Bibliotek
Hjemmestudiedel 21


Hjemmestudielektion

Alma 45-63 (Del 21)

Forberedelsesmateriale til hjemmestudielæreren

Sammenfatning af daglige hjemmestudielektioner

Det er ikke meningen, der skal undervises i følgende sammendrag af de læresætninger og principper, eleverne har lært, mens de studerede Alma 45-63 (del 21), som en del af din lektion. Den lektion, du underviser i, er kun koncentreret om nogle få af disse læresætninger og principper. Følg Helligåndens inspiration, mens du overvejer elevernes behov.

Dag 1 (Alma 45-49)

Alma forklarede sin søn Helaman, at Herren ikke kan se på synd med den mindste grad af billigelse. Ved at sammenligne nefitternes kampe med deres egne lærte eleverne følgende sandheder: Når vi er tapre og holder befalingerne, ligesom hærføreren Moroni gjorde, styrker og velsigner Gud os. Satan prøver at tilintetgøre os, og han lokker os til lidt efter lidt at sænke vore standarder.

Dag 2 (Alma 50-52; 54-55)

Selv om det for en tid gik godt for nefitterne efter Amalikijas bortgang, fortsatte Moroni med at berede folket på fremtidige angreb. Nefitternes eksempel under vanskelige omstændigheder hjalp eleverne til at forstå, at trofasthed mod Gud bringer lykke, selv midt i kaos – alligevel kan splittelse og strid ødelægge vores fred. Eleverne lærte også, at når vi står fast ved det, der er rigtigt, kan vi forhindre, at dårlige påvirkninger får magt over os.

Dag 3 (Alma 53; 56-58)

I nogle af de mest vanskelige perioder under krigen anførte Helaman en hær af unge mænd, der tilhørte Ammons folk. Disse unge krigere viste, at når vi handler i tro, kan vi få styrke fra Gud. Eleverne lærte af disse tapre krigere, at hvis vi stoler på Herren og adlyder ham med nøjagtighed, støtter han os i vore kampe. Trods deres mange sår og de mange trængsler, de udholdt, viste den nefitiske hær og de unge krigere, at hvis vi henvender os til Gud i vanskelige tider, kan vi få guddommelig forsikring, der kan styrke vores tro og give os håb.

Dag 4 (Alma 59-63)

På grund af intern splid mistede nefitterne adskillige byer. Det viste eleverne, at det er lettere og bedre at forblive trofast, end det er at vende tilbage til troen efter at have været på afveje. Moroni beskyldte på forhånd overdommeren Pahoran for at forsømme sine pligter, og eleverne lærte af Pahorans reaktion, at vi kan vælge ikke at lade os fornærme af andres ord og handlinger. Derudover lærte eleverne, at når vi er forenede i retfærdighed med andre, er vi stærkere i vore kampe mod det onde, som Moroni og Pahoran beviste.

Indledning

Eftersom denne lektion dækker 19 kapitler i Almas bog, vil du ikke kunne nå at undervise om eller fremhæve al den historiske baggrund og alle de læresætninger og principper, som eleverne har lært i løbet af ugen. Følgende undervisningsforslag giver eleverne mulighed for at anvende de sandheder, de har lært ved at studere de nefitiske kampe, i deres egne kampe. Studer bønsomt denne lektions skriftsteder, så du kan blive inspireret til at fremhæve de sandheder, som eleverne har brug for at koncentrere sig om i klassetiden.

Forslag til undervisningen

Alma 45-63

Ved at sætte deres lid til Gud og følge inspirerede ledere er nefitterne i stand til at vinde over lamanitterne

Skriv følgende udtalelse af præsident Ezra Taft Benson på tavlen, før klassen begynder: »Af Mormons Bog kan vi lære, hvordan Kristi disciple skal leve i krigstid«, (»Mormons Bog, vor religions slutsten«, Stjernen, jan. 1987, s. 4).

Bed eleverne om at nævne nogle krige, der er blevet udkæmpet i det land, de bor i. Bed dem derefter om at nævne nogle af de udfordringer, som folk kan komme ud for i krig.

Spørg: Hvorfor kan det være svært at være en Jesu Kristi discipel i en krig?

Lad eleverne tænke på de krige, de har studeret i den forgangne uge i Alma 45-63. Bed dem eventuelt om at skimme nogle af kapitelresuméerne til Alma 45-63. Lad dem nævne nogle af de udfordringer, som nefitterne havde under deres krige.

Mind eleverne om, at selv om vi måske aldrig kommer til at udkæmpe en fysisk krig, er vi alle en del af en åndelig krig. Bed en elev om at læse følgende udtalelse af præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab, som beskrev den åndelige krig, vi alle er en del af for øjeblikket. Giv eventuelt en kopi til hver elev.

»I er indrulleret i Herrens hær i den sidste uddeling. Dette er ikke fredelige tider. Sådan har det været, lige siden Satan samlede sine styrker mod vor himmelske Faders plan i den førjordiske tilværelse. Vi kender ikke detaljerne i den kamp. Men vi kender til ét resultat. Satan og hans følgesvende blev nedstyrtet til jorden. Og siden Adam og Eva blev skabt, er denne konflikt fortsat. Vi har set den tage til. Og skrifterne antyder, at krigen vil blive voldsommere, og antallet af åndeligt omkomne vil stige på Herrens side« (»Mand nede!« Liahona, maj 2009, s. 63).

Henvis eleverne til præsident Bensons udtalelse på tavlen. Fortæl dem, at hvad enten vi taler om fysisk eller åndelig krig, er udtalelsen sand. Forklar, at når vi studerer disciplenes liv, der levede under krigene på Mormons Bogs tid, kan det hjælpe os til at udvikle de karaktertræk, der bliver vigtige i vore egne åndelige kampe.

Skriv følgende navne og skriftstedshenvisninger på tavlen eller forbered det som et uddelingsark. Bed eleverne om at vælge en af disse personer eller grupper, som de vil studere. Prøv at sørge for, at der er mindst en elev, der studerer hver person eller gruppe.

  1. Moroni – Alma 46:11-21; 48:7-17

  2. Helaman – Alma 48:19-20; 56:2-9; 58:4-12, 32-37

  3. De 2000 unge krigere – Alma 53:16-22; 56:47-56; 57:19-27

  4. Pahoran – Alma 50:39-40; 51:1-7; 61:1-21

Giv eleverne adskillige minutter til at studere så mange skriftsteder som muligt om den person eller gruppe, de vælger. Bed dem om at være forberedte på at undervise klassen om følgende emner (skriv dem eventuelt på tavlen eller uddel også dem på et ark):

  • En begivenhed i denne persons eller gruppes liv, der viser, at folket var Frelserens sande disciple.

  • Et eller flere karaktertræk ved denne person eller gruppe, der hjalp dem til at forblive tapre under krigen mod lamanitterne.

  • Et evangelisk princip, vi kan lære af denne person eller gruppe, der kan styrke os i vore åndelige kampe i dag.

Bed så mange elever som muligt om at fortælle klassen om det, de har lært. Bed eventuelt eleverne om at skrive de evangeliske principper, de har lært, på tavlen.

Overvej at stille følgende spørgsmål for at hjælpe eleverne til at anvende det, de har lært af deres studium af Alma 45-63:

  • Tænk over egenskaber, I så hos en Jesu Kristi discipel, der levede under krigene med lamanitterne. Hvilken af disse egenskaber vil I allerhelst udvikle hos jer selv? Hvorfor?

  • Hvilke åndelige kampe står vi over for i dag? Hvordan kan disse eksempler på at være Frelserens disciple give jer tro og mod, når I står over for disse kampe?

Fortæl eventuelt om et af dine yndlingsskriftsteder i Alma 45-63. Bær vidnesbyrd om, at de principper, vi lærer i disse kapitler, kan hjælpe os til at være Jesu Kristi sande disciple i de sidste dages åndelige krigsførelse.

Næste del (Helaman 1-9)

Fortæl eleverne, at det første kapitel i Helaman beretter om tre overdommeres død. Informer dem om, at de vil finde svar på følgende spørgsmål: Hvordan døde dommerne? Hvilket mirakel skete der for Nefi og Lehi, da de var i fængsel? Hvis røst hørte de? Fortæl eleverne, at profeten Nefi kunne opklare et mord ved profetiens kraft.

Udskriv