Bibliotek
Lektion 89: Alma 31


Lektion 89

Alma 31

Indledning

Alma erfarede, at en gruppe nefitter kaldet zoramitterne, der havde skilt sig ud, var kommet bort fra det sande evangelium og var henfaldet til falsk gudsdyrkelse. Bedrøvet over disse efterretninger om ugudelighed tog Alma en gruppe missionærer med for at forkynde Guds ord for zoramitterne. Alma og hans kammerater iagttog zoramitternes ugudelige tilbedelse, materialisme og stolthed. Alma bad oprigtigt om, at Herren ville trøste ham og hans kammerater, da de stod over for denne udfordring, og at de ville få fremgang med at bringe zoramitterne tilbage til Herren.

Forslag til undervisningen

Alma 31:1-7

Alma og hans kammerater forlader Zarahemla for at forkynde Guds ord for de frafaldne zoramitter.

Bed eleverne om at tænke over, hvad de ville gøre, hvis en ven eller en i familien begyndte at holde op med at efterleve evangeliet.

  • Hvad kunne I gøre for at hjælpe denne person til at vende tilbage til Kirken? Hvordan kunne I vække et ønske i personen om at holde befalingerne? Hvem kunne I henvende jer til for at få hjælp til at tage jer af denne person?

Fortæl eleverne, at dagens lektion viser, hvordan Alma og adskillige andre prøvede at hjælpe en gruppe mennesker, der var kommet bort fra evangeliet. Bed en elev om at læse Alma 31:1-4 højt. Bed klassen om at lægge mærke til de bekymringer, som Alma og de andre havde over zoramitterne.

  • Hvad følte Alma, da han hørte om zoramitternes ugudelighed?

  • Hvorfor begyndte nefitterne at frygte på grund af zoramitterne?

Bed eleverne om at forestille sig, at de havde mulighed for at råde Alma til, hvordan han skulle løse sine bekymringer for zoramitterne. Spørg eleverne, hvad de ville foreslå, at han skulle gøre. Bed en elev om at læse Alma 31:5 højt. Lad klassen finde det, som Alma vidste, ville være den mest effektive måde at hjælpe zoramitterne på.

  • Hvad besluttede Alma at gøre for at hjælpe zoramitterne?

  • Hvorfor tror I, at Guds ord er stærkere end tvang eller andre fremgangsmåder i bestræbelserne på at hjælpe folk til at ændre sig?

Hvad kan vi ud fra Alma 31:5 lære om Guds ords kraft i vores tilværelse? (Eleverne bruger måske andre ord, men vær sikker på, at de kommer frem til følgende sandhed: Når vi studerer Guds ord, leder det os til at gøre det rette. Skriv eventuelt denne sandhed på tavlen).

Hjælp eleverne til en bedre forståelse af kraften i Guds ords for at hjælpe os til at gøre det rette ved at læse følgende udtalelse af præsident Boyd K. Packer fra De Tolv Apostles Kvorum. (Skriv eventuelt denne udtalelse på tavlen eller på et uddelingsark).

Billede
Præsident Boyd K. Packer

»Når den sande lære forstås, ændres menneskets indstilling og adfærd.

Studiet af evangeliets lære vil forbedre adfærd hurtigere end et studium om adfærd vil forbedre adfærd … Det er årsagen til, at vi med så stor kraft understreger, at I skal studere evangeliets lærdomme« (Stjernen, jan. 1987, s. 13).

Bed elever om at fortælle om engang, hvor de eller én, de kender, fik et større ønske om at gøre det rette takket være skrifterne eller Kirkens lederes belæringer.

Sammenfat Alma 31:6-7 ved at fortælle eleverne, at Alma og syv andre tog over for at forkynde for zoramitterne som følge af Almas tillid til Guds ords kraft.

Alma 31:8-23

Zoramitterne beder og tilbeder på falsk vis

Fortæl eleverne, at da Alma og hans kammerater tog hen blandt zoramitterne, iagttog de folket, der tilbad Gud på forbavsende vis.

Bed eleverne om at læse Alma 31:8-11 for sig selv og finde ord og udtryk, der beskriver zoramitternes tilbedelse. Påpeg, at udtrykket »kirkens skikke« gælder både ordinancer og »daglig at fortsætte i bøn og anråbelse til Gud«.

  • Hvad gjorde zoramitterne ifølge vers 10, som gjorde dem sårbare over for fristelse?

  • Hvad kan vi lære af zoramitternes undladelse af »daglig at fortsætte i bøn og anråbelse til Gud«? (Elevernes svar kan variere, men de bør udtrykke, at vore daglige bestræbelser på at bede og holde befalingerne styrker os mod fristelse. Skriv eventuelt dette princip på tavlen. Foreslå eleverne at skrive det i deres skrifter ud for Alma 31:9-11).

  • Hvornår har I set, at daglig bøn kan hjælpe os til at modstå fristelse?

Læs som en del af elevernes samtale om dette spørgsmål følgende udtalelse af ældste Rulon G. Craven fra De Halvfjerds:

»I de sidste par år er jeg af og til blevet bedt af Brødrene om at møde medlemmer af Kirken, der har omvendt sig, og interviewe dem i forbindelse med gengivelsen af deres tempelvelsignelser. Det har altid været en åndeligt bevægende oplevelse at gengive disse vidunderlige menneskers velsignelser, når de har omvendt sig. Jeg stillede nogle af dem spørgsmålet: ›Hvad skete der i dit liv, som fik dig til midlertidigt at miste dit medlemskab af Kirken?‹ Med tårefyldte øjne svarede de: ›Jeg adlød ikke evangeliets grundlæggende principper: bøn, regelmæssig kirkegang, tjene i Kirken og studere evangeliet. Derpå gav jeg efter for fristelse og mistede vejledningen fra Helligånden« (»Fristelse«, Stjernen, juli 1996, s. 77).

Bed en elev om at læse Alma 31:12-14 højt. Bed en anden elev om at læse Alma 31:15-18 højt. Før den anden elev læser, beder du klassen om at tænke over, hvordan de ville svare, hvis de hørte nogen bede på den måde.

  • Hvilke bekymringer ville I have, hvis I hørte nogen bede på denne måde?

  • Hvilke falske læresætninger fremsagde zoramitterne i deres bøn?

  • Hvad var zoramitternes indstilling til andre mennesker? (Henled eventuelt elevernes opmærksomhed på hyppigheden af ordene vi og os i zoramitternes bøn).

Bed en elev om at læse Alma 31:19-23 højt. Bed klassen om at følge med og finde yderligere problemer med zoramitternes måde at tilbede på. Bed eleverne om at gengive, hvad de har fundet ud af.

  • Hvilke ændringer tror I, zoramitterne ville have brug for at foretage, for at deres tilbedelse kunne blive mere ærbødig og velbehagelig for Herren?

Forklar, at vi tilbeder Gud ved at give ham vores kærlighed, ærbødighed og hengivenhed. (Skriv eventuelt disse elementer af tilbedelse på tavlen). Vi bør ikke kun være tilbedende i indstilling og handlinger, når vi beder, faster og går i kirke, men også i vores indstilling og handlinger dagen igennem. Tilskynd eleverne til at evaluere deres fokus og oprigtighed omkring deres egen tilbedelse.

Bed eleverne om at finde frem til forskellige måder, hvorpå vi kan tilbede Gud på passende vis. Giv dem tid nok at udveksle ideer. Lad eventuelt en elev skrive forslagene på tavlen.

  • Hvilken indstilling bør vi have, når vi tilbeder? Hvordan kan vi bevare den indstilling hele dagen hver dag?

Hjælp eleverne til at forstå, hvordan vores indstilling påvirker vores tilbedelse ved at bede en elev om at læse følgende udtalelse af ældste Dallin H. Oaks fra De Tolv Apostles Kvorum:

Billede
Ældste Dallin H. Oaks

»Tilbedelse omfatter ofte handlinger, men sand tilbedelse omfatter altid en bestemt sindstilstand.

Når vi tilbeder Gud, vækker det de dybeste følelser af loyalitet, hengivenhed og ærefrygt. Tilbedelse forener kærlighed og ærbødighed i en hengivenhedstilstand, som drager vores ånd nærmere Gud« (»Pure in Heart, 1988, s. 125).

Bed eleverne om i deres skriftstudiebog at skrive en kort vurdering af deres nuværende personlige vaner for tilbedelse og deres indstilling til tilbedelse i henhold til følgende kategorier: daglig personlig bøn, dagligt personligt skriftstudium, lydighed mod befalingerne, gå i kirke og nyde nadveren hver uge. Bed eleverne om at sætte et mål om at forbedre deres personlige daglige tilbedelse.

Alma 31:24-38

Alma beder om styrke og fremgang til at bringe zoramitterne tilbage til Herren

Bed eleverne om at læse Alma 31:24-25 for sig selv og finde den indstilling og adfærd, der fulgte med zoramitternes frafald. Bed dem om at gengive, hvad de har fundet ud af.

Forklar, at da Alma så zoramitternes ugudelighed, bad han. Bed eleverne om at sætte sig sammen parvis. Lad parrene studere Alma 31:26-35 og drøfte følgende spørgsmål. (Uddel eventuelt disse spørgsmål på et ark eller skriv dem på tavlen inden undervisningen).

  • Hvad var der fokus på i zoramitternes bøn? (De fokuserede på sig selv).

  • Hvad var der fokus på i Almas bøn? (Han fokuserede på at hjælpe andre. Selv da han bad for sig selv og sine kammerater, bad han om styrke til at tjene zoramitterne).

  • Hvilke elementer i Almas bøn vil I gerne inddrage i jeres personlige bønner?

Skriv følgende på tavlen:

Hvis vi beder og handler i tro …

Forklar, at da Alma havde bedt om hjælp til at nå zoramitterne, begyndte han og hans kammerater at tjene »og gjorde sig ingen bekymring« (Alma 31:37). Bed eleverne om at læse Alma 31:36-38 for sig selv og finde de velsignelser, Alma og hans kammerater fik, da de modtog en præstedømmevelsignelse og forkyndte evangeliet.

  • Hvilke velsignelser fik Alma og hans kammerater takket være deres bønner og handlinger?

Hvordan ville I ud fra det, I har lært af Almas og hans kammeraters eksempel, fuldføre udtalelsen på tavlen? (Eleverne kommer måske med forskellige svar, som alle er rigtige. Sammenfat deres svar ved at fuldføre udtalelsen på tavlen: Hvis vi beder og handler i tro, styrker Herren os i vore prøvelser.

Forklar, at Alma og hans kammerater efter Almas bøn udviste deres tro ved at gå i gang med at forkynde, og de stolede på, at Herren ville sørge for dem, når de tjente ham. Giv eleverne en opmuntring til at følge Almas eksempel på at bede i tro.

Kommentar og baggrundsinformation

Alma 31:22. »Den selv samme bøn«

Ældste Joseph B. Wirthlin fra De Tolv Apostles Kvorum har talt om vigtigheden af oprigtig bøn:

»Siger og føler I til tider det samme, når I beder? Har I nogen sinde bedt en bøn mekanisk, hvor ordene væltede frem som spyttet ud af en maskine? Keder I jer af og til, når I beder?

Mon de bønner, som ikke kræver megen omtanke, fortjener megen opmærksomhed af vor himmelske Fader? Hvis I føler, at jeres bønner er ved at blive rutineprægede så stands op og tænk. Mediter for en stund over det, som du virkelig er taknemlig for. Gennemgå det i dine tanker. Det behøver ikke at være noget storslået eller prægtigt. Nogle gange bør vi takke for de små og enkle ting, som fx duften af regn, smagen af vores yndlingsret eller lyden af vore kæres røst« (»Bedre bønner«, Liahona, aug. 2004, s. 18).

Alma 31:26-35. Bed for andre

Ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum har vidnet om de velsignelser, der kommer, når vi beder for andre:

»At bønfalde vor himmelske Fader om de velsignelser, vi ønsker i vores personlige liv, er godt og rigtigt. Når vi imidlertid beder ærligt for andre, både dem vi elsker og dem, der forfølger os, er det også en vigtig ingrediens i meningsfuld bøn … Bøn for andre med hele vores sjæls styrke øger således også vores evne til at høre og til at give agt på Herren røst« (»Bed altid«, Liahona, nov. 2008, s. 43).

Udskriv