sjæl medfølelse med menneskenes børn. Jeg kan græde, når de græder, jeg kan glæde mig med dem, når de glædes, men jeg har ikke grund til at sørge, fordi døden kommer ind i verden … Al frygt for denne død er blevet fjernet fra de sidste dages hellige. Al frygt for denne død er blevet fjernet fra de sidste dages hellige. De frygter ikke den timelige død, fordi de ved, at når døden kommer til dem som følge af Adams overtrædelse, vil de alligevel leve gennem Jesu Kristi retfærdighed, og selv om de dør, skal de atter leve. Denne viden gør, at de føler glæde selv i døden, for de ved, at de atter skal rejse sig og atter skal mødes hinsides graven« (Conference Report, okt. 1899, s. 70).

Ældste Bruce R. McConkie fra De Tolv Apostles Kvorum har forklaret:

»Sommetider jages og forfølges Herrens folk. Sommetider lader han med vilje sine trofaste hellige holde sig i live og lide på både legeme og ånd, for at prøve dem i alt og for at se, om de vil underkaste sig hans pagt, selv til døden, så de kan blive fundet værdige til evigt liv. Skulle det blive vores lod, da lad det være således« (»De døde, som dør i Herren« Den danske Stjerne, mar. 1977, s. 52).

Udskriv