Bibliotek
Hjemmestudiedel 17


Hjemmestudielektion

Alma 17-24 (Del 17)

Forberedelsesmateriale til hjemmestudielæreren

Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner

Det er ikke meningen, der skal undervises i følgende sammendrag af de læresætninger og principper, eleverne har lært, da de studerede Alma 17-24 (del 17), som en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, når du overvejer elevernes behov.

Dag 1 (Alma 17-18)

Af Ammons og hans brødres eksempel på undervisning af lamanitterne lærte eleverne, at vi ved at søge i skrifterne, bede og faste kan modtage Helligånden og undervise andre med kraft. Ammons tjeneste hos kong Lamoni belærte også om et vigtigt aspekt af missionærtjeneste – når vi er et godt eksempel, kan Herren bruge os som redskaber i sine hænder. Eleverne blev i stand til at se, at Ammons tjeneste hos Lamoni forberedte den lamanitiske regent og andre til at tage imod evangeliet. Kong Lamonis omvendelse belærer om, at når vi forstår vores afhængighed af Frelseren, ønsker vi at omvende os.

Dag 2 (Alma 19-20)

Eleverne lærte, at Ammons vidnesbyrd og retskafne eksempel var med til at vende Lamonis far til Herren. De lærte også, at vore kærlige handlinger kan føre til, at andre blødgør deres hjerte og søger at lære sandheden at kende.

Dag 3 (Alma 21-22)

Beretningen om Arons anstrengelser som missionær hjalp eleverne til at se, at hvis vi holder trofast ud i prøvelser, hjælper Herren os til at udføre sit værk. Aron hjalp kong Lamonis far til at forstå, at han kun kunne modtage frelse ved Jesu Kristi fortjeneste. Ligesom kongen må vi være villige til at aflægge alle vore synder for at ændre os åndeligt og blive født af Gud.

Dag 4 (Alma 23-24)

De tusinder af lamanitter, der tog imod evangeliet, beviste, at omvendelse er en åndelig forandring – at blive en ny person ved Guds kraft. Gennem de lamanitters eksempel, som blev anti-nefi-lehier, lærte eleverne, at hvis vi gør alt, hvad vi kan for at omvende os, fjerner Gud vores skyld og hjælper os til at holde os rene. Lamanitternes omvendelse viser, at vi kan hjælpe andre til at blive omvendt, når vi er trofaste.

Indledning

Kong Mosijas fire sønner valgte at frasige sig de muligheder og den luksus, de kunne nyde hjemme, så de kunne forkynde evangeliet blandt lamanitterne. Beretningerne om disse fire missionærer illustrerer, hvordan eleverne kan forberede sig godt til at undervise andre om Jesu Kristi evangelium.

Forslag til undervisningen

Alma 17-22

Ammon og hans brødre underviser to lamanitiske konger

Skriv, før klassen begynder, følgende delsætning på tavlen eller et stykke papir: »Den allervigtigste ting, I kan gøre for at forberede jer på et kald til at tjene [som missionær], er at …«

Lad et par elever fortælle, hvordan det var, da de så en i familien eller en ven vende hjem efter at have tjent trofast som fuldtidsmissionær. Spørg derpå eleverne: Hvad var anderledes ved denne person efter hans eller hendes mission? Hvad tror I, der var årsagen til denne forandring?

Spørg eleverne, hvordan de vil afslutte udtalelsen på tavlen. Når eleverne har svaret, læser du for dem, hvordan ældste David A. Bednar fra De Tolv Apostles Kvorum afsluttede denne udtalelse: »Den allervigtigste ting, I kan gøre for at forberede jer på et kald til at tjene [som missionær], er at blive missionærer, længe før I tager på mission« (»Bliv missionær«, Liahona, nov. 2005, s. 45).

Spørg: Hvordan kan unge mænd og unge piger følge ældste Bednars råd om at blive missionærer, før de tager på fuldtidsmission?

Læs følgende udtalelse af præsident Thomas S. Monson:

»Missionering er en præstedømmepligt – en forpligtelse, som Herren forventer af os, der er blevet skænket så rigeligt. Unge mænd, jeg formaner jer til at forberede jer til at tjene som missionærer. Hold jer rene og ubesmittede og værdige til at repræsentere Herren. Hold jer sunde og stærke. Studer skrifterne. Hvor det er muligt, deltag så i seminar eller institut. Sæt jer ind i missionærhåndbogen Forkynd mit evangelium.

Og en bemærkning til jer unge søstre: Selv om I ikke har det samme præstedømmeansvar, som de unge mænd har for at tjene som fuldtidsmissionærer, så kan I også yde værdifulde bidrag som missionærer, og vi byder jeres indsats velkommen« (»Nu, hvor vi atter mødes« Liahona, nov. 2010, s. 5-6).

Skriv følgende på tavlen: Herren velsigner os med Helligånden og kraft til at belære om hans ord, når vi …

Del klassen op i fire grupper. Giv hver gruppe ét af følgende skriftsteder: Alma 17:1-4; Alma 17:9-13; Alma 17:19-25; 18:1-9; Alma 17:26-30. (Tilpas denne aktivitet, hvis du har en lille klasse).

Bed eleverne om at læse deres skriftsteder for sig selv og se efter, hvad Mosijas sønner gjorde, der velsignede dem med Ånden og med kraft, da de underviste om evangeliet. Forklar, at når de er færdige, beder du dem om at fortælle om det, de har fundet frem til, og hvordan de vil afslutte sætningen på tavlen.

Efter noget tid beder du en person fra hver gruppe om at forklare, hvad Mosijas sønner gjorde, og hvordan gruppen vil afslutte princippet på tavlen. Elevernes svar kan være følgende: Gransker skrifterne, faster og beder, er tålmodige, er et godt eksempel, stoler på Herren, tjener andre oprigtigt og elsker andre som vore brødre og søstre. Når eleverne svarer, skriver du deres svar på tavlen. Bed eleverne om at forklare, hvordan de mener, at hver handling eller karakteregenskab kan hjælpe en person til mere aktivt at fortælle om evangeliet.

Hvis nogen af eleverne er blevet omvendt til evangeliet efter at være blevet undervist af fuldtidsmissionærer, kan du eventuelt bede dem om at fortælle, hvad de følte, da de lærte om evangeliet.

Mind eleverne om, at da Ammon forsvarede kongens flok, blev kong Lamoni forbavset over Ammons kraft, såvel som hans lydighed og trofasthed med at opfylde kongens ordrer (se Alma 18:8-10). Lamoni blev forberedt på at høre det budskab, Ammon var kommet for at give ham. Lad eleverne skiftes til at læse højt fra Alma 18:24-29. Bed klassen om at se efter, hvordan Ammon byggede på Lamonis forståelse af Gud, så han kunne forberede Lamoni til at forstå den sande lære.

Stil eleverne følgende spørgsmål:

  • Hvis I havde en samtale om Gud med en ven af en anden tro, hvordan kunne I så anvende fælles lærepunkter, ligesom Ammon gjorde? Hvordan kunne disse bestræbelser hjælpe din ven?

  • Hvilke andre evangeliske emner kunne I ellers tale om med jeres venner for at åbne for muligheder for at fortælle dem om evangeliet?

Mind eleverne om, at kong Lamoni blev modtagelig for at høre om Jesu Kristi evangelium, ligesom hans far blev. Bed en elev om at læse Alma 18:39-41 – Lamonis reaktion på at lære om Jesus Kristus. Bed en anden elev om at læse Alma 22:14-18 – Lamonis fars reaktion. Bed klassen om at følge med i deres skrifter og finde ligheden i disse mænds reaktionsmønster.

Spørg: Hvad ønskede begge mænd at gøre, da de lærte om Jesus Kristus?

Forklar, at Lamoni og hans far blev berørt af Ånden gennem missionærernes undervisning. Som følge heraf ønskede de evangeliets velsignelser og var villige til at aflægge deres synder og omvende sig. Mind eleverne om den sandhed, de har studeret denne uge: Vi må være villige til at aflægge alle vore synder for at forandre os åndeligt og blive født af Gud.

Bed en elev om at læse ældste Dallin H. Oaks’ udtalelse i deres studievejledning højt: »Jesu Kristi evangelium udfordrer os til at forandre os. ›Omvend dig‹ er det hyppigste budskab, og omvendelse vil sige at afstå fra alle vore handlinger – personlige, familiemæssige, etniske og nationale – der er i modstrid med Guds befalinger. Formålet med evangeliet er at forandre almindelige skabninger til celestiale borgere, og det kræver forandring« (»Omvendelse og forandring«, Liahona, nov. 2003, s. 37).

Bed eleverne om at tænke over deres liv og overveje, om de har brug for at aflægge nogle synder for at kunne forandre sig åndeligt, ligesom Lamoni og hans far gjorde. Afslut ved at opfordre til og bære vidnesbyrd om, at når vi er villige til at aflægge vore synder, hjælper Herren os til at ændre os og udvikle os.

Næste del (Alma 25-32)

Bed eleverne om at overveje dette spørgsmål: Hvad ville I sige til en antikrist? I næste del lærer eleverne om, hvordan Alma håndterede Korihors spørgsmål og latterliggørelse. Han var en antikrist. Derudover lærer de mere om tro, når de læser om, hvordan Alma og andre arbejdede for at undervise de frafaldne zoramitter, der fordrejede Herrens veje.

Udskriv